Trzeba pamiętać, że Fiat nie ma zbyt dużego doświadczenia w tej klasie aut. Proponowana przez Fiata jednostka wysokoprężna o mocy 125 KM ma niebagatelną pojemność 2,4 l. Do czasu pojawienia się nowoczesnej gamy JTD z bezpośrednim wtryskiem paliwa był to najmocniejszy diesel i jeden z mocniejszych silników w palecie Marei w ogóle!
Najprędzej skuszą się na niego ci, którzy jeżdżą dużo i lubią dynamikę. I to właśnie takie osoby mogą poczuć się zawiedzione. Nie chodzi przy tym o osiągi samochodu. Te są wyborne. Fiat Marea TD 125 ELX osiąga "setkę" w około 11 s i bardzo żywo reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Nie ma przy tym mowy o żadnej dziurze turbinowej właściwej dla silników 1.9 TD. Tylko gdy obroty spadną poniżej 2000, silnik zupełnie traci wigor i przypomina stare niemrawe konstrukcje. Bardzo duży moment obrotowy pozwala podróżować niemal bez zmiany biegów. Nawet skrzynia biegów nie stawia oporu.
Gdzie więc leży problem? W kosztach, a dokładniej w zużyciu paliwa. W dobie oszczędnych silników TDI, CDI i JTD Marea czuć się może jak uboga krewna. Przejazd 100 km wiąże się ze średnim zużyciem ponad 9 l/100 km, a to wielkość jak na diesla trudna do akceptacji. Samochód nie sprawia dużych problemów eksploatacyjnych. Co 10 tys. km wypada mały przegląd ograniczający się głównie do wymiany oleju. Więcej pracy serwisy mają po przebiegu 20 tys. km. Istotną informacją jest interwał wymiany paska rozrządu. Fiat bardzo optymistycznie podaje 120 tys. km, natomiast praktyka ASO nakazuje skrócenie tego przebiegu do maksimum 70-80 tys., zwłaszcza, że koszt jest niewielki. Na robociznę, pasek i rolkę napinacza wystarczą 700 zł.
Fiat Marea TD 125 ELX - silnik jest trwały i nie sprawia niemiłych niespodzianek
Istotnym utrudnieniem jest niska podaż części zamiennych. Fiat Marea Model 125 nie był oficjalnie sprowadzany do Polski, więc serwisy "na stanie" posiadają mało elementów. Podróż Mareą należy do przyjemnych. Co prawda zawieszenie jest twarde nad potrzebę, a całe auto czasami zbyt podsterowne, niemniej ma spore rezerwy bezpieczeństwa. O poziomie samochodu mogą świadczyć hamulce: Fiat potrafi zatrzymać się już znacznie poniżej 40 m! Zawieszenie jest natomiast głównym źródłem kłopotów posiadacza Fiata. To tu kryje się najwięcej usterek. Powiększone Bravo Marea zbudowana jest na tej samej płycie podłogowej co kompaktowe modele Bravo/Brava. Zwiastuje to przeciętną pojemność wnętrza. I tak jest w istocie: przednie fotele są pojemniejsze niż te z kompaktów i w pierwszej linii miejsca nie brakuje, jednak na tylnej kanapie niedobór przestrzeni jest wyraźnie odczuwalny.
Fiat Marea TD 125 ELX - jest wyraźnie krótszy od np. Vectry
Długość 4,39 m i rozstaw osi 2,54 m w zestawieniu z parametrami Opla: odpowiednio 4,48 i 2,64 m znajduje odbicie właśnie w drugim rzędzie foteli. Wnętrze samochodu prezentuje się okazale. Fotele są wygodne, kierowca ma do dyspozycji regulację wysokości. Również wyposażenie uznać trzeba za niezłe. Przeciętnie wygląda pojemność bagażnika. 430 l w sedanie to nic nadzwyczajnego, ale też nie przynosi szczególnej ujmy. Ratować się można składaniem kanapy tylnej. Kontrowersje budzi jakość wykończenia. Ogólnie oceniana jest jako niezła, niemniej trafiają się auta, które potrafią uprzykrzać się trzaskami i nie domykającymi się drzwiami. Zewnętrznymi akcentami Fiat Marea TD 125 ELX nawiązuje do mniejszych braci. Zbliżona jest stylistyka przedniej części nadwozia. Karoseria dużego Fiata jest jednak znacznie bardziej elegancka i harmonijna. Równie korzystne wrażenie sprawia wersja kombi.