Jednocześnie ta wersja Polo rozpoczęła wyjątkową i odnoszącą sukcesy ofensywę produktów objętych dzisiaj marką BlueMotion Technologies. Obecnie Volkswagen prezentuje trzy najważniejsze i najpopularniejsze modele z programu jako nowe wersje BlueMotion: Polo, Golfa i Passata.

Wszystkie trzy Volkswageny wyposażone są w pakiet nowoczesnych rozwiązań. Należą do niego między innymi nowe silniki TDI (Common Rail), system odzyskujący energię hamowania, system Start-Stop oraz elementy poprawiające aerodynamikę.

Ze średnim zużyciem 3,3 litra (Polo), 3,8 litra (Golf) i 4,4 litra (Passat) na 100 km te trzy nowe Volkswageny są najoszczędniejszymi na świecie samochodami w swoich klasach. Pierwsze Golfy BlueMotion i Passaty BlueMotion (o mocy 105 KM) trafią do klientów w Niemczech jeszcze w tym roku. Rozpoczęcie produkcji seryjnej Polo BlueMotion (75 KM) przewidziane jest na początek 2010 roku.

Polo BlueMotion

Każdy z tych modeli BlueMotion definiuje zupełnie na nowo temat zużycia paliwa, emisji CO2 i kosztów w swoim segmencie. Na przykład Polo BlueMotion, ze średnim spalaniem zaledwie 3,3 litra oleju napędowego (87 g/km CO2) na 100 km, awansuje do miana "samochodu 3-litrowego naszych czasów" i jak poprzednik znów jest najoszczędniejszym pięcioosobowym samochodem na świecie. 45-litrowy zbiornik pozwala teoretycznie na przejechanie 1363 kilometrów. Według niemieckiego urzędu statystycznego średnio niemiecki kierowca przejeżdża w roku 11000 kilometrów. Dla właściciela pięcioosobowego Polo BlueMotion oznacza to, że w ciągu roku będzie tankować tylko osiem razy.

Golf BlueMotion

Golf BlueMotion dzięki spalaniu tylko 3,8 litra oleju napędowego (99 g/km CO2) jest również najoszczędniejszym samochodem w swojej klasie. Teoretyczny zasięg na jednym baku wynosi 1447 kilometrów (zbiornik 55 litrów).

Passat BlueMotion

Absolutnie rekordowy jest zasięg nowego Passata BlueMotion. Przy średnim zużyciu 4,4 litra oleju napędowego (114 g/km CO2), dzięki 70-litrowemu zbiornikowi może on przejechać 1591 kilometrów. Obecnie żaden inny samochód tej wielkości na świecie nie jest oszczędniejszy. I dotyczy to nie tylko wersji sedan, lecz ze względu na identyczne wartości spalania, także oferowanego od samego początku sprzedaży Passata Variant BlueMotion.

TDI z Common Rail + Start-Stop + rekuperacja

Do BlueMotion Technologies, w które wyposażone są te trzy oszczędne samochody, należy pakiet nowoczesnych elementów. Podstawą niskich wartości spalania i emisji są nowe silniki TDI z Common Rail ze zmodyfikowanym oprogramowaniem systemu zarządzania silnika i z obniżoną prędkością obrotową biegu jałowego. W Polo BlueMotion jest to trzycylindrowy silnik 1.2 TDI; Golf i Passat napędzane są czterocylindrowym silnikiem TDI o pojemności 1,6 litra. Wbudowany w zegary wskaźnik zmiany przełożenia informuje o najefektywniejszym w danym momencie biegu.

Do rozwiązań BlueMotion należą także: odzysk energii hamowania (rekuperacja), system Start-Stop, opony o zoptymalizowanych oporach toczenia, zależnie od wersji - lekkie i aerodynamiczne obręcze kół, obniżone zawieszenie (Golf) oraz modyfikacje stylistyczne poprawiające aerodynamikę i zindywidualizowane wyposażenie wnętrza.