Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Volkswagen Polo VI - polowanie na Golfa

Volkswagen Polo VI - polowanie na Golfa

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Szósta generacja Polo wygląda grzecznie, ale bezczelnie przybrała na wymiarach: jest o 8 cm dłuższa i 7 cm szersza od poprzednika. Już-nie-taki-mały Volkswagen chce być jak większy brat – Golf. Czy się pobiją?

Volkswagen Polo VI
Zobacz galerię (11)
Volkswagen
Volkswagen Polo VI

Ile to już razy czytaliście u nas, że jakieś auto próbuje „się zgolfić”? Postawcie kolejną kreseczkę, znowu tak twierdzimy. Ale sami rozumiecie: młodsze rodzeństwo zawsze będzie próbowało naśladować większych braci, dlatego Polo papuguje Golfa. Wraz z debiutem 6. generacji wykonało kolejny krok. Na długość dzieli je już tylko 20 cm – tyle, co szczoteczka do zębów. Polo „spuchło” we wszystkich wymiarach poza wysokością, dzięki czemu sylwetka jest teraz bardziej przyczajona, dynamiki dodaje długie przetłoczenie nad klamkami. Styliści VW nazywają je „Tornadolinie”. Auto wygląda spójnie, wystarczająco świeżo, a zarazem godnie będzie się starzeć.

Polo „szóstka” ma być dostępne jedynie z 5-drzwiowym nadwoziem, czym tylko podkreśla swoją otwartość na pasażerów. Czwórka kumpli swobodnie może pojechać na wyjazdowy mecz swojej drużyny, a 351-litrowy bagażnik mieści o 71 l więcej niż dotychczas i raptem o 29 l mniej niż ten w Golfie.

Szyba czołowa jest mocniej pochylona niż dotychczas, ale szersza kabina daje świetne poczucie przestrzeni. Jakość tylko trochę ustępuje standardom Golfa. Fajnie, że deska rozdzielcza ma miękkie połacie, ale szkoda, że na boczkach drzwi nie dołożono skrawka tkaniny więcej. Pozycja za kierownicą i duży zakres regulacji kolumny i fotela pozostają konikiem inżynierów VW, tak samo jak wzorowa ergonomia oraz czytelność instrumentów. Wrażenie robi też inforozrywka. Po raz pierwszy w tym segmencie można zamówić wirtualne zegary, które mają jeszcze więcej trybów prezentacji danych, niż znaliśmy to np. z Passata. System multimedialny też jest na czasie, „ogarnia internety” i ma ładną grafikę.

Volkswagen Polo VI - jak sprawdza się tu DSG?

Pierwsze kilometry za kierownicą Polo spędziliśmy w wersji Highline z 95-konnym 1.0 TSI i DSG. Momentalnie wróciły wspomnienia z naszej długodystansowej Ibizy. Trzycylindrowa jednostka potrafi bardzo żwawo rozpędzać auto, jej terkotanie nie jest denerwujące, ale wiąże się to ze sporym spalaniem. Podczas spokojnej jazdy w okolicach Hamburga uzyskaliśmy wynik 6,8 l/100 km. W ruchu miejskim potrafi denerwować ospałość w trakcie ruszania, za którą odpowiadają: system start-stop, powolna reakcja skrzyni na gaz i turbodziura silnika. Co bardziej nerwowi od razu wybiorą tryb S w DSG.

W porównaniu z nową Ibizą, z którą Polo dzieli podzespoły, VW łagodniej daje się wprowadzać w zakręty, prowadzi się go spokojniej i bardziej miękko resoruje. Opcjonalnie jest dostępne zawieszenie z systemem utwardzania. Poza wersjami wymienionymi w tabeli VW zapowiedział także 115-konne 1.0 TSI, 150-konne 1.5 TSI i 1.6 TDI (80/95 KM). Wersja GTI ponownie zwiększa swoją pojemność i dostaje 200-konne 2.0 TSI. Z takim wyborem Golf powinien czuć się zagrożony...

Dane producenta1.0 MPI1.0 TSI
Silnik: typ/cylindry/zaworybenz. R3t.benz. R3
Pojemność skokowa999 cm3
Moc maksymalna65 KM/5100-6100 obr./min75 KM/6200 obr./min95 KM/5000-5500 obr./min
Maks. moment obrotowy95 Nm/3000-4300 obr./min175 Nm/2000-3500 obr./min
Napęd/skrzynia biegówprzedni/manualna 5-biegowa (DSG w opcji z TSI)
Długość/szerokość/wysokość4053/1751/1461 mm
Rozstaw osi2548 mm
Pojemność bagażnika351 l
Przyspieszenie 0-100 km/h15,5 s14,9 s10,8 s
Prędkość maksymalna164 km/h170 km/h187 km/h
Spalanie: miasto/trasa/średnie5,9/4,1/4,7 l/100 km5,5/3,8/4,4 l/100 km
Cenapolskie ceny zostaną ogłoszone w październiku

Volkswagen Polo VI - w punkt

To jest super Przestronność kabiny i komfort jazdy. To nie wyszło Ospałość duetu 1.0 TSI + DSG. Efekt WOW! Opcje technologiczne: asystenci i inforozrywka. Kto to kupi? Osoby szukające dojrzałego i uniwersalnego quasi-kompaktu.

Volkswagen Polo VI - naszym zdaniem

Polo swoją przestronną kabiną, długą listą opcji i szerokim wyborem wersji będzie podbierało klientów Golfowi. To udane auto, które w wielu sytuacjach może zastąpić kompakt.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków