- Ma znakomity image, nowoczesną konstrukcję, a pod względem komfortu niewiele odbiega od większego XC90
- Innowacyjny czterocylindrowy diesel świetnie sprawdza się w SUV-ie tej wielkości
- Świetnie odnajduje się w ruchu miejskim, ale również na długich dystansach
Nie tylko z zewnątrz XC60 wygląda dostojnie, nowocześnie i proporcjonalnie. Również za kierownicą tego auta kierowca czuje się dobrze. Nie brakuje miejsca na przednich fotelach, a deska rozdzielcza poprowdzona jest wysoko, co daje poczucie bezpieczeństwa. Trzeba tylko trochę czasu i cierpliwości, by opanować menu sterowania ekranem centralnym. Wysokiej jakości wyświetlacze, również za kierownicą pomagają w błyskawicznym tempie kontrolować parametry samochodu i można je konfigurować dopasowując informacje do potrzeb.
Volvo XC60 D5 - komfort jak w XC90, albo i lepszy
Wrażenie okazałości potęguje długa przednia maska. Doznania z XC60 odbiegają od tego do czego przyzwyczaił nas XC90. Wnętrze mniejszego XC60 zapewnia bardzo wysoki komfort podróżowania, ale wraz z odcięciem niepowołanych hałasów i wibracji ograniczono nieco kontakt kierowcy z samochodem. Głównie za sprawą lekkiego układu kierowniczego. To ciekawe rozwiązanie, ponieważ XC60 prowadzi się bardzo precyzyjnie i świetnie trzyma kierunek na wprost nawet przy wysokich prędkościach, ale mimo to kierowca pozbawiony jest dokładnych informacji o tym co dzieje się z przednimi kołami. To jeden z niewielu samochodów, w których w codziennej jeździe korzystałem ze sportowego trybu jazdy. Tryb komfortowy zbyt mocno rozluźnia kontakt z autem.
Zastrzeżenia można mieć również do napędu, który faworyzuje przednią oś. Obecnie większość marek premium w napędach 4x4 postawiło na tylną oś, dzięki czemu można czerpać więcej przyjemności z prowadzenia. Mam marka Volvo rozwija się z takim impetem, że inżynierom brakuje odrobiny czasu na precyzyjne dostrojenie, tak by wszystkie reakcje samochodu wydawały się naturalne. Niemiej jednak takie drobne niuanse okrywa się dopiero kiedy wyciskamy z SUV-a ostatnie poty. Przy codziennej jeździe XC60 okazuje się bardzo przyjemne w prowadzeniu, stabilne i komfortowe.
Volvo XC60 D5 - diesel, ale szybki jak kompaktowe GTi
Idealnie dopasowany do dynamicznego SUV-a tej wielkości jest dwulitrowy diesel, który występuje w wersji D5. Tym bardziej, że wspomaga się dwoma sprężarkami i oraz bańką ze sprężonym powietrzem osiągając 235 KM. Błyskawicznie reaguje na dodanie gazu. Czasem masz wrażenie, że jest nawet nadpobudliwy. Ale trzeba przyznać, że innowacyjne rozwiązania jakim jest dodatkowy zbiornik ze sprężonym powietrzem, który w momencie dodania gazu wypuszcza strugę powietrza wprost na łopatki sprężarki niwelując turbodziurę sprawdza się znakomicie w SUV-ie.
XC60 D5 osiąga setkę po 7,2 sekundy i rozpędza się do 220 km/h. Podobać może się też fakt, że diesel konsumuje analogiczną ilość paliwa do tempa jakim się przemieszczamy. Jeśli zachowawczo podchodzimy do pedału gazu potrafi spalić mniej niż 8 litrów na setkę na trasie. A jeśli lubimy dynamikę zapotrzebowanie przekracza 10 l/100 km. Dzięki takiej konstrukcji mamy dostęp do charakterystyki pracy silnika sześciocylindrowego, ale wyraźnie niższe zużycie paliwa. Tym bardziej, że dźwięk czterocylindrowego diesla z trudem przedziera się przez starannie zaprojektowane wyciszenie i nie drażni barwą pasażerów.
Volvo XC60 D5 - jeździ doskonale, nawet na 19-calowych kołach
Świetnie pracuje również zawieszenie. Choć może koła 19-calowe z oponami o profilu 55 nie wyglądają spektakularnie, ale świetnie się sprawdzają w codziennej miejskiej jeździe. Sztywna konstrukcja zawieszenia powoduje, że miękkie opony o większym profilu nie są w stanie zakłócić precyzji prowadzenia. A nie musimy się martwić o felgi podczas podjeżdżania pod krawężnik, czy też na nierównej szutrowej drodze, gdzie zawieszenie z powietrznymi miechami również świetnie sobie radzi.
Volvo XC60 jest nieco zwinniejsze od XC90, ma lepiej dopasowany silnik, ale nie stracił na luksusowym charakterze. Przegrywa za to pod względem przestrzeni z tyłu. XC60 ma bagażnik o pojemności 505 l tymczasem 90. oferuje w konfiguracji 5-osobowej aż 721 litrów. Ogromną zaletą XC60 D5 jest obszerny zbiornik paliwa o pojemności 71 litrów, który pozwala przejechać szybkim autostradowym tempem ponad 600 km. Bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie nie tylko dla osób często podróżujących na długich dystansach.
Coraz skuteczniejszy staje się też system półautonomicznej jazdy Volvo. Działa precyzyjniej i w bardziej zdecydowany sposób utrzymuje samochód w swoim pasie ruchu. Ale nie oznacza to oczywiście, że możemy mu w pełni powierzyć prowadzenie auta. Wciąż kierowca powinien czuwać. Volvo XC60 jest jednym z najbardziej komfortowych SUV-ów w swojej klasie. Ma wygodne zawieszenie, ergonomiczne i przestronne wnętrze, staranne wyciszenie i można nim odbyć wielogodzinną podróż bez zmęczenia. Poza tym XC60 jest bardzo stabilne nawet przy wysokich prędkościach autostradowych, dzięki czemu nawet na autostradzie prowadzimy na relaksującym poziomie koncentracji.
Volvo XC60 D5 - podsumowanie
XC60 to model Volvo, który wypada najkorzystniej spośród całej gamy szwedzkiej marki na tle bardzo wymagającej konkurencji. Znakomicie się prezentuje, ma nieskazitelny image, wystraczająco mocny silnik, jest bardzo przestronne i komfortowe. To dziś jeden z najważniejszych graczy na wymagającym rynku SUV-ów tej wielkości.
Volvo XC60 D5 - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1969 cm3, R4, turbodiesel |
Moc | 235 KM przy 4000 obr./min |
Moment obrotowy | 480 Nm przy 1750-2250 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 8-biegowy automat, napęd 4x4 |
Prędkość maksymalna | 220 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,5 l/100 km (producent) |
Masa własna | 1926 kg |
Cena | od 274 tys. zł |