Sceptycy powiedzą, że to tylko koncept. Ale za to w pełni sprawny i jeżdżący - odpowiedzą ci, którzy go widzieli. To idealne pole do popisu i wzór do naśladowania dla tunerów. Volkswagen przygotował ten model, żeby specjalnie "dopieścić" ponad 1,67 mln użytkowników GTI na świecie, którzy przyczynili się do stworzenia legendy. Auto zaprojektowane specjalnie dla nich pokazuje również, jak niesamowity potencjał może kryć się w kompaktowym samochodzie. Klaus Bischoff, szef projektantów, podkreśla, że zadanie stworzenia tego modelu było skomplikowane, ponieważ poza zmianami zespołu napędowego należało zachować charakter Golfa GTI. Jego zdaniem zbyt głębokie modyfikacje designu, który jest "jak linie papilarne", mogłyby zepsuć unikalny styl samochodu. Dlatego też wiele elementów nadwozia przejęto bezpośrednio z seryjnego GTI, m.in. pokrywę silnika, elementy drzwi, reflektory i światła tylne. Całość wzbudza respekt. W porównaniu ze "zwykłym" GTIauto jest o 120 mm szersze (długość 1,88 m) i o 80 mm niższe (wysokość 1,50 m) oraz bardziej muskularne. Uwagę zwracają profilowane i wystające nadkola, spod których wyglądają potężne 19-calowe felgi ze stopu lekkiego. Z przodu założono na nie opony o szerokości 235 mm, z tyłu zaś 295 mm. Widoczne z przodu boków duże wloty powietrza nie tylko dodają nadwoziu agresywności, ale poza funkcją estetyczną pełnią bardzo ważną rolę praktyczną - są niezbędne do prawidłowego chłodzenia silnika. W tym samym celu wprowadzono też dyskretne modyfikacje w kształcie słupka C. Dzięki delikatnemu "wepchnięciu" tylnych szyb do środka i stworzeniu między nimi a słupkami dwóch wlotów dodatkowe strumienie powietrza kierowane są na jednostkę napędową.Specjalna konstrukcja i wyprofilowanie dachu z włókien węglowych, przedni i niewielki tylny spoiler oraz dodatkowe dyfuzory powietrza pod podłogą zapewniają odpowiednie siły docisku osi, niezbędne podczas szybkiej jazdy. Potężną jednostkę napędową - "podkręcony", 12-cylindrowy silnik W12 biturbo 6.0 o mocy 650 KM - zamontowano centralnie, za przednimi siedzeniami auta. Napęd - tylko na tylną oś - przekazywany jest za pośrednictwem 6-biegowej przekładni automatycznej, która jest w stanie poradzić sobie z 750 Nm momentu obrotowego. Taki zapas mocy czyni W12 650 Concept najszybszym i najbardziej dynamicznym GTI, jakie kiedykolwiek jeździło po świecie. Więcej, jednym z najszybszych samochodów świata. Concept do "setki" może przyspieszać w 3,7 s, a jego maksymalna prędkość dochodzi do 325 km/h! Szkoda, że to jedyny egzemplarz.
Volkswagen Golf GTI W12 650 Concept - Wściekły potencjał
Tegoroczny zlot tuningowy miłośników Audi i Volkswagena nad Wörthersee w Austrii zostanie uznany za jeden z najbardziej efektownych od czasu pierwszej edycji tej imprezy zorganizowanej w 1982 roku. Tak jak wtedy, tak i w tym roku, jego bezdyskusyjną gwiazdą był Golf GTI, ale tym razem w ultradrapieżnej wersji W12 650 przygotowanej specjalnie na tą okazję.