SUV-y są modne, ale w stosunku do samochodów z nadwoziem kombi droższe w zakupie i eksploatacji oraz gorzej się prowadzą. Volkswagen dla tych, który lubią czasami zjechać z utwardzonych dróg proponuje Passata Varianta Alltracka – kombi klasy średniej z napędem 4x4 i offroadową stylizacją.
Ósma generacja Passata jeździ po naszych drogach już od 2014 roku. Dokładnie rok temu auto przeszło face lifting, po którym stało się bardziej komfortowe, zdigitalizowane i jeszcze efektywniej korzystające z dobrodziejstw internetu. Modernizacji uległy wszystkie wersje nadwoziowe tego najbardziej popularnego na świecie auta klasy średniej (wiosną 2019 r. z taśmy produkcyjnej zjechał 30-milionowy egzemplarz), w tym testowana przez nas odmiana Variant Alltrack. W teście wersji z 2-litrowym dieslem o mocy 190 KM sprawdzimy czy model ten nadal ma szanse w starciu z coraz bardziej popularnymi SUV-ami.
Sukces Passata nie jest przypadkowy. Mierzące 4,8 m kombi oferuje mnóstwo przestrzeni w obydwu rzędach siedzeń, czyniąc go jednym z najprzestronniejszych modeli w swojej klasie. We jego wnętrzu znajdziemy niezwykle zaawansowany system multimedialny trzeciej generacji (MIB3), który ma cyfrowe połączenie z zestawem wirtualnych wskaźników. Obsługa tych systemów pokładowych odbywa się intuicyjnie za pośrednictwem przycisków na kierownicy, dotykowo lub głosowo. Narzekaliśmy jedynie na brak pokręteł i przycisków-skrótów do głównych menu. Użytkownicy smartfonów w Passacie mogą nie tylko bezprzewodowo łączyć multimedia z interfejsem Android Auto czy Apple CarPlay, ale także korzystać z szerokich funkcji jakie daje łączność z internetem.
Schemat wymiarów – Passat AlltarckŹródło: Auto Świat
Passat, a zwłaszcza wersja Variant, jest ze wszech miar autem wysoce praktycznym. Bagażnik standardowo pomieści aż 639 litrów, a po złożeniu siedzeń (powstaje płaska podłoga) zmieści aż 1769 l. Nie musimy martwić się także o ciężar walizek czy wagę podróżnych, bowiem ładowność Alltarcka wynosi do 670 kg. Imponujące są także możliwości holowania przyczepy, gdyż uciąg auta wynosi aż 2200 kg! Podczas holowanie przyczep docenimy: mocny jak wół silnik (190 KM, 400 Nm), solidny napęd na obie osie, system Trailer Assist, czyli asystenta cofania i parkowania z przyczepą oraz fabryczny hak, który odblokowujemy elektrycznie.
Volkswagen Passat Alltrack – pewne prowadzenie w każdych warunkach
Zawieszone wyżej o 27,5 mm nadwozie (prześwit 174 mm), dopracowany układ napęd 4x4 (sprzęgło Haldex), dodatkowe nakładki z tworzywa na nadkolach, osłony podwozia oraz elektronika wspomagająca w terenie (tryb Offroad z asystentem zjazdu ze wzniesienia) to elementy, które sprawiają, że Alltrack nie boi się złych warunków pogodowych czy nieutwardzonych dróg. Mimo zwiększonego prześwitu i przesuniętego do góry środka ciężkości znakomicie sprawdza się nadal podczas dynamicznej jazdy na zakrętach oraz przy dużych prędkościach na autostradzie. Podczas normalnej jazdy jest ekonomiczny (śr. spalanie w teście 7,1 l/100 km), gdyż napęd 4Motion napędza tylko przednią oś (tylną dołączy się automatycznie, kiedy zajdzie potrzeba), a poza tym jego nadwozie kombi jest lżejsze i nie stawia tak dużego oporu aerodynamicznego jak w SUV-ie. Mniejsza masa i – mimo wszystko – niżej położony środek ciężkości względem SUV-a sprawiają, że jest niemal tak samo komfortowy jak zwykłe kombi.
Volkswagen Passat Alltrack – podsumowanie
Uterenowione kombi klasy średniej Volkswagena wydaje się być idealnym autem dla osób aktywnych, którzy nie chcą – jak wszyscy – jeździć SUV-em i ponosić z tego tytułu wysokie koszty, a mieć jego cechy, umożliwiające dotarcie zimą z nartami pod sam wyciąg, ciągnięcie ciężkiej przyczepy (kampingowej lub z koniem), czy dotarcie bez uszkodzeń podwozia do lini brzegowej jeziora lub leśnej polany.
To nam się podoba: przestronna i funkcjonalne wnętrze, dopracowane podwozie o wysokim komforcie i pewnym prowadzeniu, solidna jakość wykonania, nowoczesne multimedia i zaawansowane systemy bezpieczeństwa.
To nam się nie podoba: wysoka cena, konieczność dopłaty za liczne opcje, tylko 2 lata gwarancji, lifting zabrał elegancki analogowy zegarek, zachowanie się skrzyni DSG podczas ruszania.