Przez pół wieku Toyota sprzedała na świecie 18 mln Hiluxów. To nie tylko najpopularniejszy pikap tej firmy, ale także drugi w kolejności najchętniej kupowany model japońskiej marki. Wyprzedza go tylko Toyota Corolla, której przez 50 lat sprzedano ponad 44 mln sztuk.
Najnowszy Hilux to już ósma generacja tego modelu, którą nieco ucywilizowano w porównaniu z poprzednikiem. Wnętrze nabrało ogłady i kierowca nie ma już wrażenia zasiadania w kabinie samochodu użytkowego. Dizajn kokpitu, elementy pokryte lakierem fortepianowym, pseudoaluminiowe wstawki i 7-calowy ekran multimediów (standard od wersji SR) dają wrażenie jazdy SUV-em.
Kierowcy Hiluxa mogą teraz liczyć na wsparcie układu ostrzegającego o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, systemu rozpoznawania znaków drogowych, wykrywania pieszych, a także automatycznego hamowania.
Nowością jest turbodiesel 2.4 o mocy 150 koni oraz 6-biegowy automat. Oba poznaliśmy już wcześniej w Land Cruiserze. Łatwo dostępny moment obrotowy (400 Nm od 1600 obr./min) sprawia, że subiektywnie odczuwa się, że auto jest bardziej dynamiczne na szosie, niż sugerują dane techniczne. Dostępne są trzy tryby jazdy, oprócz normalnego również Eco oraz Power. W tym ostatnim trybie automatyczna skrzynia biegów nabiera wigoru, a pedał gazu staje się nieco czulszy.
Brawa należą się za bardzo dobre wyciszenie kabiny, w której nie słychać natarczywego klekotu, a jedynie przyjemny pomruk turbodiesla.
Zmodyfikowano także zawieszenie. Resory przy tylnej osi pozostały, ale mają zmienioną charakterystkę i lepiej tłumią nierówności, poprawiły także pewność prowadzenia dużego pikapa.
W warunkach szosowych, na przyczepnej nawierzchni Hilux jest napędzany tylko na tylne koła. Toyota nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego, więc przednie można dołączyć (pokrętłem) jedynie w terenie, a także na luźnych lub ośnieżonych nawierzchniach.
Na bezdrożach przydają się reduktor, blokada tylnego dyferencjału, układ wspomagania zjazdu (działa też na wstecznym!) oraz podjazdu. Będą pomocne nie tylko kierowcom z mniejszym doświadczeniem w off-roadzie. Prześwit wynosi 29,3 cm, a kąty natarcia i zejścia mają odpowiednio: 31 i 26 stopni. Auto może brodzić do głębokości 70 cm. W porównaniu z poprzednią generacją o 2 cm zwiększył się skok zawieszenia. Warto również wiedzieć, że wszystkie Hiluxy mają ładowność przekraczającą 1 t (od 1040 do 1135 kg) i mogą holować przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3200 kg.
Hilux jest oferowany z trzema rodzajami kabin: krótką, pojedynczą, przedłużaną i podwójną. Najtańszą odmianą jest wersja z krótką kabiną i napędem tylko na tylną oś, która kosztuje 109 347 zł. Najtańsza wersja z kabiną podwójną została wyceniona na 135 177 zł. Wszystkie Hiluxy z podwójnymi kabinami są wyposażone w napęd 4x4.