Kiedy trzy lata temu pojawiła się nowa wersja Suzuki Jimny, klienci wprost oszaleli na jego punkcie. Popyt wielokrotnie przewyższył podaż, doszło do sytuacji, że wiele osób gotowych było przepłacić 10 czy nawet 20 tys. zł, aby mieć Jimny’ego. Wprowadzenie wersji osobowo-towarowej nie zniechęciło klientów – mimo że jest ona mniej użytkowa (tylko dwa fotele) i kilkanaście tys. zł droższa. Kilkaset egzemplarzy Suzuki Jimny, jakie dotarły do Polski wiosną, zostało wykupionych od ręki.

Suzuki Jimny - nadwozie

Z zewnątrz Jimny to kwadratowe pudełko, podobny jest do miniatury Jeepa Wranglera i Mercedesa klasy G. I chyba to m.in. zdecydowało o wielkiej popularności najnowszej, czwartej wersji modelu, oferowanej od 2018 r. Wnętrze jest w stylu retro, ale materiały są dobrej jakości. Fotele dość wąskie, bez bocznego trzymania, krata ogranicza odchylanie oparć do tyłu. Widoczność do przodu dobra, na boki ograniczona, a do tyłu – utrudniona przez koło zapasowe, zasłaniające dolną część tylnej szyby, i kratę.

Suzuki Jimny - silnik

Benzynowa jednostka o pojemności 1,5 l osiąga moc 102 KM i moment obr. 130 Nm przy 4 tys. obr./min. Aby rozpędzić Jimny’ego do setki, potrzebuje 12,5 s. Jest przy tym dość głośna, a przy prędkości maksymalnej (145 km/h) bardzo głośna. Dynamika i prędkość maks. nie zachwycają, ale Jimny to nie jest auto do ścigania się na szosie, jego środowisko to trudny teren, a tam zachowuje się znakomicie. Napęd na 4 koła i skrzynię redukcyjną obsługuje się osobną dźwignią. Średnie spalanie w teście wyniosło 7,3 l/100 km. To dane zbliżone do wartości fabrycznych.

Suzuki Jimny - prowadzenie

Tu ocena powinna być dwuczęściowa. W trasie, szczególnie przy wysokich prędkościach, Jimny sprawia wrażenie mało stabilnego. Trzeba mocno trzymać kierownicę, a i tak auto myszkuje po drodze. Wpływa na to m.in. wysoki, 21-centymetrowy prześwit. Zawieszenie jest twarde, nawet drobne nierówności odczuwa się w kabinie.

W terenie Jimny pokazuje swoje drugie, znacznie lepsze oblicze. Piasek, błoto, woda nie robią na nim wrażenia. Z łatwością pokonuje strome wzniesienia i dzięki układowi Hill Descent Control bezpiecznie zjeżdża z nich.

Suzuki Jimny - koszty

Jimny w wersji osobowo-towarowej oferowany jest tylko w jednej, dość bogatej wersji wyposażenia Premium. Podstawowa cena to 95 500 zł – bardzo drogo! Ale prawdziwych miłośników tego kultowego modelu to nie zraża.

Suzuki Jimny - podsumowanie

Suzuki Jimny to auto kultowe, ale nie dla każdego. Jeśli potrzebujesz auta rodzinnego lub do dalszych podróży – nie decyduj się na Jimny’ego, bo będziesz zawiedziony. Jeśli chcesz używać go poza dobrymi drogami, w trudnym terenie i mieć z tego wiele frajdy – to auto dla ciebie.

Suzuki Jimny 1.5 – dane techniczne

Silnik Benz. R4/16
Pojemność 1462 ccm
Moc maks. 102 KM
Maks. moment obrotowy 130 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12.5 s
Prędkość maks. 145 km/h
Spalanie śr. 7,3 l/100 km
Droga hamowania (hamulce zimne/gorące) 42,7/ 44,5 m
Wymiary (dł./szer./wys.) 3480/1645/1720 mm
Pojemność bagażnika 863 l
Masa własna/ładowność 1090/345 kg
Prześwit/głębokość brodzenia 210/600 mm