Idea jest super! Latem, gdy świeci słońce, cieszysz się nim bezgranicznie, za to kiedy pada deszcz, jest chłodno bądź przychodzi zima, podróżujesz w komfortowych warunkach. Do tego stylowo i z twardą blaszaną kopułą nad głową. Właśnie takie możliwości dają samochody coupé-cabrio.
Pierwsze auto ze składanym twardym dachem (jednoczęściowym) pojawiło się już w latach 30. XX wieku – zbudował je Peugeot. W kolejnych latach rozwiązanie to nie cieszyło się zbyt dużym powodzeniem. Rozkwit przypadł dopiero na koniec lat 90. XX wieku i początek zeszłej dekady. Samochody coupé-cabrio zaczęły wyrastać jak grzyby po deszczu!
W salonie były drogie, ale dziś na rynku aut używanych można je kupić za rozsądne pieniądze. Po analizie największych portali ogłoszeniowych szybko dojdziecie do wniosku, że wybór pojazdów typu CC jest naprawdę duży – od samochodów segmentu B (jak Peugeot 206 CC i Opel Tigra TwinTop), przez auta zbudowane na bazie kompaktów (np. Peugeot 307 CC i Renault Mégane CC), aż do roadsterów (najlepszy przykład to Mercedes SLK) i samochodów klasy premium (np. Infiniti G37 coupé-cabrio).
Ich ceny są bardzo różne. Najtańsze kosztują już od ok. 10 000 zł, podczas gdy za najdroższe „kilkulatki” klasy premium trzeba zapłacić ponad 100 000 zł. Jednak największy wybór znajdziecie w przedziale od kilkunastu do ok. 40 000 zł.
Właśnie w tej grupie wytypowaliśmy dziesiątkę najtańszych i cieszących się największą popularnością aut coupé-cabrio na polskim rynku. Choć ich jakość jest różna i można trafić na zadbany egzemplarz, do zakupu podchodźcie z dużym dystansem. Owszem, silniki czy podwozie są niedrogie w naprawach, ale już np. remont szwankującego mechanizmu dachu może być bolesny finansowo!
Oto top 10 najtańszych coupé-cabrio na polskim rynku.
8. Ford Focus CC – cena: od 25 000 zł.
Focus CC (2007-10) to jedno z ładniejszych coupé-cabrio na rynku (wyszedł spod ręki Pininfariny), a cena (25 000 zł za egzemplarz z 2007 r.) okazuje się naprawdę atrakcyjna. Niestety, auta z początku produkcji (głównie sprzed modernizacji w 2008 r.) zmagały się z nieszczelnym dachem. Do tego może szwankować elektronika (czasami zawodzi moduł sterujący). Na rynku wtórnym Focusa CC znajdziecie z benzyniakami 1.6/100 i 2.0/145 KM (polecamy) oraz z dieslem 2.0/136 KM (także godny uwagi).
9. Volkswagen Eos – cena: od 28 500 zł.
Ogólna trwałość Eosa (2006-14) nie jest niska, ale mocno skomplikowana konstrukcja dachu z dodatkowym szyberdachem (ponad 400 ruchomych elementów) niekorzystnie wpływa na jego szczelność. W palecie silników znalazły się benzyniaki: 1.4 TSI/122 i 160 KM (nietrwały napęd rozrządu), 1.6 FSI/115 i 2.0 FSI/150 KM (kłopoty z nagarem), 2.0 TSI/200 i 210 KM (duże zużycie oleju), 3.2 V6/250 i 3.6 VR6/260 KM (paliwożerne) oraz diesel 2.0 TDI/140 KM – do 2008 r. PD (nie polecamy), później common rail (wart uwagi).
10. Volvo C70 – cena: od 35 000 zł.
Szwedzki producent pozazdrościł popularności małych coupé-cabrio. Należy pamiętać, że C70 (na rynku: 2005-13) tak naprawdę bazuje na kompaktowej platformie S40/V50, można więc dopatrywać się podobieństw do Focusa CC (warto porównać ceny). Po liftingu z 2009 r. podobieństwo jest mniej widoczne. Ciekawy silnik 2.5T.
4. Opel Tigra TwinTop – cena: od 14 000 zł.
Tigra II (z lat 2004-10) miała ugruntować pozycję poprzedniczki, która cieszyła się dużym zainteresowaniem na rynku. Zastosowano w niej wiele ciekawych i nowoczesnych rozwiązań, na czele z 2-częściowym składanym twardym dachem. Niezajeżdżony i bezwypadkowy egzemplarz da wam dużo radości z jazdy – trwałość i jakość wykonania są na niezłym poziomie. Tym bardziej jeśli wybierzecie mocniejszego benzyniaka 1.8. W ofercie są też bazowy silnik 1.4 i diesel 1.3. W kabinie znajdziecie tylko 2 miejsca.
5. Peugeot 307 CC – cena: od 15 000 zł.
W 307 CC (2003-09) połączono atrakcyjny wygląd i funkcjonalność kompaktów ze wszystkimi walorami coupé i cabrio, a doświadczenia w budowaniu aut typu CC zaowocowały dość solidną budową metalowego „kaptura” – niekiedy dochodzi jedynie do awarii mechanizmu sterującego. W ofercie: benzyniaki 1.6/110 i 2.0/138, 143 i 177 KM oraz diesel 2.0 HDi/136 KM (od liftingu w 2005 r.).
6. Opel Astra TwinTop – cena: od 21 500 zł.
Pod względem mechaniki Astrze TwinTop (z lat 2006-10) możemy niewiele zarzucić – wykonanie ma przyzwoitą jakość, silniki są tanie w naprawach, a mechanizm składania dachu jest trwały. Jeśli coś tu szwankuje, to hydrauliczny cylinderek, powodujący powstawanie luzów w mechanizmie blaszanego „kaptura”. Zdarza się to bardzo rzadko, ale podczas oględzin auta koniecznie sprawdźcie, czy wszystko działa jak należy i nie ma żadnych wycieków. W ofercie – benzyniaki (1.6, 1.6T, 1.8 i 2.0T), a także diesel 1.9 CDTI/150 KM.
7. Peugeot 207 CC – cena: od 23 500 zł.
207 CC (2007-12) to mały i zgrabny samochodzik typu coupé-cabrio, który jest jeszcze bardziej uroczy niż poprzednik (206 CC). Co ważne, nie kosztuje przesadnie dużo – można go kupić za nieco ponad 20 000 zł. W palecie silnikowej znajdziecie motory benzynowe 1.6/120 KM (później 122) i 1.6 T/150 KM (156), a także diesla 1.6 HDi (różne wersje). Z punktu widzenia trwałości najlepszym wyborem jest podstawowy benzyniak. Koszty eksploatacji 207 CC nie przerażają, do tego – jak na razie – trwałość modelu jest zadowalająca.
2. Mercedes SLK – cena: od 10 500 zł.
Jeden z naszych faworytów! Zaprezentowane w 1996 r. SLK I generacji to prekursor współczesnych aut typu CC. Operacja składania dachu trwa ok. 25 s i – co ważne – trwałość mechanizmu, uszczelnień, a w końcu także innych podzespołów nie budzi zastrzeżeń. Oczywiście, dotyczy to zadbanych i bezwypadkowych egzemplarzy. Polecamy benzyniaki 2.0K/163 i 2.3K/193-197 KM. Pamiętajcie jednak, że SLK nie jest tak praktyczne, jak np. auta CC powstałe na bazie kompaktów, ale jako dynamiczny roadster sprawdza się znakomicie.
3. Renault Mégane CC – cena: od 13 800 zł.
Mégane II CC (lata produkcji 2003-10) nie trzyma ceny na rynku wtórnym. Za ok. 14 000 zł można kupić najstarszy egzemplarz z bazowym silnikiem 1.6. Okazja? Nie do końca, bo odmiany godne uwagi (na myśli mamy benzyniaki 2.0/135 i 2.0T/163 KM; diesle bywają mocno problematyczne) są już nieco droższe. Do tego dochodzą niedoróbki wnętrza i wiele kłopotów związanych z elektryką (typowe dla tego modelu), a także z samym dachem (awarie nie są przesadnie częste, ale się zdarzają – głównie zawodzi elektryka).
1. Peugeot 206 CC – cena: od 9000 zł.
Najtańsze auto typu coupé-cabrio na rynku! 206 CC (200-08) można kupić już za niecałe 10 000 zł, ale pamiętajcie, że przeważnie są one w kiepskim stanie technicznym. Radzimy więc poszukać nieco młodszych egzemplarzy, najlepiej z benzyniakiem 2.0/136 KM – jest dość trwały i doskonale pasuje do charakteru auta. Trwałość? Nie jest idealna, ale dzięki dużej popularności na rynku (wiele części z rozbiórki) i wykorzystaniu niektórych podzespołów z „cywilnych” wersji eksploatacja zadbanych aut nie będzie przesadnie droga.