- Mercedes okazuje się najbardziej przestronny zarówno z tyłu, jak i z przodu
- BMW ma zasięg większy od swoich rywali aż o 250 km i to mimo napędu 4x4, który zwiększa zużycie paliwa
- SUV-y wcale nie są takie "hop i do przodu" - dobrze zrobione vany nadal mają się świetnie
- Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - wyniki pomiarów wnętrz (oceniane)
- Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - ceny, przeglądy, gwarancje (oceniane)
- Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - punkty i klasyfikacja
- Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
- Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - podsumowanie
Dyplomatycznie rzecz ujmując, image Mercedesa klasy B był do tej pory nienajlepszy. Powolny wóz z terkoczącym CDI pod maską okazał się równie podniecający jak beżowe podkolanówki. Zwykło się mówić, że kto jeździ klasą B, jeździ 40 na godzinę. O tym wizerunku możecie spokojnie zapomnieć. Bo o nowej klasie B możemy dziś powiedzieć: ach, nareszcie – da się! Mercedes B 200 d należy teraz do nowoczesnych kompaktowych vanów. Potrafi się też spieszyć i nawet dawać frajdę z jazdy. Jak sobie poradzi w starciu z BMW 218d Active Tourerem? Sprawdźmy to!
Najpierw kluczowe dane: nowa klasa B kosztuje jako „200-ka” z dieslem od 149 400 zł. „Automat” nie wymaga dopłaty. Active Tourer, wyposażony w napęd na 4 koła i silnik 18d (moc 150 KM), kosztuje w BMW od 149 200 zł. Po wyrównaniu poziomu wyposażenia BMW okazuje się droższe od Mercedesa – co tu się dzieje?
Na tle SUV-ów te vany nie okazują się przesadnie drogie. Oczywiście biorąc pod uwagę, że jesteśmy w klasie premium.
Nic, to tylko efekt tego, że do testu dostaliśmy BMW ze wspomnianym napędem 4x4 – gdyby nie to, po doliczeniu „automatu” bawarski van kosztowałby mniej więcej tyle, ile rywal z gwiazdą na masce. W klasie B znajdziemy nowy system multimedialny MBUX oraz najnowsze systemy asystujące, ale oczywiście, nie za darmo. Za powyższe elementy trzeba zapłacić ponad 20 000 zł. Za to otrzymacie jednak bardzo rozbudowany, nowoczesny i wszechstronny system: nawigację wyświetlającą dynamiczne strzałki na rzeczywistym obrazie skrzyżowania oraz bardzo zaawansowany system sterowania głosowego.
Szkoda tylko, że gdy kierowca poprawnie trzyma rękę na kierownicy, zasłania sobie w najgorszym wypadku prawie połowę głównego ekranu (patrz zdjęcie po lewej). To ergonomiczne faux pas. „Dwójka” nie ma tak wyrafinowanego systemu obsługi głosowej ani też praktycznej kamery 360 stopni. Ale co właściwie zostaje z tych samochodów, kiedy się z nich zdejmie warstwę multimedialną? Wciąż są to całkiem praktyczne pojazdy. Active Tourer łyka co najmniej 468 l ładunku. Kanapę da się przesuwać i każdą z trzech części oparć regulować. Jednak przestrzeń dla pasażerów jest ograniczona.
Przesuwana tylna kanapa nie pozwala BMW nadrobić deficytu przestronności względem rywala.
Niski próg załadunku ułatwia pakowanie ciężkich toreb, można dzięki temu na przykład stosunkowo łatwo przewozić skrzynki z napojami. Za dopłatą dostępny jest system z elektromagnesami zwalniającymi oparcia (przyciski w bagażniku), które opadają do przodu. Klasa B jest we wszystkich parametrach dotyczących przestronności kabiny odczuwalnie luźniej skrojona. W obu autach jednak życzylibyśmy sobie (jeszcze) lepszych foteli. W B 200 oparcia powinny stabilniej podpierać ciało, natomiast w 218d siedziska mogłyby być szersze. Dla tych, którzy nie bywają tak często w marketach budowlanych: Mercedes sprawia radość także bez worków cementu w bagażniku. Starannie resoruje, zadziwiająco chętnie wpasowuje się w zakręty, skręca z zamiłowaniem i dobrym wyczuciem oraz odjeżdża BMW w pomiarach przyspieszenia.
Także subiektywnie dwulitrowy silnik w Mercedesie sprawia wrażenie mocniejszego, do tego wszystkiego ma jeszcze mniejszy apetyt na paliwo – w naszym teście potrzebował o 0,3 l/100 km mniej niż BMW. Ale to jest dość iluzoryczna przewaga, bo BMW musi walczyć z wyższą masą i stratami mocy, które przynosi napęd 4x4 (xDrive). BMW ma naszym zdaniem trochę zbyt nerwowo zachowujące się podwozie, podczas zmian kierunku jest zbyt wiele niepotrzebnego pośpiechu. Reaguje też zbyt ostro na choćby najmniejsze korekty toru jazdy, wykazuje aż nadto woli, żeby rzucać się w winkiel. Taka charakterystyka raczej nie pasuje do uniwersalnie zestrojonego podwozia. Oba samochody zachowują się bezpiecznie w razie potrzeby nagłego ominięcia przeszkody.
Topowe wartości podczas testu hamowania. Brawo!
Hamulce? Topowe wartości po obu stronach. Mercedes straszy swoich pasażerów podczas gwałtownego hamowania symulowanym dźwiękiem wypadku i raptownie dociąganymi pasami bezpieczeństwa (to zamierzony zabieg ostrzegawczy) – poza tym nie ma na co narzekać w kwestii bezpieczeństwa jazdy. I tak oto doczekaliśmy czasów, kiedy dwie ortodoksyjnie tylnonapędowe marki oferują samochody, które są vanami i mają nie tylko genetycznie przedni napęd (testowane BMW to wersja z napędem na cztery koła), lecz także silniki zamontowane poprzecznie. Koniec świata!
Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Mercedes | BMW |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,8 s | 2,8 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s | 9,1 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 13,8 s | 15,5 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,6 s (aut.) | 5,4 s (aut.) |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 6,1 s (aut.) | 7,0 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1610/445 kg | 1647/453 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. | 57/43 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,8/11,0 m | 11,3/11,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,3 m | 34,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,5 m | 34,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 70 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,1 l/100 km | 6,4 l/100 km |
Zasięg | 700 km | 950 km |
Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - wyniki pomiarów wnętrz (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Mercedes | BMW |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1165 | 1125 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1460 | 1455 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1035 | 1030 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 235 | 220 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 780 | 730 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1445 | 1425 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 975 | 960 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 380 | 375 |
Indeks miejsca na nogi z tylu zmierzono po odsunięciu przedniego fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | B 200 d | 218d |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/łańcuch | common rail/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1952 | 1995 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/3400 | 150/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 320/1400 | 350/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 219 | 209 |
Skrzynia biegów | aut., 8-biegowa, dwusprzęgłowa | automatyczna, 8-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na cztery koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 445-1530 | 468-1510 |
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) | 43/23,8 | 61/12,5 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Pilot Sport 4 | Michelin Primacy 3 |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/45 R 18 | 225/45 R 18 |
Emisja CO2 (g/km) | 133 | 149 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1600/750 | 1600/750 |
Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | B 200 d | 218d |
Wersja wyjściowa | Style | xDrive Active Tourer Advantage |
Airbagi czołowe i boczne | S | S |
Kurtyny powietrzne | S | S |
Reflektory statyczne LED/aktywne LED | S/2061 zł (multibeam) | 3984/6222 zł (adaptacyjne) |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/17 535 zł (pakiet) | N/S |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/17 535 zł (pakiet) | S/2193 zł (pakiet) |
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczne | 17 535 zł (pakiet, za obie opcje) | 2193 zł (pakiet, za obie opcje) |
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB | S/S/17 535 zł (pakiet) | S/S/1119 zł |
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna | S/S/17 535 zł (pakiet) | S/S/12 041 zł („Plus”) |
Automatyczna skrzynia biegów/adaptacyjne zawieszenie | S/4859 zł | 8953/2238 zł |
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterka/rodzaj foteli | S/S/S/wielokonturowe (2896 zł) | S/S/S/sportowe (2193 zł) |
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa/kierownica | 1423/N/1644 zł | 1477/N/850 zł |
Tempomat/adaptacyjny tempomat/aut. pokrywa bagażnika | S/2945/17 535 zł (pakiet) | S/6714 zł (pakiet)/S |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | 2920 zł (pakiet, za trzy opcje) | S/1567 (pakiet)/1791 zł |
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy | S/17 535 zł (pakiet) | 6714 (pakiet)/1746 zł |
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) | 2 208 zł | 6714 zł (pakiet) |
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/17 535 zł (pakiet) | 6714 zł (pakiet, za obie opcje) |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | 17 535 (pakiet)/2012 zł (pakiet) | 6714 (pakiet)/1567 zł (pakiet) |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 2896 zł/18 cali (3926 zł) | 3133 zł/18 cali (4745 zł) |
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu;
Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - ceny, przeglądy, gwarancje (oceniane)
gwarancja/ceny | B 200 d | 218d |
Cena wyjściowa | 149 400 zł | 149 200 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 30 lat | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera | wg wskazań komputera |
Cena po doposażeniu | 193 658 zł | 211 420 zł* |
*cena BMW zawiera także: sportowe oprogramowanie skrzyni biegów za 671 zł, 61-litrowy bak za 224 zł, zmienny układ kierowniczy za 1119 zł.
Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Mercedes | BMW |
Przestronność z przodu | 40 | 33 | 30 |
Przestronność z tyłu | 30 | 28 | 24 |
Pojemność bagażnika | 25 | 16 | 18 |
Ładowność | 15 | 9 | 9 |
Widoczność | 20 | 17 | 17 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 26 |
Ergonomia obsługi | 20 | 17 | 18 |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 17 |
Suma punktów | 200 | 165 | 159 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Mercedes | BMW |
Przyspieszenie | 25 | 21 | 19 |
Elastyczność | 25 | 24 | 23 |
Poziom hałasu | 15 | 13 | 11 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 14 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 27 | 25 |
Układ kierowniczy | 15 | 15 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 35 | 37 |
Suma punktów | 200 | 178 | 173 |
Koszty | Maks. pkt. | Mercedes | BMW |
Cena po doposażeniu | 50 | 28 | 24 |
Zużycie paliwa | 30 | 26 | 25 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 29 | 29 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 26 | 26 |
Ubezpieczenia | 10 | 3 | 3 |
Gwarancja | 15 | 9 | 8 |
Przeglądy | 10 | 7 | 7 |
Suma punktów | 185 | 128 | 122 |
Wynik końcowy | 585 | 471 | 454 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Oba auta niewiele palą. Warto wziąć też pod uwagę to, że BMW trafiło do redakcji z napędem na cztery koła i w teście spalania stoi na gorszej pozycji jeszcze przed wyjazdem na trasę, bo komponenty napędu 4x4 podwyższają masę oraz wprowadzają dodatkowe opory mechaniczne, zwiększające spalanie.
Mercedes B 200 d kontra BMW 218d xDrive Active Tourer - podsumowanie
Tym razem BMW musi uznać wyższość Mercedesa. A że to nie byle jaka marka, żaden to wstyd dla Active Tourera, który dość niefortunnie stawił się do porównania z napędem 4x4. Trzeba tutaj zaznaczyć, że w wersji z przednim napędem, choć noty za przyspieszenie, elastyczność i spalanie by wzrosły, to i tak przewaga Mercedesa jest zbyt duża, żeby go ograć na podium. Stuttgart wyprodukował fantastycznego vana. Gratulacje!
A jaki jest Wasz typ na rodzinnego vana? Zapraszamy do komentowania!
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGaleria zdjęć
Te vany wyglądają prawie tak zgrabnie, jak kompaktowe hatchbacki. Nie są tak zadziorne w stylu jak SUV-y, ale za to imponują praktycznością i stabilnością jazy. Czas na pojedynek BMW z Mercedesem!
Jeżeli ktoś szuka typowego stylu BMW czy choćby szczypty klasycznego designu tej marki, to tutaj... Raczej ich nie znajdzie.
Silnik DIesla w BMW umieszczono poprzecznie. Fanom marki takie rozwiązanie nie mieści się w głowach, ale w rzeczywistości ten van jeździ bardzo sprawnie.
Typowy kokpit BMW - minimalizm i prostota. Miejsca odczuwalnie mniej niż w Mercedesie...
...ale największa różnica jest z tyłu, gdzie w "beemce" jest trochę ciasno. Przesuwana tylna kanapa nie ratuje sprawy.
468-1510 litrów - to potencjał załadunkowy BMW.
Klasa B też nie wygląda jak typowy Mercedes i na tle np. klasy C próżno tu szukać klasycznych linii, którymi marka ze Stuttgartu potrafi dziś przyciągać wzrok.
Kokpit tylko dla fanów tabletów i obsługi dotykowej - tradycjonaliści dostaną tutaj alergii na dotyk.
Tak to jest, jak styliści rządzą ergonomią: ewidentna niedoróbka. Ekrany powinny być odsunięte od siebie, żeby kierownica i dłoń nie zasłaniała jednego z nich. Wstyd!
W klasie B wyraźnie więcej miejsca z tyłu: na nogi i na szerokość. Super!
445-1530 litrów - tyle "połknie" Mercedes.
Tankowanie z lewej? Po zaparkowaniu przy dystrybutorze, drzwi prawdopodobnie oprą się... O dystrybutor.
Kto tutaj wygrał? Z pewnością auto z poprzecznym silnikiem. Takie czasy!