- Adventure ma czarne nakładki na nadkola i grill oraz srebrne osłony zderzaków
- Napęd RAV4 składa się aż z trzech silników: benzyniaka 2.5 oraz dwóch elektryków
- W napędzie AWD-i nie ma mechanicznego połączenia obu osi
Toyota w czerwcu bieżącego roku ogłosiła światu, że jej kompaktowy model był w 2021 roku najczęściej kupowanym SUV-em. Produkowane od 1994 roku RAV4 już dwa lata temu osiągnęło łączną sprzedaż 10 mln egzemplarzy, a w 2021 roku było drugim najpopularniejszym samochodem na świecie. Obecnie w salonach Toyoty można nabyć model piątej generacji, który jest produkowany od 2019 roku. Jesienią ubiegłego roku przeszedł on face lifting, czego owocem jest testowana wersja Adventure. Ale Toyota nie spoczęła na laurach i na rok modelowy 2023 zapowiedziała już kolejne zmiany (udoskonalone multimedia, systemy bezpieczeństwa i łączności).
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – offroadowy wygląd wersji Adventure
Wersja Adventure, skierowana do użytkowników lubiących wyjazdy z dala od miejskiego zgiełku, wyróżnia się offroadową stylizacją, m.in. czarnym grillem, znaczkiem Toyoty zamocowanym w dolnej części wlotu chłodnicy, nowymi czarnymi oprawami świateł przeciwmgielnych oraz srebrnymi osłonami, widocznymi w dolnej części zderzaków. Zdecydowany wygląd nadają także czarne nakładki na nadkolach, nowe 19-calowe felgi aluminiowe z matowym wykończeniem i zarezerwowane tylko dla tej wersji lakiery Urban Khaki/Dynamic Grey (na dachu). Wersję Adventure zamówicie jedynie w RAV4 z napędem 4x4 (moment obrotowy na tylnej osi pochodzi wyłącznie z silnika elektrycznego) i z mocnym, 222-konnym hybrydowym napędem 2.5 Dynamic Force.
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – napęd 4x4 bez mechanicznego połączenia
Pod względem możliwości offroadowych Adventure nie różni się od pozostałych odmian 2.5 AWD-i, mamy tu więc SUV-a z 19-centymetrowym prześwitem i oponami na asfalt. W wersji tej nie ma nawet, dostępnego w benzynowych odmianach, systemu kontroli zjazdu ze wzniesienia (DAC). Offroadowe możliwości auta są więc niezbyt duże, ale w trudnych warunkach drogowych z pomocą przychodzi elektronika – tryb Trail. Jego aktywacja sprawia, że pozbawione przyczepności koło może zostać zablokowane, a moment obrotowy trafi wówczas do koła mającego przyczepność. Napęd na obie osie docenimy podczas holowania przyczepy kempingowej lub skutera wodnego, bowiem możliwe jest ciągnięcie przyczep z hamulcem o masie do 1650 kg.
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – funkcjonalne wnętrze
Zachętę do opuszczania miejskich rewirów stanowi także przestronne nadwozie, które wygodnie pomieści czwórkę dorosłych pasażerów oraz ich wakacyjny bagaż (pojemność kufra wynosi aż 580 l). Podróżowanie w RAV4 jest komfortowe, dba o to nie tylko dopracowane zawieszenie, lecz także wygodne fotele, które w testowanej wersji są pokryte skórą i podgrzewane. Dobrą atmosferę we wnętrzu zapewniają też: podgrzewane kierownica i szyba czołowa, dwustrefowa klima z dodatkowymi nawiewami dla pasażerów tylnej kanapy, nowe oświetlenie LED oraz podświetlane przyciski do otwierania okien. Multimedia, a zwłaszcza brak nawigacji oraz archaiczna grafika zegarów i głównego ekranu, nie przekonują, na szczęście ich zmiana jest już zapowiedziana w roku modelowym 2023. Wzorowo oceniamy współpracę multimediów ze smartfonami oraz to, że przy okazji ubiegłorocznego liftingu pojawiły się porty USB-C.
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – tylko 6 l/100 km
Hybryda oparta na wolnossącym benzyniaku o mocy 178 KM i połączonym z nim 120-konnym elektryku (oba przekazują moment obrotowy na przednie koła) oraz drugim silniku elektrycznym umiejscowionym przy tylnej osi to sprawdzony napęd, charakteryzujący się dobrą dynamiką (0-100 km/h w 7,9 s), a przede wszystkim świetną ekonomiką. Na naszej pętli pomiarowej RAV4 2.5 Hybrid AWD-i zużyło średnio 6 l/100 km, czyli niemal tyle, ile zapowiada producent. Oczywiście, jak to w przypadku hybryd, najniższe spalanie zanotowaliśmy na odcinku miejskim (4,6 l), najwyższe – na autostradzie (7,1 l/100 km). Na drodze lokalnej, na której obowiązuje prędkość do 90 km/h, auto zużyło 5,6 l, a na drodze ekspresowej – 6,5 l/100 km.
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – e-CVT sprawdza się przy spokojnej jeździe
Choć napęd RAV4 ma łączną moc 222 KM, dynamiczna jazda nie jest tym autem wskazana. Gwałtownie rośnie wówczas spalanie, ale większym problemem jest nieprzyjemne wycie silnika wywołane przez bezstopniowy automat. Kto obiecuje sobie, że rozwiąże ten problem dzięki korzystaniu z łopatek umieszczonych przy kierownicy, ten się zawiedzie. Po pełnym wciśnięciu gazu przełączanie wirtualnych biegów w górę nie wywołuje żadnej reakcji w napędzie. Większe zastosowanie ma łopatka "minus", dzięki niej możemy w górach hamować silnikiem.
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – wysoki poziom bezpieczeństwa
Frajdy z dynamicznej jazdy nie daje też podwozie. Auto prowadzi się zbyt ociężale, a układ kierowniczy nie wysyła bezpośredniej informacji o tym, co dzieje się z kołami. Żeby jednak było jasne: RAV4 prowadzi się pewnie, a o bezpieczeństwo jazdy dba cały zastęp elektronicznych stróżów.
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – ocena
Nadwozie: przestronna kabina z pojemnym bagażnikiem z nieco archaicznym stylem. Drażni wolno i głośno unosząca się pokrywa kufra. Ocena: 5
Napęd: solidny, trwały i oszczędny. Dobre osiągi silnika zakłóca mało lubiana przez kierowców skrzynia e-CVT. AWD-i zapewnia dobrą trakcję, nie tylko na asfalcie. Ocena: 4+
Prowadzenie: poprawne i bezpieczne, ale nie wywołuje żadnych emocji. Do rodzinnej jazdy – w sam raz. Ocena: 4+
Multimedia: choć funkcjonalność jest poprawna (z wyjątkiem braku navi), to zarówno ekran multimediów, jak i wskaźnik zegarów trącą myszką. Ocena: 4
Spalanie: jeśli z głową operujecie pedałem gazu, to bez trudu osiągniecie wynik obiecany w folderze (śr. w teście 6 l/100 km). Ocena: 6
Komfort: Na dobrym poziomie. Ocena: 4+
Koszty: bogate wyposażenie, długa gwarancja, ale cena nieokazyjna. Ocena: 3
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – ocena końcowa: 4+
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – naszym zdaniem
Wersja Adventure uatrakcyjnia opatrzoną już sylwetkę RAV4 5. generacji. Terenowa stylizacja zresztą pasuje do SUV-a. Auto ma funkcjonalne nadwozie oraz sprawdzony w wielu modelach bezawaryjny i oszczędny hybrydowy napęd. I choć prowadzenie RAV4 nie dostarcza wielu emocji, to jest to świetna (choć nietania) propozycja dla aktywnych rodzin.
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – wyniki testu
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – | 2,9 s |
0-100 km/h | 7,9 s |
0-130/0-160 km/h | 12,5/19,5 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,2 s (aut.) |
80-120 km/h | 5,2 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1709/516 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,6/11,7 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 37,9 m |
gorące | 37,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 70 dB (A) |
Zużycie testowe (95 okt.) | 6 l/100 km |
Zasięg rzeczywisty | 910 km |
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – dane producenta
Silniki: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 + 2 elektryczne |
Ustawienie silników | benz. i elektr. z przodu/elektr. z tyłu |
Pojemność skokowa | 2487 cm3 |
Moc maksymalna | 178 KM/5700 obr./min + 120 KM |
Maks. moment obrotowy | 221 Nm/3600 obr./min + 202 Nm |
Całk. moc systemu hybryd. | 222 KM |
Skrzynia biegów/napęd | bezstop. CVT/4x4 |
0-100 km/h; prędkość maks. | 8,1 s; 180 km/h |
Zużycie wg WLTP (95 okt.) | 5,9 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 134 g/km |
Masa hol. przyczepy z ham./bez | 1650/750 kg |
Prześwit | 190 mm |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 580-1690/55 l |
Marka i model opon test. auta | Bridgestone Alenza 001 |
Rozmiar opon | 235/55 R 19 |
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – wyposażenie
Wersja | Adventure |
7 airbagów/reflektory LED | S/S |
Klima aut. 2-s./panoram. dach | S/S |
Adaptac. temp./czujn. martw. pola | S/S |
System multimedialny/navi/skóra | S/S/S |
Podgrzew. fotele i kierow./kamera 360˚ | S/S |
Lakier Urban Khaki/2-kolor. dach | S/2000 zł (p. Bitone) |
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji Adventure | 205 800 zł |
Gwarancja mech./perfor./akum. | 3 l. lub 100 tys. km/12 l./10 l. |
Przeglądy | co 15 tys. km lub rok |