Auto Świat Testy Toyota Land Cruiser V8 - zabili ją i wróciła!

Toyota Land Cruiser V8 - zabili ją i wróciła!

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Zabili go i wrócił ale jego żywot jest ograniczony. Japoński terenowo-bulwarowy kolos znów jest dostępny na naszym rynku. Zamiast diesla niezgodnego z unijnymi normami emisji spalin ma teraz... wolnossącą, 4,6-litrową benzynę V8!

Toyota Land Cruiser V8 - zabili ją i wróciła!
Zobacz galerię (16)
Auto Świat / Adam Mikuła
Toyota Land Cruiser V8 - zabili ją i wróciła!

Ledwo Land Cruiser J200 przeszedł kolejny face lifting, a już lada moment zniknie z naszego rynku – tym razem zapewne ostatecznie. Zaostrzone unijne normy emisji spalin wycięły z oferty poprzednika z dieslowym V8. Toyocie nie opłacało się go już modernizować, bowiem poza UE to auto sprzedaje się głównie z wolnossącymi silnikami benzynowymi, o pojemności 4,6 i 5,7 l. Okazuje się, że mniejszy wariant jest „unijnokompatybilny” i do Polski trafiła limitowana partia takich Land Cruiserów V8 – rozchodzą się one jak ciepłe bułeczki. W chwili, gdy piszemy te słowa, „na stoku” polskiego importera Toyoty zostało jeszcze 15 sztuk.

Toyota Land Cruiser V8 - nowa deska rozdzielcza

Przy okazji wspomnianego face liftingu przeprojektowano przód i teraz zdobią go dzielone ledowe reflektory. Deska rozdzielcza ma nowy kształt i jakość, wykończono ją też bardziej szlachetnymi materiałami, choć pewne drobiazgi wciąż rażą kiepskim spasowaniem i nieprzyjemną w dotyku fakturą. Stosownie zmodernizowano systemy asystujące kierowcy: Land Cruiser sam hamuje w razie zagrożenia kolizją, skanuje i zapamiętuje znaki drogowe oraz ostrzega przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu.

Największe wrażenie robią jednak elektroniczne systemy wsparcia jazdy w terenie – tam Land Cruiser V8 czuje się równie dobrze, jak na wielkomiejskich bulwarach. Po włączeniu reduktora kierowca może wybierać tryby jazdy dostosowane do różnych nawierzchni (Multi Terrain Select) oraz korzystać z układu Crawl Control, czyli „terenowego tempomatu”, przydatnego szczególnie na stromiznach i skałach. Jest też system, który pozwala na grząskim podłożu zwinniej zawracać.

Toyota Land Cruiser V8 - w terenie się na nim poznasz

W terenie na pewno zajedziecie Land Cruiserem dalej niż innymi luksusowymi SUV-ami. Ramowa konstrukcja czyni to auto bardziej odpornym na ostre traktowanie, jednak na asfalcie czuć też negatywny tego wpływ. LC V8 jest ciężkie i ociężale się porusza. 8,7-sekundowy sprint do „setki” to nie jest coś, z czego chętnie się korzysta. Mimo adaptacyjnych stabilizatorów nadwozie buja się nawet podczas łagodnych manewrów i mocno nurkuje w trakcie hamowania.

Układ kierowniczy jest zaskakująco precyzyjny jak na konstrukcję tego typu i przy zachowaniu spokojnego stylu jazdy podróż Land Cruiserem potrafi być bardzo odprężająca. W kabinie panuje cisza, można wręcz żałować, że V8 nie bulgocze donośniej na wyższych obrotach. Na stacji czuć za to wyraźnie, że pod maską pracuje spragniony dinozaur: zmieszczenie się w 20 l/100 km w mieście i na autostradzie jest wyzwaniem. Poza tym jednak wszystko Land Cruiserowi można wybaczyć.

Toyota Land Cruiser V8 - to nam się podoba

Świetne wyciszenie kabiny, rewelacyjne właściwości jazdy w terenie, sprytne systemy wsparcia kierowcy, kultura pracy silnika, wrażenie solidności konstrukcji.

Toyota Land Cruiser V8 - to nam się nie podoba

Bardzo mały bagażnik i ciasny 3. rząd foteli jak na gabaryty auta. Przestarzały system multimedialny, wysokie spalanie.

Toyota Land Cruiser V8 - nasza opinia

Mimo rozbudowanej elektroniki Land Cruiser V8 to auto, jakiego konkurencja na naszym rynku już nie oferuje. Gabaryty tej Toyoty i apetyt na paliwo są z innej epoki, ale charakter, komfort i solidność – ponadczasowe. Jeżeli komuś to odpowiada, nie ma co zwlekać, trzeba brać! Za rok import z USA będzie już nieopłacalny...

Toyota Land Cruiser V8 - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy/V8/32
Pojemność skokowa4608 cm3
Moc maksymalna318 KM/5600 obr./min.
Maks. moment obrotowy460 Nm/3400 obr./min.
Skrzynia biegów/napędautomatyczna 6-biegowa/4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h8,7 s
Prędkośc maksymalna195 km/h
Elastyczność 60-100/80-120 km/h3,4 (aut.)/5,6 s (aut.)
Średnie spalanie testowe16,1 l/100 km
Pojemność bagażnika259-455-2315 l
Długość/szerokość/wysokość4950/1980/1910 mm
Rozstaw osi2850 mm
Poziom hałasu 50/100/130 km/h55/63/66 dB
Droga hamowania 100-0 km/h (z/g)45,3 m/44,3 m
Masa rzeczywista/ładowność2623/727 kg
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna3 lata (100 tys. km)/12 lat
Przeglądyco 15 tys. km lub rok
Cena 429 000 zł
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków