Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Volkswagen Passat Variant Alltrack – SUV w nadwoziu kombi

Volkswagen Passat Variant Alltrack – SUV w nadwoziu kombi

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

SUV-y są modne, ale w stosunku do samochodów z nadwoziem kombi droższe w zakupie i eksploatacji oraz gorzej się prowadzą. Volkswagen dla tych, który lubią czasami zjechać z utwardzonych dróg proponuje Passata Varianta Alltracka – kombi klasy średniej z napędem 4x4 i offroadową stylizacją.

Volkswagen Passat Variant Alltrack
Zobacz galerię (22)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Volkswagen Passat Variant Alltrack

Ósma generacja Passata jeździ po naszych drogach już od 2014 roku. Dokładnie rok temu auto przeszło face lifting, po którym stało się bardziej komfortowe, zdigitalizowane i jeszcze efektywniej korzystające z dobrodziejstw internetu. Modernizacji uległy wszystkie wersje nadwoziowe tego najbardziej popularnego na świecie auta klasy średniej (wiosną 2019 r. z taśmy produkcyjnej zjechał 30-milionowy egzemplarz), w tym testowana przez nas odmiana Variant Alltrack. W teście wersji z 2-litrowym dieslem o mocy 190 KM sprawdzimy czy model ten nadal ma szanse w starciu z coraz bardziej popularnymi SUV-ami.

Przeczytaj też:

Sukces Passata nie jest przypadkowy. Mierzące 4,8 m kombi oferuje mnóstwo przestrzeni w obydwu rzędach siedzeń, czyniąc go jednym z najprzestronniejszych modeli w swojej klasie. We jego wnętrzu znajdziemy niezwykle zaawansowany system multimedialny trzeciej generacji (MIB3), który ma cyfrowe połączenie z zestawem wirtualnych wskaźników. Obsługa tych systemów pokładowych odbywa się intuicyjnie za pośrednictwem przycisków na kierownicy, dotykowo lub głosowo. Narzekaliśmy jedynie na brak pokręteł i przycisków-skrótów do głównych menu. Użytkownicy smartfonów w Passacie mogą nie tylko bezprzewodowo łączyć multimedia z interfejsem Android Auto czy Apple CarPlay, ale także korzystać z szerokich funkcji jakie daje łączność z internetem.

Schemat wymiarów – Passat Alltarck
Schemat wymiarów – Passat AlltarckŻródło: Auto Świat

Passat, a zwłaszcza wersja Variant, jest ze wszech miar autem wysoce praktycznym. Bagażnik standardowo pomieści aż 639 litrów, a po złożeniu siedzeń (powstaje płaska podłoga) zmieści aż 1769 l. Nie musimy martwić się także o ciężar walizek czy wagę podróżnych, bowiem ładowność Alltarcka wynosi do 670 kg. Imponujące są także możliwości holowania przyczepy, gdyż uciąg auta wynosi aż 2200 kg! Podczas holowanie przyczep docenimy: mocny jak wół silnik (190 KM, 400 Nm), solidny napęd na obie osie, system Trailer Assist, czyli asystenta cofania i parkowania z przyczepą oraz fabryczny hak, który odblokowujemy elektrycznie.

Volkswagen Passat Alltrack – pewne prowadzenie w każdych warunkach

Zawieszone wyżej o 27,5 mm nadwozie (prześwit 174 mm), dopracowany układ napęd 4x4 (sprzęgło Haldex), dodatkowe nakładki z tworzywa na nadkolach, osłony podwozia oraz elektronika wspomagająca w terenie (tryb Offroad z asystentem zjazdu ze wzniesienia) to elementy, które sprawiają, że Alltrack nie boi się złych warunków pogodowych czy nieutwardzonych dróg. Mimo zwiększonego prześwitu i przesuniętego do góry środka ciężkości znakomicie sprawdza się nadal podczas dynamicznej jazdy na zakrętach oraz przy dużych prędkościach na autostradzie. Podczas normalnej jazdy jest ekonomiczny (śr. spalanie w teście 7,1 l/100 km), gdyż napęd 4Motion napędza tylko przednią oś (tylną dołączy się automatycznie, kiedy zajdzie potrzeba), a poza tym jego nadwozie kombi jest lżejsze i nie stawia tak dużego oporu aerodynamicznego jak w SUV-ie. Mniejsza masa i – mimo wszystko – niżej położony środek ciężkości względem SUV-a sprawiają, że jest niemal tak samo komfortowy jak zwykłe kombi.

Volkswagen Passat Alltrack – podsumowanie

Uterenowione kombi klasy średniej Volkswagena wydaje się być idealnym autem dla osób aktywnych, którzy nie chcą – jak wszyscy – jeździć SUV-em i ponosić z tego tytułu wysokie koszty, a mieć jego cechy, umożliwiające dotarcie zimą z nartami pod sam wyciąg, ciągnięcie ciężkiej przyczepy (kampingowej lub z koniem), czy dotarcie bez uszkodzeń podwozia do lini brzegowej jeziora lub leśnej polany.

To nam się podoba: przestronna i funkcjonalne wnętrze, dopracowane podwozie o wysokim komforcie i pewnym prowadzeniu, solidna jakość wykonania, nowoczesne multimedia i zaawansowane systemy bezpieczeństwa.

To nam się nie podoba: wysoka cena, konieczność dopłaty za liczne opcje, tylko 2 lata gwarancji, lifting zabrał elegancki analogowy zegarek, zachowanie się skrzyni DSG podczas ruszania.

Volkswagen Passat Alltrack – osiągi

Prędkość maksymalna223 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,0 s
Spalanie faza niska/średnia8,1/6,7 l/100 km (WLTP)
faza wysoka/b. wysoka5,8/6,6 l/100 km (WLTP)
średnio we wszystkich fazach6,6 l/100 km (WLTP)
Emisja CO2172 g/km (WLTP)
Teoretyczny zasięg1000 km
Min. średnica zawracania11,7 m

Volkswagen Passat Alltrack – wyposażenie

WersjaAlltrack
7 airbagów/unikanie kolizjiS/S
Klima aut. 3-stref./refl. LED530 zł/S
System multimed./head up/nawigacjaS/2460/od 5280 zł
Utrzym. pasa ruchu/f. awaryjnego hamowania z rozpozn. pieszych/aut. hamowanie po kolizjiS/S/S
Dach szklany panoramiczny/reflektory LED Matrix5200/9630 zł
Nagłośnienie DYNAUDIO/wirtualne zegary4510/od 2480 zł
Lakier metalik/18-calowe felgi2750/2390 zł
Tapicerka skórzana Nappa5510 zł

Volkswagen Passat Alltrack – gwarancje/ceny

Cena podst. testowanej wersji/testowanego egzemplarza z opcjami177 590/ 244 800 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata bez ograniczeń
Gwarancja perforacyjna12 lat
Przeglądyco 30 tys. km
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski