To, że najwyraźniej na tej generacji kończy się europejska historia modelu Mondeo, nie oznacza, że Ford Mondeo IV jest pozbawiony zalet. Rynek się zmienił, nabywcy nie chcą już dużych sedanów, liftbacków czy kombi, zamiast nich celują w crossovery i SUV-y. Dzięki temu da się jednak kupić samochody takie jak Ford Mondeo w atrakcyjnych cenach.
Foto: Auto Świat
Ford Mondeo MK IV
Ostatni Ford Mondeo jest pojazdem o pokaźnych gabarytach i z przestronnym wnętrzem. Dobra wiadomość dla osób szukających najpraktyczniejszego wariantu – większość egzemplarzy oferowanych na rynku wtórnym to wersje kombi. O ile w poprzedniej generacji Forda Mondeo zwolennicy aut benzynowych mogli jeszcze znaleźć warianty ze względnie prostymi, choć niezbyt dynamicznymi silnikami wolnossącymi, o tyle w Fordzie Mondeo oferowanym od 2014 roku występowały już tylko silniki z rodziny EcoBoost i hybrydy.
Foto: Auto Świat
Ford Mondeo MK IV
Te pierwsze na papierze wyglądają wspaniale i jako nowe też zbierały głównie pochlebne opinie – zapewniają dobrą dynamikę i nie palą dużo. Jednak po kilku latach eksploatacji potrafią pokazać też swoją gorszą stronę – zdarzają się poważne awarie, których usunięcie jest kosztowne. Przykłady: wersje 1.0 R3 i 1.5 R4 EB są wrażliwe na przegrzanie (przypadki pęknięcia głowicy), natomiast w silnikach 2.0 R4 EB pękają bloki, znamy przypadki uszkodzeń tłoków, pojawiają się problemy z rozrządem. Jednostki te są też wrażliwe na odstępstwa od zaleceń producenta w kwestii jakości i parametrów oleju. Uwaga! Nie każdy markowy olej o odpowiedniej lepkości czy klasie jakości będzie kompatybilny z tymi silnikami – tu warto zwracać uwagę na aprobaty producenta.
Foto: Auto Świat
Ford Mondeo MK IV
Przed zakupem Forda Mondeo należy zweryfikować historię serwisową i upewnić się, czy przestrzegane były zalecenia. Jeśli nie, to nie ma co ryzykować! Wersje hybrydowe z rynku europejskiego pojawiają się sporadycznie, sporo jest za to „bliźniaczych” Fordów Fusionów pochodzących z indywidualnego importu – mimo podobieństwa nie ma co liczyć na pełną zamienność części z europejskimi wersjami Forda Mondeo.
Warto wiedzieć, że w Fordzie Mondeo turbodiesle sprawiają mniej problemów, a szczególnie godne polecenia są silniki 2.0 TDCi, choć po większych przebiegach również i one miewają czasem problemy z układami wtryskowymi lub osprzętem.
Ford Mondeo IV - typowe usterki
Foto: Auto Świat
Ford Mondeo MK IV
Ford Mondeo IV usterki karoserii - elementy nośne i konstrukcyjne są nieźle zabezpieczone przed korozją, rdzawy nalot to na razie problem kosmetyczny.
Ford Mondeo IV usterki elektryki - ponadprzeciętnie często pojawiają się usterki elektryczne klimatyzacji (niesprawny panel sterowania), reflektory LED okazują się nietrwałe, ale są serwisy, które je naprawiają.
Ford Mondeo IV usterki układu napędowego - silniki EcoBoost mają skłonność do przegrzewania, w dieslach najczęściej zawodzi układ wtryskowy.
Ford Mondeo IV usterki zawieszenia - luzy w zawieszeniu wynikające z intensywnej eksploatacji to najczęstsza bolączka.
Oferta używanych Fordów Mondeo jest duża, jest więc z czego wybierać. Trafiają się zarówno egzemplarze od osób prywatnych, jak i poflotowe – to wcale nie musi być wadą. W przypadku wersji benzynowych lepiej omijać samochody bez pełnej i wiarygodnej historii serwisowej – niewłaściwy olej bywa dla nich zabójczy. Diesle są bezpieczniejszym wyborem.