Hyundai Tucson II generacji był w Polsce sprzedażowym hitem, który ukształtował renomę tego modelu. Znacznie mniej popularna była Honda CR-V IV generacji. Sytuacja ta ma swoje odzwierciedlenie na rynku wtórnym - ogłoszeń sprzedaży Tucsona jest znacznie więcej niż CR-V, choć to ta druga cieszy się opinią auta bezawaryjnego. Co na temat obu SUV-ów mają do powiedzenia mechanicy? Jak my wspominamy testy obu modeli? I w końcu - które auto jest bardziej godne uwagi dla osób, chcących wydać około 60 tys. na używanego SUV-a?
Duża oferta rynkowa nie jest dziełem przypadku, bo Tucson II podoba się powszechnie i ma wzięcie. Wiedzą to także handlarze, którzy proponują sporo aut z szemraną przeszłością, nie brakuje też wersji z USA – uważajcie na nie, często to auta po dzwonach. Zadbane egzemplarze, regularnie serwisowane i z niedużym przebiegiem zdecydowanie polecamy, choć trzeba przemyśleć wybór silnika.
Już podstawowa jednostka 1.6 GDi nie jest idealna pod względem trwałości (dotyczy wersji z początku produkcji) i trochę za słaba do napędu auta tej wielkości. Można pomyśleć o odmianie 1.6 Turbo, ale ta z kolei sporo pali. Diesel? Już bazowa wersja 1.7 CRDi wypada dość dobrze, ale wyżej ceniona (i za dynamikę, i za trwałość) jest dwulitrówka. Długie interwały nie czynią aż takich spustoszeń. Bez wątpienia na plus zaliczamy 5-letnią gwarancję, dzięki której wiele aut regularnie trafiało do ASO na okresowe przeglądy.
Niezłe materiały, dobre wyposażenie i prosta obsługa – w Kii Stonic przydałoby się jedynie lepsze wygłuszenieŹródło: Auto Świat
Hyundai Tucson II - wymiary, silniki
Nadwozie SUV 5d: wym. 4475/1850/1645 mm, rozstaw osi 2670 mm, poj. bagażnika 513-1503 l, prześwit 172 mm.
Silniki benzynowe, R4, 16V, wtrysk bezpośredni (GDi): 1.6/132 (śr. spalanie 6,3 l/100 km), 1.6 turbo/177 KM (7,3 l/100 km); turbodiesle, R4, 16V: 1.6/116 i 136, 1.7/115 i 141, 2.0/136 i 185 KM (średnie spalanie 4,6-4,9 l/100 km, diesel 185 KM – 5,9 l/100 km).
Hyundai Tucson II - awarie, usterki
Karoseria
Miękki lakier podatny na odpryski, ale na razie bez korozji, nawet w miejscach ubytków. Uszkodzony zamek maski (ryzyko otwarcia podczas jazdy) oraz dysze spryskiwaczy.
Elektryka
Wypalające się światła do jazdy dziennej. Awaria centralnego zamka. Uszkodzony moduł ABS-u. Niedziałające światło stopu.
Napęd
Wysokie zużycie oleju w 1.6 GDi. Za rzadka wymiana oleju w 1.7 CRDi prowadzi do jego awarii. Uszkodzony zawór EGR w dieslu 2.0 CRDi. Nieprecyzyjne działanie oraz szarpanie skrzyń dwusprzęgłowych (warto wymieniać olej co 60 tys. km). W manualnej skrzyni problem z synchronizatorami (ale ogólnie duża wytrzymałość). Uszkodzony wieloklin napędu 4x4.
Zawieszenie
Wycieki z amortyzatorów już po ok. 60 tys. km. Wycie łożysk kół mniej więcej po 50 tys. km. Zacinanie się tylnego zacisku hamulcowego.
Używany Hyundai Tucson II - nasza opinia
Duży rodzinny SUV ze sporą kabiną i wygodnym zawieszeniem, do tego całkiem ładny. Niestety, to tylko niecała prawda o tym modelu, bo nie jest on bezawaryjny, do tego część napraw może być kosztowna. A przecież Hyundai Tucson wcale nie jest tani.
Nasza ocena: 4-
Honda CR-V IV
Honda CR-V (IV)Źródło: Auto Świat
- NA RYNKU: 2012-18
- SILNIKI: 1.6-2.2 120-160 KM
- CENY: OD 50 000 zł
CR-V 4. generacji? Czemu nie! Po pierwsze, to bardzo duży rodzinny SUV, a po drugie – naprawdę rzadko się psuje. Taka charakterystyka to – rzecz jasna – nie wszystko, warto dodać do niej, że CR-V jest wysoko cenione i długo nie czeka na nowego właściciela. Najstarsze auta kosztują od 50 tys. zł (dotyczy to głównie egzemplarzy z dieslem pod maską). Wybór zaczyna się od ok. 60 tys. zł, a najdroższe auta przekraczają 100 tys. zł.
Przeczytaj: Najlepsze i najgorsze silniki benzynowe w używanych samochodach. Wielka lista
Polecamy prostego benzyniaka 2.0/150 KM, którego osiągi są przeciętne, podobnie oceniamy jego spalanie, ale za to jest to bezproblemowy napęd. Diesle to nieco większe ryzyko, chociaż gdy należycie je serwisowano i nie mają kolosalnych przebiegów, są dobrą alternatywą. Podstawowy 1.6 to silnik raczej dla spokojnych, większy 2.2 to z kolei idealna opcja napędowa, ale niestety, droga w naprawach. Uważać trzeba też na napęd 4x4, który nie przepada za ostrym traktowaniem w terenie.
Materiały wnętrza są dość dobre, a obsługa samochodu – intuicyjna. Jedynie multimedia trącą już mocno myszkąŹródło: Auto Świat
Honda CR-V IV - wymiary, silniki
Nadwozie SUV 5d: wym. 4570/1820/1685 mm, rozstaw osi 2630 mm, poj. bagażnika 589-1669 l.
Silniki benzynowe, R4: 2.0/155 (192 Nm, śr. spalanie 7,2 l/100 km), w USA również 2.4/188 KM; turbodiesle (i-DTEC), R4: 1.6/120 (300 Nm, śr. spal. 4,4 l/100 km) i 160 (350 Nm, śr. spalanie 4,9 l/100 km), 2.2/150 KM (350 Nm, śr. spalanie 5,6 l/100 km).
Honda CR-V IV - awarie, usterki
Karoseria
Brak problemów z niewystarczającym zabezpieczeniem przed korozją. Przypadki wypadania zaczepów kanapy (czasem też hałas z jej okolic).
Elektryka
Hałasujący silniczek uruchamiający pompę hydrauliczną dołączającą napęd na tył (bez negatywnego wpływu na jazdę).
Napęd
W dieslu 1.6 spada przewód od intercoolera. Silniki wysokoprężne miewają też drobne wycieki (okolice intercoolera). W przypadku LPG zalecana regulacja luzu zaworowego co 40 tys. km. Przypadki przegrzania układu 4x4 mimo wyłączenia ESP w terenie (uważajcie na auta użytkowane poza utwardzonymi drogami).
Zawieszenie
Uszkodzone osłony amortyzatorów z przodu (problem odziedziczony po poprzedniku). Konieczna wymiana uszczelniacza łożyska kół tylnych (woda dostaje się w okolicach czujnika ABS-u).
Używana Honda CR-V IV - nasza opinia
CR-V IV to udany SUV z ogromnym wnętrzem, komfortowym zawieszeniem, który praktycznie się nie psuje. Minus auta to tylko jeden silnik benzynowy, który nie jest zbyt mocny, ale za to bardzo solidny. Diesle, mimo tego, że też udane, to dziś już spore ryzyko.
Nasza ocena: 5