Logo

Renault Talisman Grandtour TCe 225 EDC - co poszło nie tak?

  • Dobre materiały wykończeniowe, prawdziwa skóra i niezłe plastiki do zalety wnętrza Renault Talismana w wersji Grandtour
  • Auto wyróżnia się, zwłaszcza w tylnej części, przestronnością kabiny
  • Zarówno układ napędowy jak i multimedia nie działają w tym modelu tak, jak powinny
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Już na pierwszy rzut oka zauważysz, że skóra w tym samochodzie jest prawdziwą skórą. Dwukolorowa deska rozdzielcza zrobiona jest z dobrych materiałów. Siadasz – przestronnie! Wrażenie nowoczesności nadaje duży, pionowy wyświetlacz na środku deski rozdzielczej, choć zegary przed kierowcą już jednak nieco trącą myszką.

Siadasz z tyłu za kierowcą i... nawet przy fotelu przesuniętym maksymalnie do tyłu za sprawą mechanizmu, który odsuwa fotel po otwarciu drzwi, by ułatwić wsiadanie i wysiadanie, wciąż nie trzeba podkurczać nóg czy przesuwać kolan. Otwierasz bagażnik – wielki! Po prostu idealne auto na dłuższe wyjazdy, a jednocześnie dobry pojazd biznesowy. Niestety, by w pełni się nim cieszyć, trzeba wynająć kierowcę.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Renault Talisman Grandtour TCE 225 EDC - jak jeździ?

Również zawieszenie samochodu działa bardzo przyjemnie, a system 4Control (skrętne cztery koła) sprawia, że samochód jest zwrotny. Rzeczywiście, jest: na rynku nie brakuje mniejszych samochodów o zbliżonym lub wyższym promieniu skrętu, co docenimy m.in. podczas manewrowania na parkingu. Podczas jedynego tej zimy zimowego dnia doceniłem też przyczepność auta i „skrętność” na śliskiej nawierzchni. Naprawdę daje radę. Za to układ napędowy jest, delikatnie mówiąc, męczący.

Renault Talisman Grandtour TCE 225 EDC - co to za silnik?

Pod maską Talismana pracuje benzynowy silnik 1.8 o mocy 225 KM. Napęd na koła przekazuje za pośrednictwem 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej. Szczerze mówiąc, na podstawie zachowania tego silnika można mieć wrażenie, że ma on mniejszą pojemność...

Problem nie w mocy i nie w osiągach, bo te są dobre, ale w nierównomiernym, gwałtownym rozwijaniu momentu obrotowego, a także w nerwowym zachowaniu skrzyni biegów. Naciśniesz cokolwiek mocniej – auto rwie się do przodu, a jeśli asfalt jest mokry, natychmiast zrywa przyczepność. Ruszyć miękko, płynnie i sprawnie jest bardzo trudno. Najgorzej, gdy sytuacja zmienia się dynamicznie, np. najpierw dodasz gaz mocno, potem odejmiesz, a za chwilę znów dodasz – wtedy bez względu na potrzebę czy jej brak silnik potrafi wejść na najwyższe rejestry, choć to oczywiście nie jego wina tylko skrzyni biegów.

Dopóki jedziesz w miarę szybko i płynnie – jest dobrze. Zaczynasz jechać w korku – i od razu źle się dzieje. Męczy to tak, że masz ochotę zatrudnić kierowcę i usiąść na szerokiej i wygodnej kanapie, machnąć na wszystko ręką. Zużycie paliwa w mieście – ok. 11 l/100 km.

Renault Talisman Grandtour TCE 225 EDC - multimedia z minionej epoki

Trudno ocenić, jak by się korzystało z multimediów w tym aucie, gdyby działały szybko i sprawnie, choć można przyjąć, że „dobieranie się” do różnych funkcji auta za pośrednictwem wielopiętrowego menu nigdy nie jest ani wygodne, ani bezpieczne. Tu dochodzi czas reakcji: klikasz-czekasz, klikasz-czekasz. Kilka sekund mija, zanim system przyjmie polecenie, przetworzy i przewinie ekran! Na marginesie: multimedia w nowym Clio czy w Capturze też łapią opóźnienia, ale są nieporównywalnie, nieporównywalnie lepsze, po prostu działają!

Renault Talisman Grandtour TCE 225 EDC - wyposażenie i systemy

Auto w wersji Initiale Paris jest pojazdem „wszystkomającym”. Co z tego, skoro np. masaż wypycha kierowcę z fotela, a jednocześnie mechanizm umieszczony jest w oparciu zbyt wysoko (podobny efekt występuje, gdy dziecko kopie nogami w oparcie – szkoda na ten gadżet pieniędzy)? Co z tego, że auto ma adaptacyjny tempomat, skoro włącza się on dopiero przy 50 km/h, a wyłącza samoczynnie chwilę po obniżeniu prędkości do 40 km/h? Konkurencja jest w tym względzie (i jeszcze w paru innych) dużo dalej. Podobnie wyświetlacz przed kierowcą (tzw. wirtualny kokpit) np. w Volkswagenie Pasacie jest o wiele bardziej przejrzysty, podaje więcej informacji, jest lepiej konfigurowalny.

Reasumując...

Renault Talisman Grandtour to auto duże i pojemne, a także wygodne „statycznie”. Docenią je pasażerowie, przyda się na dalsze rodzinne wycieczki, bo dużo zmieści. Ale ogólnie ten samochód się francuskiemu koncernowi nie udał – po prostu nie jeździ tak, jak zbliżone wielkością modele konkurencji.

Renault Talisman Grandtour TCE 225 EDC: dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1798 ccm, R4, benz. R4/16
Moc silnika 224 KM
Moment obrotowy 300 Nm przy 2000 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd Automatyczna 7b (dwusprzęgłowa)/przedni
Prędkość maksymalna 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h (dane fabryczne) 7,7 s
Średnie zużycie paliwa 7,8-8,1 l/100 km (dane fabryczne), 10,5 l/100 km w teście
Masa własna/ładowność 1559/546 kg
Cena (wersja InitialeParis TCE 225 EDC) od 171 900 zł
Autor Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu