Logo

Wzorzec techniki

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Koncern BMW ma od dawna ugruntowaną pozycję na rynku. Firma chce jednakwyprzedzić rywali, stawiając na wysoko zaawansowaną technikę. Nawet wswoim najmniejszym terenowym modelu BMW oferuje wiele ciekawychrozwiązań

Nadwozie/jakość

Patrząc na nadwozie X3, nietrudno doszukać się sportowych akcentów, tak typowych dla bawarskiej marki. Stylistycznie auto nawiązuje do "większego", terenowego modelu X5.

Słowo "większego" wzięliśmy w cudzysłów, bo gdy spojrzymy na wymiary wnętrza, okazuje się, że mniejsze X3 oferuje porównywalną ilość miejsca. Pasażerowie przednich i tylnych foteli nie powinni więc narzekać na brak przestrzeni.

Także możliwości bagażnika należy określić jako dobre. Wnętrze jest funkcjonalne i ergonomiczne, zawiedzeni jednak byliśmy jakością tworzyw wykończeniowych.

Układ napędowy/osiągi

Mocniejsza jednostka benzynowa (dostępna także w wersji 2,5i 192 KM) znakomicie spisuje się w 1,8-tonowym aucie. Typowa dla BMW konstrukcja składa się z sześciu cylindrów ustawionych rzędowo.

To jednak bardzo nowoczesny i "czysty" silnik wyposażony w zmienne fazy rozrządu i spełniający normę emisji spalin Euro 4. Silnik z łatwością wkręca się na obroty, zapewniając autu dobre przyspieszenie i elastyczność.

Z jednostką współpracuje manualna, 6-biegowa skrzynia - jej obsługa to czysta przyjemność. Średnie spalanie na poziomie 11,4 l/100 km może wydawać się wysokie, ale trzeba pamiętać, że mamy do czynienia z 3-litrowym SUV-em dysponującym mocą 231 KM.

Układ jezdny/komfort

W X3 kierowca nawet przez chwilę nie będzie odczuwał dyskomfortu związanego z prowadzeniem dużego, terenowego auta. Tak się dzieje za sprawą niemal perfekcyjnie zestrojonego zawieszenia i znakomitego układu przeniesienia napędu.

Komfort jazdy jest wysoki, a na szybko pokonywanych zakrętach zachowanie auta jest bardzo neutralne. To także zasługa dobrej konstrukcji układu napędowego X-Drive. Elektronicznie sterowane sprzęgło rozdziela napęd pomiędzy obie osie.

Robi to niezwykle płynnie i bardzo szybko. W razie gdyby napęd na cztery koła nie wystarczał, z pomocą przyjść może system ESP. "Elektroniczny pomocnik" został rozszerzony o funkcję asekuracji ciągnięcia przyczep, układ zapobiegający zarzucaniu tyłu na zakręcie (CBC) i system kontroli zjazdu ze wzniesień (HDC).

Koszty/bezpieczeństwo

Auto jest naszpikowane elektroniką i wysoko zaawansowane technicznie, a to kosztuje, i to niemało. Wyposażenie pod względem bezpieczeństwa kompletne.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: