Auto Świat Używane Co warto kupić Alfa Romeo GT - kusi nie tylko ceną i wyglądem

Alfa Romeo GT - kusi nie tylko ceną i wyglądem

|
Aktualizacja

Alfa Romeo GT wcale nie musi przesadnie się psuć! Warunek? Trzeba wybrać odpowiedni silnik. W tym modelu można się zakochać! Atrakcyjny wygląd, świetne prowadzenie, dynamiczne silniki – Alfa Romeo GT wciąż kusi. Do tego nie kosztuje dużo i często jest bogato wyposażona. A jak wypada jej trwałość?

Alfa Romeo GT - kusi nie tylko ceną i wyglądem
Zobacz galerię (14)
Auto Świat / Archiwum
Alfa Romeo GT - kusi nie tylko ceną i wyglądem

Gdy zapytaliśmy mechanika specjalizującego się w naprawie aut włoskiej marki, co sądzi o Alfie Romeo GT, usłyszeliśmy: to trochę niedocenione auto. Owszem, ma kilka czułych punktów, ale jeśli wybierze się odpowiedni silnik i trafi na zadbane auto, Alfa Romeo GT wcale nie musi sprawiać poważnych problemów. Przede wszystkim należy obawiać się luzów w zawieszeniu, awarii skrzyni zautomatyzowanej Selespeed (choć to wersja już poprawiona, 2. generacji; tylko w 2.0 JTS) i usterek elektroniki pokładowej (np. psuje się komputer od domykania szyb).

Jeśli natomiast chodzi o wybór wersji silnikowej, to radzimy postawić na benzyniaka 3.2 V6 lub diesla 1.9 JTD, natomiast ostrożnie podchodzić do zakupu odmian 1.8 TS, a tym bardziej 2.0 JTS.

Alfa Romeo GT - silnik JTS nowoczesny, ale awaryjny

Silnik JTS w Alfie GT ma wiele słabych punktów – zaniedbany i z dużym przebiegiem potrafi przysporzyć niemało problemów. I tak: często zawodzą przepustnica oraz kostka od szerokopasmowej sondy lambda, nietrwałe są wałki rozrządu, nagar osadza się na zaworach dolotowych (zdarzało się, że urywały się grzybki zaworów!). Do tego silnik potrafi spalać dużo oleju i szwankuje wariator – dotyczy także wersji 1.8 TS. W przypadku obu jednostek mechanicy radzą też skrócić interwał wymiany paska rozrządu ze 120 do nawet 60 tys. km.

Alfa Romeo GT - udany silnik 3.2

W silniku 3.2 V6 problemy z jego trwałością tu nie występują. Generalnie to naprawdę solidny napęd. Jeśli mielibyśmy wymienić powtarzalne usterki, to dyskusyjna okazuje się trwałość pompy cieczy chłodzącej, czasami zawodzi komputer sterujący (efekt przepięć; często uszkodzeniu ulega także przepływomierz powietrza), a podczas dynamicznej jazdy dochodzi do nadmiernego spalania oleju silnikowego.

Plusy? Silnik V6 kapitalnie brzmi, świetnie wkręca się na obroty, zapewnia dobrą dynamikę („setka” w 6,7 s) i wygląda jak... milion dolarów! W obliczu tych wszystkich zalet średnie spalanie 14-16 l/100 km nie przeraża.

Kto chce zresztą oszczędzać, może śmiało zainteresować się wersją 1.9 JTD 16V/150 lub 170 KM. Cechuje się dobrą trwałością, średnio spala niecałe 7 l/100 km, a 170-konna wersja „setkę” osiąga w 8,2 s. Pamiętajcie jednak, że wiele egzemplarzy Alfy Romeo z turbodieslem pod maską przejechało już sporo kilometrów i może wymagać doinwestowania.

Alfa Romeo GT - uważaj na luzy w zawieszeniu

Kontrowersje wzbudza zawieszenie Alfy GT. Podczas codziennej jazdy zapewnia dobre prowadzenie, jednak okazuje się źródłem luzów. Na szczęście na rynku znajdziecie wiele zamienników (także dobrej jakości) – generalny remont przedniej osi poza ASO można przeprowadzić za ok. 1300 zł i na jakiś czas zapomnieć o problemach.

Jeśli chodzi o ceny rynkowe, to odzwierciedlają one trwałość konkretnych odmian: najtańsze są wersje 1.8 TS i 2.0 JTS (od nieco ponad 10 do 19-20 tys. zł), a najdroższe – GT z motorami 3.2 V6 i 1.9 JTD (ładne egzemplarze: znacznie ponad 20 tys. zł).

Alfa Romeo GT - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę

Zabezpieczenie Alfy Romeo GT przed korozją jest więcej niż zadowalające, natomiast gorzej pod względem trwałości wypada kabina – skrzypienia podczas jazdy, przetarcia tapicerki. Zawodzi złączka airbagu pod fotelami, strajkują włączniki i przełączniki, niedomaga panel od domykania szyb (drzwi bez ramek).

Szwankuje elektronika sterująca silnikiem Alfy GT, niedomaga przepustnica. W silnikach: awarie wariatora (1.8 i 2.0), nadmierne spalanie oleju (benzyniaki), uszkodzone klapki w kolektorze, zawór EGR, termostat i „dwumas” (JTD). Nietrwałe okazuje się zawieszenie, zdarzają się uszkodzenia obudowy skrzyni Selespeed, luz pojawia się w przekładni kierowniczej.

Alfa Romeo GT - dane techniczne

2.0 JTS1.9 JTD
Silnik – typ/cyl./zaworybenz./R4/16t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3)19701910
Moc maks. (KM/obr./min)165/6400150/4000
Maks. mom. (Nm/obr./min)206/3250305/2000
Skrzynia biegów5b man. i zaut.6b man.
Poj. zb. paliwa (l)/napęd63/przedni63/przedni
Masa wł./ładowność (kg)od 1385/445od 1385/445
Rozstaw osi (mm)25962596
Wym. (dł./szer./wys.; mm)4489/1763/13664489/1763/1366
Przysp. 0-100 km/h (s)8,79,6
Prędkość maks. (km/h)216209
Spalanie (wg EU; l/100 km)12,2/6,7/8,78,5/4,9/6,2

Alfa Romeo GT - serwis*

Olej silnikowyco 20 tys. km
Filtr powietrzaco 40 tys. km
Filtr przeciwpyłkowyco 20 tys. km
Płyn hamulcowyco 2 lata
Płyn chłodzącyco 3 lata
Olej w man. przekładnibez okres. wym.
Olej w ukł. wspomaga.bez okres. wym.
Napęd rozrządu**co 120 tys. km

*dane przeglądowe dla silników benzynowych i Diesla; **lub co 4 lata. Mechanicy radzą skrócić wymianę napędu rozrządu do 60 tys. km w TS i JTS oraz do 80 tys. km w JTD