Prestiż, styl, megakomfort to cechy, które przyciągają jak magnes. I jeszcze ta cena! Owszem, 30-40 tys. zł to wcale niemało pieniędzy za samochód w wieku 8-10 lat, ale jeśli na tę kwotę spojrzycie przez pryzmat 200-250 tys. zł (tyle trzeba wydać na prestiżową limuzynę klasy wyższej), to rzeczywiście oczy mogą się zaświecić.
Tym bardziej gdy na horyzoncie są: Audi A6, BMW serii 5, Lexus GS i Volvo S80. To właśnie te modele stają dziś do walki i próbują nie tylko udowodnić swą wyższość podczas jazdy na co dzień, lecz także pokazać, który z nich najkorzystniej wypada pod względem trwałości i kosztów eksploatacji. Zaczynamy od limuzyny BMW. Seria 5 E60 ma najdłuższy staż rynkowy. Model zadebiutował w 2003 r. i zupełnie różnił się od poprzednika.
Bawarczykom udało się po mistrzowsku połączyć elegancję i szyk większej „siódemki” ze zwinnością mniejszej „trójki”. Do tego dużo zaawansowanej techniki i rozbudowanej elektroniki. Dzięki temu nawet dziś, po ponad 10 latach od prezentacji, „piątka” wygląda ładnie, modnie i nowocześnie. Do zakupu zachęcają też: wygodna kabina (dobre wyposażenie, świetne wyciszenie, duża ilość miejsca na nogi z tyłu – to akurat było piętą achillesową poprzednika), kapitalne walory jezdne (mimo dużej masy i sporych gabarytów auto jeździ niemal jak po sznurku – klasowy lider pod tym względem) i szeroka paleta silników.
Polecamy benzyniaki R6 2.5 (oznaczenia 523i oraz 525i) i 3.0 (530i oraz 535i), ale warto podkreślić, że do połowy 2005 r. oferowano serię M54 (B25 – 2.5 i B30 – 3.0), która uchodzi za trwałą i udaną, ale do oszczędnych nie należy. Później wprowadzono wersję N52 (tzw. przejściówkę), a od 2007 r. – odmianę N52 z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Pali ona wyraźnie mniej od wersji M54, ale za to zmaga się z kilkoma typowymi problemami (np. uszkodzenia cewek zapłonowych, wtryskiwaczy paliwa i pomp wysokiego ciśnienia).
Jeśli chodzi o turbodiesle, to zdecydowanie godna uwagi jest 3-litrówka R6 (odmiana M57 – ceniona przez mechaników), a ostrożnie podchodźcie do zakupu 2-litrówki R4 (w M47 z lat 2005-07 dochodziło do pęknięcia wału, a w późniejszej N47 – do problemów z osprzętem i łańcuchowym napędem rozrządu).
Inne typowe problemy „piątki”? Awarie elektroniki (np. moduł sterujący układem kierowniczym) czy też automatycznych skrzyń biegów, a także luzy w zawieszeniu (aluminiowa konstrukcja – drogie naprawy). Generalnie serwisowanie i utrzymanie w dobrej kondycji serii 5 E60 (wiele aut pokonało 250-300 tys. km) obecnie nie będzie tanie, mimo to wielu użytkowników godzi się na to, podkreślając wysoki komfort i przyjemność z jazdy.
Świetne opinie podczas codziennej eksploatacji zbiera również Audi A6. Trzecia generacja modelu zadebiutowała w 2004 r. (4 lata później przeszła lifting). Szczególną jej cechą jest monstrualny grill. Trzeba przyznać, że robi duże wrażenie – dodaje prestiżu, elegancji, a także charakteru.
Limuzyna Audi ma też inne mocne punkty – oferuje najwięcej miejsca z przodu, największy bagażnik (poj. 546 l; „piątka”: 520 l, S80: 480 l, GS: skromne 430 l), a także ładny i przemyślany kokpit. Zawieszenie zapewnia świetny kompromis między komfortem i sportem, a układ kierowniczy jest dość precyzyjny.
Jeśli chodzi o trwałość podwozia, to nie mamy większych zastrzeżeń, ale z uwagi na wiek i duże przebiegi wielowahaczowy układ może wymagać ingerencji mechanika. Z benzyniaków godne uwagi są sprawdzone jednostki 2.4 V6/177 KM (do spokojnej jazdy) i 4.2 V8/335 KM (do dynamicznej). Oba silniki były oferowane na początku produkcji i choć uchodzą za trwałe, nie cieszyły się dużą popularnością, gdyż już wtedy Audi stawiało na oszczędniejsze i wydajniejsze motory FSI (najpierw 3.2, później 2.8 i 4.2) oraz TFSI (2.0 i 3.0).
Niestety, jednostki te są już dość skomplikowane i bywają kapryśne w eksploatacji. Z diesli polecamy „V6-ki” (2.7 i 3.0), które owszem, po pokonaniu 200-250 tys. km często wymagają drogich napraw, tyle że te silniki są uznawane za dość trwałe. W przypadku 2-litrówki odradzamy wersje z PD. Pojęcie „diesel” jest obce Lexusowi – w „GS-ie” 3. generacji (debiut w 2005 r.) nie znajdziecie takiej jednostki.
Zresztą w ogóle paleta silników jest dość skromna, tyle że... jedynie w „japończyku” można liczyć na wersję hybrydową (cicha i oszczędna; średnie zużycie paliwa 9-10 l/100 km), a w przypadku większych jednostek 4.3 i 4.6 – na kapitalne połączenie wysokiej mocy i trwałości. W ofercie są też odmiany 3.0 V6 (zdarza się, że silnik spala dużo oleju) i 3.5 V6 (oferowana w USA). I choć Lexus GS nie kusi wyglądem (przypomina raczej szarą myszkę), nie ma tak przestronnej kabiny i ogromnego kufra, jak Audi A6, a do tego na łukach prowadzi się go najgorzej spośród opisywanych aut („gumowy” układ kierowniczy, zawieszenie nastawione głównie na komfort), to jednak o Lexusie nie należy zapominać! GS-a bardzo solidnie wykonano – dotyczy to zarówno mechaniki, jak i elektroniki (nawet układ hybrydowy sprawuje się bez zastrzeżeń).
Pod względem niezawodności to nasz numer 1. Koszty w ASO? Nie są niskie (u konkurentów też tanio nie jest), ale w regularnie serwisowanych autach poważne awarie w zasadzie nie występują.
Pozostało jeszcze Volvo S80 2. generacji. Auto ma najkrótszy staż rynkowy (pojawiło się w 2006 r.) i... najatrakcyjniejszą cenę. Egzemplarze w niezłym stanie z początku produkcji są wyceniane na ok. 30 tys. zł. Za te pieniądze kupicie o dwa lata starsze Audi i BMW, a ceny Lexusów zaczynają się nawet od 43 tys. zł.
I choć początkowo w S80 występowało sporo problemów (głównie szwankowała elektronika, liczne akcje naprawcze), z czasem model dopracowano. Warte uwagi są auta po pierwszej modernizacji (2009 r.), które w bazowych wersjach można kupić za tyle, co... najtańszego Lexusa GS. Odmiany z mocniejszymi benzyniakami (np. 2.5T R5 – godny uwagi) lub dieslem (np. 2.4 R5 – bardzo solidny motor) kosztują ok. 50 tys. zł. Z racji stonowanej, ale eleganckiej karoserii, bogatego wyposażenia wielu aut i wysokiego komfortu jazdy S80 wcale nie stoi na straconej pozycji w tym starciu.
Nasza ocena
Trudno wskazać zwycięzcę, gdyż każde z opisanych aut ma mocne i słabe punkty. Trwałość to duży atut „GS-a”, przyjemność z jazdy – BMW serii 5. Dojrzałym autem pod wieloma względami jest Audi A6. Dobrze prezentuje się też Volvo S80, a do tego kusi świetna relację ceny do wieku. Pamiętajcie jednak, że prestiż ma swoją cenę. Mierzcie więc siły na zamiary, bo na kupnie wydatki przeważnie się nie kończą, a koszty niektórych napraw mogą pochłonąć dużo pieniędzy. Często są znacznie wyższe, niż się wam wydaje!
Dane techniczne
Dane producenta | Audi A6 | BMW serii 5 | Lexus GS | Volvo S80 |
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./V6/24 | benz./R6/24 | benz./V6/24 | benz./R6/24 |
Pojemność skokowa (cm3) | 3123 | 2979 | 2995 | 3192 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 255/6500 | 258/6600 | 249/6200 | 238/6200 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min) | 330/3250 | 300/2500 | 310/3500 | 320/3200 |
Skrzynia biegów/napęd | 6b man. lub aut./przedni lub 4x4 | 6b man. lub aut./tylny lub 4x4 | aut. 6/tylny | aut. 6/przedni lub 4x4 |
Hamulce przód/tył | tarczowe wentyl./tarczowe wentyl. | tarczowe wentyl./tarczowe wentyl. | tarczowe wentyl./tarczowe wentyl. | tarczowe wentylowane/tarczowe |
Ogumienie w aucie testowanym | 255/55 R 16 | 255/55 R 16 | 225/50 R 17 | 225/55 R 16 |
Masa własna (rzeczywista)/ładowność (kg) | 1615/505 | 1565/485 | 1695/430 | 1656/504 |
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) | 4916/1855/1459 | 4841/1846/1468 | 4825/1820/1430 | 4851/1861/1493 |
Rozstaw osi (mm) | 2843 | 2888 | 2850 | 2835 |
Pojemność bagażnika (l) | 546 | 520 | 430 | 480 |
Osiągi (dane testowe) | Audi A6 | BMW serii 5 | Lexus GS | Volvo S80 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,0 (fabr. 6,9) s | 6,7 (fabr. 6,5) s | 7,4 (fabr. 7,2) s | 8,1 (fabr. 8,0) s |
Prędkość maksymalna (dane fabryczne) | 250 km/h | 250 km/h | 240 km/h | 240 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 11,2 (fabr. 9,7) l/100 km | 11,3 (fabr. 8,8) l/100 km | 11,7 (fabr. 9,8) l/100 km | 11,8 (fabr. 9,8) l/100 km |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 12,1/11,9 m | 11,2/11,1 m | 11,2/11,1 m | 11,5/11,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) | 36,6/37,4 m | 35,8/36,5 m | 37,3/38,2 m | 37,6/38,7 m |
Hałas w kabinieprzy 50/100/130 km/h | 57/65/68 dB (A) | 55/63/67 dB (A) | 55/64/67 dB (A) | 57/65/68 dB (A) |
Eksploatacja | Audi A6 | BMW serii 5 | Lexus GS | Volvo S80 |
Olej silnikowy | 5W-30 (8,1 l) | 0W-40 (6,5 l) | 5W-30 (6,3 l) | 0W-30 (7,4 l) |
Olej w aut. skrzyni biegów | G 052 180 (4,5-5,0 l) | wg. spec. BMW (4,2-4,6 l) | ATF-WS (2,5 l) | 1161540 Volvo (3,9 l) |
Płyn hamulcowy | DOT 4 (ok. 1,0 l) | DOT 4 (ok. 1,0 l) | DOT 3/4 (0,8-1,0 l) | DOT 4+ (0,7-1,0 l) |
Układ chłodzenia | płyn na bazie glikolu (10,9 l) | płyn na bazie glikolu (10,7 l) | płyn na bazie glikolu (9,1 l) | płyn na bazie glikolu (8,9 l) |
Rozrząd | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Kiedy wymieniać? | Audi A6 | BMW serii 5 | Lexus GS | Volvo S80 |
Olej silnikowy wraz z filtrem | co 15 tys. km lub wg wskaz. komp. | wg wskazań komputera | co 15 tys. km | co 30 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km lub wg wskaz. komp. | wg wskazań komputera | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km lub wg wskaz. komp. | wg wskazań komputera | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km | co 100 tys. km | co 105 tys. km | co 60 tys. km |
Napędu rozrządu | bez okresowej wymiany | bez okresowej wymiany | bez okresowej wymiany | bez okresowej wymiany |
Ile kosztują zamienniki? | Audi A6 | BMW serii 5 | Lexus GS | Volvo S80 |
Filtr oleju/powietrza | od 43/75 zł | od 32/45 zł | od 29/98 zł | od 39/65 zł |
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, komplet) | od 234/526 zł | od 283/590 zł | od 168/486 zł | od 228/564 zł |
Amortyzatory przód/tył | od 490/425 zł | od 796/720 zł | od 812/640 zł | od 542/364 zł |
Sprzęgło (tarcza, docisk, łożysko) | od 945 zł | od 975 zł | nie występuje (tylko skrzynia aut.) | nie występuje (tylko skrzynia aut.) |
Reflektor/błotnik | od 406/358 zł | od 922/214 zł | nie występuje | od 730/418 zł |