- Yaris to najlepiej sprzedające się auto Toyoty w Europie
- limitowana wersja z okazji 20-lecia produkcji modelu
- wersja hybrydowa sprawdza się głównie w mieście
Żeby uczcić 20-lecie Yarisa na rynku, Toyota przygotowała jego limitowaną edycję 20th Anniversary. Do Europy przewidziano 1998 sztuk, z czego 300 egzemplarzy trafi do Polski. Przetestowaliśmy 100-konną wersję hybrydową z oznaczeniem „1/300”. Limitowane Yarisy można zamawiać u nas wyłącznie z 5-drzwiowym nadwoziem, również z 1,5-litrowym benzyniakiem (z manualną lub bezstopniową przekładnią).
Toyota Yaris Hybryda – wysoki standard wyposażenia
Limitowana wersja charakteryzuje się bogatym wyposażeniem, gdyż bazuje na topowej odmianie Selection (w standardzie m.in.: klimatyzacja automatyczna, kamera cofania, światła do jazdy dziennej LED, czujnik świateł, tempomat), oraz jest wzbogacona o elementy stylistyczne.
Na zewnątrz jubileuszowy model rozpoznacie po metalicznym złotym lakierze (takim samym, jaki miał premierowy egzemplarz na targach w Paryżu w 1998 roku) oraz po ciemnoszarych detalach, do których należą: 16-calowe felgi aluminiowe, listwy boczne, przedni grill, oprawy zewnętrznych lusterek i oprawki przednich świateł przeciwmgielnych z chromowanymi zdobieniami. Wersja ta ma antenę w kształcie płetwy rekina w kolorze dachu, przyciemniane tylne szyby oraz plakietkę „Y20” na tylnym słupku. Emblematy jubileuszowej wersji pojawiają się także na desce rozdzielczej oraz fotelach. We wnętrzu znajdziecie motywy szarości na konsoli centralnej, kierownicy i tapicerce oraz satynowe zdobienia na kratkach wentylacyjnych, głośnikach, obwódkach zegarów i gałce biegów.
W mierzącym niespełna 4 metry nadwoziu może bez trudu podróżować czterech dorosłych pasażerów, a za plecami osób siedzących w drugim rzędzie foteli – mimo hybrydowych baterii – zmieści się aż 286 litrów bagażu.
Toyota Yaris Hybryda – oszczędny zwłaszcza w mieście
Napęd hybrydowy, składający się z 1,5-litrowego wolnossącego benzyniaka o mocy 75 KM oraz 61-konnego elektryka, ma łączną moc 100 KM. Choć wydaje się ona wysoka jak na auto miejskie, to jednak nie gwarantuje oszałamiających osiągów (wg pomiarów 0-100 km/h w 12,2 s). Poza tym użytkownik Yarisa wcale nie będzie chętny do jej częstego wykorzystywania z dwóch powodów. Po pierwsze, mocniejszemu dodaniu gazu towarzyszy nieprzyjemne wycie silnika (przekładnia planetarna wymusza wówczas utrzymywanie stałych wysokich obrotów), a po drugie, dynamiczna jazda znacząco podwyższa spalanie. Uzyskanie średniego zużycia podanego przez producenta (4,2 l/100 km) jest możliwe tylko w mieście, i to przy dosłownym muskaniu pedału gazu. Na co dzień trzeba się liczyć raczej ze średnim spalaniem ok. 6 l/100 km, a podczas jazdy autostradowej – nawet 8 l/100 km.
Yarisa prowadzi się poprawnie. Zawieszenie dobrze resoruje nierówności drogi, a nisko osadzony środek ciężkości korzystnie wpływa na zachowanie się auta w zakręcie. Jedyne poważne zastrzeżenie do układu jezdnego mamy wobec dużej średnicy zawracania (11,3 m)!
Toyota celebruje 20. urodziny Yarisa nie bez powodu. To najlepiej sprzedający się model w palecie. W 2018 roku w Europie kupiono 223 694 szt. (w tym 129 286 hybryd). W tym czasie w Polsce znalazł aż 14 556 nabywców (o 11,9 proc. więcej niż w 2017 roku), z czego hybrydy stanowiły 31,7 proc. całkowitej sprzedaży modelu (3507 szt.).
Toyota Yaris Hybryda – moim zdaniem
Lubię hybrydy To yoty, ale najmniej Yarisa w tej odmianie. Głównie z powodu 1,5-litrowego silnika, który przy niemal każdej próbie zwiększania prędkości wchodzi na wysokie obroty i mocno hałasuje.
Toyota Yaris Hybryda – to nam się podoba
- Oszczędny w ruchu miejskim,
- dzięki seryjnemu „automatowi” wygodna jazda,
- 3 lata gwarancji,
- bogate wyposażenie.
Toyota Yaris Hybryda – to nam się nie podoba
- Wyjący silnik podczas przyspieszania,
- duże spalanie na autostradzie,
- wysoka cena,
- duża średnica zawracania.
Toyota Yaris Hybryda – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 + elektryczny |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa (cm3) | 1497 |
Moc silnika benz. (KM/obr./min) | 75/4800 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 111/3600-4400 |
Moc/mom. silnika elektr. (KM/Nm) | 61/169 |
Łączna moc układu (KM) | 100 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 12,0/165 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 4,2/96 (NEDC) |
Skrzynia biegów/napęd | e-CVT/przedni |
Rozmiar opon test. auta | 195/50 R 16 |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 286-1119/36 |
Toyota Yaris Hybryda – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,8 s |
0-100 km/h | 12,2 s |
0-130 km/h | 21,4 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 7,5 s |
80-120 km/h | 10,3 s |
Masa własna/ładowność | 1161/404 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 62/38 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,3/11,2 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 40,8 m |
gorące | 40,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 68 dB (A) |
przy 130 km/h | 73 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 6,0 l/100 km |
Zasięg | 600 km |
Toyota Yaris Hybryda – wyposażenie
Wersja | 20th Anniversary |
Klimatyzacja aut./7 airbagów | S/S |
System multimedialny/USB/BT | S/S/S |
Nawigacja/kamera cofania | 2500 zł/S |
Alufelgi 16 c./tempomat/alarm | S/S/800 zł |
Unikanie kolizji/asystent pasa | S/S |
Lakier złoty metal./koło dojazd. | S/S |
Toyota Yaris Hybryda – ceny/gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 78 400 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata (100 tys. km)/12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km/rok |
Cena testowanego auta | 81 700,00 zł |