Aby to sprawdzić, przetestowaliśmy Fiata Ideę 1.4 16V.Proporcjonalna karoseria nowego Fiata od razu budzi sympatię. Z długością 3,93 metra jest o 9 cm krótszy od Fusiona i o 11 cm od rywalki Merivy.
Za to przewyższa konkurentów na szerokość i wzrostem - mierzy niecałe 1,70 m.Pod skromnym, blaszanym ubrankiem Fiat oferuje tyle miejsca co najwięksi w klasie. Z przodu nawet dwumetrowi podróżni nie bądą narzekali na ciasnotę, chociaż zakres regulacji położenia koła kierownicy (wysokość i długość) mógłby być nieco większy.
Z przodu przestrzeni pod dostatkiem
Za to siedzenia dają się dopasować do każdej figury (fotel kierowcy regulowany na wysokość). Nawet podczas długiej podróży nikt z jadących nie będzie zmuszał kierowcy do postojów w celu rozprostowania kości.
Życzylibyśmy sobie jedynie, aby poduszki siedzeń były większe i grubsze - podstawa fotela uciska uda podczas wsiadania i wysiadania.Idea może się pochwalić szczególnym talentem transportowym.
Połyka nawet regały z Ikei
Po złożeniu oparcia fotela pasażera przedniego (seryjnie w Niemczech) bez trudu mieszczą się dski o długości 2,27 m. A jeśli nie transportujemy mebli, płasko złożone oparcie przednie jest wspaniałym podnóżkiem dla pasażerów tylnych siedzeń.
Dzięki rozstawowi osi 2,51 m, tylnej kanapie przesuwanej o 16 cm oraz możliwości zmiany pochylenia oparć tylnych w zakresie 45 stopni mogą oni rozkoszować się wyjątkową przestrzenią. Jest wystarczająco dużo miejsca nad głowami i w okolicy kolan.
Ograniczać ruchy trzeba dopiero, gdy z tyłu podróżują trzy osoby
Dla par bez przychówku Idea jest wzorowym autem pozwalającym na aktywne spędzanie wolnego czasu i oddawanie się swemu hobby. Wystarczy dosłownie kilka ruchów, aby złożyć tylne oparcia, tworząc tym samym przestrzeń umożliwiającą transport rowerów górskich lub sprzętu do nurkowania.
Nie musimy się wcale zastanawiać nad masą przewożonych przedmiotów. Z ładownością 410 kg Fiat Idea pozwala na wiele. Gdyby jeszcze dało się wymontować tylne siedzenia, auto mogłoby posłużyć jako miniciężarówka. Tylnych foteli jednak nie można wymontować.
Twarde zawieszenie i pewne prowadzenie
W rozkoszowaniu się jazdą przestrzennym vanem przeszkadzało nam twarde zawieszenie, które ponadto powodowało lekkie klekotanie pod podsufitką. Wprawdzie delikatne nierówności sportowa Idea tłumiła bez trudu, ale poprzeczne garby i poważniejsze niedoskonałości nawierzchni odczuwał boleśnie nie tylko samochód, ale i my.
Pomimo twardości zawieszenia podczas gwałtownych, następujących po sobie zmian kierunku jazdy van Fiata pochyla się bardziej, niż przewidywaliśmy. Ta chwiejność podczas wyprzedzania może wytrącić z toru jazdy nie tylko tył nadwozia.
Tym bardziej, że układ kierowniczy w położeniu środkowym nie działa szczególnie precyzyjnie. Nawet jeśli Idea jest podsterowna, a na zmiany obciążenia reaguje łagodnie, pieniądze dodatkowo wydane na ESP będą na pewno dobrą inwestycją w bezpieczeństwo.A w tej dziedzinie Idea radzi sobie całkiem nieźle.
Układ haumulcowy w teście wykazał się dobrą skutecznością, a po rozgrzaniu nawet bardzo dobrą
Kto zamówiłby jeszcze poduszki boczne z przodu i klimatyzację, mógłby być całkiem zadowolony z Idei 1.4 16V Dynamic. Silnik o czterech zaworach na cylinder wykazuje duży temperament szczególnie w środkowym zakresie obrotów, zjednuje sympatię przyjemnie niskim odgłosem pracy i przekonuje średnim zużyciem paliwa na akceptowalnym poziomie (7,8 litra).
Aby Idea była idealnym autem rodzinnym, kilka drobiazgów wymagałoby poprawy. Drążek zmiany biegów lekko haczy podczas szybkiej zmiany przełożeń. Jakość materiałów i ich wykończenie mogłyby być również nieco lepsze. W Polsce Idei można szukać dopiero od połowy roku.