• Volkswagen Passat ósmej generacji przeszedł w 2019 roku modernizację
  • Wersja po liftingu ma zmieniony zderzak, tylne lamp, kokpit oraz nowe multimedia
  • Passat Variant z topowym 240-konnym dieslem potrafi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 6,4 s

Samochodowe marzenie Polaka od wielu lat to Volkswagen Passat kombi w tzw. TeDeIku. Niektórzy próbują się z niego naśmiewać, inni wręcz piszą o nim piosenki, a jeszcze inni po prostu użytkują go z zadowoleniem. Niemiecki model klasy średniej często wygrywa w naszych porównaniach, w testach pojedynczych jest zdecydowanie chwalony, rzadko kiedy krytykowany. Skąd tak duża popularność (tylko w 2018 r. sprzedano ponad 9 tys. sztuk), przekonamy się, testując odświeżony w tym roku model.

Volkswagen Passat Variant – ledwo widoczne zmiany

Modernizację zewnętrzną auta ograniczono do zmiany kształtu zderzaków i świateł, a z tyłu, na środku pokrywy kufra, pojawił się napis „Passat”. Testowany model przykuwa wzrok 19-calowymi czarnymi alufelgami, kosztującymi 5210 zł za komplet!

We wnętrzu można dostrzec więcej zmian. Uwagę zwraca cyfrowy kokpit, składający się z dwóch dużych wyświetlaczy (od zegarów i multimediów), który też nie należy do tanich (prawie 9000 zł). Choć jest drogi, imponuje możliwościami. Na cyfrowych zegarach z ekranem o przekątnej 11,7 cala w przejrzysty sposób możemy wyświetlać informacje o prędkości, obrotach, dane z komputera pokładowego, a nawet uruchamiać systemy bezpieczeństwa. Jeszcze więcej możliwości oferuje topowy system nawigacyjny Discover Pro. Poprzez wbudowany moduł SIM mamy stały dostęp do serwisów internetowych, a także będziemy mogli tworzyć pokładowy hotspot wi-fi. W poliftingowym modelu pojawiły się: nowy system obsługi głosowej, gniazda USB-C, a dane z nawigacji mogą dostosować prędkość podczas jazdy z aktywnym tempomatem.

Zmian w elektronice jest więcej i pozwalają na jeszcze większy jej udział w czasie autonomicznej jazdy (m.in. pojawił się asystent w korku). My jednak skupimy się na praktycznych walorach auta. Przestronność i ergonomia w odmianie kombi są znakomite. Kierowca i pasażer siedzą w obszernych i doskonale podpierających ciało fotelach i mają pełną swobodę ruchów. Podróżowanie na tylnej kanapie także należy do przyjemności. Tu przestrzeni jest aż nadto, a jazdę umila 3-strefowa seryjna klimatyzacja.

Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – VW Passat Variant

Wystarczy ruch stopą pod zderzakiem, żeby dostać się do potężnego i praktycznego kufra (650 l). Dzięki podwójnej podłodze po złożeniu oparć foteli uzyskuje się równą przestrzeń załadunkową.

Volkswagen Passat Variant – topowy diesel mocy ma aż nadto

Oszczędny silnik wysokoprężny to idealna propozycja dla rodzin lubiących wakacyjne podróże. W Passacie mamy w czym wybierać, bowiem dostępne są diesle o mocach od 150 aż do 240 KM. Najmocniejszy wariant, który pracował pod maską naszego egzemplarza, zapewnia iście sportowe przyspieszenie (w 6,4 s od 0 do 100 km/h). Potężny moment obrotowy (500 Nm) jest dostępny już od 1750 obr./min, co przekłada się na natychmiastową i – trzeba przyznać – dość brutalną reakcję na gaz. Sportowe zapędy napędu potrafi osłabić jednak skrzynia DSG. Sytuację ratuje przełączenie jej na tryb Sport. Z przekazaniem tak dużego momentu na koła nie ma problemu, bowiem topowy diesel występuje wyłącznie z napędem na obie osie i elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS.

Również seryjne jest w nim regulowane i obniżone o 15 mm zawieszenie DCC. Dzięki niemu mocne rodzinne kombi jest komfortowe i prowadzi się je znakomicie, ale trzeba przyznać, że ta wersja Passata nie ma sportowego zacięcia.

Volkswagen Passat Variant – podsumowanie

Lifting zwiększył jedynie możliwości multimediów i systemów wspomagających. Passat Variant to nadal niezwykle funkcjonalne auto, charakteryzujące się dobrym prowadzeniem. Zakup 240-konnej wersji uważam za bezcelowy. Słabsza, 190-konna, jeździ wcale nie gorzej, a jest znacznie tańsza.

Volkswagen Passat Variant – to nam się podoba: przestronne i funkcjonalne wnętrze, dobre prowadzenie, świetna dynamika, rozsądne spalanie przy tej mocy.

Volkswagen Passat Variant – to nam się nie podoba: wysoka cena, skrzynia automatyczna w trybie N zbyt wolno redukuje biegi, brak pokręteł od głośności, 2 lata gwarancji.

Volkswagen Passat – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,2 s
0-100 km/h 6,4 s
0-130 km/h 10,2 s
Czas 60-100 km/h 3,6 s (aut.)
rozpędzania 80-120 km/h 4,4 s (aut.)
Masa własna/ładowność 1770/560 kg (wartość fabr.)
Rozdział masy (przód/tył) bd.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,7/11,7 m
Hamowanie zimne 36,5 m
ze 100 km/h gorące 36,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 7,8 l/100 km
Zasięg 850 km

Volkswagen Passat – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, biturbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1968
Moc maks. (KM/obr./min) 240/4000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 500/1750-2500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 6,7
Prędkość maksymalna (km/h) 241
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) 7,5
Emisja CO2 (g/km)/norma 195/Euro 6d-Temp
Skrzynia biegów/napęd aut. 2-sprzęgł. 7b/4x4
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 650-1769/66
Marka i model opon test. auta Pirelli Cinturato P7
Rozmiar opon 235/40 R 19

Volkswagen Passat – wyposażenie

Wersja Elegance
Klimatyzacja aut. 3-strefowa S
Reflektory LED/7 airbagów S/S
Tempomat adapt./unikanie kolizji S/S
Zawiesz. DCC, obniżone o 15 mm S
Pakiet styl. R-Line wew. i zew. 8 360 zł
Szklany dach/wirtual. zegary i navi 5200/8930 zł
Lakier metalik/19-cal. alufelgi 3220/5210 zł

Volkswagen Passat – ceny/gwarancja

Cena podst. tej wersji silnikowej 187 790 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok
Cena testowanego auta 249 580 zł
Ładowanie formularza...