• W 2020 r. Vitara otrzymała nowy benzynowy silnik wspomagany „elektrykiem”
  • Vitara jako jeden z niewielu crossoverów segmentu B ma napęd 4x4
  • Bazowa Vitara kosztuje jedynie 76 500 zł i ma bogate wyposażenie seryjne

Zdecydowana większość obecnych na rynku crossoverów segmentu B ma wyłącznie napęd na jedną oś. Układ 4x4 w typowo miejskich autach jest po prostu zbędny, zwiększa jedynie koszty budowy oraz eksploatacji. Suzuki od lat wyłamuje się jednak z tego trendu i oferuje Vitarę także z napędem na obie osie. Takie auto jest o 9000 zł droższe od wersji 2WD, ale mimo wyższej ceny ma swoje grono odbiorców (np. mieszkańców miejscowości górskich lub aktywne osoby).

Choć obecny model – mimo tej samej nazwy, co Vitara 1. generacji (1988-97) – nie jest terenówką, to dzięki prześwitowi 18,5 cm i rozbudowanemu układowi 4x4 All Grip (tryby: Auto/Sport/Snow), blokadzie napędu i systemowi kontroli zjazdu ze wzniesienia potrafi poza asfaltem znacznie więcej niż większość klasowych rywali.

Suzuki Vitara – wymiary Foto: Auto Świat
Suzuki Vitara – wymiary

Owszem, crossover Suzuki z napędem na obie osie jest wyjątkowy, ale ma przecież swoje lata. Zaprezentowany w 2014 r., na krajowym rynku jest od 2015, co jak na dzisiejsze czasy – zwłaszcza w najbardziej rozwijającym się segmencie crossoverów – jest już długim okresem. Japończycy jednak nie spoczęli na laurach i stale modernizują Vitarę, dostosowując ją do wymagań rynku. W 2018 r. przeszła solidny face lifting, w ubiegłym roku otrzymała z kolei nową czterocylindrową jednostkę 1.4 Boosterjet (K14D), wspomaganą układem miękkiej hybrydy 48 V SHVS. W teście sprawdzimy, czy zmiany te wystarczyły, by Vitara stała się atrakcyjnym autem.

Suzuki Vitara Hybrid – bazowy model w dobrej cenie

Najpierw jednak przyjrzymy się cenie i wyposażeniu. Testowe auto wcale do tanich nie należy (z rabatem 117 790 zł), ale pamiętajmy, że jest to „wszystko mająca” topowa wersja Elegance Sun. Bazową Vitarę Hybrid 1.4/129 KM Comfort Plus (w std. m.in. 7 airbagów, klima aut., adaptacyjny tempomat, reflektory LED) z manualną przekładnią i napędem na jedną oś można kupić w promocyjnej ofercie już za 76 500 zł – ta cena jest bardzo atrakcyjna.

Wróćmy jednak do techniki. Elektryczny silnik wspomaga benzyniaka przy starcie i mocniejszym nacisku na gaz. Dodatkowe niutonometry poprawiają więc dynamikę jazdy, a przy okazji zmniejszają spalanie.

Suzuki Vitara Hybrid – dobra dynamika, choć za głośno

W efekcie słabszy o 11 KM względem poprzedniego silnik 1.4 wspomagany miękką hybrydą rozpędza Vitarę od 0 do 100 km/h w 9,7 s, spalając średnio 7,1 l/100 km. Trzeba przyznać, że reakcja na gaz jest w nim imponująca, choć w trakcie mocniejszego przyspieszania drażni dźwięk motoru. Duży hałas pojawia się także w kabinie przy prędkości powyżej 100 km/h z okolic tylnych kół, które są słabo wygłuszone.

Vitarę prowadzi się pewnie, jej układ kierowniczy działa optymalnie, a zawieszenie gwarantuje dobrą stabilność na zakrętach i przy dużych prędkościach. Komfort jest zadowalający, ale na poprzecznych nierównościach we wnętrzu robi się nerwowo.

Suzuki Vitara Hybrid – to nam się podoba

  • funkcjonalne wnętrze,
  • bogate wyposażenie,
  • dobra dynamika,
  • umiarkowane spalanie,
  • 3 lata gwarancji,
  • napęd 4x4.

Suki Vitara Hybrid – to nam się nie podoba

  • przestarzały system multimedialny,
  • słaba filtracja nierówności poprzecznych,
  • słabe wytłumienie silnika i kół.

Suzuki Vitara Hybrid – naszym zdaniem

Vitara może i ma swoje lata, ale nie można mówić o niej, że jest przestarzała. Nowy benzyniak wspomagany miękką hybrydą, choć bywa głośny, oferuje świetną dynamikę i niskie spalanie, a automat zwiększa komfort jazdy. Vitara nadal ma atrakcyjny wygląd, świetną cenę i 3-letnią gwarancję, wyjątkowości dodaje jej też rzadko spotykany w tej klasie samochodów napęd 4x4.

Suzuki Vitara Hybrid – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,2 s
0-100 km/h 9,7 s
0-130 km/h 17,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 5,4 s
80-120 km/h 7,5 s
Masa rzeczywista/ładowność 1298/482 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,1/11,3 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 37,8 m
gorące 37,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Zużycie testowe (95 okt.) 7,1 l na 100 km
Zasięg rzeczywisty 660 km

Suzuki Vitara Hybrid – dane producenta

Silniki: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 + miękka hybr.
Ustawienie silników poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa 1373 cm3
Moc maksymalna 129 KM/5500 obr./min
Maks. mom. obrotowy 235 Nm/2000-3000 obr./min
Skrzynia biegów/napęd aut. 6/4x4
0-100 km/h/prędkość maks. 10,2 s/190 km/h
Zużycie wg WLTP (95 okt.) 6,5 l na 100 km
Emisja CO2 wg WLTP 146 g/km
Poj. bagażnika/zbior. paliwa 375-1120/47 l
Masa przyczepy z hamulcem/bez 1500/600 kg
Marka i model opon test. auta Continental ContiEcoContact 5
Rozmiar opon 215/55 R 17

Suzuki Vitara Hybrid – wyposażenie

Wersja Elegance Sun
7 airbagów/klimatyzacja aut. S/S
Nawigacja/CarPlay i Android A. S/S
Podgrzewane fotele przednie S
Dostęp bezkluczyk./kontrola zjazdu S/S
Kamera cof./ostrzeg. o ruchu poprz. S/S
Czujnik martwego pola S
Lakier specjalny/alufelgi 17 cali 3290 zł/S
Przeszklony dach/unikanie kolizji S/S
Reflektory LED S

Suzuki Vitara Hybrid – ceny/gwarancje

Cena podst. wersji silnikowej 113 500 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata lub 100 tys. km/12 lat
Przeglądy co 20 tys. km/rok
Cena testowanego auta 116 790 zł