- W 2020 r. Vitara otrzymała nowy benzynowy silnik wspomagany „elektrykiem”
- Vitara jako jeden z niewielu crossoverów segmentu B ma napęd 4x4
- Bazowa Vitara kosztuje jedynie 76 500 zł i ma bogate wyposażenie seryjne
Zdecydowana większość obecnych na rynku crossoverów segmentu B ma wyłącznie napęd na jedną oś. Układ 4x4 w typowo miejskich autach jest po prostu zbędny, zwiększa jedynie koszty budowy oraz eksploatacji. Suzuki od lat wyłamuje się jednak z tego trendu i oferuje Vitarę także z napędem na obie osie. Takie auto jest o 9000 zł droższe od wersji 2WD, ale mimo wyższej ceny ma swoje grono odbiorców (np. mieszkańców miejscowości górskich lub aktywne osoby).
Choć obecny model – mimo tej samej nazwy, co Vitara 1. generacji (1988-97) – nie jest terenówką, to dzięki prześwitowi 18,5 cm i rozbudowanemu układowi 4x4 All Grip (tryby: Auto/Sport/Snow), blokadzie napędu i systemowi kontroli zjazdu ze wzniesienia potrafi poza asfaltem znacznie więcej niż większość klasowych rywali.
Owszem, crossover Suzuki z napędem na obie osie jest wyjątkowy, ale ma przecież swoje lata. Zaprezentowany w 2014 r., na krajowym rynku jest od 2015, co jak na dzisiejsze czasy – zwłaszcza w najbardziej rozwijającym się segmencie crossoverów – jest już długim okresem. Japończycy jednak nie spoczęli na laurach i stale modernizują Vitarę, dostosowując ją do wymagań rynku. W 2018 r. przeszła solidny face lifting, w ubiegłym roku otrzymała z kolei nową czterocylindrową jednostkę 1.4 Boosterjet (K14D), wspomaganą układem miękkiej hybrydy 48 V SHVS. W teście sprawdzimy, czy zmiany te wystarczyły, by Vitara stała się atrakcyjnym autem.
Suzuki Vitara Hybrid – bazowy model w dobrej cenie
Najpierw jednak przyjrzymy się cenie i wyposażeniu. Testowe auto wcale do tanich nie należy (z rabatem 117 790 zł), ale pamiętajmy, że jest to „wszystko mająca” topowa wersja Elegance Sun. Bazową Vitarę Hybrid 1.4/129 KM Comfort Plus (w std. m.in. 7 airbagów, klima aut., adaptacyjny tempomat, Reflektory LED) z manualną przekładnią i napędem na jedną oś można kupić w promocyjnej ofercie już za 76 500 zł – ta cena jest bardzo atrakcyjna.
Wróćmy jednak do techniki. Elektryczny silnik wspomaga benzyniaka przy starcie i mocniejszym nacisku na gaz. Dodatkowe niutonometry poprawiają więc dynamikę jazdy, a przy okazji zmniejszają spalanie.
Suzuki Vitara Hybrid – dobra dynamika, choć za głośno
W efekcie słabszy o 11 KM względem poprzedniego silnik 1.4 wspomagany miękką hybrydą rozpędza Vitarę od 0 do 100 km/h w 9,7 s, spalając średnio 7,1 l/100 km. Trzeba przyznać, że reakcja na gaz jest w nim imponująca, choć w trakcie mocniejszego przyspieszania drażni dźwięk motoru. Duży hałas pojawia się także w kabinie przy prędkości powyżej 100 km/h z okolic tylnych kół, które są słabo wygłuszone.
Vitarę prowadzi się pewnie, jej układ kierowniczy działa optymalnie, a zawieszenie gwarantuje dobrą stabilność na zakrętach i przy dużych prędkościach. Komfort jest zadowalający, ale na poprzecznych nierównościach we wnętrzu robi się nerwowo.
Suzuki Vitara Hybrid – to nam się podoba
- funkcjonalne wnętrze,
- bogate wyposażenie,
- dobra dynamika,
- umiarkowane spalanie,
- 3 lata gwarancji,
- napęd 4x4.
Suki Vitara Hybrid – to nam się nie podoba
- przestarzały system multimedialny,
- słaba filtracja nierówności poprzecznych,
- słabe wytłumienie silnika i kół.
Suzuki Vitara Hybrid – naszym zdaniem
Vitara może i ma swoje lata, ale nie można mówić o niej, że jest przestarzała. Nowy benzyniak wspomagany miękką hybrydą, choć bywa głośny, oferuje świetną dynamikę i niskie spalanie, a automat zwiększa komfort jazdy. Vitara nadal ma atrakcyjny wygląd, świetną cenę i 3-letnią gwarancję, wyjątkowości dodaje jej też rzadko spotykany w tej klasie samochodów napęd 4x4.
Suzuki Vitara Hybrid – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s |
0-100 km/h | 9,7 s |
0-130 km/h | 17,1 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,4 s |
80-120 km/h | 7,5 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1298/482 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,1/11,3 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 37,8 m |
gorące | 37,7 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) |
Zużycie testowe (95 okt.) | 7,1 l na 100 km |
Zasięg rzeczywisty | 660 km |
Suzuki Vitara Hybrid – dane producenta
Silniki: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 + miękka hybr. |
Ustawienie silników | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa | 1373 cm3 |
Moc maksymalna | 129 KM/5500 obr./min |
Maks. mom. obrotowy | 235 Nm/2000-3000 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 6/4x4 |
0-100 km/h/prędkość maks. | 10,2 s/190 km/h |
Zużycie wg WLTP (95 okt.) | 6,5 l na 100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 146 g/km |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa | 375-1120/47 l |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 1500/600 kg |
Marka i model opon test. auta | Continental ContiEcoContact 5 |
Rozmiar opon | 215/55 R 17 |
Suzuki Vitara Hybrid – wyposażenie
Wersja | Elegance Sun |
7 airbagów/klimatyzacja aut. | S/S |
Nawigacja/CarPlay i Android A. | S/S |
Podgrzewane fotele przednie | S |
Dostęp bezkluczyk./kontrola zjazdu | S/S |
Kamera cof./ostrzeg. o ruchu poprz. | S/S |
Czujnik martwego pola | S |
Lakier specjalny/alufelgi 17 cali | 3290 zł/S |
Przeszklony dach/unikanie kolizji | S/S |
Reflektory LED | S |
Suzuki Vitara Hybrid – ceny/gwarancje
Cena podst. wersji silnikowej | 113 500 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata lub 100 tys. km/12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km/rok |
Cena testowanego auta | 116 790 zł |