Co przyciąga bardziej?

Niektórym może się bardziej podobać bardziej kompaktowy model SLK, ale jednak na ulicy bardziej zwraca na siebie uwagę CLK, który ma w sobie geny supersportowego modelu SLR.Już spojrzenie do sroka nie budzi żadnych wątpliwości. Nawet gdyby ktoś zalepił logo na kole kierownicy, to bez najmniejszych problemów każdy dostrzeże elementy marki Mercedes-Benz.

W SLK pozycja kierowcy jest typowo sportowa. Siedzimy nisko, a nasza głowa wystaje nad pontonem nadwozia. Typowy roadster dla dwóch osób.

Natomiast CLK ze sportem ma znacznie mniej wspólnego. Pozycja za kierownica jest wysoka, czteroramienne koło kierownicy w stylu bardziej klasycznym, a oparcia siedzeń miękkie jak w limuzynie. Do wykorzystania są tutaj jeszcze tylne siedzenia, ale mają mniejsze wymiary i mniej miejsca dla osoby dorosłej. Co najważniejsze, model ten ma też dwukrotnie większy bagażnik, który nawet przy złożonym dachu może pomieścić wózek dziecięcy.

Ergonomia obu modeli jest zadawalająca, chociaż można mieć zastrzeżenia do umieszczenia elementów sterujących wentylacją i klimatyzacją.

Trzy i pół litra w dwóch wydaniach

Oba modele napędzane są sześciocylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemności skokowej 3,5 l. W przypadku CLK silnik ten ma moc 200 kW (272 KM) i maksymalny moment obrotowy 350 Nm, a w SLK osiąga o 24 kW i 10 Nm więcej.

W obu przypadkach siła napędowa V6 przenoszona jest za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej. Z tego powodu odczuwalna jest pomiędzy tymi autami większa różnica, niż można tego oczekiwać. Wpływ ma także różnica ponad 200 kg w masie własnej. SLK osiąga lepsze przyspieszenie i lepiej reaguje na zmiany. Roadster wzbudza uwagę lepszym brzemieniem układu wydechowego. W przypadku CLK tuning układu wydechowego się nie udał, podobnie jak ograniczenie obrotów do 6500 obr./min, gdzy w roadsterze jest to 7000 obr./min. Jednak oba auta maja dość siły do wyprzedzania, chociaż SLK wykonuje ten manewr zdecydowanie lepiej.Pod koniec testu okazało się, iż oba auta zakończyły go wynikiem 11,3 l/100 km/ Podczas jazdy ze stałą prędkością 100 km/h roadster potrzebował 8,6 l paliwa, a kabriolet 9,0 l/100 km. Przy prędkości 130 km/h CLK zużył o 1 litr więcej niż SLK.

Bardziej szybko, niż zabawnie

Jeżeli myślimy o sportowej jeździe, to zapewne żaden z tych dwóch modeli nie jest w stanie do końca spełnić takich oczekiwań. Atrakcyjny, szybki i mocny SLK, ale kierowcy nie wciągnie do akcji.

W zakręt wchodzi dobrze, dla przyjemności można sobie pozwolić przy wyjeździe z nich nawet na uślizg tylnych kół. Nadwozie nachyla się minimalnie. Można mieć zastrzeżenia do jazdy po nierównościach, które w pewnych momentach przypomina auta z lat sześćdziesiątych.W odróżnieniu CLK słowo sport nie uważa za najwłaściwsze. Auto wchodzi dobrze w zakręty, ale często kierowca nie wie co dzieje się zarówno z przednimi kołami, a także tylnymi. Konstruktorzy tak ustawili zawieszenie, by minimalizowało kryzysowe sytuacje. Przy ostrzejszej jeździe w zakrętach symbol ESP wciąż świeci, a nie tylko błyska. To ma być dostatecznym impulsem do tego, by kierowca wybrał bardziej spokojny tryb jazdy, do którego CLK ze swoim miękkim zawieszeniem jest stworzone. Także i ten kabriolet w zakrętach nie nachyla się dramatycznie. Do mocnych stron obu testowanych aut należy dobry komfort jazdy. Jazda otwartym CLK prędkością ponad 80 km/h może być dla pasażerów kłopotliwa ze względu na turbulencje przechodzące do kabiny. Na tylnych siedzeniach w tym momencie już praktycznie nie można z tego powodu wytrzymać. Podczas chłodniejszej pogody nawet z założonym dachem trudno to auto ogrzać. Natomiast ogrzewanie w SLK zasługuje na prawdziwa nagrodę motoryzacyjnego Nobla. Szczególnie za możliwość ogrzania ciepłym strumieniem powietrza tylnej części szyi.

Mercedes-Benz SLK 350

Plusy

.Stosunkowo szybka reakcja automatycznej przekładni.Dynamika jazdy.Dobre własności jezdne .Lekkie boczne trzymanie siedzeń .Funkcja ogrzewania szyi gorącym powietrzem .Niższe realne zużycie paliwa

Minusy

.Lekkie kręcenie nadwozia .Mało komunikatywne sterowanie .Mniejsza przyjemność, niż tego oczekiwaliśmy

Mercedes-Benz CLK 350 Cabrio

Plusy

.Relatywnie duży bagażnik .Dobre tłumienie nierówności.Wygodne siedzenia .Wystarczający komfort na tylnych siedzeniach

Minusy

.Kręcenie nadwozia .Niekomunikatywne sterowanie.Turbulencje w kabinie.Wyższe zużycie paliwa przy normalnej jeździe .Wolniejsza reakcja przekładni automatycznej.Wysoko usytuowane seidziska

Wnętrze, napęd Mercedes-Benz SLK 350 Mercedes-Benz CLK 350 CabrioJakość wykonania:98Jakość siedzeń (długość siedziska, trzymanie boczne):87Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność:98Przestrzeń na przednich - nogi:08Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa:09Schowki:88Wrażenia z jazdy:76Widoczność do przodu:88Widoczność do tyłu:86Silnik, przekładnia** Mercedes-Benz SLK 350 Mercedes-Benz CLK 350 CabrioPraca:99Efekt na niskich obrotoach:87Moc na wysokich obrotach:97Głośność na niskich obrotach:79Głośność na najwyższych obrotach:79Zużycie paliwa:87Przełożenia:1010Łatwość zmiany biegów:00Zawieszenie, hamulce Mercedes-Benz SLK 350 Mercedes-Benz CLK 350 CabrioWłasności jezdne w normalnym ruchu:88Własności jezdne w warunkach ekstremalnych:86Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.):78Przeniesienie siły napędowej:97Skuteczność hamulców:98Wielkość bagażnika:77Prostor pro vkládání do zav. prostoru:88Funkcjonalność bagażnika:00Stosunek cena/wartość użyteczna Mercedes-Benz SLK 350 Mercedes-Benz CLK 350 CabrioCena/wartość użyteczna:78Ocena końcowa Mercedes-Benz SLK 350 Mercedes-Benz CLK 350 CabrioOcena - średnia:8,097,75

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Silnik: Mercedes-Benz SLK 350 Mercedes-Benz CLK 350 CabrioTypsilnika:benzynowybenzynowyCylindry / zawory:6 / 46 / 4Pojemność skokowa (cm3):34983498Moc (kW / ot/min):224 / 6500200 / 6000Maksymalny moment obr. (Nm / obr./min):360 / 4900350 / 2400 - 5000Parametry eksploatacyjne: Mercedes-Benz SLK 350 Mercedes-Benz CLK 350 CabrioPrędkość maksymalna (km/h):250250Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s):5.46.5Zużycia paliwa-miasto/poza/kombi (l/100 km):13.1 / 7 / 9.214.5 / 7.6 / 10.1Emisja CO2:--Wymiary i masy: Mercedes-Benz SLK 350 Mercedes-Benz CLK 350 CabrioBagażnik - siedzenia/złozone (l):208 / 300435 / -Zbiornik paliwa (l):7062Masa pojazdu got. do drogi / nośność (kg):1465 / 3151735 / 455Rozmiar opon:225/45 R17, 245/40 R17225/45 R17, 245/40 R17Wymiary do wykresu - zewnętrzne: Mercedes-Benz SLK 350 Mercedes-Benz CLK 350 Cabrioa) długość (mm):41034652b) szerokość (mm):17771740c) wysokość (mm):12961413d) rozstaw osi (mm):24302715e) rozstaw kół z przodu (mm):15301493f) rozstaw kół z tyłu (mm):15411474Wymiary do wykresu - wewnętrzne: Mercedes-Benz SLK 350 Mercedes-Benz CLK 350 Cabriog) podzielna przestrzęń z przodu min/max (mm):990 / 1070910 / 1180h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):0 / -490 / 770i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):9801030j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):-880k) szerokość z przodu (mm):14101400l) szerokość z tyłu (mm):-1340długość siedzenia z przodu (mm):530530długość siedzenia z tyłu (mm):-470wysokość oparcia z przodu (mm):660620wysokość oparcia z tyłu (mm):-630miejsce z tyłu pod przednim siedzeniem:NETAK