Ostatni Ford Mondeo jest pojazdem o pokaźnych gabarytach i z przestronnym wnętrzem. Dobra wiadomość dla osób szukających najpraktyczniejszego wariantu – większość egzemplarzy oferowanych na rynku wtórnym to wersje kombi. O ile w poprzedniej generacji Forda Mondeo zwolennicy aut benzynowych mogli jeszcze znaleźć warianty ze względnie prostymi, choć niezbyt dynamicznymi silnikami wolnossącymi, o tyle w Fordzie Mondeo oferowanym od 2014 roku występowały już tylko silniki z rodziny EcoBoost i hybrydy.
Te pierwsze na papierze wyglądają wspaniale i jako nowe też zbierały głównie pochlebne opinie – zapewniają dobrą dynamikę i nie palą dużo. Jednak po kilku latach eksploatacji potrafią pokazać też swoją gorszą stronę – zdarzają się poważne awarie, których usunięcie jest kosztowne. Przykłady: wersje 1.0 R3 i 1.5 R4 EB są wrażliwe na przegrzanie (przypadki pęknięcia głowicy), natomiast w silnikach 2.0 R4 EB pękają bloki, znamy przypadki uszkodzeń tłoków, pojawiają się problemy z rozrządem. Jednostki te są też wrażliwe na odstępstwa od zaleceń producenta w kwestii jakości i parametrów oleju. Uwaga! Nie każdy markowy olej o odpowiedniej lepkości czy klasie jakości będzie kompatybilny z tymi silnikami – tu warto zwracać uwagę na aprobaty producenta.
Przed zakupem Forda Mondeo należy zweryfikować historię serwisową i upewnić się, czy przestrzegane były zalecenia. Jeśli nie, to nie ma co ryzykować! Wersje hybrydowe z rynku europejskiego pojawiają się sporadycznie, sporo jest za to „bliźniaczych” Fordów Fusionów pochodzących z indywidualnego importu – mimo podobieństwa nie ma co liczyć na pełną zamienność części z europejskimi wersjami Forda Mondeo.
Warto wiedzieć, że w Fordzie Mondeo turbodiesle sprawiają mniej problemów, a szczególnie godne polecenia są silniki 2.0 TDCi, choć po większych przebiegach również i one miewają czasem problemy z układami wtryskowymi lub osprzętem.
Ford Mondeo IV - typowe usterki
- Ford Mondeo IV usterki karoserii - elementy nośne i konstrukcyjne są nieźle zabezpieczone przed korozją, rdzawy nalot to na razie problem kosmetyczny.
- Ford Mondeo IV usterki elektryki - ponadprzeciętnie często pojawiają się usterki elektryczne klimatyzacji (niesprawny panel sterowania), reflektory LED okazują się nietrwałe, ale są serwisy, które je naprawiają.
- Ford Mondeo IV usterki układu napędowego - silniki EcoBoost mają skłonność do przegrzewania, w dieslach najczęściej zawodzi układ wtryskowy.
- Ford Mondeo IV usterki zawieszenia - luzy w zawieszeniu wynikające z intensywnej eksploatacji to najczęstsza bolączka.
Ford Mondeo IV - eksploatacja
- Wymiana oleju silnikowego - silniki benzynowe co 20 tys. km, silniki wysokoprężne co 30 tys. km
- Wymiana filtra kabinowego - co 20 lub 30 tys. km
- Wymiana filtra powietrza i świec zapłonowych - co 60 tys. km lub 3 lata
- Wymiana płynu hamulcowego - co 2 lata
- Wymiana płynu chłodzącego - co 10 lat
- Wymiana napędu rozrządu - co 240 tys. km w silnikach 1.5 EcoBoost i 2.0 TDCi , co 250 tys. km w silniku 1.5 TDCi, w pozostałych silnikach łańcuch
Ford Mondeo IV - popularne silniki
1.5 EcoBoost | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | |
---|---|---|---|
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1499 | 1997 | 1997 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 118/160/6000 | 110/150/3750 | 132/180/3750 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 240/1600-4000 | 350/1750-2750 | 340/2000-3250 |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 222 | 215 | 225 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 9,2 | 9,3 | 8,3 |
Spalanie (l/100 km)** | 7,8/4,6/5,8 | 5,1/4,0/4,4 | 5,1/4,0/4,4 |
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
Ford Mondeo IV - naszym zdaniem
Czytaj więcej o FORD MONDEOOferta używanych Fordów Mondeo jest duża, jest więc z czego wybierać. Trafiają się zarówno egzemplarze od osób prywatnych, jak i poflotowe – to wcale nie musi być wadą. W przypadku wersji benzynowych lepiej omijać samochody bez pełnej i wiarygodnej historii serwisowej – niewłaściwy olej bywa dla nich zabójczy. Diesle są bezpieczniejszym wyborem.