Ósma generacja Passata jeździ po naszych drogach już od 2014 roku. Dokładnie rok temu auto przeszło face lifting, po którym stało się bardziej komfortowe, zdigitalizowane i jeszcze efektywniej korzystające z dobrodziejstw internetu. Modernizacji uległy wszystkie wersje nadwoziowe tego najbardziej popularnego na świecie auta klasy średniej (wiosną 2019 r. z taśmy produkcyjnej zjechał 30-milionowy egzemplarz), w tym testowana przez nas odmiana Variant Alltrack. W teście wersji z 2-litrowym dieslem o mocy 190 KM sprawdzimy czy model ten nadal ma szanse w starciu z coraz bardziej popularnymi SUV-ami.
Sukces Passata nie jest przypadkowy. Mierzące 4,8 m kombi oferuje mnóstwo przestrzeni w obydwu rzędach siedzeń, czyniąc go jednym z najprzestronniejszych modeli w swojej klasie. We jego wnętrzu znajdziemy niezwykle zaawansowany system multimedialny trzeciej generacji (MIB3), który ma cyfrowe połączenie z zestawem wirtualnych wskaźników. Obsługa tych systemów pokładowych odbywa się intuicyjnie za pośrednictwem przycisków na kierownicy, dotykowo lub głosowo. Narzekaliśmy jedynie na brak pokręteł i przycisków-skrótów do głównych menu. Użytkownicy smartfonów w Passacie mogą nie tylko bezprzewodowo łączyć multimedia z interfejsem Android Auto czy Apple CarPlay, ale także korzystać z szerokich funkcji jakie daje łączność z internetem.
Passat, a zwłaszcza wersja Variant, jest ze wszech miar autem wysoce praktycznym. Bagażnik standardowo pomieści aż 639 litrów, a po złożeniu siedzeń (powstaje płaska podłoga) zmieści aż 1769 l. Nie musimy martwić się także o ciężar walizek czy wagę podróżnych, bowiem ładowność Alltarcka wynosi do 670 kg. Imponujące są także możliwości holowania przyczepy, gdyż uciąg auta wynosi aż 2200 kg! Podczas holowanie przyczep docenimy: mocny jak wół silnik (190 KM, 400 Nm), solidny napęd na obie osie, system Trailer Assist, czyli asystenta cofania i parkowania z przyczepą oraz fabryczny hak, który odblokowujemy elektrycznie.
Volkswagen Passat Alltrack – pewne prowadzenie w każdych warunkach
Zawieszone wyżej o 27,5 mm nadwozie (prześwit 174 mm), dopracowany układ napęd 4x4 (sprzęgło Haldex), dodatkowe nakładki z tworzywa na nadkolach, osłony podwozia oraz elektronika wspomagająca w terenie (tryb Offroad z asystentem zjazdu ze wzniesienia) to elementy, które sprawiają, że Alltrack nie boi się złych warunków pogodowych czy nieutwardzonych dróg. Mimo zwiększonego prześwitu i przesuniętego do góry środka ciężkości znakomicie sprawdza się nadal podczas dynamicznej jazdy na zakrętach oraz przy dużych prędkościach na autostradzie. Podczas normalnej jazdy jest ekonomiczny (śr. spalanie w teście 7,1 l/100 km), gdyż napęd 4Motion napędza tylko przednią oś (tylną dołączy się automatycznie, kiedy zajdzie potrzeba), a poza tym jego nadwozie kombi jest lżejsze i nie stawia tak dużego oporu aerodynamicznego jak w SUV-ie. Mniejsza masa i – mimo wszystko – niżej położony środek ciężkości względem SUV-a sprawiają, że jest niemal tak samo komfortowy jak zwykłe kombi.
Volkswagen Passat Alltrack – podsumowanie
Uterenowione kombi klasy średniej Volkswagena wydaje się być idealnym autem dla osób aktywnych, którzy nie chcą – jak wszyscy – jeździć SUV-em i ponosić z tego tytułu wysokie koszty, a mieć jego cechy, umożliwiające dotarcie zimą z nartami pod sam wyciąg, ciągnięcie ciężkiej przyczepy (kampingowej lub z koniem), czy dotarcie bez uszkodzeń podwozia do lini brzegowej jeziora lub leśnej polany.
To nam się podoba: przestronna i funkcjonalne wnętrze, dopracowane podwozie o wysokim komforcie i pewnym prowadzeniu, solidna jakość wykonania, nowoczesne multimedia i zaawansowane systemy bezpieczeństwa.
To nam się nie podoba: wysoka cena, konieczność dopłaty za liczne opcje, tylko 2 lata gwarancji, lifting zabrał elegancki analogowy zegarek, zachowanie się skrzyni DSG podczas ruszania.
Volkswagen Passat Alltrack – osiągi
Prędkość maksymalna | 223 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,0 s |
Spalanie faza niska/średnia | 8,1/6,7 l/100 km (WLTP) |
faza wysoka/b. wysoka | 5,8/6,6 l/100 km (WLTP) |
średnio we wszystkich fazach | 6,6 l/100 km (WLTP) |
Emisja CO2 | 172 g/km (WLTP) |
Teoretyczny zasięg | 1000 km |
Min. średnica zawracania | 11,7 m |
Volkswagen Passat Alltrack – wyposażenie
Wersja | Alltrack |
7 airbagów/unikanie kolizji | S/S |
Klima aut. 3-stref./refl. LED | 530 zł/S |
System multimed./head up/nawigacja | S/2460/od 5280 zł |
Utrzym. pasa ruchu/f. awaryjnego hamowania z rozpozn. pieszych/aut. hamowanie po kolizji | S/S/S |
Dach szklany panoramiczny/reflektory LED Matrix | 5200/9630 zł |
Nagłośnienie DYNAUDIO/wirtualne zegary | 4510/od 2480 zł |
Lakier metalik/18-calowe felgi | 2750/2390 zł |
Tapicerka skórzana Nappa | 5510 zł |
Volkswagen Passat Alltrack – gwarancje/ceny
Cena podst. testowanej wersji/testowanego egzemplarza z opcjami | 177 590/ 244 800 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata bez ograniczeń |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km |
Do Passata Alltracka przewidziano dwie jednostki: 2.0 TFSI 272 KM (od 187 890 zł) lub 190-konnego turbodiesla (od 177 590 zł). Testowaliśmy wariant 2.0 TDI.
Zawieszone wyżej o 27,5 mm nadwozie, dopracowany napęd 4MOTION, dodatkowe nakładki z tworzywa, osłony podwozia oraz elektronika wspomagająca w terenie to elementy zarezerwowane dla Passata Varianta w wersji Alltrack.
190-konny, czterocylindrowy turbodiesel dysponuje dużym momentem obrotowym (400 Nm przy 1900-3300 obr./min), który docenimy nie tylko na autostradzie, ale także podczas pokonywania stromych najazdów.
Sportowa, 3 ramienna kierownica z łopatkami do zmiany biegów, aluminiowe nakładki na pedały, fotell kierowcy ergoComfort z elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego, dostęp bezkluczykowy oraz multimedia Composition Colour z 6,5-calowym ekranem dotykowym to elementy standardowe Passata Alltrack.
Cyfrowe wskaźniki są dostępne za dopłatą 2480 zł ale lepiej je kupić w pakiecie Innowacyjnym (11 020 zł) wraz z innym elementami.
Możliwości projekcji ekranów w systemie Active Info Display są imponujące.
Możliwości projekcji ekranów w systemie Active Info Display są imponujące.
Możliwości projekcji ekranów w systemie Active Info Display są imponujące.
Dwulitrowy TDI dobrze współpracuje z 2-sprzęgłowym, 7-stopniowym „automatem”. Obok lewarka biegów znajduje się m.in. przycisk wyboru trybów jazdy.
Oprócz klasycznych wybórów profilu jazdy: SPORT, NORMAL, ECO i INDIVIDUAL, dla Alltracka przewidziano dodatkowy OFFROAD zmieniający ustawienia napędu 4MOTION, silnika i skrzyni, ESP oraz zawierający kontrolę zjazdu z wzniesienia.
Podczas jazdy w terenie mogą okazać się przydatne dane o kącie wychylenia nadwozia.
Fotele dobrze podpierają ciało na zakrętach. W dłuższej trasie wysocy kierowcy chwalili możliwość wydłużenia siedziska. Skóra Nappa za dopłatą 5580 zł.
Nawet dorośli pasażerowie nie będą z tyłu narzekali na brak przestrzeni na nogi i nad głową. Panoramiczny dach z możliwością otwierania to dodatkowy wydatek rzędu 5270 zł.
Trzystrefową klimatyzację docenią pasażerowie tylnych siedzeń, ale za ten luksusowy dodatek trzeba dopłacić 530 zł. Chyba warto?
Silnika Diesla potrafi być oszczędny, ale pod warunkiem rozsądnego traktowania pedału gazu. W osiągnięciu niskiej wartości spalania pomóc może trener oszczędnej jazdy. Średnio w teście testowy egzemplarz zużył 7,1 l/100 km.
Multimedia Passata Alltracka mają imponujące możliwości. System multimedialny trzeciej generacji (MIB3) ma cyfrowe połączenie z nowym
zestawem wskaźników „Digital Cockpit”.
W modelu poliftingowym zastosowano zaawansowane rozwiązania, takie jak system Travel Assist, umożliwiający częściowo automatyczną jazdę z prędkością autostradową. W standardzie Pakiet Travel Assist: asystent utrzymania pasa ruchu awaryjnego hamowania City oraz rozpoznawaniem pieszych, asystent jazdy w korku do prędkości 60 km/h i proaktywny tempomat ACC do 210 km/h (dla DSG z funkcją Stop & Go).
Imponująca pojemność kufra – 639/1769 litrów. System bezdotykowego otwierania i zamykania pokrywy bagażnika za dopłatą.
Hak holowniczy (elektrycznie zwalniana blokada) wymaga dopłaty, podobnie jak System Trailer Assist, czyli asystent cofania i parkowania z przyczepą (przydatna funkcja dla często korzystających z przyczep). Dop. masa przyczepy holowanej to 2200 kg.
Tryb indywidualny pozwala konfigurować ustawienia poszczególnych podzespołów. Za regulację zawieszenie DCC trzeba jednak dopłacić – 4080 zł.
Także head up display to opcja i to dość kosztowna 2460 zł.
W codziennej eksploatacji wyższe i nieco utwardzone zawieszenie nie odbija się znacząco na pogorszeniu komfortu jazdy czy stabilności nadwozia podczas dynamicznej jazdy.