- Ta wersja Forda Focusa nie jest oferowana w krajach Europy Zachodniej, mimo że auto produkowane jest w Niemczech
- Ford Focus 1.0 EcoBoost Sedan dostępny jest tylko w średniej wersji wyposażeniowej Connected
- Ford Focus sedan oferowany jest w dwóch wersjach silnikowych: 1.0 z manualną skrzynią biegów i 1.5 z automatem
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Kompaktowe sedany uchodzą w Europie za ofertę niszową, ale są na świecie miejsca, w których segment ten jest wciąż popularny. Namiastki limuzyn sprzedają się świetnie na rynkach azjatyckich, w Afryce, w Ameryce Południowej czy w republikach poradzieckich. Aktualnego Forda Focusa w wersji sedan nie kupicie już np. w Niemczech czy we Francji, za to jest oferowany m.in. w Albanii, Serbii, Turcji, Rumunii, na Litwie – no i oczywiście w Polsce. Ale bez obaw!
Czterodrzwiowy Ford Focus nie wygląda na auto „dla mniej wymagających użytkowników”. O tym, że sedan w Polsce ma być tylko uzupełnieniem gamy, a nie motorem sprzedaży, świadczy to, że ta wersja oferowana jest tylko w jednym wariancie wyposażenia (Connected), z dwoma trzycylindrowymi silnikami benzynowymi (1.0/125 KM i 1.5/150 KM) do wyboru. Zamawiając hatchbacka lub kombi możemy wybierać spośród 6 wersji wyposażeniowych i 9 wariantów napędu (benzyniaki, hybrydy, diesle).
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM Sedan Connected - układ napędowy i osiągi
Testowany egzemplarz wyposażony został w podstawowy, litrowy silnik EcoBoost o mocy 125 KM i manualną, 6-biegową przekładnię – tu też wyboru brak, jeśli ktoś chciałby zamówić skrzynię automatyczną, to musi wybrać wersję 1.5/150 KM.
Litrowy silniczek w aucie o długości ponad 4,6 m, nie zapowiada sportowych wrażeń, ale z dynamiką nie jest tak źle, jakby się mogło wydawać, bo postawna „limuzyna” okazuje się stosunkowo lekkim autem – masa własna Forda Focusa w wersji sedan to tylko 1250 kg. Na zimno i przy ostrzejszym przyspieszaniu słychać, że mamy do czynienia z silnikiem trzycylindrowym, ale generalnie o napędzie można powiedzieć, że jest wystarczający. No chyba, że podróżujemy z kompletem pasażerów i ich bagażami, wtedy litrowy EcoBoost zaczyna dostawać zadyszki. Zużycie paliwa utrzymuje się w rozsądnych granicach, bez większego problemu da się uzyskać średnie spalanie poniżej 6,5 l/100 km.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM Sedan Connected – zawieszenie, prowadzenie, komfort jazdy
Zawieszenie i hamulce z łatwością radzą sobie z osiągami auta, bez uszczerbku na komforcie. Samochód pewnie pokonuje zakręty, a układowi kierowniczemu nie brakuje czucia – co w nowych modelach aut nie jest wcale oczywiste. Testowany egzemplarz „obuty” był w opony o stosunkowo wysokim – jak na dzisiejsze standardy – profilu (205/60 R 16), które też zapewne miały niemały udział w maskowaniu niedoskonałości drogi. Wyciszenie samochodu też jest na wysokim poziomie – to zresztą cecha charakterystyczna dla wielu konstrukcji wykorzystujących downsizingowe silniki. Dlaczego? Bo nieprzefiltrowane odgłosy pracującego pod dużym obciążeniem, malutkiego, wyżyłowanego silnika nie są wcale przyjemne – kierowcy i pasażerowie mogliby bez tego mieć obawy, że napęd pracuje na granicy swoich możliwości. Póki jest cicho i bez wibracji, to nikt się nie martwi.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM Sedan Connected – pozycja za kierownicą i deska rozdzielcza
Kompaktowe sedany uchodzą za auta adresowane do klientów o konserwatywnych gustach, więc wnętrze z czytelnymi zegarami, fizycznymi przyciskami i pokrętłami powinno się spodobać grupie docelowej. Bez wszechobecnych paneli dotykowych i wielkich wyświetlaczy – Focus nie nadąża za modą, ale dzięki temu obsługuje się go naprawdę łatwo i intuicyjnie
Pozycja za kierownicą jest wygodna, a możliwości regulacji kierownicy i fotela powinny zadowolić oczekiwania osób o różnej budowie ciała. W przypadku wysokich kierowców, którzy preferują optymalną, zalecaną pozycję za kierownicą, czyli z odsuniętym fotelem, oparciem fotela ustawionym w pozycji zbliżonej do pionu i z kierownicą dosuniętą tak, żeby móc jej dotykać z lekko ugiętymi rękoma, niezbyt wygodnie się do tego auta wsiada – otwór drzwiowy mógłby być nieco większy. Problem można łatwo rozwiązać ustawiając kierownicę dopiero po zajęciu miejsca.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM Sedan Connected – widoczność i asystenci kierowcy
Widoczność do przodu i na boki nie budzi żadnych zastrzeżeń, słupki są wprawdzie mocno pochylone, ale stosunkowo ażurowe, więc nie zasłaniają widoku. Podstawowe systemy asystujące (np. system rozpoznawania przeszkód z automatycznym hamowaniem, asystent pasa ruchu) są w standardzie, rozpoznawanie znaków czy aktywny tempomat dostępne za dopłatą, w ramach sensownie skonfigurowanych pakietów.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM Sedan Connected – jakość wykończenia
Do jakości wykonania i materiałów trudno mieć zastrzeżenia, a takie detale, jak np. zawiasy wnikające w głąb bagażnika, przypominają, że to kompakt w umiarkowanej cenie udający tylko auto wyższej klasy.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM Sedan Connected – miejsce w kabinie
Focus w wersji sedan prezentuje się zgrabnie, a duży bagażnik (511 l w wersji z zestawem naprawczym, 417 l z kołem zapasowym) nie wygląda, jakby został na siłę doklejony. Miejsca z przodu, jak i z tyłu jest pod dostatkiem, w niejednym sedanie klasy średniej pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie mają ciaśniej. Łatwo to wytłumaczyć, bo Ford Focus ma rozstaw osi (2700 mm) większy w porównaniu ze Škodą Octavią czy Oplem Astrą.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM Sedan Connected – koszty
Cena cennikowa tej odmiany wynosi 89 600 zł, ale cennik promocyjny zaczyna się od bardziej atrakcyjnych 75 900 zł. Za zbliżoną kwotę kupić można np. jeszcze bardziej konserwatywnego Hyundaia Elantrę (z wolnossącym silnikiem 1.6), za to np. Mazda 3 w wersji sedan z podstawowym silnikiem (2.0/150 KM) kosztuje niemal 100 000 zł.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM Sedan Connected – wyposażenie dodatkowe
Wyposażenie wersji Connected dobrano rozsądnie (m.in. klimatyzacja, tempomat, system multimedialny z nawigacją, możliwość sterowania niektórymi funkcjami auta za pośrednictwem smartfona, programowany kluczyk z funkcją ograniczenia prędkości dla wybranego użytkownika), a można je uzupełnić, wybierając jeden z kilku pakietów, np. o tempomat adaptacyjny, układ rozpoznawania znaków czy system bezkluczykowy.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM Sedan Connected - gwarancja
W przypadku tego modelu standardowa gwarancja mechaniczna to 2 lata, ale za dopłatą można ją (w ograniczonym zakresie) przedłużyć, np. do 5 lat 100 tys. km za 2240 zł, do 7 lat 150 tys. km za 4640 zł. Gwarancja perforacyjna na nadwozie to 12 lat.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM Sedan Connected - naszym zdaniem
Ładny, ale taki trochę „dziadkowóz” – tak wygląd czterodrzwiowego Forda Focusa podsumowała moja córka i... trudno mi się z nią nie zgodzić. Choć w roli auta rodzinnego lepiej sprawdzą się raczej bardziej wszechstronne hatchback czy kombi, to nabywcy lubiący sedany (bo eleganckie, bo bagaże nie leżą w nich na widoku, jak w kombi, bo przy otwieraniu bagażnika zimą pasażerowie nie marzną – argumentów za wyborem sedana jest wiele) nie będą rozczarowani. Ford Focus w wersji sedan jest solidnie wykonany, łatwy w obsłudze, dobrze się go prowadzi. Nawet do trzycylindrowego silnika można się przyzwyczaić.