Kodiaq pierwszej generacji debiutował na rynku w 2016 r. i kilka miesięcy doczekał się swojego następcy. Karoq produkowany jest od roku 2017 i wciąż można go kupić w salonach Skody. Oba auta mają już swoje lata, wiele egzemplarzy przejechało setki tysięcy kilometrów, dlatego mechanicy mają na ich temat wyrobione zdanie, którym podzielili się w rozmowach z nami. Jaką ocenę wystawili Kodiaqowi, a jaką Karoqowi?
Škoda, podobnie jak inne marki koncernu VW i nie tylko, stara się zapełnić wszystkie nisze na rynku SUV-ów. Mamy więc małą Škodę Kamiq, pokaźnego SUV-a Kodiaqa, a pomiędzy nimi pozycjonuje się Karoq. To bardziej praktyczna alternatywa dla modelu T-Roc z gamy Volkswagena (lub tańsza dla odrobinę większego Tiguana) i niemal bliźniak modelu Ateca z gamy Seata, z którym produkowane są w tej samej fabryce w Czechach.
W ofercie Škody Karoq zastąpił model Yeti. Mimo kompaktowych rozmiarów auto ma bardzo praktyczne i przestronne wnętrze, ergonomia jest niemal wzorowa, trudno też cokolwiek złego powiedzieć o tym, jak auto się prowadzi. Karoq występuje również w wersji z napędem 4x4, ale nie jest ona zbyt popularna na rynku – a szkoda, bo zimą spisuje się świetnie. Gama silników jest bardzo szeroka i zróżnicowana – od skromnego litrowego benzyniaka aż po mocne silniki 2.0 TSI i TDI.

Klasyczny design Grupy VW sprzed czasów, kiedy styliści uparli się na sterowanie wszystkim z poziomu ekranówAuto Świat
Skoda Karoq - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4390/1841/1603 mm, rozst. osi 2638 mm, poj. bagaż. 521-1630 l (4x4: 392-1237 l), śr. zawracania 10,9 m.
Silniki benzynowe,wtrysk bezp., turbo (TSI), R3, 12V: 1.0/110 i 115 KM, R4: 1.5/150, 2.0/190 lub (w wersji R) 300 KM; turbodiesle, R4, 16V (TDI): 1.6/115, 2.0/115, 150 lub 190 KM.
Skoda Karoq - awaryjność
O awaryjność jak zwykle zapytaliśmy zaprzyjaźnionych mechaników. Wśród najczęściej występujących usterek Karoqa wymieniają:
Karoseria
Bardzo starannie wykonana i zabezpieczona przed korozją, zdarzają się problemy z mocowaniem plastikowych osłon.
Elektryka
Drobne awarie elektryki, problemy ze stykami, czujnikami, zawieszające się systemy inforozrywki. Wiele symptomów sugerujących awarię elektryczną lub elektroniczną to efekty wadliwego oprogramowania – czasem wystarczy aktualizacja.
Napęd
Wycieki oleju z silników, nieszczelności układu chłodzenia, przy wyższych przebiegach problemy ze skrzyniami dwusprzęgłowymi DSG – często na skutek zaniedbań serwisowych (brak regularnej wymiany oleju w skrzyni) lub chiptuningu podnoszącego moment obrotowy silnika. Diesle źle znoszą eksploatację wyłącznie na krótkich, miejskich trasach – zapychają się filtry cząstek stałych.
Zawieszenie
Objawy zużycia wynikające z wysokich przebiegów.
Używana Skoda Karoq - opinia redakcji
Rynkowa popularność tego modelu nie dziwi. Karoq nie jest może ekscytującym autem, ale ma mnóstwo zalet – praktyczny, wszechstronny, wygodny. Gama wersji i silników jest olbrzymia – od skromnych i oszczędnych po naprawdę dynamiczne. To auto zdecydowanie godne polecenia na rynku wtórnym.
Skoda Kodiaq I

skoda kodiaqIgor Kohutnicki / Materiały własne
- NA RYNKU: 2016-24
- SILNIKI: 1.4-2.0 125-245 KM
- CENY: OD 76 000 zł
W czasach kiedy na rynku coraz trudniej o przestronne vany, duży SUV to idealny kandydat na praktyczne auto rodzinne. Škoda Kodiaq doskonale sprawdzi się w tej roli, tym bardziej że dostępna jest także w 7-osobowej wersji. Trzeba tylko pamiętać, że miejsca w trzecim rzędzie nadają się raczej wyłącznie do okazjonalnego użytku, a z kompletem pasażerów brakuje wtedy miejsca na bagaże. Przy 4-5 pasażerach na pokładzie miejsca jest pod dostatkiem.
Wnętrze starannie wykończono, obsługa jest intuicyjna. Wiele egzemplarzy ma bogate wyposażenie, nie tylko w dziedzinie komfortu, ale również w kwestii systemów asystujących. Szeroka gama silników – od 1.4 TSI aż po mocne dwulitrowe motory TSI i TDI, rozwijające w topowych wersjach nawet (odpowiednio) 245 i 240 KM. Mocniejsze silniki występują z napędem 4x4, ale nawet wersja Scout, z offroadowymi gadżetami, nie jest terenówką, choć bojowo wygląda.

Przyjemny, dobrze wykonany kokpit, zapewniający intuicyjną obsługę. Wiele egzemplarzy ma bogate wyposażenieAuto Świat
Skoda Kodiaq I - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4697/1882/1660 mm, rozstaw osi 2791 mm, poj. bagaż. 650-2065 l, prześwit 191-193 mm.
Silniki benzynowe, R4, 16V, turbo, wtrysk bezpośredni (TSI): 1.4/125 i 150, 1.5/150, 2.0/180, 190 i 245 KM (wersja RS); turbodiesle, R4, 16V (TDI): 2.0/150, 190, 200 i 240 KM (RS).
Skoda Kodiaq I - awaryjność
Wśród najczęściej występujących w Kodiaqu usterek mechanicy, z którymi rozmawialiśmy, najczęściej wymieniają:
Karoseria
Akcje naprawcze dotyczące m.in. poluzowanej osłony silnika, która może dotykać turbosprężarki, co w skrajnych przypadkach grozi nawet pożarem. Niewłaściwe zamocowanie pedału hamulca oraz siedzeń w drugim rzędzie – w autach regularnie serwisowanych takie usterki usuwano podczas przeglądów.
Elektryka
Usterki systemów multimedialnych, błędy wynikające z niedopracowanego oprogramowania, często wystarcza aktualizacja.
Napęd
Wycieki oleju, problemy z gromadzącymi się w dolocie nagarami (zarówno w TDI, jak i w TSI), usterki pompy cieczy i paska rozrządu w 2.0 TDI. Przy wyższych przebiegach problemy ze skrzyniami dwusprzęgłowymi i sprzęgłami haldex napędu 4x4 – głównie z powodu zaniedbań serwisowych.
Zawieszenie
Szybkie zużywanie się tylnych hamulców, stuki z zawieszenia.
Używana Skoda Kodiaq I - opinia redakcji
Kodiaq to bardzo wszechstronne auto. Jest bardzo przestronny, komfortowy, praktyczny, a do tego całkiem nieźle wygląda. Są też wersje, które spodobają się kierowcom lubiącym auta o sportowym zacięciu – RS występuje z silnikami TSI i TDI. Zdecydowanie jest to auto warte uwagi na rynku wtórnym, z zastrzeżeniami do wersji, które wymieniliśmy w powyższym artykule.
Dawno nie było w naszych zestawieniach aż tak dobrych ocen. Trzeba przyznać, że używane SUV-y Skody trzymają poziom i nie jednego zaskoczą wysoką jakością przy już dość atrakcyjnej cenie. Mechanik bardzo je chwalił. Czy utrzymają wysoką formę po kolejnych latach użytkowania? Pozostaje tylko trzymać kciuki.