Na naszych ulicach jest coraz więcej SUV-ów. Występują w różnych rozmiarach, z napędem na jedną lub obie osie i pomimo przynależności do jednego segmentu mają różnorodną stylistykę. Do wyboru są proste konstrukcje, na które nie potrzeba furmanki pieniędzy, ale nie brakuje również luksusowych odmian. Dostępne są nie tylko wersje benzynowe i diesle, lecz także modele z napędem hybrydowym.
Bogactwo modeli sprawia również, że każdy kierowca wybierze wersję odpowiednią do swoich potrzeb. Marzenia o aucie tego typu mogą spełnić zarówno fani samochodów ze sportowym charakterem, kierowcy poszukujący pojazdu o rodzinnych cechach, jak i ci, którzy wybierają takie auto ze względu na napęd 4x4.
Samochodów jest obecnie już tak dużo w sprzedaży, że trudno poradzić sobie z przeglądem wszystkich. Pomożemy Wam w tym. W galerii prezentujemy 40 SUV-ów dostępnych na naszym rynku.
EcoSport zadebiutował w 2012 roku. Jednak w Polsce samochód trafi do sprzedaży na przełomie lutego i marca. Będzie to wersja po liftingu. Auto ma występować z napędem na przód lub na obie osie. Do wyboru skrzynia manualna lub automatyczna. EcoSporta zbudowano na bazie Fiesty. Paleta silników obejmuje benzyniaka 1.0 o mocy 125 lub 140 KM oraz diesla 1.5 TDCi – 100 bądź 125 KM.
Nasz typ: benzyniak 1.0 EcoBoost, który dzięki doładowaniu w obu wersjach mocy zapewnia autu zadowalające osiągi.
Niewielkie rozmiary nie przeszkodziły w zbudowaniu auta o stylistyce terenowej. Nadwozie ma długość zaledwie 3,7 m, ale przestrzeń została dobrze wykorzystana. Samochód jest oferowany z napędem na jedną lub na obie osie. Do wyboru jest manualna albo zautomatyzowana skrzynia biegów. W drugiej z tych wersji – tylko z przednim napędem.
Nasz typ: w kwestii silników nie ma wyboru. Ignis występuje tylko z jednym benzyniakiem 1.2 o mocy 90 KM.
Dzięki solidnemu napędowi 4x4 oraz powiększonemu prześwitowi niewielki Fiat okazuje się całkiem dzielny w terenie. Jednocześnie dzięki niewielkim silnikom samochód jest oszczędny. Do wyboru są doładowany 2-cylindrowy benzyniak Twin-Air o mocy 85 KM oraz o 10 KM mocniejszy diesel 1,3 Multijet.
Nasz typ: w tym przypadku stawiamy na diesla. Nie tylko dlatego, że pali mniej niż benzyniak, lecz także z racji wyższego momentu obrotowego.
SUV w szlachetnym wydaniu. Karoseria skrywa technikę VW. Do wyboru diesle i benzyniaki oraz napęd przedni lub 4x4.
Nasz typ: optymalnym wyborem wydaje się benzyniak 1.4. Zapewnia dobre osiągi, a jednocześnie ma wysoką kulturę pracy.
Typowy Citroën – ekstrawagancki jak żaden model innego producenta. Pod karoserią skrywa się mniej wyszukana technika. Samochód występuje wyłącznie z przednim napędem. Pod maską benzyniak 1.2 (wolnossący ma 82 KM, z turbo: 110 i 130 KM) i diesel 1.6 – 100 lub 120 KM.
Nasz typ: topowy 120-konny diesel. Nie tylko jest dynamiczny i oszczędny, lecz także cicho pracuje w całym zakresie obrotów.
Uterenowiona „500-ka” występuje aż w 7 wersjach wyposażeniowych, z benzyniakami o mocy 110, 140 lub 170 KM oraz trzema dieslami: 95, 120 bądź 140 KM. Do wyboru jest napęd przedni lub 4x4 oraz skrzynie – manualna albo automatyczna.
Nasz typ: benzynowa odmiana o mocy 140 KM. Przedni napęd wystarczy, jeżeli jeździ się przeważnie po mieście.
Japoński SUV cechuje się dobrym prowadzeniem. Samochód cieszy także wystarczająco przestronnym wnętrzem. To propozycja dla kierowców, którym wystarczy napęd na przód (4x4 nie jest dostępne). W ofercie są tylko 130-konny benzyniak 1.5 oraz diesel 1.6, generujący 120 KM. Skrzynie – manualna lub bezstopniowa CVT.
Nasz typ: benzynowy motor cieszy dobrą dynamiką oraz wysoką kulturą pracy. Zdecydowanie lepszym wyborem jest odmiana z ręczną przekładnią.
Efektowna stylistyka, przestronne wnętrze oraz nowoczesna technika, a do tego 5-letnia gwarancja. Nowość Hyundaia kusi na wiele sposobów. W ofercie tylko dwa silniki benzynowe. Mniejszy 1.0 o mocy 120 KM występuje z przednim napędem i manualną skrzynią. Mocniejszy 1.6 generuje 177 KM, a w standardzie ma dwusprzęgłową przekładnię oraz 4x4.
Nasz typ: 3-cylindrowa wersja o mocy 120 KM zapewnia autu wystarczające osiągi. Poza tym jej cena jest znacznie korzystniejsza w porównaniu z topowym silnikiem (96 990 zł).
Bliźniaczy model Fiata 500X. W Jeepie wykorzystano silniki włoskiej marki. Napęd przedni lub 4x4, skrzynie manualne bądź automatyczne.
Nasz typ: benzynowe turbo 1.4 o mocy 140 KM zapewnia autu zadowalające osiągi.
Technicznie auto jest spokrewnione z Hyundaiem Koną. Jednak w przeciwieństwie do niego Stonic jest sprzedawany wyłącznie z przednim napędem. W ofercie trzy silniki benzynowe – wolnossące o mocy 84 lub 100 KM oraz doładowany, generujący 120 KM. Jest też 110-konny diesel.
Nasz typ: topowy benzyniak 1.0/120 KM cieszy osiągami i niskim spalaniem.
Przestronny SUV o nietypowym designie nadwozia. Występuje wyłącznie w wersji z napędem na przód.
Nasz typ: dobrym wyborem byłby 132-konny benzyniak. Tyle tylko, że ten samochód nie jest już sprzedawany w naszym kraju.
Design jest kontrowersyjny, ale dzięki niemu auto wyróżnia się i budzi emocje. Jest przy tym zwinne i poręczne. Do wyboru 4 silniki (94-190 KM).
Nasz typ: 1.2 DIG-T, małe, oszczędne turbo z charakterem.
Stylowy i designerski crossover o sportowej charakterystyce zawieszenia. W ofercie odmiana przednionapędowa 2.0/120 KM oraz 4x4: 2.0/150 i 1.5 diesel/105 KM.
Nasz typ: Skyactiv-G 120. Duży, 2-litrowy silnik z umiarkowanym pragnieniem.
Boom na SUV-y nie ominął także MINI, a Countryman należy do najpopularniejszych aut tej marki. Jego zalety to układ jezdny, dynamiczne silniki i dobra jakość wykończenia. Niestety, sporo kosztuje.
Nasz typ: Cooper. Trzycylindrowy silnik 1.5 ma dynamiczny charakter i nie psuje humoru podczas tankowania.
Następca Merivy i brat Citroëna C3 Aircrossa. Wyróżnia się dużym, 21-centymetrowym prześwitem, ale nie ma napędu 4x4. W ofercie 5 wersji silnikowych.
Nasz typ: 1.2 turbo w 130-konnej odmianie. Ma 3 cylindry, sprawnie przekazuje moment na przednie koła i mało pali.
Jeśli Crossland X jest dla was zbyt mały, to Opel ma w zanadrzu większą Mokkę X. Auto przeszło gruntowną modernizację w 2016 roku i oferuje dobrą jakość wykończenia i wyposażenia. W palecie dostępne są odmiany z napędem na przód lub obie osie, a do wyboru klienci mają w sumie 6 wersji silnikowych: cztery benzynowe o mocach od 115 do 152 KM i diesle 110 i 136 KM.
Nasz typ: benzynowe 1.4/140 KM, które pozwala na dynamiczną jazdę. Dostępne jest także z fabryczną instalacją LPG.
Nie ma napędu 4x4 nawet w opcji, ale tak samo, jak podobnym jemu konstrukcjom, nie przeszkadza mu to w swobodnym poruszaniu się po szutrowych ścieżkach. Na co dzień oferuje wygodne, nieźle wyposażone wnętrze i dobrą widoczność, a do wyboru są trzy silniki benzynowe w wariantach 82, 110 i 130 KM oraz dwie jednostki wysokoprężne 1.6: 75 i 100 KM.
Nasz typ: PureTech 130. Ekonomiczny i dynamiczny (ten sam silnik w Crosslandzie X).
Kolejny francuski model, który sprytnie stawia na optykę SUV-a, a nie oferuje przy tym odmiany z napędem na cztery koła. Jeden z ładniejszych pod względem stylistyki crossoverów na rynku, z przestronnym wnętrzem i dobrymi właściwościami jezdnymi. Paleta jednostek napędowych obejmuje dwa benzyniaki o mocach 90 i 118 KM oraz dwa diesle w wariantach 90 i 110 KM.
Nasz typ: TCe 120, czyli najmocniejszy w aktualnej ofercie. Pozwala przyspieszyć do „setki” w mniej niż 10 s.
Jeden z najmłodszych stażem modeli na rynku i przykład na to, jak w nadwoziu o długości 4,14 m wygospodarować optymalną ilość miejsca dla 4 pasażerów i ich bagażu. Ma przyjemnie sztywną charakterystykę zawieszenia, solidny prześwit i 4 silniki do wyboru (trzy benzynowe i diesla). Tylko 2WD.
Nasz typ: 1.0 TSI w mocniejszym, 115-konnym wariancie. Popisuje się niezłą dynamiką i elastycznością oraz ekonomicznym zużyciem paliwa.
Oryginalny design, dobry standard wyposażenia i atrakcyjna cena to zalety koreańskiego modelu. W ofercie wersja z silnikiem benzynowym i napędem na przód oraz wysokoprężna, do której można zamówić w opcji układ 4x4.
Nasz typ: benzynowe 1.6 – choć nie rozpieszcza osiągami, ale jest wyraźnie tańsze od diesla.
Vitara ma 4,18 m długości i aż 1,61 m wysokości, co odczuwa się natychmiast w momencie zajmowania miejsca na wysoko zamontowanym fotelu. Komfort jazdy nie budzi zastrzeżeń. To też najpopularniejszy model marki. W ofercie benzyniaki 1.6 i 1.4 oraz wersje 2WD i 4WD.
Nasz typ: 1.4 BoosterJet, gdyż swobodnie radzi sobie z autem.
Dłuższe od Vitary SX4 S-Cross oferuje więcej miejsca dla pasażerów i na ich bagaż oraz podobny komfort jazdy i dobre właściwości jezdne w niezbyt trudnym terenie. Dostępne jest z napędem na przednią lub obie osie (układ All Grip z czterema trybami pracy), a paleta jednostek napędowych obejmuje turbodoładowane silniki benzynowe 1.0/111 KM oraz 1.4/140 KM.
Nasz typ: podobnie jak w Vitarze – 1.4 BoosterJet. Słabsza jednostka trzycylindrowa daje radę na co dzień, ale czasami odczuwa się brak mocy.
Terenowa odsłona Golfa ma szansę na zdobycie dużej popularności na rynku. Ciekawa stylistyka, funkcjonalnie zaprojektowane wnętrze i świetne właściwości jezdne zarówno na zwykłych drogach, jak i poza nimi są mocnymi atutami modelu VW. Do tego dynamiczne silniki (3 benzynowe i diesel) i opcjonalny napęd 4Motion. Nasz typ: 1.5 TSI.
Kompaktowy i luksusowy SUV. W palecie 6 wersji silnikowych (4 benzynowe, 2 diesle) z napędem na przód lub quattro i mnóstwo opcji wyposażeniowych. Niestety, ceny także z górnej półki.
Nasz typ: 1.4 TFSI jest w sam raz.
Ładniejsza, nieco mniejsza i niestety, sporo droższa odsłona X1. Ma jednak wyraźnie inną stylistykę i seksowny charakter, który w tym segmencie przynosi powiew świeżości. Trzy wersje silnikowe i napęd na przód lub xDrive.
Nasz typ: sDrive 20i.
Absolutnie najtańszy sposób na dołączenie do grona właścicieli prawdziwych SUV-ów. Duster zaskakuje zwinnością, do tego dobrze wygląda.
Nasz typ: SCe 115 2WD. Dostępny jest także w wariancie z napędem na obie osie.
Prawdziwy koń pociągowy, zarówno do przyczep, jak i codziennej zabawy. Świetne prowadzenie i technika. Do wyboru 8 silników o mocy od 120 do 242 KM.
Nasz typ: 1.5 EcoBoost 4x2, wyrafinowana turbobenzyna.
Wyróżnia się zgrabną stylistyką, nawiązującą do większego rodzeństwa z serii X. Ma świetne układy napędowy i jezdny oraz mnóstwo opcji wykończeniowych i wyposażeniowych godnych klasy premium. Do wyboru wersje z napędem na przód i 4x4, trzy silniki benzynowe o mocach od 140 do 231 KM oraz cztery diesle w wariantach: 116, 150, 190 i 231 KM.
Nasz typ: sDrive20i. Dojrzała konstrukcja, mocna i przy tym dość ekonomiczna. Ponadto
sprawdza się w nowej przednionapędowej architekturze X1. Seryjnie z 7-biegowym „automatem”.
Model o zasłużonej popularności. Wszechstronny, uniwersalny, z atrakcyjnym wyposażeniem, stylistyką i dużym wyborem wersji napędowych (trzy benzyniaki: 132-177 KM, 4 diesle: 115-185 KM).
Nasz typ: BlueDrive 1.6 GDI 2WD. Wytrzymały i cichy benzyniak z napędem na przód.
Droga, ale bardzo ekologiczna wersja koreańskiego modelu w nadwoziu poprzednika Tucsona. To też jedyny SUV z napędem elektrycznym wykorzystującym ogniwa paliwowe, oferowany tylko na wybranych rynkach w Europie. Z racji ceny – raczej dla klientów instytucjonalnych.
Japoński crossover, który został zaprojektowany we współpracy z Mercedesem i pod wieloma względami jest technicznym klonem modelu GLA. Prezentuje się bardzo zadziornie, zapewnia wysoki komfort jazdy, a do tego potrafi być bardzo szybki. W ofercie silnik benzynowy o mocy 211 KM oraz 170-konny diesel. Oba seryjnie z napędem AWD i skrzynią 7DCT.
Nasz typ: 2.0t AWD. Zapewnia duży zapas mocy i momentu na obu osiach.
Jeden z najlepszych Peugeotów. Ma własny styl, praktyczne wnętrze i duży prześwit. Do wyboru 2 benzyniaki i 3 diesle. Tylko 2WD.
Nasz typ: PureTech 130. Świetne 3 cylindry.
Bestseller Nissana. Nowoczesny, rodzinny i komfortowy. W ofercie 2 benzyniaki (tylko 2WD) i 2 diesle (2WD i 4WD).
Nasz typ: 1.2 DIG-T. Wybór z rozsądku.
Mały „brytyjczyk” bazuje na dynamicznym projekcie i taki ma charakter, choć cierpi na tym komfort. W ofercie diesle (150-240 KM) i benzyniaki (249-300 KM). Napęd na przód jest dostępny tylko z bazowym dieslem.
Nasz typ: 2.0 i4D FWD. Wszystko inne to lepsze osiągi, ale i większy wydatek.
W najnowszym wydaniu wygląda lepiej, niż jeździ, ale trzeba przyznać, że w terenie radzi sobie wyśmienicie. Napęd 4x4 jest dostępny z benzyniakiem 1.4/170 KM i dieslami 2.0/140 i 170 KM.
Nasz typ: 2.0 Multijet AWD. Niemal wół roboczy.
Jeden z rynkowych liderów segmentu. Pod zgrabnym nadwoziem tkwią sprawdzone rozwiązania techniczne i duży potencjał rekreacyjny – w topowej wersji swobodnie pociągnie ponad 2-tonowe przyczepy. W ofercie 6 wersji silnikowych.
Nasz typ: 2.0 CRDi 4WD. Oszczędny i elastyczny.
Crossover o sportowym charakterze. Ma atrakcyjny design nadwozia i wnętrza oraz bogatą listę opcji wyposażeniowych. Do wyboru 8 wersji silnikowych (5 z napędem 4Matic), w tym topowa AMG o mocy 381 KM.
Nasz typ: GLA 200. Rakietą nie jest, ale stanowi rozsądny kompromis między ceną (jak na Mercedesa) i osiągami.
Pół van, pół SUV, ze wszystkimi zaletami technologii hybrydowej, ale bez napędu na obie osie. W ofercie również odmiana plug-in, którą można ładować ze zwykłego gniazdka, z akumulatorami pozwalającymi przejechać w trybie elektrycznym nawet 58 km. Niestety, dość droga.
Nasz typ: hybryda 1.6 GDI. Może nie ma natury sprintera, ale pali niewiele.
Medal za design, zdolności terenowe, sportowy charakter i duży zakres indywidualizacji. Dostępny z dieslami 150-240 KM oraz benzyniakami 240-290 KM.
Nasz typ: TD4 AWD. Dobry, choć tanio nie jest, ale to premium.
Model z dość już długim stażem rynkowym. Po ostatnim face liftingu ofertę ograniczono do jednego tylko silnika benzynowego i napędu na przednie koła.
Nasz typ: 1.6, innego nie ma. Warto śledzić promocje.