aut i był to rekordowy wynik dla tego modelu od momentu wprowadzenia go do salonów na Starym Kontynencie w 1973 roku. Przez pierwsze 3 miesiące bieżącego roku klientów znalazło ponad 45 tys. sztuk japońskiego kompaktu. Ponieważ samochód jest w tej postaci oferowany od 6 lat, sprzedaż wykazuje tendencję spadkową (w analogicznym okresie zeszłego roku było to ok. 10 proc. więcej). Jednak wśród aut kompaktowych spoza Europy Corolla to nadal niekwestionowany lider. Jednak gdy spojrzymy na wyniki producentów ze Starego Kontynentu, optymizm Japończykówznika - przez pierwsze 3 miesiące br. Focusa wybrało 127 tys. klientów, Astrę 108 tys., Golfa prawie 105 tys., a "307" ponad 97 tys. chętnych.Na porównywalnym poziomie jak Toyota sprzedaje się Citroën C4 (52 tys. sztuk).Kosmicznie czy klasycznie?Nie bez znaczenia jest oczywiście fakt, że europejscy konkurenci są znacznie młodsi i nie zdążyli się klientom jeszcze opatrzyć. Z tego powodu firma w przyszłym roku musi zaprezentować następcę. W światku motoryzacyjnym mówiło się nawet, że X generacja Toyoty Corolli została przygotowana znacznie wcześniej, ale ze względu na zaprezentowanie nowej Hondy Civic producent zdecydował się wstrzymać plany wprowadzenia nowego modelu i zmianę wyglądu auta.Konkurent już odkrył swoje karty, więc teraz kolej na Toyotę. Pierwsze zdjęcia zakamuflowanego pojazdu udało się zrobić w okolicach niemieckiego toru Nürburgring, gdzie nowa Corolla przechodzi ostatnie szlify zawieszenia. Konstrukcja samochodu została oparta na platformie 300N/MC - tej samej,na której jeździ jużSUV RAV4, a w przyszłości ma jej używać także kolejna generacja Avensisa i niezbyt popularnego u nas vana - Previi. Tak różnorodne zastosowanie jest możliwe dzięki modułowej konstrukcji, która nie określa z góry rozstawu osi czy kół i może być niemalże dowolnie modyfikowana na potrzeby konkretnych zastosowań, a przykład lekkiej terenówki pokazuje także, że rodzaj przeniesienia napędu nie stanowi większego problemu. Tak jak obecnie wytwarzany model również nowa Corolla będzie produkowana w 4 wersjach nadwoziowych:- 3- i 5-drzwiowy hatchback;- kombi;- 4-drzwiowy sedan.Pojazdy przeznaczone na europejski rynek (jak do tej pory) mają być produkowane w brytyjskiej fabryce firmy w Burnaston (poza sedanem oraz odmianą Verso, która na następcęna bazie X generacji musi poczekać aż do 2009 roku).Szykują się także nowości w jednostkach napędowych. Bez zmian pozostanie podstawowy motor 1.4/97 KM. Zupełnie nowe będą silniki 1.6 i 1.8 (odpowiednio 120 i 150 KM). Obydwa mają być wykonane w technologii bezpośredniego wtrysku, która oprócz zmniejszenia zużycia paliwa powoduje także znaczne obniżenie poziomu toksyczności spalin. Niepewne są losy turbodoładowanego silnika 1.8, który w Corolli IX ma moc 192-225 KM (w zależności od rynku). Najprawdopodobniej dołączy on do oferty dopiero w połowie 2008 roku.Znacznie mniej modyfikacji w dieslach. Tak jak w przypadku silników benzynowych podstawowy motor 1.4 o mocy 90 KM nie zmieni się. W silniku 2.0, tak jak w Avensisie, moc zostanie zwiększona do 126 KM. Nowością pod maską będzie najmocniejszy diesel Toyoty- 2.2 D-CAT (177 KM). Corolla, a może Matrix?Do przeniesienia napędu posłużą 5- i 6-biegowe skrzynie manualne oraz bezstopniowa przekładnia CVT. Poza Europą (tak jak dotychczas) będzie również sprzedawana odmiana z nap'dem na obie osie. Oficjalna premiera nowego modelu odbędzie się podczas jesiennego salonu samochodowego w Paryżu, a sprzedaż rozpocznie się najwcześniej na początku 2007 roku. Pojawiły się również pogłoski, że Japończycy chcą zmienić nazwę auta (tę samą nazwę ma nosić jedynie sedan). Biorąc pod uwagę dotychczasowy sukces samochodu, raczej wątpimy, by firma zdecydowała się na tak ryzykowny z marketingowego punktu widzenia krok. Faktem jest jednak, że na rynkach poza Europą Corolla występuje pod różnymi nazwami: Runx, Allex, Corolla Fielder czy Matrix. Za wcześnie jeszcze mówić o cenach i standardach wyposażeniowych. Najprawdopodobniej samochód będzie miałw serii 6 airbagów, ABS i pełną "elektrykę" (mocniejsze wersje także ESP). Na pewno (śladem Avensisa) na listach opcji pojawią się rozbudowane systemy multimedialne oraz poduszka chroniąca kolana kierowcy. Oficjalna premiera auta odbędzie się podczas jesiennego salonu samochodowego w Paryżu.Historia modelu1966 - Pierwsza Corolla miała silnik 1.1 (60 KM), tylny napęd i 2-drzwiowe nadwozie z dużą ilością chromu1970 - Większa i z silnikiem 1.2 o mocy od 63 do 77 KM. Oprócz wersji 4-drzwiowej także coupé Sprinter1974 - Silniki 1.2, 1.4 i 1.6 (do 115 KM). W 1976 pokazano sportowego liftbacka1979 - Pierwsza Corolla, którą zaczęto sprzedawać w Polsce1983 - Prawdziwa rewolucja: pierwsza Corolla z przednim napędem1987 - Szósta generacja została zaokrąglona. Trzy silniki, w tym 67-konny diesel1992 - W Europie z 2-litrowym dieslem,w Japonii z 165-konną "benzyną"1997 - Uważana w Polsce za najbardziej niezawodną. Lifting w 2000 r.2000 - Zaprojektowna z myślą o Europie. W sprzedaży 6 lat, lifting rok temu