• Adventure ma czarne nakładki na nadkola i grill oraz srebrne osłony zderzaków
  • Napęd RAV4 składa się aż z trzech silników: benzyniaka 2.5 oraz dwóch elektryków
  • W napędzie AWD-i nie ma mechanicznego połączenia obu osi

Toyota w czerwcu bieżącego roku ogłosiła światu, że jej kompaktowy model był w 2021 roku najczęściej kupowanym SUV-em. Produkowane od 1994 roku RAV4 już dwa lata temu osiągnęło łączną sprzedaż 10 mln egzemplarzy, a w 2021 roku było drugim najpopularniejszym samochodem na świecie. Obecnie w salonach Toyoty można nabyć model piątej generacji, który jest produkowany od 2019 roku. Jesienią ubiegłego roku przeszedł on face lifting, czego owocem jest testowana wersja Adventure. Ale Toyota nie spoczęła na laurach i na rok modelowy 2023 zapowiedziała już kolejne zmiany (udoskonalone multimedia, systemy bezpieczeństwa i łączności).

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – offroadowy wygląd wersji Adventure

Wersja Adventure, skierowana do użytkowników lubiących wyjazdy z dala od miejskiego zgiełku, wyróżnia się offroadową stylizacją, m.in. czarnym grillem, znaczkiem Toyoty zamocowanym w dolnej części wlotu chłodnicy, nowymi czarnymi oprawami świateł przeciwmgielnych oraz srebrnymi osłonami, widocznymi w dolnej części zderzaków. Zdecydowany wygląd nadają także czarne nakładki na nadkolach, nowe 19-calowe felgi aluminiowe z matowym wykończeniem i zarezerwowane tylko dla tej wersji lakiery Urban Khaki/Dynamic Grey (na dachu). Wersję Adventure zamówicie jedynie w RAV4 z napędem 4x4 (moment obrotowy na tylnej osi pochodzi wyłącznie z silnika elektrycznego) i z mocnym, 222-konnym hybrydowym napędem 2.5 Dynamic Force.

Tryb Trail przeznaczony jest do jazdy na luźnych nawierzchniach (po jego wybraniu uzyskujemy lepszą trakcję). Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Tryb Trail przeznaczony jest do jazdy na luźnych nawierzchniach (po jego wybraniu uzyskujemy lepszą trakcję).

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – napęd 4x4 bez mechanicznego połączenia

Pod względem możliwości offroadowych Adventure nie różni się od pozostałych odmian 2.5 AWD-i, mamy tu więc SUV-a z 19-centymetrowym prześwitem i oponami na asfalt. W wersji tej nie ma nawet, dostępnego w benzynowych odmianach, systemu kontroli zjazdu ze wzniesienia (DAC). Offroadowe możliwości auta są więc niezbyt duże, ale w trudnych warunkach drogowych z pomocą przychodzi elektronika – tryb Trail. Jego aktywacja sprawia, że pozbawione przyczepności koło może zostać zablokowane, a moment obrotowy trafi wówczas do koła mającego przyczepność. Napęd na obie osie docenimy podczas holowania przyczepy kempingowej lub skutera wodnego, bowiem możliwe jest ciągnięcie przyczep z hamulcem o masie do 1650 kg.

Dużo przestrzeni na nogi i nad głową. Do tego regulowany kąt oparcia kanapy. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Dużo przestrzeni na nogi i nad głową. Do tego regulowany kąt oparcia kanapy.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – funkcjonalne wnętrze

Zachętę do opuszczania miejskich rewirów stanowi także przestronne nadwozie, które wygodnie pomieści czwórkę dorosłych pasażerów oraz ich wakacyjny bagaż (pojemność kufra wynosi aż 580 l). Podróżowanie w RAV4 jest komfortowe, dba o to nie tylko dopracowane zawieszenie, lecz także wygodne fotele, które w testowanej wersji są pokryte skórą i podgrzewane. Dobrą atmosferę we wnętrzu zapewniają też: podgrzewane kierownica i szyba czołowa, dwustrefowa klima z dodatkowymi nawiewami dla pasażerów tylnej kanapy, nowe oświetlenie LED oraz podświetlane przyciski do otwierania okien. Multimedia, a zwłaszcza brak nawigacji oraz archaiczna grafika zegarów i głównego ekranu, nie przekonują, na szczęście ich zmiana jest już zapowiedziana w roku modelowym 2023. Wzorowo oceniamy współpracę multimediów ze smartfonami oraz to, że przy okazji ubiegłorocznego liftingu pojawiły się porty USB-C.

AWD-i to napęd 4x4 niepołączony wałem. Takie rozwiązanie pozwala precyzyjnie sterować elektrykiem umieszczonym przy tylnej osi. Jego moc jest niewielka (55 KM. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
AWD-i to napęd 4x4 niepołączony wałem. Takie rozwiązanie pozwala precyzyjnie sterować elektrykiem umieszczonym przy tylnej osi. Jego moc jest niewielka (55 KM.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – tylko 6 l/100 km

Hybryda oparta na wolnossącym benzyniaku o mocy 178 KM i połączonym z nim 120-konnym elektryku (oba przekazują moment obrotowy na przednie koła) oraz drugim silniku elektrycznym umiejscowionym przy tylnej osi to sprawdzony napęd, charakteryzujący się dobrą dynamiką (0-100 km/h w 7,9 s), a przede wszystkim świetną ekonomiką. Na naszej pętli pomiarowej RAV4 2.5 Hybrid AWD-i zużyło średnio 6 l/100 km, czyli niemal tyle, ile zapowiada producent. Oczywiście, jak to w przypadku hybryd, najniższe spalanie zanotowaliśmy na odcinku miejskim (4,6 l), najwyższe – na autostradzie (7,1 l/100 km). Na drodze lokalnej, na której obowiązuje prędkość do 90 km/h, auto zużyło 5,6 l, a na drodze ekspresowej – 6,5 l/100 km.

Bezstopniowe CVT to przekładnia planetarna. Jest bezawaryjna, ale drażni podczas ostrej jazdy. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Bezstopniowe CVT to przekładnia planetarna. Jest bezawaryjna, ale drażni podczas ostrej jazdy.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – e-CVT sprawdza się przy spokojnej jeździe

Choć napęd RAV4 ma łączną moc 222 KM, dynamiczna jazda nie jest tym autem wskazana. Gwałtownie rośnie wówczas spalanie, ale większym problemem jest nieprzyjemne wycie silnika wywołane przez bezstopniowy automat. Kto obiecuje sobie, że rozwiąże ten problem dzięki korzystaniu z łopatek umieszczonych przy kierownicy, ten się zawiedzie. Po pełnym wciśnięciu gazu przełączanie wirtualnych biegów w górę nie wywołuje żadnej reakcji w napędzie. Większe zastosowanie ma łopatka "minus", dzięki niej możemy w górach hamować silnikiem.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i RAV4 prowadzi się pewnie, ale nie daje frajdy z jazdy. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i RAV4 prowadzi się pewnie, ale nie daje frajdy z jazdy.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – wysoki poziom bezpieczeństwa

Frajdy z dynamicznej jazdy nie daje też podwozie. Auto prowadzi się zbyt ociężale, a układ kierowniczy nie wysyła bezpośredniej informacji o tym, co dzieje się z kołami. Żeby jednak było jasne: RAV4 prowadzi się pewnie, a o bezpieczeństwo jazdy dba cały zastęp elektronicznych stróżów.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – ocena

Nadwozie: przestronna kabina z pojemnym bagażnikiem z nieco archaicznym stylem. Drażni wolno i głośno unosząca się pokrywa kufra. Ocena: 5

Napęd: solidny, trwały i oszczędny. Dobre osiągi silnika zakłóca mało lubiana przez kierowców skrzynia e-CVT. AWD-i zapewnia dobrą trakcję, nie tylko na asfalcie. Ocena: 4+

Prowadzenie: poprawne i bezpieczne, ale nie wywołuje żadnych emocji. Do rodzinnej jazdy – w sam raz. Ocena: 4+

Multimedia: choć funkcjonalność jest poprawna (z wyjątkiem braku navi), to zarówno ekran multimediów, jak i wskaźnik zegarów trącą myszką. Ocena: 4

Spalanie: jeśli z głową operujecie pedałem gazu, to bez trudu osiągniecie wynik obiecany w folderze (śr. w teście 6 l/100 km). Ocena: 6

Komfort: Na dobrym poziomie. Ocena: 4+

Koszty: bogate wyposażenie, długa gwarancja, ale cena nieokazyjna. Ocena: 3

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – ocena końcowa: 4+

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – naszym zdaniem

Wersja Adventure uatrakcyjnia opatrzoną już sylwetkę RAV4 5. generacji. Terenowa stylizacja zresztą pasuje do SUV-a. Auto ma funkcjonalne nadwozie oraz sprawdzony w wielu modelach bezawaryjny i oszczędny hybrydowy napęd. I choć prowadzenie RAV4 nie dostarcza wielu emocji, to jest to świetna (choć nietania) propozycja dla aktywnych rodzin.

Toyota RAV4 5 generacja – wymiary Foto: Auto Świat
Toyota RAV4 5 generacja – wymiary

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – wyniki testu

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – 2,9 s
0-100 km/h 7,9 s
0-130/0-160 km/h 12,5/19,5 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,2 s (aut.)
80-120 km/h 5,2 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1709/516 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,6/11,7 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 37,9 m
                                             gorące  37,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 70 dB (A)
Zużycie testowe (95 okt.) 6 l/100 km
Zasięg rzeczywisty 910 km

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – dane producenta

Silniki: typ/cylindry/zawory benz./R4/16 + 2 elektryczne
Ustawienie silników benz. i elektr. z przodu/elektr. z tyłu
Pojemność skokowa 2487 cm3
Moc maksymalna 178 KM/5700 obr./min + 120 KM
Maks. moment obrotowy 221 Nm/3600 obr./min + 202 Nm 
Całk. moc systemu hybryd. 222 KM
Skrzynia biegów/napęd bezstop. CVT/4x4
0-100 km/h; prędkość maks. 8,1 s; 180 km/h
Zużycie wg WLTP (95 okt.) 5,9 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP 134 g/km
Masa hol. przyczepy z ham./bez 1650/750 kg
Prześwit 190 mm
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa 580-1690/55 l
Marka i model opon test. auta Bridgestone Alenza 001
Rozmiar opon 235/55 R 19

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – wyposażenie

Wersja Adventure
7 airbagów/reflektory LED S/S
Klima aut. 2-s./panoram. dach S/S
Adaptac. temp./czujn. martw. pola S/S
System multimedialny/navi/skóra S/S/S
Podgrzew. fotele i kierow./kamera 360˚ S/S
Lakier Urban Khaki/2-kolor. dach S/2000 zł (p. Bitone)

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – gwarancja/ceny

Cena podst. wersji Adventure 205 800 zł
Gwarancja mech./perfor./akum. 3 l. lub 100 tys. km/12 l./10 l.
Przeglądy co 15 tys. km lub rok
Hybrydowy RAV4 waży 1,7 tony. Większy ciężar (57 proc.) spoczywa na przedniej osi, co sprawia, że samochód jest podsterowny. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Hybrydowy RAV4 waży 1,7 tony. Większy ciężar (57 proc.) spoczywa na przedniej osi, co sprawia, że samochód jest podsterowny.
Deska rozdzielcza RAV4 nie porywa stylistyką, ale jest solidnie wykonana, a obsługa urządzeń pokładowych nie sprawia większych trudności. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Deska rozdzielcza RAV4 nie porywa stylistyką, ale jest solidnie wykonana, a obsługa urządzeń pokładowych nie sprawia większych trudności.
Analogowo-cyfrowe zegary jesienią 2023 zostaną zastąpione wirtualnym zestawem. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Analogowo-cyfrowe zegary jesienią 2023 zostaną zastąpione wirtualnym zestawem.
Tylko środkowa część zegarów może zmieniać wygląd, co wcale nie jest łatwym zadaniem (skomplikowane menu). Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Tylko środkowa część zegarów może zmieniać wygląd, co wcale nie jest łatwym zadaniem (skomplikowane menu).
Grafika wyświetlacza jest czytelna, ale Toyota nie zmieniała jej od lat. W modelu 2023 będzie nowa, podobnie jak ekran HD. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Grafika wyświetlacza jest czytelna, ale Toyota nie zmieniała jej od lat. W modelu 2023 będzie nowa, podobnie jak ekran HD.
Wirtualne lusterko wsteczne ma dwa tryby. Zwykły analogowy i cyfrowy (widok z kamery umieszczonej pod spoilerem pokrywy bagażnika). Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Wirtualne lusterko wsteczne ma dwa tryby. Zwykły analogowy i cyfrowy (widok z kamery umieszczonej pod spoilerem pokrywy bagażnika).
Dziwi brak nawigacji w tak drogim i w sumie nieźle wyposażonym modelu. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Dziwi brak nawigacji w tak drogim i w sumie nieźle wyposażonym modelu.
Bezpieczeństwo termiczne zapewnia dwustrefowa klima z dodatkowymi nawiewami na tył kabiny oraz podgrzewane: fotele, kierownica i szyba czołowa. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Bezpieczeństwo termiczne zapewnia dwustrefowa klima z dodatkowymi nawiewami na tył kabiny oraz podgrzewane: fotele, kierownica i szyba czołowa.
Analogowe przyciski do często używanych funkcji i klasyczny panel klimatyzacji to nie jest szczyt nowoczesności, ale za to wzór bezpieczeństwa. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Analogowe przyciski do często używanych funkcji i klasyczny panel klimatyzacji to nie jest szczyt nowoczesności, ale za to wzór bezpieczeństwa.
Ergonomiczne miejsce pracy kierowcy. W wersji Adventure pomarańczowe przeszycia konsoli centralnej, osłony dźwigni zmiany biegów i kierownicy. W podłokietniku kierowcy znajdują się dodatkowe gniazda USB-C, które pozwolą zasilić więcej urządzeń mobilnych. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Ergonomiczne miejsce pracy kierowcy. W wersji Adventure pomarańczowe przeszycia konsoli centralnej, osłony dźwigni zmiany biegów i kierownicy. W podłokietniku kierowcy znajdują się dodatkowe gniazda USB-C, które pozwolą zasilić więcej urządzeń mobilnych.
Dzięki temu, że akumulator trakcyjny trafił pod tylną kanapę, kufer hybrydowej wersji ma dużą pojemność (580 l). Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Dzięki temu, że akumulator trakcyjny trafił pod tylną kanapę, kufer hybrydowej wersji ma dużą pojemność (580 l).
Koło zapasowe to coraz częściej rzadkość w nowoczesnych autach, zwłaszcza w hybrydach. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Koło zapasowe to coraz częściej rzadkość w nowoczesnych autach, zwłaszcza w hybrydach.
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat