Volkswagen Sharan pojawił się w 1995 roku. Ten produkowany we współpracy z Fordem siedmiomiejscowy van jest obecny na rynku jako bliźniaczy Galaxy oraz Alhambra.

Nazwa Sharan pochodzi z języka perskiego i oznacza "króla", a także wiatr pustynny.

W 2000 i 2004 roku model został poddany najpierw większej, a potem drobnej modernizacji.

Najnowsza odsłona tego niemieckiego vana nawiązuje do stylistyki konsekwentnie narzuconej wszystkim modelom Volkswagena.

VW Sharan 2010 Foto: Onet
VW Sharan 2010

Nowy Sharan ma dopasowany do rodziny VW przód. Reflektory są jakby żywcem wzięte z Golfa i Polo. Ogólnie rzecz biorąc najnowszy Sharan jest o 220 mm dłuższy i o 92 mm szerszy, ale o 12 mm niższy w stosunku do poprzedniej generacji. Jest również o 30 kg lżejszy.

Największa zmiana w stosunku do poprzedniej generacji to zastosowanie tylnych drzwi przesuwnych. Rozwiązanie o tyle dobre, że para potężnych wrót ułatwia dostęp do dwóch tylnych rzędów siedzeń nawet na ciasnych miejscach parkingowych. Dzięki temu zajęcie miejsca nawet w trzecim rzędzie jest komfortowe i łatwe.

Mechanizm rozsuwanych drzwi działa poprawnie i jest estetycznie zabudowany. Można go doposażyć, tak samo jak tylną klapę w elektryczny mechanizm otwierania i zamykania, który odciąży nasze zmęczone ramiona.

Siedzenia Volkswagena Sharan mają układ 2-3-2. Mogą być składane płasko na podłodze. Przy złożonych fotelach pojemność przestrzeni bagażowej wynosi 2297 litrów. Nieco trudności sprawia ostatni rząd siedzeń - do złożenia go wymagane jest nieco większe zaangażowanie niż ma to miejsce w przypadku środkowego rzędu.

Miejsca jest w środku pod dostatkiem. Przednie fotele są duże, wygodne i idealnie sprawdzają się zarówno na krótkich jak i dłuższych trasach. Następny rząd to trzy nieco mniejsze, ale nadal wygodne siedzenia. Natomiast ostatni szereg można uznać za wygodną ławeczkę i polecić go przede dzieciom, przede wszystkim ze względu na znaczne ograniczenia przestrzeni na kolana.

Dostępne będą cztery standardy wyposażenia. Podstawowe, oznaczone jako S ma elektryczne sterowne szyby, klimatyzację oraz odtwarzacz CD. Samochód wyposażony jest dodatkowo w elektryczny hamulec postojowy i siedem poduszek powietrznych. Kurtyny powietrzne zamontowane są na całej długości samochodu, aby zapewnić ochronę tych którzy siedzą na trzecim rzędzie siedzeń.

SE ma dodatkowo regulacje wysokości przednich foteli po którymi znalazły się praktyczne schowki, czujniki parkowania, Bluetooth i 16- calowe aluminiowe felgi.

Wersja SEL oferuje ponadto tempomat, tapicerkę Alcantara, panoramiczne okno dachowe i 17- calowe felgi aluminiowe. Czwarta, ostatnia odmiana Executive ma jeszcze skórzane wstawki.

Podstawową jednostką benzynową jest 1,4- litrowy TSI o mocy 150 KM. Silnik ten dobrze sprawuje się w mieście natomiast na trasie wymaga od kierującego nieustannej uwagi i wcześniejszego planowania manewrów. Zamiast niego polecamy bardziej dynamiczny 2,0- litrowy TSI o mocy 200 KM.

Dla fanów oleju napędowego Volkswagen przygotował 2,0- litrowy TDI o mocy 140 KM lub 170 KM.

Napęd przekazywany jest poprzez sześciobiegową manualną skrzynie biegów. Dwulitrowy TSI został wyposażony standardowo w automat DSG. Każdy silnik z wyjątkiem 2,0- litrowego TSI ma system Start/Stop.

Polecane silniki:

2.0 TSI DSG6 2.0 TDI DSG6
Pojemność 1,984 cm3 1,968 cm3
Moc 147 kW (200 KM) 125 kW (170 KM)
Max m. obr. 280 Nm (1700 - 5000) 350 Nm (1750)
V max 218 km/h 207 km/h
Spalanie:
Miasto 8,6 l/100 km 7,0 l/100km
Trasa 7,1 l/100km 5,8 l/100 km

Nowy Sharan posiada także ulepszony system wspomagania parkowania, który nie tylko pomaga w parkowaniu równoległym, ale teraz kieruje samochodem podczas wjazdu do "zatoczki". Kierowcy pozostaje tylko obsługa gazu i hamulca.

Zawieszenie ma trzy tryby. Normalny, sportowy i komfortowy. Różnica pomiędzy tymi trybami jest, natomiast ciężko ją zauważyć.

Największym plusem jaki przyznajemy nowemu modelowi Sharan to dbałość o komfort podróżujących. Zarówno pozycja za kierownicą, jak i wyposażenie oraz ergonomia jest dobrze dobrana i zaprojektowana. Samochód prowadzi się bardzo dobrze, a jego rozmiary nie dominują nad kierowcą. Zawieszenie doskonale radzi sobie z koleinami.

Podsumowując: Volkswagen Sharan ma wszelkie zadatki na dobrego towarzysza życia rodzinnego, dla tych którzy szukają pełno wymiarowego vana.