Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Subaru Impreza WRX STI: Skrzydło wróciło

Subaru Impreza WRX STI: Skrzydło wróciło

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Gdy w 2007 roku prezentowano obecną generację Imprezy, motoryzacyjny świat wstrzymał na chwilę oddech. Ikona rajdowych sukcesów nie będzie już sedanem? Ze wszystkich stron słychać było głosy, że stylistyka sportowego auta z Japonii za bardzo zbliżyła się do... samochodów koreańskich.

Subaru Impreza WRX STI: Skrzydło wróciło
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Subaru Impreza WRX STI: Skrzydło wróciło

Przedstawiciele Subaru z pewnością w głosie i wiarą w dotychczasowe dokonania firmy podkreślali, że miłośnicy Imprezy nie kochają jej  za wygląd, lecz za potwierdzone licznymi sukcesami w sporcie możliwości silników i układów jezdnych. Minęły 3 lata...

Podczas salonu w Nowym Jorku (2-11 kwietnia) zaprezentowano odmłodzoną Imprezę WRX. Firma pokazała wersję przeznaczoną na rynek amerykański, ale podejrzewamy, że od europejskiej odmiany auto będzie się różniło jedynie niewielkimi szczegółami. Pierwsze wrażenie? Dużo agresywniejsza optyka w porównaniu z poprzednikiem. Śmiało można zaryzykować stwierdzenie, że koreański duch auta został ostatecznie wypędzony. I choć mówimy tylko o liftingu, zmiany są na tyle ciekawe, że wydaje się nam, iż mamy do czynienia z zupełnie nowym samochodem.

Najważniejszą techniczną modyfikacją w Imprezie jest zwiększenie rozstawu przednich i tylnych kół (o 3,8 cm), co wpłynęło na odpowiednie ukształtowanie błotników. Dzięki temu zabiegowi auto wygląda bardziej agresywnie, a dodatkowe wloty w szerszych zderzakach dodają mu sportowej elegancji. Inaczej wymodelowane wloty powietrza i czarny grill silnika sprawiają, że gdy obok Imprezy z roku modelowego 2011 postawimy egzemplarz sprzed liftingu, to widać wówczas wyraźnie, że oba auta dzieli niemal przepaść.

Powrót wersji sedan oznacza także to, że na tył pojazdu wrócił olbrzymi, poprawiający trakcję spoiler! Mimo szerokiego zakresu prac nad wyglądem samochodu inżynierom udało się nie przesadzić z masą pojazdu. STI po zmianach jest tylko 15 kg cięższa od poprzedniczki. Stało się tak m.in. dzięki większemu udziałowi lekkich materiałów w różnych podzespołach pojazdu.

Inżynierowie Subaru nie zdecydowali się natomiast na zmiany w jednostce napędowej. Nadal pod maską japończyka znajdziemy 305-konnego, doładowanego boksera o pojemności 3 litrów. Moc na 4 koła przenoszona jest za pomocą 6-biegowej przekładni manualnej. Nad właściwym rozkładem napędu czuwa Driver Controlled Center Differential (DCCD), a nad bezpieczeństwem jazdy – Vehicle Dynamics Control (odpowiednik ESP), który ma możliwość całkowitego odłączenia elektroniki wspierającej kierowcę podczas niebezpiecznych manewrów.

System Subaru Intelligent Drive (SI-Drive) zarządza wszelkimi wpływającymi na dynamikę i prowadzenie auta podzespołami i pozwala na wybór jednego z trzech trybów jazdy: Intelligent, Sport i Sport Sharp. W zależności od ustawień zmienia się charakterystyka silnika samochodu oraz przeniesienia napędu.

Oprócz wspomnianych wcześniej elementów w seryjnym wyposażeniu Imprezy WRX STI znajdziemy m.in.: asystenta podjazdu pod wzniesienie oraz 18-calowe koła (opcjonalnie BBS-y z oponami Dunlop SP600 245/40 R 18). Auto na rynku amerykańskim zadebiutuje późnym latem. W Europie samochód powinien się pojawić pod koniec br.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków