BMW serii 3 F30 debiutowało rok po drugiej generacji Volvo S60 i utrzymało się na rynku aż przez dziewięć lat. To świadczy o jego popularności. Samochód przestano produkować dopiero w 2020 r. Volvo S60 II zakończyło swoją rynkową karierę po ośmiu latach - dwa lata przed BMW. Na rynku wtórnym ceny szwedzkiego sedana startują z wyraźnie niższego pułapu niż w przypadku niemieckiego rywala, choć rozstrzał cenowy jest podobny - w obu przypadkach za zadbane egzemplarze z prywatnych rąk i z polskiej dystrybucji trzeba zapłacić znacznie więcej niż za te najtańsze.
Zapytaliśmy mechaników, co sądzą na temat obu samochodów i poprosiliśmy ich o wystawienie ocen. Sięgnęliśmy też do naszego przepastnego archiwum testów, w których ocenialiśmy aspekty praktyczne, właściwości jezdne i wiele innych elementów użytkowych. Zestawiliśmy opinie mechaników z naszymi i na tej podstawie wystawiliśmy obu autom ostateczne oceny. Lepsze Volvo S60 II czy BMW serii 3 F30?
BMW serii 3 F30
- NA RYNKU: 2011-20
- SILNIKI: BENZYNOWE: 1.5-3.0, TURBODIESLE: 2.0 i 3.0
- CENY: OD 33 500 zł
Ceny serii 3 typoszeregu F są już dość niskie, ale nie dajcie się zwieść – egzemplarze wyceniane na mniej niż 35-40 tys. zł przeważnie albo są w jakiś sposób uszkodzone, albo mają za sobą ogromny przebieg, albo przy ich konfiguracji pierwszy nabywca potrzebował jedynie czterech kół i kierownicy. I nic poza tym. Ogólnie musicie więc przyjąć, że względną swobodę wyboru, jeśli chodzi o auta sprzed liftu (2011--15) i silniki do 2 l włącznie, daje dopiero kwota rzędu 45-55 tys. zł. Za ok. 60-70 tys. zł upolujecie auta z pierwszych lat po modernizacji.
Czy warto szukać serii F? To zależy. Bo na przykład, jeśli chodzi o wymiary wnętrza i bagażników, to względem poprzednika postęp jest odczuwalny. Znacznie lepsze są też w większości wypadków multimedia (choć ten sam system CIC stosowano na koniec produkcji E9X i na samym początku w F3X, potem wszedł układ NBT), wyższy jest też komfort podróżowania, o niebo lepsza okazuje się skrzynia automatyczna (ZF 8HP). Puryści narzekają natomiast, że na przykład jakość materiałów jest w nowszej generacji gorsza, nie każdy chwali też elektrycznie wspomagany układ kierowniczy. Uwaga: seria 3 typoszeregu F występowała jako sedan (F30), kombi (F31) oraz liftback (wydłużony rozstaw osi; groźnie brzmiąca nazwa „GT”; F34).
I może to niektórych zaskoczy, ale to właśnie ta wersja jest najbardziej interesująca z punktu widzenia rodzin – oferuje najwięcej miejsca w środku i największy bagażnik. Jeśli chodzi o interesujące silniki, to kilka się znajdzie (np. 3.0 R6 benz. i diesle, benz. 2.0 B48), problem w tym, że wiele jednostek stosowanych w F3X jest średnio lub całkowicie nieudanych. Począwszy od 1.6T (N13; rodzina Prince – pobór oleju, „plastelinowy” rozrząd), przez 2.0T (N20; rozrząd, napęd pompy oleju), diesle N47 i B47 (2.0; wycieki z czujnika ciśnienia paliwa, ryzyko uszkodzenia ECU, nietrwały rozrząd), aż po N57 (3.0; tak jak 2.0d plus panewki).
Pamiętaj: większość diesli w serii F3X objęta jest akcją serwisową związaną z ryzykiem pożaru (wyciek glikolu z chłodnicy EGR). Nasz typ: diesel po kluczowych naprawach i akcji serwisowej bądź znakomity benzyniak 2.0T B48 – to wersje 320i po lifcie, 330i i hybryda plug-in.
BMW serii 3 F30 - dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4625/1810/1430 mm, poj. bagażnika 480 l; kombi: poj. bagażnika 495-1500 l; GT: wym. 4825/1830/1510 mm, poj. bagażnika 520-1600 l. Coupé i cabrio – jako seria 4.
Silniki benz., R3: 1.5T/136 KM (0-100 km/h w 8,9 s, v maks. 210 km/h), R4: 1.6T/136 i 170, 2.0T/184, 245 i 252 KM, R6: 3.0T/306, 326, 431, 450 i 460 KM (M3); t.diesle, R4: 2.0/116, 143, 150, 163, 184, 190, 218 i 224 KM, R6: 3.0/258 i 313 KM; hybrydy: 2.0/252 (plug-in), 3.0/340 KM.
BMW serii 3 F30 - awaryjność
Karoseria
Trzeszczą uszczelki drzwi, raczej brak rdzy.
Elektryka
Brak poważnych problemów, czasem zawieszają się multimedia („No Signal”), fałszywe odczyty dają czujniki ciśnienia w oponach.
Napęd
Silniki N13 (1.6T) mają wadliwy rozrząd i biorą olej, w 2.0T (N20) także usterki napędu pompy oleju, w 1.5T (B38) początkowo luz na wale korbowym. W dieslach 2.0 wadliwy rozrząd i czujnik ciśnienia paliwa (wyciek), ryzyko pożaru (akcja serw.), w wersji 3.0 (N57) – też przedwczesne zużycie panewek.
Zawieszenie
Usterki maglownic (luzy, mocowanie).
BMW F30 - opinia redakcji
Jak to w BMW: dużo radości z jazdy (pod warunkiem że wybierzecie mocny silnik), ale i wiele potencjalnych problemów związanych z silnikami. Seria 3 F3X to jedna z najlepiej wyglądających generacji tego modelu, ceny robią się coraz bardziej przystępne, więc zakup jawi się jako coraz bardziej kuszący – podstawa to wybrać odpowiedni silnik lub znaleźć egzemplarz po kluczowych naprawach. Uwaga: sporo aut po flotach i firmach.
- Nasza ocena: 4
Volvo S60 II
- NA RYNKU: 2010-18
- SILNIKI: 1.5-3.0 114-367 KM
- CENY: OD 24 500 zł
Druga odsłona S60, choć pod względem stylistyki stanowi rozwinięcie stylu poprzednika, to mechanicznie jest całkowicie nowym autem. Zaprojektowano je na płycie Forda, a wszystkie pięciocylindrowe benzyniaki zastąpiono czterocylindrowymi jednostkami. Wyjątkiem było T6 z sześciocylindrowym 3.0 o mocy 304 KM. Podobna rewolucja nastąpiła w gamie diesli – paletę otwiera tam R4 1.6 (owoc współpracy z PSA) o dobrej trwałości, ale przeciętnej dynamice, a montowane najpierw motory 2.0 R5 w 2015 r. zastąpiono silnikami 2.0 R4.
Sympatycy oleju napędowego mogą poszukać odmian 2.4 R5, słynących z długowieczności i świetnych osiągów. Rozpiętość cenowa jest duża – najtańsze wersje z początku produkcji w przyzwoitym stanie można znaleźć za niespełna 30 tys. zł, natomiast najmocniejsze z końca to już wydatek w okolicach 100 tys. zł. Za 367-konnego Polestara sprzedający żądają ponad 160 tys. zł.
Volvo S60 II - dane techniczne
Nadwozie sedan 4d: wym. 4630/1865/1484 mm, poj. bagaż. 390 l; kombi 5d: dł. 4630 mm, poj. bagaż. 430-1240 l; rozstaw osi 2776 mm.
Silniki benzynowe, R4, turbo: 1.5/122 i 152, 1.6/150 i 180, 2.0/152, 190, 203, 240, 245, 306 i 367 KM (Polestar), R6, turbo: 3.0/304 KM; turbodiesle (D2/D3/D4/D5), R4: 1.6/114, 2.0/120, 150, 181, 190 i 225 KM, R5: 2.0/136 i 163, 2.4/190, 205 i 215 KM.
Volvo S60 II - awaryjność
Karoseria
Bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne oznacza brak problemów z rdzą, jakość wykończenia nie budzi żadnych zastrzeżeń. Uwagi tylko do przeciętnej przestronności.
Elektryka
Rzadkie awarie komputera pokładowego i centralnego zamka. Czasami zawiesza się system multimedialny – pomaga restart lub aktualizacja. Sporadycznie współpracy odmawiają układy aktywnego bezpieczeństwa.
Napęd
Turbosprężarki i koła dwumasowe, zwłaszcza w wersjach z manualnymi skrzyniami, zapychające się filtry DPF w dieslach. W benzyniaku 1.6 przegrzewanie się silnika – problem z układem chłodzenia. W przekładniach Geartronic i Powershift poszarpywanie, ślizganie się sprzęgła, awarie sterowników.
Zawieszenie
Po większych przebiegach luzy w podwoziu, kosztowny serwis zawieszenia Four-C – drogie amortyzatory.
Używane Volvo S60 II - opinia redakcji
Reprezentacyjny sedan, rodzinne kombi, a może uniwersalna uterenowiona odmiana Cross Country? Osoby szukające nietuzinkowego auta klasy średniej nie powinny mieć problemów ze znalezieniem go w gamie tego modelu. Dużo ofert z „polską” historią.
- Nasza ocena: 4