Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Vany? Tak, poproszę! Porównanie: Mercedes B 200 d i BMW 218d Active Tourer

Vany? Tak, poproszę! Porównanie: Mercedes B 200 d i BMW 218d Active Tourer

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Podobno wszyscy chcą SUV-a, a tymczasem... Te vany imponują dynamiką jazdy, przestronnością, wygodą i w zasadzie trudno znaleźć argument, by ich nie kupić. Czas na pojedynek BMW z Mercedesem!

BMW 218d Active Tourer i Mercedes B 200 d
Zobacz galerię (13)
Auto Bild
BMW 218d Active Tourer i Mercedes B 200 d
  • Mercedes okazuje się najbardziej przestronny zarówno z tyłu, jak i z przodu
  • BMW ma zasięg większy od swoich rywali aż o 250 km i to mimo napędu 4x4, który zwiększa zużycie paliwa
  • SUV-y wcale nie są takie "hop i do przodu" - dobrze zrobione vany nadal mają się świetnie

Dyplomatycznie rzecz ujmując, image Mercedesa klasy B był do tej pory nienajlepszy. Powolny wóz z terkoczącym CDI pod maską okazał się równie podniecający jak beżowe podkolanówki. Zwykło się mówić, że kto jeździ klasą B, jeździ 40 na godzinę. O tym wizerunku możecie spokojnie zapomnieć. Bo o nowej klasie B możemy dziś powiedzieć: ach, nareszcie – da się! Mercedes B 200 d należy teraz do nowoczesnych kompaktowych vanów. Potrafi się też spieszyć i nawet dawać frajdę z jazdy. Jak sobie poradzi w starciu z BMW 218d Active Tourerem? Sprawdźmy to!

Najpierw kluczowe dane: nowa klasa B kosztuje jako „200-ka” z dieslem od 149 400 zł. „Automat” nie wymaga dopłaty. Active Tourer, wyposażony w napęd na 4 koła i silnik 18d (moc 150 KM), kosztuje w BMW od 149 200 zł. Po wyrównaniu poziomu wyposażenia BMW okazuje się droższe od Mercedesa – co tu się dzieje?

Na tle SUV-ów te vany nie okazują się przesadnie drogie. Oczywiście biorąc pod uwagę, że jesteśmy w klasie premium.

Nic, to tylko efekt tego, że do testu dostaliśmy BMW ze wspomnianym napędem 4x4 – gdyby nie to, po doliczeniu „automatu” bawarski van kosztowałby mniej więcej tyle, ile rywal z gwiazdą na masce. W klasie B znajdziemy nowy system multimedialny MBUX oraz najnowsze systemy asystujące, ale oczywiście, nie za darmo. Za powyższe elementy trzeba zapłacić ponad 20 000 zł. Za to otrzymacie jednak bardzo rozbudowany, nowoczesny i wszechstronny system: nawigację wyświetlającą dynamiczne strzałki na rzeczywistym obrazie skrzyżowania oraz bardzo zaawansowany system sterowania głosowego.

Szkoda tylko, że gdy kierowca poprawnie trzyma rękę na kierownicy, zasłania sobie w najgorszym wypadku prawie połowę głównego ekranu (patrz zdjęcie po lewej). To ergonomiczne faux pas. „Dwójka” nie ma tak wyrafinowanego systemu obsługi głosowej ani też praktycznej kamery 360 stopni. Ale co właściwie zostaje z tych samochodów, kiedy się z nich zdejmie warstwę multimedialną? Wciąż są to całkiem praktyczne pojazdy. Active Tourer łyka co najmniej 468 l ładunku. Kanapę da się przesuwać i każdą z trzech części oparć regulować. Jednak przestrzeń dla pasażerów jest ograniczona.

Przesuwana tylna kanapa nie pozwala BMW nadrobić deficytu przestronności względem rywala.

Niski próg załadunku ułatwia pakowanie ciężkich toreb, można dzięki temu na przykład stosunkowo łatwo przewozić skrzynki z napojami. Za dopłatą dostępny jest system z elektromagnesami zwalniającymi oparcia (przyciski w bagażniku), które opadają do przodu. Klasa B jest we wszystkich parametrach dotyczących przestronności kabiny odczuwalnie luźniej skrojona. W obu autach jednak życzylibyśmy sobie (jeszcze) lepszych foteli. W B 200 oparcia powinny stabilniej podpierać ciało, natomiast w 218d siedziska mogłyby być szersze. Dla tych, którzy nie bywają tak często w marketach budowlanych: Mercedes sprawia radość także bez worków cementu w bagażniku. Starannie resoruje, zadziwiająco chętnie wpasowuje się w zakręty, skręca z zamiłowaniem i dobrym wyczuciem oraz odjeżdża BMW w pomiarach przyspieszenia.

Także subiektywnie dwulitrowy silnik w Mercedesie sprawia wrażenie mocniejszego, do tego wszystkiego ma jeszcze mniejszy apetyt na paliwo – w naszym teście potrzebował o 0,3 l/100 km mniej niż BMW. Ale to jest dość iluzoryczna przewaga, bo BMW musi walczyć z wyższą masą i stratami mocy, które przynosi napęd 4x4 (xDrive). BMW ma naszym zdaniem trochę zbyt nerwowo zachowujące się podwozie, podczas zmian kierunku jest zbyt wiele niepotrzebnego pośpiechu. Reaguje też zbyt ostro na choćby najmniejsze korekty toru jazdy, wykazuje aż nadto woli, żeby rzucać się w winkiel. Taka charakterystyka raczej nie pasuje do uniwersalnie zestrojonego podwozia. Oba samochody zachowują się bezpiecznie w razie potrzeby nagłego ominięcia przeszkody.

Topowe wartości podczas testu hamowania. Brawo!

Hamulce? Topowe wartości po obu stronach. Mercedes straszy swoich pasażerów podczas gwałtownego hamowania symulowanym dźwiękiem wypadku i raptownie dociąganymi pasami bezpieczeństwa (to zamierzony zabieg ostrzegawczy) – poza tym nie ma na co narzekać w kwestii bezpieczeństwa jazdy. I tak oto doczekaliśmy czasów, kiedy dwie ortodoksyjnie tylnonapędowe marki oferują samochody, które są vanami i mają nie tylko genetycznie przedni napęd (testowane BMW to wersja z napędem na cztery koła), lecz także silniki zamontowane poprzecznie. Koniec świata!

Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuMercedesBMW
Przyspieszenie 0-50 km/h2,8 s2,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,3 s9,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h13,8 s15,5 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h4,6 s (aut.)5,4 s (aut.)
Czas rozpędzania 80-120 km/h6,1 s (aut.)7,0 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1610/445 kg1647/453 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,8/11,0 m11,3/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,3 m34,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,5 m34,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h68 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe6,1 l/100 km6,4 l/100 km
Zasięg700 km950 km

Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - wyniki pomiarów wnętrz (oceniane)

WymiarJednostkaMercedesBMW
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11651125
Szerokość wnętrza z przodu(mm)14601455
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)10351030
Zakres regulacji fotela(mm)235220
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)780730
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14451425
Wysokość nad głową z tyłu(mm)975960
Wysokość siedziska z tyłu(mm)380375

Indeks miejsca na nogi z tylu zmierzono po odsunięciu przedniego fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaB 200 d218d
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)19521995
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/3400150/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)320/1400350/1750
Prędkość maksymalna (km/h)219209
Skrzynia biegówaut., 8-biegowa, dwusprzęgłowaautomatyczna, 8-biegowa
Napędna przednie kołana cztery koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)445-1530468-1510
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l)43/23,861/12,5
Marka i model opon testowanego autaMichelin Pilot Sport 4Michelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta225/45 R 18225/45 R 18
Emisja CO2 (g/km)133149
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1600/7501600/750

Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieB 200 d218d
Wersja wyjściowaStylexDrive Active Tourer Advantage
Airbagi czołowe i boczneSS
Kurtyny powietrzneSS
Reflektory statyczne LED/aktywne LEDS/2061 zł (multibeam)3984/6222 zł (adaptacyjne)
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/17 535 zł (pakiet)N/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/17 535 zł (pakiet)S/2193 zł (pakiet)
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczne17 535 zł (pakiet, za obie opcje)2193 zł (pakiet, za obie opcje)
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DABS/S/17 535 zł (pakiet)S/S/1119 zł
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarnaS/S/17 535 zł (pakiet)S/S/12 041 zł („Plus”)
Automatyczna skrzynia biegów/adaptacyjne zawieszenieS/4859 zł8953/2238 zł
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterka/rodzaj foteliS/S/S/wielokonturowe (2896 zł)S/S/S/sportowe (2193 zł)
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa/kierownica1423/N/1644 zł1477/N/850 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat/aut. pokrywa bagażnikaS/2945/17 535 zł (pakiet)S/6714 zł (pakiet)/S
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania2920 zł (pakiet, za trzy opcje)S/1567 (pakiet)/1791 zł
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowyS/17 535 zł (pakiet)6714 (pakiet)/1746 zł
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania)2 208 zł6714 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/17 535 zł (pakiet)6714 zł (pakiet, za obie opcje)
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący17 535 (pakiet)/2012 zł (pakiet)6714 (pakiet)/1567 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie2896 zł/18 cali (3926 zł)3133 zł/18 cali (4745 zł)

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu;

Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - ceny, przeglądy, gwarancje (oceniane)

gwarancja/cenyB 200 d218d
Cena wyjściowa149 400 zł149 200 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna30 lat12 lat
Przeglądywg wskazań komputerawg wskazań komputera
Cena po doposażeniu193 658 zł211 420 zł*

*cena BMW zawiera także: sportowe oprogramowanie skrzyni biegów za 671 zł, 61-litrowy bak za 224 zł, zmienny układ kierowniczy za 1119 zł.

Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.MercedesBMW
Przestronność z przodu403330
Przestronność z tyłu302824
Pojemność bagażnika251618
Ładowność1599
Widoczność201717
Fotele, pozycja kierowcy302726
Ergonomia obsługi201718
Jakość wykończenia201817
Suma punktów200165159
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.MercedesBMW
Przyspieszenie252119
Elastyczność252423
Poziom hałasu151311
Skrzynia biegów151314
Zachowanie na drodze302627
Komfort jazdy302725
Układ kierowniczy151514
Średnica zawracania543
Skuteczność hamulców403537
Suma punktów200178173
KosztyMaks. pkt.MercedesBMW
Cena po doposażeniu502824
Zużycie paliwa302625
Wyposażenie – komfort402929
Wyp. – bezpieczeństwo302626
Ubezpieczenia1033
Gwarancja1598
Przeglądy1077
Suma punktów185128122
Wynik końcowy585471454
Miejsce w teście 1.2.

Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

BMW-Mercedes-zużycie-paliwa
BMW-Mercedes-zużycie-paliwaAuto Świat

Oba auta niewiele palą. Warto wziąć też pod uwagę to, że BMW trafiło do redakcji z napędem na cztery koła i w teście spalania stoi na gorszej pozycji jeszcze przed wyjazdem na trasę, bo komponenty napędu 4x4 podwyższają masę oraz wprowadzają dodatkowe opory mechaniczne, zwiększające spalanie.

Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - podsumowanie

Tym razem BMW musi uznać wyższość Mercedesa. A że to nie byle jaka marka, żaden to wstyd dla Active Tourera, który dość niefortunnie stawił się do porównania z napędem 4x4. Trzeba tutaj zaznaczyć, że w wersji z przednim napędem, choć noty za przyspieszenie, elastyczność i spalanie by wzrosły, to i tak przewaga Mercedesa jest zbyt duża, żeby go ograć na podium. Stuttgart wyprodukował fantastycznego vana. Gratulacje!

A jaki jest Wasz typ na rodzinnego vana? Zapraszamy do komentowania!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków