Podstawowe wersje opisywanych samochodów kupicie już za znacznie mniej niż 10 tys. zł. Dla kierowców szukających wygodnego, dobrze wyposażonego auta to naprawdę ciekawa oferta. Jeśli zamarzy się wam mocny silnik, powinniście nieco głębiej sięgnąć do kieszeni, ale zazwyczaj kwota 10-15 tys. zł już wystarczy, żeby cieszyć się z motoru V8 pod maską. Oczywiście, ceny w przypadku kilkunastoletnich aut znacznie bardziej zależą od wersji i stanu technicznego niż od rocznika.
Auta z dużymi benzyniakami najczęściej mają mniejsze przebiegi niż diesle
Klasa wyższa jest opanowana przez niemieckie marki. Czy to się komuś podoba, czy nie, prym wiodą Audi A6, BMW serii 5 oraz Mercedes klasy E. To trio uzupełniliśmy nieco bardziej egzotycznym modelem ze Szwecji – Volvo 960/V90. Na ile auta są podobne, a czym się różnią?
Najbardziej wyróżnia się Volvo 960. Kanciasty „szwed” to dość leciwa konstrukcja – opiera się na modelu 740/760 z lat 80., który po głębokim liftingu w 1990 r. przyjął nazwę „940/960” (inny design tych dwóch wariantów, mocniejsze silniki i niezależne tylne zawieszenie w niektórych 960). Auto przeszło pierwszą modernizację w 1994 r., kolejną – 2 lata później (na większości rynków pojawiła się wtedy nazwa „S90/V90”). W 1998 r. zniknęło z salonów. Samochód był modernizowany (w porównaniu z serią 700 wyraźnie zmniejszono chociażby współczynnik oporu powietrza), ale wieku nie da się ukryć.
Pozostałe modele w porównaniu to znacznie młodsze konstrukcje, debiutujące w drugiej połowie lat 90. Czuć to w czasie jazdy – nawet gdy Volvo 960 także ma niezależne tylne zawieszenie, daleko mu do precyzji prowadzenia konkurentów. Osoby kładące szczególny nacisk na trakcję powinny zwrócić uwagę na Audi (stały napęd 4x4 jest seryjny w 4.2) lub Mercedesa, ale w tym przypadku trzeba uważać, bo są też tylnonapędowe wersje 430 (wszystkie do 1999 r.). BMW i Volvo nie dają wyboru – mają tylko napęd na tył.
Pod względem osiągów najlepiej prezentują się BMW i Mercedes, Volvo z jednostką R6 nie dotrzyma kroku silnikom V8. Oczywiście, nie każdy marzy o widlastej jednostce, zaś Volvo ma naprawdę sprawny motor, który bez problemów pokonuje konkurentów pod kątem zużycia paliwa (choć Mercedes też nie wypada źle).
Instalacja gazowa? Często działa dobrze, ale zwiększa ryzyko awarii
Ratunkiem może być założenie instalacji LPG, jednak z pewnością trzeba mieć się na baczności: co prawda, silniki nie są przesadnie skomplikowane i mają pośredni wtrysk paliwa, to jednak zazwyczaj wszelkie prace – nawet regulacyjne – sporo kosztują (np. silnik Audi 4.2 ma 40 zaworów!). Jednostka Volvo jest czuła na przegrzanie (długa głowica wersji R6), w BMW serii 5 od jazdy na gazie też czasem pękają głowice.
Samochód to nie tylko silnik. Pod względem jakości i funkcjonalności wnętrza trudno o jednoznacznego lidera – BMW ma fantastycznie ukształtowaną deskę, ale mały bagażnik i ciasne wnętrze z tyłu. Nieźle wypada Mercedes. Miłośnicy dobrego wyposażenia muszą uważać: standard z lat 90. odbiega od obecnego, np. znajdziecie egzemplarze bez klimatyzacji, firmowego radia czy alufelg, choć – z drugiej strony – wiele ma skórzaną tapicerkę.
Uwaga na stan techniczny
Choć samochody nie kosztują wiele, radzimy nie zaniedbywać dokładnych oględzin przed zakupem. To dlatego, że za wszelkie naprawy zapłacicie krocie – silniki nie należą do zbyt popularnych, przez co dostęp do części zamiennych bywa ograniczony. Nierzadko się okazuje, że warto sięgnąć do oferty ASO, a tam wydatki mogą iść w tysiące. Szczelnie zabudowane komory silników to wyzwanie dla mechaników, ale opisywane modele i tak warto powierzać tylko warsztatom wyspecjalizowanym w obsłudze danej marki.
Na co najbardziej uważać? Podejrzanie tanie auta mogą okazać się „studniami bez dna”. Wspólną cechą wszystkich konkurentów jest rozbudowane niezależne zawieszenie, które wcześniej czy później zaczyna domagać się napraw. Warto zwrócić uwagę na jakość zamienników, bo tandetne elementy będziecie wymieniać nawet kilka razy w roku. Części zawieszenia w wielu przypadkach są wykonane z aluminium i wahacze kosztują np. nie 250, lecz 600 zł.
W Audi A6 najwięcej kłopotów sprawia przednia oś (kompletny remont: 5 tys. zł), zaś np. wymiana poduszek podtrzymujących belkę tylnej osi BMW kosztuje 2 tys. zł. Szukając używanego Mercedesa klasy E bardzo dokładnie obejrzyjcie go pod kątem korozji – bywa tak zaawansowana, że zagraża bezpieczeństwu jazdy!
W tej klasie aut wysokie wydatki czają się na każdym kroku: często trzeba korzystać z oferty ASO, bo brakuje mniej typowych zamienników. Nawet sam serwis może być drogi, silniki potrzebują dużo oleju! Na pocieszenie mamy dobrą wiadomość: ceny zadbanych egzemplarzy już raczej nie spadną, zaoszczędzicie więc na utracie wartości!
Różne charaktery
Choć auta walczą w tej samej klasie, znajdziemy sporo różnic. Ambitnemu kierowcy polecimy dynamiczne BMW. Audi ma perfekcyjną trakcję, ale ustępuje rywalom dynamiką, prowadzeniem i – podobnie jak BMW – wielkością kufra. Volvo to propozycja dla tych, którzy cenią spokój, a niekoniecznie zależy im na superosiągach czy też perfekcji prowadzenia. A Mercedes? Jest mocny, oszczędny, komfortowy i... niestety, przeważnie już mocno zardzewiały.
Kilkunastoletnie, luksusowe kombi - dane techniczne:
Dane producenta | Audi A6 | BMW serii 5 | Mercedes klasy E | Volvo 960/V90 |
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./V8/40 | benz./V8/32 | benz./V8/24 | benz./R6/24 |
Pojemność skokowa (cm3) | 4172 | 4398 | 4266 | 2922 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 300/6200 | 286/5400 | 279/5750 | 180/5200 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 400/3000-4000 | 440/3600 | 400/3000-4400 | 260/4350 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 5/stały 4x4 | man. 6/tylny | aut. 5/tylny | man. 5/tylny |
Hamulce przód/tył | tarcz. wentyl./tarcz. wentyl. | tarcz. wentyl./tarcz. wentyl. | tarcz. wentyl./tarcz. | tarcz. wentyl./tarcz. |
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) | 4833/1850/1441 | 4805/1800/1440 | 4795/1799/1402 | 4860/1750/1450 |
Rozstaw osi (mm) | 2759 | 2830 | 2833 | 2770 |
Pojemność bagażnika (l) | 455-1590 | 410-1525 | 600-1975 | 602-1702 |
Kilkunastoletnie, luksusowe kombi - pomiary testowe:
Osiągi (dane testowe) | Audi A6 | BMW serii 5 | Mercedes klasy E | Volvo 960/V90 |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,6 s | 2,4 s | 2,8 s | 2,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,3 s (fabr.: 6,9 s) | 6,4 s (fabr.: 6,3 s) | 7,0 s (fabr.: 6,9 s) | 8,8 s (fabr.: 9,2 s) |
Elastyczność 60-100 km/h | nie mierzona | 7,1 s (4. bieg) | nie mierzona | 10,2 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | nie mierzona | 9,4 s (5. bieg) | nie mierzona | 16,5 s (5. bieg) |
Prędkość maksymalna | 250 km/h | 250 km/h | 243 km/h | 210 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 15,3 l/100 km (fabr.: 13,1 l/100 km) | 13,7 l/100 km (fabr.: 12,4 l/100 km) | 12,6 l/100 km (fabr.: 11,4 l/100 km) | 11,8 l/100 km (fabr.: 11,0 l/100 km) |
Hamowanie ze 100 km/h | 37,2 m | 38,3 m | 36,5 m | 41,0 m |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 59/66/69 dB (A) | 57/65/69 dB (A) | 57/67/70 dB (A) | 62/68/73 dB (A) |
Masa własna rzeczywista/ładowność | 1835/520 kg | 1750/530 kg | 1655/675 kg | 1630/470 kg |
Kilkunastoletnie, luksusowe kombi - eksploatacja:
Eksploatacja | Audi A6 | BMW serii 5 | Mercedes klasy E | Volvo 960/V90 |
Olej silnikowy | 5W-30 (7,6 l) | 10W-40 (7,5 l) | 5W-30 (8,0 l) | 10W-30 (5,8 l) |
Olej w automatycznej skrzyni biegów | VW ATF (3,5-4,0 l) | ATF (min. 9,0 l) | ATF (8,6 l) | Dexron II RSE (3,0 l) |
Płyn hamulcowy | DOT 4 | DOT 4 | DOT 4 | DOT 4 |
Układ chłodzenia | płyn na bazie glik. (9,0 l) | płyn na bazie glik. (12,0 l) | płyn na bazie glik. (11,0 l) | płyn na bazie glik. (10,7 l) |
Rozrząd | łańcuch | łańcuch | łańcuch | pasek |
Kilkunastoletnie, luksusowe kombi - kiedy wymieniać?
Kiedy wymieniać? | Audi A6 | BMW serii 5 | Mercedes klasy E | Volvo 960/V90 |
Olej silnikowy wraz z filtrem | co 15 tys. km lub long life | wg komputera, co ok. 20 tys. km | wg komputera, co ok. 22 tys. km | co 15 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 15 tys. km | co ok. 40 tys. km | co ok. 22 tys. km | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co ok. 80 tys. km | co 80 tys. km lub 4 lata | co 60 tys. km |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km | co ok. 40 tys. km | co 90-110 tys. km lub 4 lata | co 45 tys. km |
Napęd rozrządu | bez okres. wymiany | bez okres. wymiany | bez okres. wymiany | co 45-120 tys. km (zależnie od roku) |
Kilkunastoletnie, luksusowe kombi - ceny zamienników:
Ile kosztują zamienniki? | Audi A6 | BMW serii 5 | Mercedes klasy E | Volvo 960/V90 |
Filtr oleju/powietrza | 89/41 zł | 42/34 zł | 26/57 zł | 26/46 zł |
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, kpl.) | 206/550 zł | 220/630 zł | 178/434 zł | 225/370 zł |
Amortyzatory przód/tył (kpl.) | 750/482 zł | 1110/880 zł | 410/2150 zł (samopoziomujące) | 990/310 zł |
Pompa cieczy chłodzącej | 275 zł | 380 zł | 550 zł | 195 zł |
Reflektor | 375 zł | 485 zł | 465 zł | 385 zł |
Naszym zdaniem: luksus ma swoją cenę
Nawet jeśli nie wydacie wiele na auto, nie liczcie na tani serwis i niskie spalanie. Jednak przyjemność z jazdy takim youngtimerem jest ogromna!