Trzeba przyznać, że GR Supra to udany model, który gdy tylko pojawił się w ubiegłym roku w ofercie japońskiej marki, natychmiast przypadł do gustu nie tylko fanom Toyoty. Zadziornie wyglądający bolid, zaprojektowany dzięki osobistemu zaangażowaniu prezesa koncernu Akio Toyody, który sam jako kierowca wyścigowy słynie z zamiłowania do tego typu samochodów, popisywał się nie tylko dużą mocą – 340 KM – lecz także doskonałymi właściwościami jezdnymi. Jedyne, co hamowało euforię, to stosunkowo wysoka cena – blisko 316 000 zł. Japończycy do krytyki w tym zakresie podchodzili jednak z odpowiednim dystansem, bo pracowali już nad wersją dla „początkujących”. I właśnie teraz można ją zamówić u dilerów marki. A jak się spisuje GR Supra 2.0?
Toyota GR Supra 2.0 – bojowa aparycja
Zaczniemy od wyglądu. Na pierwszy rzut oka stwierdzamy brak istotnych różnic. Owszem, w podstawie są oferowane 18-, a nie 19-calowe koła (te można zamówić w opcji) i rury wydechowe mają minimalnie mniejszą średnicę, ale poza tym reszta jest podobna. Tak samo we wnętrzu, w którym kierowca siedzi nisko na świetnie wyprofilowanym fotelu, ma przed sobą cyfrowe zegary, mięsistą kierownicę i łopatki do sekwencyjnej zmiany przełożeń automatycznej skrzyni biegów.
Przeczytaj też:
- Toyota GR Supra – „japończyk” z niemiecką techniką | TEST
- Czytaj Auto Świat bez wychodzenia z domu!
- BMW Z4 M40i - wygodniejszy i praktyczniejszy, taki jest nowy roadster BMW
Po wciśnięciu startera silnik budzi się z przyjemnym pomrukiem, który nabiera basowych tonów po włączeniu sportowego trybu jazdy. Co ważne, turbodoładowany 2-litrowy motor (konstrukcja BMW, tak jak wiele innych podzespołów auta) zamontowano bliżej środka pojazdu, dzięki czemu auto popisuje się idealnym rozkładem masy w stosunku 50:50. Już samo to w połączeniu z opcjonalną aktywną blokadą dyferencjału stanowi obietnicę sporych dawek przyjemności z jazdy. Na dodatek moc 258 KM musi sobie poradzić z masą niespełna 1400 kg, czyli o 100 kg mniejszą w porównaniu z wersją z jednostką R6 3.0, co po przejechaniu pierwszych paru metrów przejawia się bardzo swobodnym nabieraniem prędkości w akompaniamencie sportowego warczenia wydobywającego się z rur wydechowych.
Jeśli prowadziliście wcześniej wersję 3.0, to już na pierwszym zakręcie zauważycie lepszą zwinność Supry 2.0. Fakt, do dyspozycji mieliśmy egzemplarz z opcjonalnym pakietem sportowym z adaptacyjnym zawieszeniem (AVS), ale można odnieść wrażenie, że tu układ kierowniczy i przednia oś działają nawet bardziej precyzyjnie. Zwiększamy prędkość, próbując jednocześnie wytrącić Suprę z równowagi. Auto jak na komendę zarzuca delikatnie tyłem i gdy opony są rozgrzane, bez oporów daje się wprowadzać w kontrolowany drift.
To błyskawicznie staje się uzależniające i wywołuje uśmiech na twarzy kierowcy. Kolejny raz i kolejny pogłębia fantastyczne uczucie zjednoczenia z maszyną. Automatyczna skrzynia ZF działa wystarczająco szybko, choć nie tak, jak niektóre dwusprzęgłówki konkurentów, nie zaburza jednak ani trochę przyjemności z jazdy. A same osiągi? Launch Control pomaga wystrzelić auto do „setki” w 5,2 s, czyli o niespełna sekundę wolniej niż wersja 3.0. Na co dzień raczej nie będziecie zwracać na to uwagi, bo Supra 2.0 to naprawdę uczciwa propozycja.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoToyota GR Supra 2.0 – dwa pakiety do wyboru
Klienci mogą zamówić auto w odmianach Dynamic lub Fuji Speedway. W pierwszej standard obejmuje m.in. przednie i tylne światła LED, 18-calowe alufelgi, dwustrefową automatyczną klimatyzację, multimedia z systemem Toyota Supra Connect i podgrzewane sportowe fotele z tapicerką z alcantary. Do tego dochodzi pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense. Ceny GR Supry Dynamic zaczynają się od 209 900 zł, a Fuji Speedway – od 223 900 zł.
Toyota GR Supra 2.0 – pierwsze wrażenie
Wersja 2.0 jest tańsza, lżejsza i łatwiejsza w prowadzeniu niż mocniejszy wariant. Jeszcze więcej frajdy z jazdy miałaby szansę dostarczać odmiana z manualną skrzynią biegów, ale niestety, tej Toyota nie oferuje.
Toyota GR Supra 2.0 – naszym zdaniem
Bazowa wersja silnikowa GR Supry oferuje tak naprawdę tylko nieznacznie gorsze osiągi w porównaniu z topowym wariantem tego modelu. Ważne jest jednak to, że nawet z czterema cylindrami pod maską pozostaje świetną maszynką do dostarczania solidnych dawek przyjemności z jazdy. A jeszcze ważniejsze, że możemy mieć GR Suprę w znacznie bardziej przystępnej cenie.
Toyota GR Supra 2.0 – dane techniczne
Silnik | t.benz. R4 |
Pojemność | 1998 cm |
Moc | 258 KM/6500 obr./min |
Maks. moment obr. | 400 Nm/1550 obr./min |
Napęd | na koła tylne/skrzynia aut. 8b |
Dł./szer./wys. | 4379/1854/1299 mm |
Bagażnik | 290 l |
Masa wł. | 1395 kg |
V maks. | 250 km/h |
0-100 km/h | 5,2 s |
Zużycie paliwa (WLTP) | 7,1 l/100 km |
Cena | od 209 900 zł |