Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Trzy cylindry dają tu radę!

Trzy cylindry dają tu radę!

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Gdy w 2011 roku w BMW serii 3 zadebiutował czterocylindrowy benzynowy silnik z doładowaniem 2.0/245 KM (328i), fani bawarskiej marki podnieśli lament. Nie mogli pogodzić się, że BMW uległo ekologom i zbudowało czterocylindrową jednostkę turbo, który zastąpiła kultową rzędową „szóstkę”. Padały zarzuty, że nowy motor nie będzie trwały i przede wszystkim nie zapewni typowego dla sześciocylindrowca rasowego brzmienia.

Mini Cooper 1.5 3-cylin (2)
Zobacz galerię (11)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Mini Cooper 1.5 3-cylin (2)

Mini Cooper – światem rządzą ekolodzy

Cztery lata później ponownie włos zjeżył się na ich głowach po tym jak dowiedzieli się, że pod maskami ulubionej marki będzie pracował „benzyniak” pozbawiony nie dwóch, a aż trzech cylindrów. Dziś w BMW serii 1 możnemy znaleźć ekologiczne, trzycylindrowe motory 1.5 zarówno w odmianie wysokoprężnej jak i benzynowej.

Zmasowany atak trzycylindrowców nie ominął także kultowej marki Mini. W testowanym przez nas Cooperze pracował najmocniejszy wariant z trzema cylindrami o mocy 136 KM. Co ciekawie doładowaney silnik trzycylindrowy powiązano w tym egzemplarzu z 6-stopniową skrzynią automatyczną Steptronic.

Mini Cooper - dobrana para

Mieliśmy obawy, czy takie połączenie będzie miało sens, gdyż małej pojemności doładowane jednostki lubią mieć dużą dziurę turbinową, która w połączeniu z automatem sprawia, że zmiana biegu (a zwłaszcza redukcja) trwa wieki. Na szczęście w przypadku testowanego Mini nasze obawy nie sprawdziły się. 1,5-litrowy benzyniak wykazywał się nie tylko świetmym przyspieszeniem (7,8 s do „setki”), ale także doskonałą elastycznością. Już od niskich obrotów spontanicznie reagował na zmianę położenia gazu, a podczas wyprzedzania, gdy konieczna była redukcja biegów, skrzynia nie czekała z decyzją tylko natychmiastowo wybierała niższy bieg.

Mini Cooper – niskie spalanie tylko na papierze

Zastosowanie trzycylindrowego silnika spowodowane było ekologią, a precyzyjniej uzyskaniem niższego spalania. Producent obiecuje, że samochód w ruchu miejskiem będzie zużywał średnio 5,9 l/100 km, a na trasie tylko 4 l/100 km. Być może wartości te są możliwe do uzyskania, ale w warunkach laboratoryjnych, bowiem w ruchu ulicznym nawet przez moment nie udało nam się do nich zbliżyć. Konsumpcja paliwa w mieście wyniosła 7,2 l/100 km, na autostradzie o litr więcej.

Mini Cooper – charakterystyczne brzmienie

Starszej konstrukcji trzycylindrowe silniki wyrożniały się niską kulturą pracy, a dokładnie dużymi wibracjami na biegu jałowym i niezbyt przyjemnym dla ucha brzmieniem. W przypadku motoru Mini pierwsza z wymienonych cech jest praktycznie niezauważalna, druga pojawia się podczas gwałtownego przyspieszania i jazdy autostradowej (przy ok. 140 km/h).

Silnik-typ/cylindry/zaworyt.benz. R3/12
Pojemność1499
Moc. maks.136/4500 KM/obr./min
Moment220/1250 Nm/obr./min
Poj. bagażnika211-731
Zbiornik paliwa40 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 3821/1727/14148 mm
Przysp. 0-100 km/h fabr.7,8 s
Napędaut. 6/przedni
Prędkość maks.210 km/h
Średnie spalanie fabr.4,7 l/100 km
Cena (Cooper 1.5 aut.)92 300 zł

Mini Cooper – mieszane uczucia

Z jednej strony byliśmy miło zaskoczeni, że mały trzycylindrowiec może tak dobrze dogadywać się z „automatem”, z drugiej przeszkadzało nam, że wcale nie jest to oszczędna jednostka. Być może, gdy wykorzystać tryb ECO i muskać tylko pedał gazu to zużycie paliwa mocno by się zmniejszyło (typowa cecha downisizingowych motorów), ale z drugiej strony podwozie tego auta i slogan reklamowy Mini zachęcają do gokartowej (czyt. szybkiej) jazdy więc tego już nie sprawdziliśmy!

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków