Trzeba przyznać, że GR Supra to udany model, który gdy tylko pojawił się w ubiegłym roku w ofercie japońskiej marki, natychmiast przypadł do gustu nie tylko fanom Toyoty. Zadziornie wyglądający bolid, zaprojektowany dzięki osobistemu zaangażowaniu prezesa koncernu Akio Toyody, który sam jako kierowca wyścigowy słynie z zamiłowania do tego typu samochodów, popisywał się nie tylko dużą mocą – 340 KM – lecz także doskonałymi właściwościami jezdnymi. Jedyne, co hamowało euforię, to stosunkowo wysoka cena – blisko 316 000 zł. Japończycy do krytyki w tym zakresie podchodzili jednak z odpowiednim dystansem, bo pracowali już nad wersją dla „początkujących”. I właśnie teraz można ją zamówić u dilerów marki. A jak się spisuje GR Supra 2.0?

Toyota GR Supra 2.0 – bojowa aparycja

Zaczniemy od wyglądu. Na pierwszy rzut oka stwierdzamy brak istotnych różnic. Owszem, w podstawie są oferowane 18-, a nie 19-calowe koła (te można zamówić w opcji) i rury wydechowe mają minimalnie mniejszą średnicę, ale poza tym reszta jest podobna. Tak samo we wnętrzu, w którym kierowca siedzi nisko na świetnie wyprofilowanym fotelu, ma przed sobą cyfrowe zegary, mięsistą kierownicę i łopatki do sekwencyjnej zmiany przełożeń automatycznej skrzyni biegów.

Po wciśnięciu startera silnik budzi się z przyjemnym pomrukiem, który nabiera basowych tonów po włączeniu sportowego trybu jazdy. Co ważne, turbodoładowany 2-litrowy motor (konstrukcja BMW, tak jak wiele innych podzespołów auta) zamontowano bliżej środka pojazdu, dzięki czemu auto popisuje się idealnym rozkładem masy w stosunku 50:50. Już samo to w połączeniu z opcjonalną aktywną blokadą dyferencjału stanowi obietnicę sporych dawek przyjemności z jazdy. Na dodatek moc 258 KM musi sobie poradzić z masą niespełna 1400 kg, czyli o 100 kg mniejszą w porównaniu z wersją z jednostką R6 3.0, co po przejechaniu pierwszych paru metrów przejawia się bardzo swobodnym nabieraniem prędkości w akompaniamencie sportowego warczenia wydobywającego się z rur wydechowych.

Jeśli prowadziliście wcześniej wersję 3.0, to już na pierwszym zakręcie zauważycie lepszą zwinność Supry 2.0. Fakt, do dyspozycji mieliśmy egzemplarz z opcjonalnym pakietem sportowym z adaptacyjnym zawieszeniem (AVS), ale można odnieść wrażenie, że tu układ kierowniczy i przednia oś działają nawet bardziej precyzyjnie. Zwiększamy prędkość, próbując jednocześnie wytrącić Suprę z równowagi. Auto jak na komendę zarzuca delikatnie tyłem i gdy opony są rozgrzane, bez oporów daje się wprowadzać w kontrolowany drift.

To błyskawicznie staje się uzależniające i wywołuje uśmiech na twarzy kierowcy. Kolejny raz i kolejny pogłębia fantastyczne uczucie zjednoczenia z maszyną. Automatyczna skrzynia ZF działa wystarczająco szybko, choć nie tak, jak niektóre dwusprzęgłówki konkurentów, nie zaburza jednak ani trochę przyjemności z jazdy. A same osiągi? Launch Control pomaga wystrzelić auto do „setki” w 5,2 s, czyli o niespełna sekundę wolniej niż wersja 3.0. Na co dzień raczej nie będziecie zwracać na to uwagi, bo Supra 2.0 to naprawdę uczciwa propozycja.

Toyota GR Supra 2.0 – dwa pakiety do wyboru

Klienci mogą zamówić auto w odmianach Dynamic lub Fuji Speedway. W pierwszej standard obejmuje m.in. przednie i tylne światła LED, 18-calowe alufelgi, dwustrefową automatyczną klimatyzację, multimedia z systemem Toyota Supra Connect i podgrzewane sportowe fotele z tapicerką z alcantary. Do tego dochodzi pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense. Ceny GR Supry Dynamic zaczynają się od 209 900 zł, a Fuji Speedway – od 223 900 zł.

Toyota GR Supra 2.0 – pierwsze wrażenie

Wersja 2.0 jest tańsza, lżejsza i łatwiejsza w prowadzeniu niż mocniejszy wariant. Jeszcze więcej frajdy z jazdy miałaby szansę dostarczać odmiana z manualną skrzynią biegów, ale niestety, tej Toyota nie oferuje.

Toyota GR Supra 2.0 – naszym zdaniem

Bazowa wersja silnikowa GR Supry oferuje tak naprawdę tylko nieznacznie gorsze osiągi w porównaniu z topowym wariantem tego modelu. Ważne jest jednak to, że nawet z czterema cylindrami pod maską pozostaje świetną maszynką do dostarczania solidnych dawek przyjemności z jazdy. A jeszcze ważniejsze, że możemy mieć GR Suprę w znacznie bardziej przystępnej cenie.

Toyota GR Supra 2.0 – dane techniczne

Silnik t.benz. R4
Pojemność 1998 cm
Moc 258 KM/6500 obr./min
Maks. moment obr. 400 Nm/1550 obr./min
Napęd na koła tylne/skrzynia aut. 8b
Dł./szer./wys. 4379/1854/1299 mm
Bagażnik 290 l
Masa wł. 1395 kg
V maks. 250 km/h
0-100 km/h 5,2 s
Zużycie paliwa (WLTP) 7,1 l/100 km
Cena od 209 900 zł