Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – topowy diesel mocy ma aż nadto

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – topowy diesel mocy ma aż nadto

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Volkswagen Passat Variant z oszczędnym dieslem i pojemnym bagażnikiem to wymarzony samochód na rodzinne wojaże, zwłaszcza gdy pod maską ma 240 KM, a napęd jest przekazywany na obie osie. Czyżby jeżdżący ideał? Sprawdzamy!

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 240 KMŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
  • Volkswagen Passat ósmej generacji przeszedł w 2019 roku modernizację
  • Wersja po liftingu ma zmieniony zderzak, tylne lamp, kokpit oraz nowe multimedia
  • Passat Variant z topowym 240-konnym dieslem potrafi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 6,4 s

Samochodowe marzenie Polaka od wielu lat to Volkswagen Passat kombi w tzw. TeDeIku. Niektórzy próbują się z niego naśmiewać, inni wręcz piszą o nim piosenki, a jeszcze inni po prostu użytkują go z zadowoleniem. Niemiecki model klasy średniej często wygrywa w naszych porównaniach, w testach pojedynczych jest zdecydowanie chwalony, rzadko kiedy krytykowany. Skąd tak duża popularność (tylko w 2018 r. sprzedano ponad 9 tys. sztuk), przekonamy się, testując odświeżony w tym roku model.

Volkswagen Passat Variant – ledwo widoczne zmiany

Modernizację zewnętrzną auta ograniczono do zmiany kształtu zderzaków i świateł, a z tyłu, na środku pokrywy kufra, pojawił się napis „Passat”. Testowany model przykuwa wzrok 19-calowymi czarnymi alufelgami, kosztującymi 5210 zł za komplet!

We wnętrzu można dostrzec więcej zmian. Uwagę zwraca cyfrowy kokpit, składający się z dwóch dużych wyświetlaczy (od zegarów i multimediów), który też nie należy do tanich (prawie 9000 zł). Choć jest drogi, imponuje możliwościami. Na cyfrowych zegarach z ekranem o przekątnej 11,7 cala w przejrzysty sposób możemy wyświetlać informacje o prędkości, obrotach, dane z komputera pokładowego, a nawet uruchamiać systemy bezpieczeństwa. Jeszcze więcej możliwości oferuje topowy system nawigacyjny Discover Pro. Poprzez wbudowany moduł SIM mamy stały dostęp do serwisów internetowych, a także będziemy mogli tworzyć pokładowy hotspot wi-fi. W poliftingowym modelu pojawiły się: nowy system obsługi głosowej, gniazda USB-C, a dane z nawigacji mogą dostosować prędkość podczas jazdy z aktywnym tempomatem.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Zmian w elektronice jest więcej i pozwalają na jeszcze większy jej udział w czasie autonomicznej jazdy (m.in. pojawił się asystent w korku). My jednak skupimy się na praktycznych walorach auta. Przestronność i ergonomia w odmianie kombi są znakomite. Kierowca i pasażer siedzą w obszernych i doskonale podpierających ciało fotelach i mają pełną swobodę ruchów. Podróżowanie na tylnej kanapie także należy do przyjemności. Tu przestrzeni jest aż nadto, a jazdę umila 3-strefowa seryjna klimatyzacja.

Schemat wymiarów – VW Passat Variant
Schemat wymiarów – VW Passat VariantŻródło: Auto Świat

Wystarczy ruch stopą pod zderzakiem, żeby dostać się do potężnego i praktycznego kufra (650 l). Dzięki podwójnej podłodze po złożeniu oparć foteli uzyskuje się równą przestrzeń załadunkową.

Volkswagen Passat Variant – topowy diesel mocy ma aż nadto

Oszczędny silnik wysokoprężny to idealna propozycja dla rodzin lubiących wakacyjne podróże. W Passacie mamy w czym wybierać, bowiem dostępne są diesle o mocach od 150 aż do 240 KM. Najmocniejszy wariant, który pracował pod maską naszego egzemplarza, zapewnia iście sportowe przyspieszenie (w 6,4 s od 0 do 100 km/h). Potężny moment obrotowy (500 Nm) jest dostępny już od 1750 obr./min, co przekłada się na natychmiastową i – trzeba przyznać – dość brutalną reakcję na gaz. Sportowe zapędy napędu potrafi osłabić jednak skrzynia DSG. Sytuację ratuje przełączenie jej na tryb Sport. Z przekazaniem tak dużego momentu na koła nie ma problemu, bowiem topowy diesel występuje wyłącznie z napędem na obie osie i elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS.

Również seryjne jest w nim regulowane i obniżone o 15 mm zawieszenie DCC. Dzięki niemu mocne rodzinne kombi jest komfortowe i prowadzi się je znakomicie, ale trzeba przyznać, że ta wersja Passata nie ma sportowego zacięcia.

Volkswagen Passat Variant – podsumowanie

Lifting zwiększył jedynie możliwości multimediów i systemów wspomagających. Passat Variant to nadal niezwykle funkcjonalne auto, charakteryzujące się dobrym prowadzeniem. Zakup 240-konnej wersji uważam za bezcelowy. Słabsza, 190-konna, jeździ wcale nie gorzej, a jest znacznie tańsza.

Volkswagen Passat Variant – to nam się podoba: przestronne i funkcjonalne wnętrze, dobre prowadzenie, świetna dynamika, rozsądne spalanie przy tej mocy.

Volkswagen Passat Variant – to nam się nie podoba: wysoka cena, skrzynia automatyczna w trybie N zbyt wolno redukuje biegi, brak pokręteł od głośności, 2 lata gwarancji.

Volkswagen Passat – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,2 s
0-100 km/h 6,4 s
0-130 km/h 10,2 s
Czas 60-100 km/h 3,6 s (aut.)
rozpędzania 80-120 km/h 4,4 s (aut.)
Masa własna/ładowność 1770/560 kg (wartość fabr.)
Rozdział masy (przód/tył) bd.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,7/11,7 m
Hamowanie zimne 36,5 m
ze 100 km/h gorące 36,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 7,8 l/100 km
Zasięg 850 km

Volkswagen Passat – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, biturbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1968
Moc maks. (KM/obr./min) 240/4000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 500/1750-2500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 6,7
Prędkość maksymalna (km/h) 241
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) 7,5
Emisja CO2 (g/km)/norma 195/Euro 6d-Temp
Skrzynia biegów/napęd aut. 2-sprzęgł. 7b/4x4
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 650-1769/66
Marka i model opon test. auta Pirelli Cinturato P7
Rozmiar opon 235/40 R 19

Volkswagen Passat – wyposażenie

Wersja Elegance
Klimatyzacja aut. 3-strefowa S
Reflektory LED/7 airbagów S/S
Tempomat adapt./unikanie kolizji S/S
Zawiesz. DCC, obniżone o 15 mm S
Pakiet styl. R-Line wew. i zew. 8 360 zł
Szklany dach/wirtual. zegary i navi 5200/8930 zł
Lakier metalik/19-cal. alufelgi 3220/5210 zł

Volkswagen Passat – ceny/gwarancja

Cena podst. tej wersji silnikowej 187 790 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok
Cena testowanego auta 249 580 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków