Auto Świat Używane Co warto kupić Opel Insignia I - trwała, ale nie bez wad

Opel Insignia I - trwała, ale nie bez wad

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Opel Insignia I nie należy do najmniej awaryjnych modeli na rynku, jednak bez trudu można wskazać również mocne strony tego auta: zarówno te mechaniczne, jak i związane z komfortem użytkowania lub też zachowaniem podczas jazdy.

Opel Insignia I
Zobacz galerię (22)
Auto Świat
Opel Insignia I
  • Opel Insignia I to generalnie trwały i solidny samochód
  • Ople występuję w wielu wariantach silnikowych oraz wyposażeniowych
  • Diesle w Oplu Insigni I to niezły wybór pod warunkiem, że nie są zaniedbane

Po praktycznej, ale niezbyt urodziwej Vectrze C Opel postawił na zmiany. Zaczął od nazwy modelu – po 20 latach obecności Vectry na rynku i jej 3 generacjach – co miało podkreślić nową jakość i zmienione podejście do koncepcji samochodu. Na pierwszym planie znalazło się zadowolenie z jazdy i design, a nie skrupulatnie liczone litry bagażnika. Jak wyszło?

Opel Insignia I - ciekawy styl, ale ma też wady

Wygląd Opla Insignii I, po serii nudnych stylistycznie Opli, należy ocenić naprawdę wysoko. Mimo, że od debiutu modelu minęło już 8 lat (w 2017 r. pojawi się następca), auto nadal się podoba i z pewnością nie wygląda na przestarzałe. Co więcej, najstarsze egzemplarze można kupić już za mniej niż 30 tys. zł. Przeglądając oferty, zwróćcie uwagę na to, czy nie jest to Vauxhall Insignia z brytyjskiego rynku z przełożoną kierownicą (lub nie, bo i takie są zarejestrowane). Czy taki pojazd to dobry wybór?

Egzemplarze po przekładkach lub naprawach powypadkowych wymagają dodatkowej uwagi, ale pod względem trwałości Opel Insignia I naprawdę nie wygląda źle. Jednak nowoczesne auto, a do takich bez wątpienia możemy zaliczyć tego Opla, nie jest tanie w serwisowaniu! Nie brakuje świetnie wyposażonych egzemplarzy, a zdecydowana większość ma pod maską zaawansowane technicznie diesle.

Jeśli chodzi o wnętrze, to deska rozdzielcza oraz jakość tworzyw użytych do wykończenia przykuwają uwagę. Oczywiście, pomiędzy podstawową odmianą, o nazwie „Insignia”, a topowymi (jak Cosmo) różnice w wyposażeniu są ogromne, ale to typowe dla popularnego auta klasy średniej – nie można wymagać, żeby budżetowe wersje miały beżową skórzaną tapicerkę i wszystkie systemy elektroniczne na pokładzie. Na plus zapisujemy także wygodne fotele.

Kombi jest zdecdowanie lepiej dopracowane pod względem funkcjonalności.
Kombi jest zdecdowanie lepiej dopracowane pod względem funkcjonalności.Auto Bild

Niestety, Opel nie ustrzegł się również dość istotnych wpadek funkcjonalnych. Dotyczą one głównie sedana oraz pięciodrzwiowego liftbacka, które – nawiasem mówiąc – trudno odróżnić na pierwszy rzut oka. Nisko poprowadzona linia dachu sprawia, że trudno usiąść na tylnej kanapie, nie ma tam również zbyt wiele miejsca nad głowami. Nie zachwycają też bagażniki. Mają co prawda przyzwoitą pojemność, ale próg powstający po złożeniu kanapy oraz duże przetłoczenia na podłodze na pewno nie ułatwiają ich wykorzystania. Tych wad ustrzegło się kombi, za to o mocno odstający zderzak pobrudzicie sobie ubranie, gdy będziecie sięgać po głęboko schowane rzeczy.

Opel Insignia I - groźne drobiazgi!

Warto pamiętać o kilku potencjalnych problemach, które czekają na amatorów Insignii. Spytaliśmy o nie Bartosza Smakowskiego z warszawskiego serwisu Auto-Remar, specjalizującego się w naprawie Opli. "Typową usterką najpopularniejszego, dwulitrowego diesla jest uszkodzony przewód doprowadzający powietrze do turbiny. Trzeba się też liczyć ze zużytą uszczelką smoka olejowego. Zaniedbanie prowadzi do zniszczenia jednostki!"

Na uszkodzenie rury wskazuje zarówno spadek mocy, jak i paląca się kontrolka silnika. Objawy zużycia uszczelki to późno gasnąca kontrolka ciśnienia oleju. W tym przypadku robocizna jest znacznie droższa od części, bo trzeba zdemontować m.in. miskę olejową. Kolejny słaby punkt jednostki CDTI to nieszczelna obudowa zaworu EGR (naprawa z użyciem nowych części: ok. 400 zł). Nasz rozmówca podkreśla: "Diesel ma też zalety: koło dwumasowe może wytrzymać 300 tys. km, nie przypominam sobie naprawy wtryskiwaczy ani konieczności regeneracji turbiny. Pamiętajcie o rozrządzie – można go wymienić po 150 tys. km, pod warunkiem, że jesteście pewni tego przebiegu. Koszt: 1150 zł."

Wysokoprężne Ople Insignie I miewają też problemy z filtrem DPF. Wypalanie widać po wzroście obrotów (do 1200-1500 obr./min) i zwiększonym chwilowym spalaniu (do 1,5 l/100 km). Jeśli dzieje się to podczas postoju, nie wolno w takiej sytuacji gasić silnika. Problematycznym punktem turbodiesla 2.0 są też świece żarowe. Warto wymieniać je kompletami. Wiele wersji ma klasyczne świece po 80 zł za sztukę, ale są też odmiany ze świecami PSG (z pomiarem ciśnienia w cylindrze), które montuje się w dwóch cylindrach – autoryzowane stacje żądają grubo ponad 1000 zł za wymianę (ponad 400 zł za sztukę)!

Benzynowe V6 świetnie pracują, ale dużo palą i są ciasno upakowane.
Benzynowe V6 świetnie pracują, ale dużo palą i są ciasno upakowane.Opel

Benzynowe silniki spotyka się w Oplu Insignii I rzadziej. Najmniejsza odmiana 1.4 turbo miewa kłopoty z kolektorem dolotowym i pokrywą rozrządu. Jednostka 1.6 jest prosta i bezproblemowa, ale zbyt słaba – załadowany samochód może ważyć ponad 2 t! W przypadku motorów 2.0 (doładowane) dochodzi czasem do uszkodzeń łańcuchów rozrządu. Silniki te nie należą do oszczędnych, spalają zazwyczaj 10-16 l/100 km. Jednostki 1.6 z turbodoładowaniem (później również z bezpośrednim wtryskiem) nie są popularne.

Opel Insignia I - uwaga na elektronikę

O problemach z elektroniką rozmawialiśmy z mechanikami z autoryzowanych stacji Opla. W pierwszych latach produkcji okazywała się ona prawdziwym utrapieniem. Użytkowników goniły do serwisu liczne aktualizacje, związane m.in. z filtrem DPF. Sporo aut informuje np. o problemie z niskim poziomem płynu chłodzącego lub z ciśnieniem oleju. Dość typowym objawem kłopotów z elektroniką jest też migająca (przygasająca) deska rozdzielcza. Naprawa w ASO kosztuje bardzo dużo (4-cyfrowa kwota z połowy skali), można ratować się częściami używanymi.

Przeczytaj też:

Inny problem sprawiają np. reflektory systemu AFL (z rozbudowaną regulacją automatyczną). Uszkadza się sterowanie oraz np. silniczki. Kolejny element z kłopotami to sygnał dźwiękowy. Wymiana po zdjęciu zderzaka. Trzeba jednak przyznać, że z usterkami instalacji walczyły głównie autoryzowane stacje na początku produkcji, teraz sprawia ona już mniej kłopotów. Niesprawny przycisk otwierania klapy i niska skuteczność teleskopów (w kombi) to już drobiazgi.

Liczne aktualizacje i akcje serwisowe sprawiają, że przed zakupem warto pomyśleć o przeglądzie w ASO. Koszt sprawdzenia to 299 zł, w ramach tej kwoty auto przejdzie ścieżkę diagnostyczną, mechanicy zmierzą lakier i – przede wszystkim – poznacie historię serwisowania (jeśli coś oczywiście było naprawiane w autoryzowanym serwisie) oraz akcje naprawcze.

Znacznie więcej dobrego można powiedzieć o podwoziu Opla Insignii I. Często nawet samochody z przebiegiem 150 tys. km i większym nie miały jeszcze… żadnych napraw w zawieszeniu! W większości to jednak proste i tanie elementy. Kosztowne będą z pewnością wymiany amortyzatorów FlexRide – za jeden tylny zapłacicie ok. 1700 zł. Zamienników nie ma, pozostaje regeneracja lub zakup.

Wersja Country Tourer ma napęd 4x4 i podwyższony prześwit.
Wersja Country Tourer ma napęd 4x4 i podwyższony prześwit.Auto Bild

Problemy zdarzały się w podwoziu wersji 4x4 (szczególnie w pierwszych latach). Tylny dyferencjał potrafi się rozpaść. Nie ma oczywiście zamienników, a naprawa w ASO kosztuje minimum 10 tys. zł. Można ratować się regeneracją, ale trudno o dobrą firmę, która się jej podejmie, lub zakupem elementów używanych. Trzeba jednak uważać na sterownik – można go zaprogramować lub przełożyć stary, ale montując zespół z poliftingowowego auta do starszego pojawiają się kłopoty. Napęd wszystkich kół spotkacie w wersjach Country Tourer oraz klasycznych.

Nadwozie nie ma problemów z korozją, czasem kłopotliwe bywa odkręcenie śruby, np. od zderzaka, czy też skoroduje mocowanie tłumika. W Oplu Insignii I montowano twarde oryginalne klocki hamulcowe, które sprawiają, że szybko zużywają się tarcze.

Opel Insignia I - dane eksploatacyjne

Materiały eksploatacyjnebenzynowe*diesle*
Olej silnikowy0W-30, 5W-40 (4,5-6,0 l)0W-30 (4,5 l)
Olej w skrzyni manualnej75W (1,8-2,2 l)75W (1,8-2,2 l)
Olej w skrzyni automatycznejATF AW-1 (serwis: 3,0 l)ATF AW-1 (serwis: 3,0 l)
Układ chłodzenia7,3 l (na bazie glikolu)6,8-7,0 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowyokoło 0,8 l, DOT 4około 0,8 l, DOT 4
Napęd rozrządupasek (1.6/1.8), łańcuchpasek (w 1.6 łańcuch)
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy**co 30 tys. kmco 30 tys. km
Filtr przeciwpyłkowyco 30 tys. kmco 30 tys. km
Filtr powietrzaco 60 tys. kmco 60 tys. km
Olej w skrzyni biegówbez wymiany okresowejbez wymiany okresowej
Świece zapłonoweco 60 tys. km
Napęd rozrząduco 150 tys. km (1.6/1.8)co 150 tys. km (2.0)
Płyn hamulcowyco 2 lataco 2 lata
Płyn chłodzącybez wymiany okresowejbez wymiany okresowej
*dane dla benzyniaków R4 oraz diesli 2.0 z 2010 r.; **mechanicy zalecają skrócenie terminu wymiany oleju do 15 tys. km (maks. rok)

Opel Insignia I - ceny części

Ceny zamienników (zł)benzynowe*diesle*
Filtr oleju/powietrzaod 26/70od 70/70
Klocki/tarcze hamulcowe od 215/400od 215/400
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.)od 600/400od 600/400
Rozrząd kompletny (z pompą wody)od 610od 570
Świece zapłonowe/żarowe (kpl.)od 70od 240
Chłodnica cieczy chłodzącejod 630od 600
Sprzęgło kompletne (+koło dwumasowe)od 1310 (+2080)od 1390 (+1740)
Końcówka drążka kierowniczegood 80od 80
Łożysko koła przedniego (z piastą)od 450od 450
Błotnik przedniod 160od 160
Reflektorod 600od 600
*dane dla benzyniaka 1.6 oraz diesla 2.0/160 KM z 2010 roku

Opel Insignia I - dane techniczne (benzynowe)

Wersje 1.4 turbo są oszczędne tylko podczas bardzo delikatnej jazdy. Odmiany 1.6 turbo okazują się mało popularne, a szkoda, bo to całkiem ciekawy wybór.

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Dane techniczne*1.4 T1.4 T LPG1.61.6 T SIDI1.6 T1.8
Lataod 2011 r.od 2012 r.2008-13od 2013 r.2008-14od 2008 r.
Silnik – typ, liczba zaworówt.benz. R4/16t.benz. R4/16benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchpasekłańcuchłańcuchpasek
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)136413641598159815981796
Moc maksymalna (KM) przy obr./min140/4900-6000140/4900-6000115/6000170/4250180/5500140/6300
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min200/1850-4900200/1850-4900155/4000260/1650-4250230/2200-5500175/3800
Skrzynia biegów**6M6M6M6M, 6A6M6M
Prędkość maksymalna (km/h)205195192220225207
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,911,912,99,28,911,4
Spalanie (wg EU; l/100 km)7,5/4,7/5,7śr. 7,6 LPG10,3/5,7/7,47,7/4,9/5,9 10,7/6,0/7,710,9/6,0/7,8
*dane dla wersji sedan i 5d z manualną skrzynią; **6M – skrzynie manualne, 6A – klasyczne skrzynie automatyczne
2009281003120028600
2010305003340030600
201134000337003660033900
20123790039700378004250038100
2013438004590042300559004890044100

Opel Insignia I - dane techniczne (benzynowe cd.)

Dwulitrowe, doładowane benzyniaki mają dobrą dynamikę, ale spalanie negatywnie zaskakuje. Wersje V6 są mocne i przyjemne, ale też bardzo paliwożerne!

Dane techniczne*2.0 T2.0 T2.0 T SIDI2.8 T2.8 T OPC
Lata2008-142011-14od 2013 r.2008-14od 2009 r.
Silnik – typ, liczba zaworówt.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. V6/24t.benz. V6/24
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHC2xDOHC2xDOHC
Pojemność skokowa (cm3)19981998199827922792
Moc maksymalna (KM) przy obr./min220/5300250/5300250/5300260/5500325/5250
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min350/2000-4000400/2400-3600400/2500-4000350/1900-4500435/5250
Skrzynia biegów**6M, 6A6M, 6A6M, 6A6M, 6A6M, 6A
Prędkość maksymalna (km/h)242250250250270
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)7,67,87,56,96
Spalanie (wg EU; l/100 km)11,9/6,0/8,212,1/6,4/8,59,7/5,8/7,216,2/7,8/10,916,1/7,5/10,7
*dane dla wersji sedan i 5d z manualną skrzynią; **6M – skrzynie manualne, 6A – klasyczne skrzynie automatyczne
2009334004320045200
2010373005030052200
201139100456005430060000
201245900537006690074000
20135220061000665007640086700

Opel Insignia I - dane techniczne (diesle)

Najsłabszych odmian raczej nie polecamy, są mało dynamiczne.

Dane techniczne*1.6 CDTI1.6 CDTI2.0 CDTI2.0 CDTI2.0 CDTI
Lataod 2015 r.od 2015 r.2008-15od 2013 r.2008-15
Silnik – typ, liczba zaworówt.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchpasekpasekpasek
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)15981598195619561956
Moc maksymalna (KM) przy obr./min120/4000136/3500-4000110/4000120/4000130/4000
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min320/2000-2250320/2000-2250260/1750-2500300/1750-2500300/1750-2500
Skrzynia biegów**6M6M, 6A6M6M6M, 6A
Prędkość maksymalna (km/h)200205190195205
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,910,912,111,911,1
Spalanie (wg EU; l/100 km)4,9/3,7/4,14,7/3,5/3,97,7/4,7/5,84,5/3,2/3,77,7/4,7/5,8
*dane dla wersji sedan i 5d z manualną skrzynią; **6M – skrzynie manualne, 6A – klasyczne skrzynie automatyczne
20092790028500
20102910029700
20113210032800
20123780038600
2013459005260046900

Opel Insignia I - dane techniczne (diesle cd.)

160-konny diesel jest najpopularniejszy. Opel Insignia I w odmianie 195-konnej ma dwie turbiny. Nowsze auta są znacznie oszczędniejsze!

Dane techniczne*2.0 CDTI2.0 CDTI2.0 CDTI2.0 CDTI2.0 CDTI
Lataod 2013 r.2008-14od 2013 r.od 2015 r.2011-15
Silnik – typ, liczba zaworówt.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządupasekpasekpasekpasekpasek
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)19561956195619561956
Moc maksymalna (KM) przy obr./min140/4000160/4000163/4000170/3750195/4000
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min350/1750-2500350/1750-2500350/1750-2500350/1750-2500400/1750-2500
Skrzynia biegów**6M6M, 6A6M, 6A6M, 6A6M, 6A
Prędkość maksymalna (km/h)205218220225230
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,59,59,59,48,7
Spalanie (wg EU; l/100 km)4,5/3,2/3,77,7/4,7/5,86,8/4,2/5,25,5/3,6/4,36,1/4,2/4,9
*dane dla wersji sedan i 5d z manualną skrzynią; **6M – skrzynie manualne, 6A – klasyczne skrzynie automatyczne
200931000
201032300
20113550037200
20124200043900
201353400510005390054400

Opel Insignia I - naszym zdaniem: jest warta uwagi!

Opel Insignia I to ważny gracz w gronie używanych aut klasy średniej. Zachwyca i paleta wersji napędowych, i szeroki wybór opcji wyposażeniowych (od klimatyzacji manualnej po system śledzenia znaków drogowych). Samochód dobrze się prowadzi. Warto przyjrzeć się jednak brakom funkcjonalnym auta, wynikającym z konstrukcji (jak siadanie na kanapie), oraz prześledzić historię serwisowania. Co prawda, jednostki wysokoprężne są trwałe, ale możecie natknąć się na egzemplarz z uszkodzonym i niedbale naprawionym silnikiem (np. z braku ciśnienia oleju lub przez uszkodzony rozrząd). Mimo, że to naprawdę niezły samochód, jego naprawy czasem wymagają niemałych sum.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak