Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Vany? Tak, poproszę! Porównanie: Mercedes B 200 d i BMW 218d Active Tourer

Vany? Tak, poproszę! Porównanie: Mercedes B 200 d i BMW 218d Active Tourer

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Podobno wszyscy chcą SUV-a, a tymczasem... Te vany imponują dynamiką jazdy, przestronnością, wygodą i w zasadzie trudno znaleźć argument, by ich nie kupić. Czas na pojedynek BMW z Mercedesem!

BMW 218d Active Tourer i Mercedes B 200 dAuto Bild
  • Mercedes okazuje się najbardziej przestronny zarówno z tyłu, jak i z przodu
  • BMW ma zasięg większy od swoich rywali aż o 250 km i to mimo napędu 4x4, który zwiększa zużycie paliwa
  • SUV-y wcale nie są takie "hop i do przodu" - dobrze zrobione vany nadal mają się świetnie

Dyplomatycznie rzecz ujmując, image Mercedesa klasy B był do tej pory nienajlepszy. Powolny wóz z terkoczącym CDI pod maską okazał się równie podniecający jak beżowe podkolanówki. Zwykło się mówić, że kto jeździ klasą B, jeździ 40 na godzinę. O tym wizerunku możecie spokojnie zapomnieć. Bo o nowej klasie B możemy dziś powiedzieć: ach, nareszcie – da się! Mercedes B 200 d należy teraz do nowoczesnych kompaktowych vanów. Potrafi się też spieszyć i nawet dawać frajdę z jazdy. Jak sobie poradzi w starciu z BMW 218d Active Tourerem? Sprawdźmy to!

Najpierw kluczowe dane: nowa klasa B kosztuje jako „200-ka” z dieslem od 149 400 zł. „Automat” nie wymaga dopłaty. Active Tourer, wyposażony w napęd na 4 koła i silnik 18d (moc 150 KM), kosztuje w BMW od 149 200 zł. Po wyrównaniu poziomu wyposażenia BMW okazuje się droższe od Mercedesa – co tu się dzieje?

Na tle SUV-ów te vany nie okazują się przesadnie drogie. Oczywiście biorąc pod uwagę, że jesteśmy w klasie premium.

Nic, to tylko efekt tego, że do testu dostaliśmy BMW ze wspomnianym napędem 4x4 – gdyby nie to, po doliczeniu „automatu” bawarski van kosztowałby mniej więcej tyle, ile rywal z gwiazdą na masce. W klasie B znajdziemy nowy system multimedialny MBUX oraz najnowsze systemy asystujące, ale oczywiście, nie za darmo. Za powyższe elementy trzeba zapłacić ponad 20 000 zł. Za to otrzymacie jednak bardzo rozbudowany, nowoczesny i wszechstronny system: nawigację wyświetlającą dynamiczne strzałki na rzeczywistym obrazie skrzyżowania oraz bardzo zaawansowany system sterowania głosowego.

Szkoda tylko, że gdy kierowca poprawnie trzyma rękę na kierownicy, zasłania sobie w najgorszym wypadku prawie połowę głównego ekranu (patrz zdjęcie po lewej). To ergonomiczne faux pas. „Dwójka” nie ma tak wyrafinowanego systemu obsługi głosowej ani też praktycznej kamery 360 stopni. Ale co właściwie zostaje z tych samochodów, kiedy się z nich zdejmie warstwę multimedialną? Wciąż są to całkiem praktyczne pojazdy. Active Tourer łyka co najmniej 468 l ładunku. Kanapę da się przesuwać i każdą z trzech części oparć regulować. Jednak przestrzeń dla pasażerów jest ograniczona.

Przesuwana tylna kanapa nie pozwala BMW nadrobić deficytu przestronności względem rywala.

Niski próg załadunku ułatwia pakowanie ciężkich toreb, można dzięki temu na przykład stosunkowo łatwo przewozić skrzynki z napojami. Za dopłatą dostępny jest system z elektromagnesami zwalniającymi oparcia (przyciski w bagażniku), które opadają do przodu. Klasa B jest we wszystkich parametrach dotyczących przestronności kabiny odczuwalnie luźniej skrojona. W obu autach jednak życzylibyśmy sobie (jeszcze) lepszych foteli. W B 200 oparcia powinny stabilniej podpierać ciało, natomiast w 218d siedziska mogłyby być szersze. Dla tych, którzy nie bywają tak często w marketach budowlanych: Mercedes sprawia radość także bez worków cementu w bagażniku. Starannie resoruje, zadziwiająco chętnie wpasowuje się w zakręty, skręca z zamiłowaniem i dobrym wyczuciem oraz odjeżdża BMW w pomiarach przyspieszenia.

Także subiektywnie dwulitrowy silnik w Mercedesie sprawia wrażenie mocniejszego, do tego wszystkiego ma jeszcze mniejszy apetyt na paliwo – w naszym teście potrzebował o 0,3 l/100 km mniej niż BMW. Ale to jest dość iluzoryczna przewaga, bo BMW musi walczyć z wyższą masą i stratami mocy, które przynosi napęd 4x4 (xDrive). BMW ma naszym zdaniem trochę zbyt nerwowo zachowujące się podwozie, podczas zmian kierunku jest zbyt wiele niepotrzebnego pośpiechu. Reaguje też zbyt ostro na choćby najmniejsze korekty toru jazdy, wykazuje aż nadto woli, żeby rzucać się w winkiel. Taka charakterystyka raczej nie pasuje do uniwersalnie zestrojonego podwozia. Oba samochody zachowują się bezpiecznie w razie potrzeby nagłego ominięcia przeszkody.

Topowe wartości podczas testu hamowania. Brawo!

Hamulce? Topowe wartości po obu stronach. Mercedes straszy swoich pasażerów podczas gwałtownego hamowania symulowanym dźwiękiem wypadku i raptownie dociąganymi pasami bezpieczeństwa (to zamierzony zabieg ostrzegawczy) – poza tym nie ma na co narzekać w kwestii bezpieczeństwa jazdy. I tak oto doczekaliśmy czasów, kiedy dwie ortodoksyjnie tylnonapędowe marki oferują samochody, które są vanami i mają nie tylko genetycznie przedni napęd (testowane BMW to wersja z napędem na cztery koła), lecz także silniki zamontowane poprzecznie. Koniec świata!

Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Mercedes BMW
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,8 s 2,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s 9,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 13,8 s 15,5 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,6 s (aut.) 5,4 s (aut.)
Czas rozpędzania 80-120 km/h 6,1 s (aut.) 7,0 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1610/445 kg 1647/453 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc. 57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,8/11,0 m 11,3/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,3 m 34,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,5 m 34,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 6,1 l/100 km 6,4 l/100 km
Zasięg 700 km 950 km

Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - wyniki pomiarów wnętrz (oceniane)

Wymiar Jednostka Mercedes BMW
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1165 1125
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1460 1455
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 1035 1030
Zakres regulacji fotela (mm) 235 220
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 780 730
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1445 1425
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 975 960
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 380 375

Indeks miejsca na nogi z tylu zmierzono po odsunięciu przedniego fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta B 200 d 218d
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/łańcuch common rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1952 1995
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150/3400 150/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 320/1400 350/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 219 209
Skrzynia biegów aut., 8-biegowa, dwusprzęgłowa automatyczna, 8-biegowa
Napęd na przednie koła na cztery koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 445-1530 468-1510
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) 43/23,8 61/12,5
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Sport 4 Michelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta 225/45 R 18 225/45 R 18
Emisja CO2 (g/km) 133 149
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1600/750 1600/750

Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie B 200 d 218d
Wersja wyjściowa Style xDrive Active Tourer Advantage
Airbagi czołowe i boczne S S
Kurtyny powietrzne S S
Reflektory statyczne LED/aktywne LED S/2061 zł (multibeam) 3984/6222 zł (adaptacyjne)
Klimatyzacja manualna/automatyczna S/17 535 zł (pakiet) N/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/17 535 zł (pakiet) S/2193 zł (pakiet)
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczne 17 535 zł (pakiet, za obie opcje) 2193 zł (pakiet, za obie opcje)
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB S/S/17 535 zł (pakiet) S/S/1119 zł
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna S/S/17 535 zł (pakiet) S/S/12 041 zł („Plus”)
Automatyczna skrzynia biegów/adaptacyjne zawieszenie S/4859 zł 8953/2238 zł
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterka/rodzaj foteli S/S/S/wielokonturowe (2896 zł) S/S/S/sportowe (2193 zł)
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa/kierownica 1423/N/1644 zł 1477/N/850 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat/aut. pokrywa bagażnika S/2945/17 535 zł (pakiet) S/6714 zł (pakiet)/S
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania 2920 zł (pakiet, za trzy opcje) S/1567 (pakiet)/1791 zł
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy S/17 535 zł (pakiet) 6714 (pakiet)/1746 zł
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) 2 208 zł 6714 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/17 535 zł (pakiet) 6714 zł (pakiet, za obie opcje)
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący 17 535 (pakiet)/2012 zł (pakiet) 6714 (pakiet)/1567 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 2896 zł/18 cali (3926 zł) 3133 zł/18 cali (4745 zł)

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu;

Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - ceny, przeglądy, gwarancje (oceniane)

gwarancja/ceny B 200 d 218d
Cena wyjściowa 149 400 zł 149 200 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 30 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera wg wskazań komputera
Cena po doposażeniu 193 658 zł 211 420 zł*

*cena BMW zawiera także: sportowe oprogramowanie skrzyni biegów za 671 zł, 61-litrowy bak za 224 zł, zmienny układ kierowniczy za 1119 zł.

Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Mercedes BMW
Przestronność z przodu 40 33 30
Przestronność z tyłu 30 28 24
Pojemność bagażnika 25 16 18
Ładowność 15 9 9
Widoczność 20 17 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 26
Ergonomia obsługi 20 17 18
Jakość wykończenia 20 18 17
Suma punktów 200 165 159
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Mercedes BMW
Przyspieszenie 25 21 19
Elastyczność 25 24 23
Poziom hałasu 15 13 11
Skrzynia biegów 15 13 14
Zachowanie na drodze 30 26 27
Komfort jazdy 30 27 25
Układ kierowniczy 15 15 14
Średnica zawracania 5 4 3
Skuteczność hamulców 40 35 37
Suma punktów 200 178 173
Koszty Maks. pkt. Mercedes BMW
Cena po doposażeniu 50 28 24
Zużycie paliwa 30 26 25
Wyposażenie – komfort 40 29 29
Wyp. – bezpieczeństwo 30 26 26
Ubezpieczenia 10 3 3
Gwarancja 15 9 8
Przeglądy 10 7 7
Suma punktów 185 128 122
Wynik końcowy 585 471 454
Miejsce w teście 1. 2.

Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

BMW-Mercedes-zużycie-paliwa
BMW-Mercedes-zużycie-paliwaAuto Świat

Oba auta niewiele palą. Warto wziąć też pod uwagę to, że BMW trafiło do redakcji z napędem na cztery koła i w teście spalania stoi na gorszej pozycji jeszcze przed wyjazdem na trasę, bo komponenty napędu 4x4 podwyższają masę oraz wprowadzają dodatkowe opory mechaniczne, zwiększające spalanie.

Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - podsumowanie

Tym razem BMW musi uznać wyższość Mercedesa. A że to nie byle jaka marka, żaden to wstyd dla Active Tourera, który dość niefortunnie stawił się do porównania z napędem 4x4. Trzeba tutaj zaznaczyć, że w wersji z przednim napędem, choć noty za przyspieszenie, elastyczność i spalanie by wzrosły, to i tak przewaga Mercedesa jest zbyt duża, żeby go ograć na podium. Stuttgart wyprodukował fantastycznego vana. Gratulacje!

A jaki jest Wasz typ na rodzinnego vana? Zapraszamy do komentowania!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków