Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Wymierny efekt odchudzania - test Opla Astry 1.6 CDTI Start&Stop

Wymierny efekt odchudzania - test Opla Astry 1.6 CDTI Start&Stop

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Jest o ponad 100 kg lżejsza, ma zmodernizowane zawieszenie, a do tego udanego diesla o mocy 136 KM. Opel Astra jeszcze nigdy wcześniej tak dobrze nie jeździł. W teście sprawdzimy, ile pali oraz czy jest warty swojej ceny

Wymierny efekt odchudzania - test Opla Astry 1.6 CDTI Start&Stop
Zobacz galerię (20)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Wymierny efekt odchudzania - test Opla Astry 1.6 CDTI Start&Stop

Opel Astra zdobył w listopadzie 2015 roku Złotą Kierownicę w kategorii „Auta kompaktowe i crossovery” oraz został wybrana „Samochodem Roku Internautów”.

Nie byłoby takiego sukcesu w przypadku piątej generacji modelu, gdyby nie ciężka praca inżynierów Opla, którzy przede wszystkim znacznie odchudzili Opla Astrę. Może silnik Diesla ze względu na duży ciężar nie będzie tu najlepszym przykładem, ale obniżenie wagi auta w porównaniu z poprzednikiem o ok. 150 kg przyniosło wymierne efekty.

Przede wszystkim zmalało zużycie paliwa, według danych fabrycznych o 0,5 l/100 km. Podczas testu nie zbliżyliśmy się do wartości obiecanej przez producenta (3,9 l/100 km), ale wynik średniego spalania poniżej 5 l/100 km i tak uznaliśmy za imponujący.

Opel Astra 1.6 CDTI - oszczędna i bez turbodziury

Zamontowany w testowym Oplu Astra silnik o mocy 136 KM zachwyca także dynamiką oraz elastycznością. Nie ma już typowej dla poprzedniej generacji motoru 1.7 CDTI dziury turbinowej, a to znacznie zwiększa przyjemność z jazdy. Doszukaliśmy się jednak niedoskonałości w napędzie. Powyżej 3 tys. obr./min silnik staje się za głośny. Nie zachwyciła nas też praca lewarka biegów, gdyż precyzję zmiany przełożeń oceniamy tylko jako przeciętną.

Żadnych zastrzeżeń nie mamy za to do układu jezdnego. Zawieszenie wykazuje dość sztywną charakterystykę, ale komfort jazdy jest na wysokim poziomie. Nieco zdziwiło nas to, że w nowoczesnym kompakcie nie ma możliwości wyboru auta z aktywnym zawieszeniem, ale zaznaczamy, że charakterystyka tego klasycznego bardzo nam odpowiada. W porównaniu z poprzednikiem zmiany są duże, i to na korzyść.

Opel Astra - prawie pełne wyposażenie

Skoro już prześwietlamy Opla Astrę pod kątem wyposażenia, to jego poziom w przypadku topowej wersji Elite imponuje. Odmiana ta ma liczne seryjne systemy asystujące, wykorzystujące kamerę Opel Eye, m.in. wskaźnik odległości do poprzedzającego pojazdu z układem ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania przy niskich prędkościach, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z układem jego utrzymania i rozpoznawanie znaków drogowych. Na liście opcji nie ma jednak aktywnego tempomatu. Na autostradzie przed ewentualną kolizją będziecie ostrzeżeni jedynie wizualnie i dźwiękowo, ale układ hamulcowy nie zmniejszy prędkości jazdy. A szkoda!

Opel Astra nie jest tak przestronny, jak Golf (zwłaszcza z tyłu), ale czterem dorosłym osobom będzie w nim wygodnie. Kufer nie zachwyca pojemnością (370 l) ani jakością tworzyw użytych do jego wykończenia.

Opel Astra - to nam się podoba

Dynamiczny i oszczędny silnik pozbawiony turbodziury, precyzyjne prowadzenie, komfortowe zawieszenie, wygodne fotele, seryjny Opel OnStar.

Opel Astra - to nam się nie podoba

Mały kufer, miejscami kiepskie materiały, kamera szybko się brudzi, brak aktywnego tempomatu w opcji, kiepski dostęp do przełączników, mały przycisk „ręcznego”.

Opel Astra - nasza opinia

W nowym kompakcie Opla znaleźliśmy kilka drobnych niedociągnięć, ale nie przeczą one wcale twierdzeniu, że Opel Astra to udane auto, wyraźnie lepsze w prowadzeniu od poprzednika. Jego niezaprzeczalnym atutem na tle rywali jest też cena – o ok. 12 000 zł niższa od VW Golfa!

Opel Astra 1.6 CDTI Start&Stop - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilaniecommon rail
Pojemność skokowa (cm3)1598
Moc maksymalna (KM/obr./min)136/3500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)320/2000
Prędkość maksymalna (km/h)205
Skrzynia biegów/napędman. 6/przedni
Pojemność bagażnika (l)370-1210
Opony testowanego auta225/45 R 17
Poj. zbiornika paliwa (l)47
Śr. spalanie fabr. (l/100 km) 3,9
Emisja CO2 (g/km)103
Przyspieszenie 0-50 km/h3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h15,3 s
Elastyczność 60-100 km/h5,7 s (4 b.)
Elastyczność 80-120 km/h10,1 s (6 b.)
Masa rzeczywista/ładowność1330/545 kg
Rozdział masy (przód/tył)62/38 proc.
Śr. zawracania (w lewo/w prawo)11,2/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h71 dB (A)
Spalanie testowe4,8 l/100 km
Zasięg980 km
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków