Bez trudu wskazać można mocne strony tego modelu. Co prawda łatwo znajdziecie egzemplarze, w których dokucza np. korozja lub słychać skrzypienie we wnętrzu, ale pamiętać też trzeba, że Octavia to najpopularniejszy model Skody i tylko w naszym kraju sprzedano dziesiątki tysięcy egzemplarzy II generacji, a w takim gronie łatwo też spotkać "czarne owce". Poza tym wiele aut na rynku ma nieznaną, bądź zafałszowaną przeszłość. Oznacza to, że służyły we flotach, mają ogromne przebiegi, trafiły z zagranicy po kolizjach i usterkach. Poza tym, sam samochód nie jest z pewnością technicznym ideałem. Mimo to jednak z Octavią da się żyć, a większość napraw auta nie wiąże się z wysokimi wydatkami.
Mechanicy podkreślają niezłe zabezpieczenie przed korozją, prostą instalację elektryczną, bardzo łatwy dostęp do części zamiennych. Większość usterek (właściwie wszystkie poza awariami silników i skrzyni DSG) można tanio i bez kłopotu usunąć.
Problematyczne skrzynie DSG
Znalezienie Octavii z "automatem" nie jest problemem. Stosowano zarówno klasyczne skrzynie z zespołami planetarnymi i przekładnią hydrokinetyczną (1.6, 1.6 FSI, 1.8 TSI/152 KM, 2.0 FSI), jak i przekładnie dwusprzęgłowe - DSG (1.2, 1.4, 1.8 i 2.0 TSI, diesle).
Większe ryzyko wiąże się ze skrzynią DSG. Pierwsze objawy zużycia to szarpanie podczas zmiany biegów. Przyczyny mogą być różne, często to po prostu zużycie sprzęgieł i zespołu mechatronicznego (na fot.). Montaż nowych sprzęgieł i mechatroniki często jest nieopłacalny (koszt: ponad 10 tys. zł), zwłaszcza że trzeba sporo zapłacić za robociznę (komputerowe ustawienie luzów sprzęgła, demontaż skrzyni). Regeneracja mechatroniki czasem nie przynosi rezultatu. Dobrym rozwiązaniem jest używana skrzynia, ale stosowano mnóstwo wariantów (trzeba szukać odpowiedniego kodu).
Potrzebny olej do skrzyni DSG? Najlepsze oferty.
Luzy w zawieszeniu kół
Podwozie Octavii nie należy do pancernych, luzy pojawiają się dość szybko, ale są łatwe i tanie w usunięciu. Jako pierwsze najczęściej kapitulują gumowe elementy wahaczy przednich - silenblocki. Luzy występuje też na łącznikach stabilizatora, gumy drążka wymienia się… razem ze stabilizatorem, za ok. 500 zł (uwaga: kilka średnic stabilizatorów). Tylne zawieszenie okazuje się bardziej trwałe, ale również czasem trzeba wymienić któryś silentblock. Przeważnie koszty napraw zaczynają się od ok. 200 zł.
Tu znajdziesz wahacz przedni do Octavii, a tu - zestaw naprawczy do obydwu przednich wahaczy.
Drobne uszkodzenia korozyjne i elektryczne
Nadwozie jest nienajgorzej zabezpieczone przed rdzą, co nie oznacza jednak, że korozja nie sprawia tu żadnych kłopotów. Dość często brak kontaktów elektrycznych, nie działają np. wycieraczki. We wczesnym stadium rozwoju korozji wystarczy czyszczenie, potem trzeba wymienić np. mechanizm wycieraczek. Częstą przypadłością w wersji kombi jest popsute trzecie światło stopu.
Zużyte elementy wnętrza
Uszkodzone elementy wykończenia wnętrza (porysowane, wypaczone) nie są może chlebem powszednim w Octavii, ale też szczególnie nie dziwią. Z wielu elementów schodzi lakier, wypaczają się boczki drzwi, zniekształcają uszczelki drzwi (dotyczy głównie aut z początku produkcji, przed liftingiem), zużywa się kierownica. Najrozsądniej jest poszukać elementów używanych, ale uważajcie, żeby nie były w gorszym stanie niż te, które chcecie wymienić. Czasem kłopoty sprawia nawigacja.
Uszkodzenia inne
Jednym z typowych drobiazgów w Octavii jest dość częste uszkodzenie misek olejowych. Można to złożyć na karb dość niskiego prześwitu. Miski występują jako zamienniki, ale najtańsze mogą "nie trzymać" kształtu. Czasem kłopoty sprawiają czujniki poziomu oleju. W zawieszeniu urywają się odboje amortyzatorów. Po około 10 latach dochodzi czasem do rozszczelnienia chłodnicy.
Kłopoty sprawia klimatyzacja. Spodziewać się można dwojakich problemów: braku chłodzenia lub niewłaściwego nadmuchu. Uszkodzeniu ulega kompresor (stosowano kilka wariantów, najgorzej wypada wersja z zaworem wewnętrznym) – koszt nowego kompresora, zależnie od wersji i marki, to od 900 do 3000 zł. Psuły się też silniczki sterujące klapkami w układzie wentylacji (wymiana na używany z silniczkiem - od 400 zł).
Skoda Octavia II - częstotliwość przeglądów, materiały eksploatacyjne
Olej silnikowy - wymiana co 15 tys. km lub co rok; benz. olej spełniający normę 502 00 lub 504 00; diesel z DPF-em 507 00, bez - 505 01. Możliwy (ale nie zalecany) jest też przegląd według wskazań komputera (tzw. Long Life), silniki benz. wymagają oleju 504 00; diesle - 507 00 (bez DPF-u może też być 506 01). Niektóre auta nie są przystosowane do LL, w tych przygotowanych do wydłużonego serwisu montowany jest m.in. czujnik poziomu oleju i zużycia klocków. Zawsze stosować można stały cykl przeglądowy, samodzielnie da się skasować tylko stały cykl, kasowanie wskazań LL wymaga komputera diagnostycznego.
Olej silnikowy do Octavii znajdziesz tu.
Filtr przeciwpyłkowy - wymiana co 60 tys. km lub co 2 lata (zalecane częściej).
Filtr powietrza - wymiana co 90 tys. km lub co 6 lat (zalecane częściej).
Filtr paliwa - w dieslu wymiana co 90 tys. km (zalecane częściej).
Sprawdź, za ile kupisz w internecie filtry do Octavii.
Układ chłodzenia - kontrola właściwości i poziomu cieczy, wymiana w razie potrzeby lub przy remoncie silnika (np. montażu nowej głowicy). Pojemność układu 7,1-8,7 l (zależnie od silnika), z ogrzewaniem dodatkowym - litr więcej.
świece zapłonowe - wymiana co 60 tys. km lub co 4 lata (poza 1.8 i 2.0 TSI - wymiana co 90 tys. km lub 6 lat).
Płyn hamulcowy - wymiana co 2 lata.
Olej i filtr w skrzyni DSG oraz olej w sprzęgle Haldex - wymiana co 60 tys. km.
Napęd rozrządu - benzynowe z paskiem: kontrola po 90 tys. km, następnie co 30 tys. km (zalecana wymiana co 120 tys. km, w 2.0 - co 180 tys. km). Benzyniaki z łańcuchem rozrządu (teoretycznie niewymienne): 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.6 FSI, 1.8 TSI, 2.0 TSI (seria EA888). Diesle (wszystkie z paskiem): do VIII 06 wymiana co 120 tys. km, później: PD co 150 tys. km, CR co 180 tys. km.
Skoda Octavia II - ceny części
Ceny zamienników (zł) | benzynowe* | diesle* |
Filtr oleju/powietrza | od 25/65 | od 27/49 |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 150/330 | od 150/330 |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 460/370 | od 460/370 |
Chłodnica cieczy | od 380 | od 439 |
Sprzęgło (tarcza, docisk i łożysko) | od 490 | od 950 (z kołem od 1800) |
Napęd rozrządu (kpl. z pompą cieczy) | od 350 | od 530 |
Reflektor/błotnik (przód) | od 390/155 | od 390/155 |
*dane dla benzyniaka 1.6/102 KM i diesla 1.9 TDI (przed liftingiem) |