• Floty stawiały na diesle, słabe benzyniaki są w miarę "bezpieczne"
  • Spalanie 5,5-7 l/100 km? W realnej jeździe jest trochę wyższe
  • Uważajcie, bo w ramach jednego modelu można spotkać podobne jednostki, z tym że jedna jest mocno ryzykowna, druga zaś – bezpieczna

Oszczędność rzadko kiedy idzie w parze z dobrymi osiągami – musicie o tym pamiętać, bo auta z podstawowymi jednostkami w zaprezentowanych autach często naprawdę mizernie się rozpędzają. Czas potrzebny na osiągnięcie 100 km/h to często 13, a nawet 15 s (np. Civic 1.4 – 14,6 s)! O dynamicznym wyprzedzaniu można zapomnieć.

Na pocieszenie możemy jednak dodać, że w przypadku wszystkich polecanych motorów można liczyć na spokojną jazdę – mimo wieku silniki nie atakują szeregiem awarii. Oczywiście, jeśli wybierzecie np. EcoBoosta w Fordzie czy TSI w Volkswagenie, osiągi zmienią się diametralnie, i to bez większej szkody dla zużycia paliwa. Niestety, w tym przypadku trudno zagwarantować niskie wydatki na naprawy! Z kolei prosta konstrukcja prezentowanych motorów pozwala pomyśleć o instalacji gazowej – w wielu przypadkach (np. Golf 1.6 MPI) sprawuje się ona nieźle.

Nasza galeria nie jest oczywiście kompletna. Do ciekawych modeli można też zaliczyć np. Hyundaia i30 1.4 z 2008 r. (producent deklaruje średnie spalanie w tej wersji 6,1 l/100 km), Mitsubishi Lancera 1.5 (również 2008 r., spalanie 6,4 l/100 km) czy np. Renault Megane. W przypadku 3. generacji francuskiego kompaktu wybieracie pomiędzy prostymi jednostkami 1.4 i 1.6 (obie 6,9 l/100 km) a 1.2 TCe – awaryjna, ale ma palić 5,5 l/100 km.

Dane techniczne (firmowe) kompaktów z polecanymi benzyniakami, które można kupić za kilkanaście tys. zł:

Samochód Rok Silnik Przysp. 0-100 km/h Średnie spalanie
Opel Astra IV 2010 1.4/100 KM 13,9 s 5,5 l/100 km
BMW seria 1 I 2007 1.6/122 KM 10,1 s 5,8 l/100 km
Ford Focus III 2010 1.6/125 KM 10,9 s 5,9 l/100 km
Honda Civic VIII 2008 1.3/83 KM 14,6 s 5,9 l/100 km
Kia ceed I 2010 1.4/90 KM 11,6 s 6,1 l/100 km
Hyundai i30 I 2010 1.4/109 KM 12,6 s 6,1 l/100 km
Citroen C4 I 2010 1.4/90 KM 12,8 s 6,4 l/100 km
Mitsubishi Lancer 2010 1.5/109 KM 11,8 s 6,4 l/100 km
Peugeot 308 I 2010 1.4/95 KM 12,7 s 6,5 l/100 km
Fiat Bravo II 2010 1.4/120 KM 9,6 s 6,7 l/100 km
Mazda 3 I 2008 1.4/84 KM 14,5 s 6,7 l/100 km
Toyota Auris I 2008 1.4/97 KM 13,0 s 6,9 l/100 km
VW Golf V 2008 1.4/80 KM 13,9 s 6,9 l/100 km
Renault Megane III 2010 1.6/110 KM 10,5 s 6,9 l/100 km
Audi A3 II 2007 1.6/102 KM 11,9 s 7,1 l/100 km