- Scenic to duże auto rodzinne
- Nawet proste naprawy mogą okazać się problematyczne
- Wszystkie wersje silnikowe mają swoje wady
Gdy spytamy przeciętnego kierowcę, z czym kojarzą mu się francuskie auta, jednym tchem wymieni cechy takie jak: funkcjonalne wnętrze, komfortowo dostrojone podwozie i podwyższoną awaryjność. Dokładnie taki jest Renault Scenic drugiej generacji, oferowany w latach 2003-09. Atrakcyjne ceny zachęcają do kupna, niestety, inwestycja nie zawsze będzie udana. Największy problem to dość wysokie koszty eksploatacji wynikające po pierwsze z konieczności naprawy licznych usterek, po drugie – z wysokiego stopnia komplikacji niemal wszystkich napraw, a nawet pozornie prostych czynności obsługowych.
Renault Scenic II - za to go polubisz
Zacznijmy od cech pozytywnych. Do wyboru macie dwie wersje nadwoziowe kompaktowego vana: podstawową oraz przedłużoną Grand, która ma nie tylko większe gabaryty, lecz także rozstaw osi. Początkowo Grand występował tylko w odmianie 7-miejscowej, później wprowadzono wersję także dla piątki osób. Oczywiście, dodatkowe miejsca nie są nazbyt funkcjonalne, ale dla dzieci wystarczą, a możliwości przewozowe całego auta stają się naprawdę imponujące. Wiele egzemplarzy ma bogate wyposażenie, standardem dla wszystkich odmian są liczne schowki, półki, możliwość składania siedzeń (również z przodu obok kierowcy) itp. Dostępne w salonach linie stylistyczne pozwalały dobierać nie tylko elementy wyposażenia, lecz także kolorystykę.
Renault Scenic II - naprawy mechaniczne to koszmar
Za wysokie koszty odpowiada… wysoka funkcjonalność auta. Dlaczego? Chcąc zapewnić jak najwięcej miejsca dla części pasażerskiej, konstruktorzy bardzo ciasno poupychali wszystkie elementy mechaniczne. Często okazuje się, że przygotowanie do wymiany danego elementu (np. filtra paliwa, turbosprężarki) trwa znacznie dłużej niż sama naprawa. Efektem jest oczywiście wysoki koszt robocizny, szczególnie jeśli warsztat nie jest wyspecjalizowany we francuskich konstrukcjach i nie zna idealnej procedury postępowania w danym przypadku. Ciasnota powoduje też, że stosunkowo mało czynności przy aucie będziecie mogli wykonać samodzielnie. A niestety liczba awarii z pewnością przewyższa przeciętną. Dlatego zakup Scenica II trzeba dobrze przemyśleć.
Lata | 2003-09 | 2003-09 | 2003-09 | 2004-09 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1390 | 1598 | 1998 | 1998 |
Moc maksymalna (kW/KM) przy obr./min | 72/98 przy 6000 | 83/113 przy 6000 | 99/135 przy 5500 | 120/163 przy 5000 |
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min | 127 przy 3750 | 152 przy 4200 | 191 przy 3750 | 270 przy 3250 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 174 | 185 | 195 | 206 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 14,3 | 12,5 | 10,3 | 8,6 |
Spalanie wg EU: | ||||
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) | 9,5/5,9/7,2 | 9,3/6,0/7,2 | 10,9/6,4/8,0 | 11,2/6,3/8,1 |
Orientacyjne ceny używanych Sceniców według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł) | ||||
2003 | 11 000 | 11 800 | 12 600 | – |
2004 | 12 600 | 13 400 | 14 400 | 15 300 |
2005 | 14 200 | 15 100 | 16 200 | 17 300 |
2006 | 16 600 | 18 700 | 20 700 | 21 500 |
2007 | 19 400 | 21 600 | 23 900 | 24 900 |
2008 | 23 300 | 25 800 | 28 500 | 29 900 |
2009 | 26 300 | 29 200 | 32 200 | 33 500 |
Renault Scenic II - silniki
Silnik 1.4: podstawowy benzyniak (1.4) ma fatalną elastyczność, dlatego odradzamy zakup Scenica z nim pod maską, zwłaszcza, że spalanie nie będzie niższe niż w wyraźnie żwawszym 1.6.
Silniki 1.6, 2.0, 2.0T: rośnie moc, zadowolenie z jazdy, rośnie niestety, również spalanie. Nie spodziewajcie się nadzwyczajnych osiągów, nawet dwulitrówka bez doładowania potrzebuje ponad 10 s na osiągnięcie „setki”.
Lata | 2003-05 | 2006-09 | 2004-05 | 2005-09 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1461 | 1461 | 1461 | 1461 |
Moc maksymalna (kW/KM) przy obr./min | 60/82 przy 4000 | 63/86 przy 3750 | 74/101 przy 4000 | 78/106 przy 4000 |
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min | 185 przy 2000 | 200 przy 1900 | 200 przy 1900 | 200 przy 2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 165 | 167 | 172 | 178 |
Przyspieszenie 0–100 km/h(s) | 15,7 | 14,6 | 14,1 | 12,4 |
Spalanie wg EU: | ||||
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) | 6,4/4,4/5,0 | 6,1/4,6/5,1 | 6,4/4,5/5,1 | 6,4/4,5/5,1 |
Orientacyjne ceny używanych Sceniców według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł) | ||||
2003 | 10 700 | – | – | – |
2004 | 12 300 | – | 12 600 | – |
2005 | 13 900 | – | 14 200 | 14 800 |
2006 | – | 16 000 | – | 16 800 |
2007 | – | 18 500 | – | 19 300 |
2008 | – | 21 800 | – | 23 000 |
2009 | – | 25 500 | – | 27 000 |
Silnik 1.5 dCi: nie możemy powiedzieć wiele dobrego o tej jednostce, chyba tylko tyle, że niewiele palą. Średnio na 100 km potrzeba około 6 l, co w przypadku dużego Scenica rzeczywiście jest dobrą wartością.
Silniki 1.9 dCi: pod względem kultury pracy i oferowanych osiągów to zaskakująco dobre jednostki. Niestety, awaryjność wyraźnie przewyższa średnią, co nie poprawia właścicielom humoru. Jeśli jednak ktoś upiera się przy Scenicu 1.9 dCi, radzimy wybrać wersję 130-konną.
Silnik 2.0 dCi: świetny wybór. Poprawa kultury pracy i osiągów w stosunku do motoru 1.9 dCi nie jest w tym przypadku szczególnie istotna (choć zauważalna), znacznie ważniejsza okazuje się dużo lepsza trwałość. Pamiętajcie jednak, że i ta wersja nie jest bez wad.