Panda cieszy się wzięciem na rynku wtórnym. To dojrzały mały samochód z 5-drzwiowym nadwoziem, rozsądnie zagospodarowanym wnętrzem i korzystną relacją ceny do wieku. Jak się z czasem okazało, także jakość „made in Poland” (model produkowano w Tychach) jest mocnym punktem samochodu.
I choć na rynku przeważają odmiany benzynowe, sporo jest też wersji z silnikiem Diesla. Tylko czy zestaw małe auto z małym dieslem w ogóle ma sens? Jak wypada trwałość jednostki 1.3 Multijet? Generalnie wspomniany diesel Fiata uchodzi za udany napęd. Wśród niewielkich ropniaków oceniamy go bardzo wysoko. Jeśli użytkownik dba o serwis, jeździ zgodnie ze wszystkimi zasadami poprawnej eksploatacji silników Diesla, to motor 1.3 Multijet bez większych problemów pokonuje ponad 150 tys. km.
Do tego charakteryzuje się kompaktową budową, ma niską masę własną (130 kg) i zastosowano w nim 16-zaworową głowicę oraz łańcuchowy napęd rozrządu. W Pandzie montowano wersje 70 i 75 KM. Nie są to oszałamiające wartości, ale wobec masy własnej modelu poniżej tony można liczyć na poprawną dynamikę (ok. 12,5-13 s do „setki”) i niskie spalanie: średnie w wyniku spokojnej jazdy to ok. 4,5 l/100 km, natomiast nieco dynamiczniejsza skutkuje niewiele ponad 5 l/100 km.
Typowe problemy jednostki? Można je wyliczyć na palcach jednej ręki. Są to: przeciętna trwałość sprzęgła (wymiana kosztuje ok. 700 zł poza ASO) i łańcucha napędu rozrządu (zdarza się, że trzeba go wymienić przed pokonaniem 150 tys. km – koszt: ok. 1300 zł), uszkodzenia turbosprężarek (kłopoty ze smarowaniem; za regenerację zapłacicie 900-1400 zł, za nową – 1600-2500 zł) i przypadki zaników mocy w deszczowe dni.
Poza tym należy się spodziewać niedomagań typowych dla współczesnych turbodiesli – zawieść może np. zawór EGR lub przepływomierz powietrza. Warto także wiedzieć, że od 2006 r. na niektórych rynkach wersja 75-konna była wyposażana w filtr DPF. Natomiast do zalet można na pewno zaliczyć dość trwały układ tłokowo-korbowy, mało awaryjny osprzęt (np. układ wtryskowy) i brak koła dwumasowego. Trwałość pozostałych podzespołów także uznajemy za zadowalającą.
Dobre jest zabezpieczenie karoserii i podwozia przed korozją, rzadko zawodzi elektryka, nieźle upływ czasu i przejechane kilometry znosi także tapicerka. Jedynie w zawieszeniu dość często pojawiają się luzy, choć np. wymiana łączników stabilizatora, silentblocków czy górnych łożysk MacPhersonów kosztuje grosze. Zresztą ogólnie wiele napraw można przeprowadzić tanim kosztem (niedrogie części, dużo zamienników).
Owszem, niektóre problemy diesla są kosztowne, ale czy podważa to sensowność zakupu tej wersji? Niekoniecznie. Radzimy więc dobrze kalkulować, bo jeśli dużo jeździcie, to zakup Pandy 1.3 Multijet może być niezłym wyborem, szczególnie jeśli znajdziecie zadbany egzemplarz z niedużym przebiegiem, a takie się zdarzają. Należy ich szukać w młodszych rocznikach, a na zakup przeznaczyć 14 000 zł lub więcej.
Fiat Panda II - typowe usterki
Trwałość Pandy II jest określana jako więcej niż zadowalająca. Trzeba pochwalić zabezpieczenie antykorozyjne karoserii – upływ czasu (i sól na drogach) kiepsko wytrzymują głównie elementy układu wydechowego.
W dieslu 1.3 zdarzają się kłopoty z przedwczesnym rozciąganiem się łańcucha rozrządu, w deszczowe dni mogą pojawiać się zaniki mocy – problem dotyczy przepływomierzy. Występują niedomagania turbosprężarki i sprzęgła. Zawieszenie ma przeciętną trwałość, w tym np. łączniki stabilizatora, silentblocki i górne łożyska MacPhersonów. Niekiedy stuka przekładnia kierownicza.
Turbosprężarka - Do usterek turbiny dochodzi głównie z powodu kłopotów ze smarowaniem. Wymiana na nową to wydatek min. 2500 zł.
Wycieki oleju - Mechanicy uwrażliwiają na oględziny miski olejowej (łatwo ją uszkodzić np. podczas zbyt szybkiego wjeżdżania na krawężnik).
Korozja - Przedwczesna korozja wydechu to typowy problem miejskich aut, eksploatowanych na krótkich odcinkach. Najszybciej rdzewieje ostatni tłumik.
Sprzęgło - Nie jest przesadnie trwałe, a do tego narażone na trudną miejską eksploatację. Na szczęście wymiana kosztuje ok. 700 zł poza ASO.
Fiat Panda 1.3 Multijet - nasza opinia
Panda z dieslem? Czemu nie! Ten udany silnik, owszem, nie jest pozbawiony wad, ale na tle innych konstrukcji wypada naprawdę dobrze. Inne podzespoły też mają niezłą trwałość, a ceny wielu napraw okazują się atrakcyjne.
Fiat Panda 1.3 Multijet dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1248 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 70/4000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 145/1500 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5/przedni lub 4x4 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 35 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 935/445 |
Rozstaw osi (mm) | 2305 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 3538/1589/1578 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,0 (4x4: 16,0) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 160 (155) |
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) | 5,4/3,7/4,3 |
Fiat Panda 1.3 Multijet serwis*
Olej silnikowy | co 20 tys. km |
Filtr powietrza** | co 40 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km |
Płyn hamulcowy*** | co 60 tys. km |
Płyn chłodzący | co 60 tys. km |
Filtr paliwa | co 60 tys. km |
Spr. luzu zaworowego | co 40 tys. km |
Napęd rozrządu**** | bez okres. wym. |
*przeglądy dla Pandy II z silnikiem Diesla; **mechanicy zalecają wymianę co 20 tys. km; *** lub co 2 lata; ****rozrząd napędzany łańcuchem
Fiat Panda 1.3 Multijet ceny części*
Filtr powietrza | od 29 zł |
Filtr oleju | od 38 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 104 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 246 zł |
Sprzęgło (kpl.) | od 395 zł |
Napęd rozrządu (kpl.)** | od 438 zł |
Zawór EGR | od 389 zł |
Błotnik przedni | od 184 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych części do Pandy II 1.3 M-Jet/70 KM dostępnych poza ASO; **łańcuch, 2 koła zębate, napinacz, prowadnice i uszczelki obudowy + uszczelniacz