Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Toyota Yaris 1.3 linea sol - Mocny sercem

Toyota Yaris 1.3 linea sol - Mocny sercem

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Ludzie robią, co mogą, by wzmocnić serca: połykają niezliczone witaminy i lekarstwa, ćwiczą, trenują, spacerują. Ale samochód potrzebuje twardych konkretów: na przykład większej pojemności skokowej.

Toyota Yaris 1.3 linea sol - Mocny sercem
Auto Świat
Toyota Yaris 1.3 linea sol - Mocny sercem

Silnik/skrzynia biegów

Żeby mały Yaris wreszcie nie musiał się wstydzić kolegów z konkurencji, Toyota zafundowała mu kurację technologiczną, jako że dotychczasowy silnik 1.0 (68 KM, wciąż w programie) był krytykowany za to, że jest zbyt słaby. Alternatywą jest jednostka 1.3, 86 KM. Efekt jest znakomity, wreszcie wszystko jest takie, jak być powinno. Nowoczesny czterocylindrowy silnik z chęcią wchodzi na obroty i przyśpiesza do 100 km/h w ciągu zaledwie 11,8 s. Niestety, ma to swe skutki akustyczne; powyżej 3000 obr./min ten niewielki 16-zaworowy silnik ze zmiennymi fazami rozrządu jest po prostu głośny. Ale można mu to wybaczyć, biorąc pod uwagę osiągi i niewielkie zapotrzebowanie na coraz droższe paliwo: opłata za hałas wynosi tylko 6,5 l benzyny 95-oktanowej na 100 km. Absolutnie nie do przyjęcia jest natomiast, by w samochodzie tej marki skrzynia biegów pracowała z tak haczącym systemem przełączania.

Nadwozie/wnętrze

Auto króciutkie (3,62 m), szerokie (1,66 m) i wysokie (1,5 m) - przestronność wnętrza jak na klasę B jest wręcz zaskakująco wielka. Także i w bagażniku zresztą, jako że tylna kanapa jest przesuwna, i jeśli nie wieziemy z tyłu nikogo (albo są tam tylko dzieci), można mieć kufer o pojemności 305 l (minimalnie 205 l). We wnętrzu zdecydowanie przeszkadza dość tanio wyglądający plastik, choć jeśli człowiek przełamie niechęć od pierwszego wejrzenia i przyjrzy się bliżej, z przyjemnością stwierdzi, że jakość wykonania jest absolutnie bez zarzutu.

Układ jezdny/bezpieczeństwo

Bez większych zastrzeżeń. Cztery poduszki powietrzne i ABS są standardem (na rynku niemieckim), w razie potrzeby bardzo skuteczne jak na tę klasę hamulce z pewnością nam pomogą - Yaris 1.3 potrzebuje na zatrzymanie się od 100 km/h 40,1 m.

Komfort

Dobre resorowanie, tylko naprawdę zła nawierzchnia psuje przyjemność z jazdy.

Koszty

25 480 DEM to sporo pieniędzy za ten eksponat japońskiej miniaturyzacji. Ale wyposażenie, osiągi, wysoka jakość wykonania oraz 3-letnia gwarancja muszą niestety kosztować.

Podsumowanie

Tak powinien się prezentować Yaris od samego początku. Niestety, silnik 1.3 nie jest na razie oferowany na polskim rynku. Od kwietnia będzie dostępny jako podstawowa jednostka napędowa w bratnim Verso.

Ocena: 5

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: