- Samochód kosztuje już od 39 900 zł, a w najbogatszej wersji - od 57 900 zł
- Testujemy model z wolnossącym silnikiem i napędem na przednie koła
Ponad trzy miesiące użytkowania, podczas których przejechaliśmy 17 tys. km, to zbyt krótki okres, żeby stwierdzić niezawodność modelu, za to wystarczający, by dobrze poznać wady i zalety Dustera. Wszyscy testujący (a jest ich znacznie więcej niż poniżej wypowiadający się dziennikarze) wyrażają o nim niezwykle pochlebne opinie i podkreślają progres jakościowy modelu drugiej generacji względem poprzednika.
Niskobudżetowy SUV nadal jest oferowany w atrakcyjnej cenie (od 39 900 zł), a ma lepszą technikę, przestronne wnętrze (dużo miejsca z przodu, pojemny bagażnik), znacznie lepiej jest teraz wykonany, dobrze się go prowadzi i okazuje się wysoce komfortowy.
Jedyne zastrzeżenia do testowego Dustera dotyczą układu napędowego i nie chodzi nam wcale o brak 4x4 (dopłata 6500 zł), lecz o nie najlepsze osiągi i wysokie zużycie paliwa benzynowego silnika 1.6. Dodamy tylko, że wkrótce do Dustera trafi dynamiczniejszy silnik 1.3 TCe o mocach 130 i 150 KM.
Dacia Duster 1.6 SCe - silnik
Benzyniak 1.6 SCe jest konstrukcją Nissana (HR), a nie Renault (K4M; 1.6 16V). To solidny napęd z łańcuchowym napędem rozrządu, o wysokiej kulturze pracy, ale jego dynamika pozostawia sporo do życzenia. Już podczas normalnej jazdy 115-konny Duster 1.6 SCe przyspiesza, jakby chciał, a nie mógł. Dotyczy to zwłaszcza podróży poza miastem, gdy np. chcemy kogoś sprawnie wyprzedzić. Jeszcze gorzej jest po włączeniu trybu Eco – ma się wrażenie, jakby samochód był obciążony dodatkowym (sporym!) balastem. Skrzynia tylko 5-biegowa. Niestety, czasami brakuje 6. biegu. Średnie spalanie oscyluje w granicach 8 l/100 km.
„Naprawdę niezłe auto – oczywiście, gdy na Dustera spojrzymy przez pryzmat relacji ceny do tego, co oferuje. Szkoda, że silnik rozczarowuje. I nie chodzi o trwałość, kulturę pracy ani spalanie, bo akurat pod tymi względami benzyniak 1.6 SCe nie wypada źle. Chodzi o dynamikę. W mieście 115-konny motor daje jakoś radę. Schody zaczynają się od 80-90 km/h, a przy 100-120 wyprzedzanie to już nie lada wyzwanie. Wciskacie gaz do oporu na 5. biegu i... nic. Redukcja, 4. bieg i nadal niewiele się dzieje, jedynie hałas wzrasta” - red. Marcin Matus.
Dacia Duster 1.6 SCe - wnętrze
Obsługa urządzeń pokładowych jest intuicyjna. Powody do zadowolenia daje ciekawy wzór wskaźników. Plastiki są twarde, ale ładnie wyglądają. Duży schowek przed pasażerem z przodu oraz wgłębienia na kubki pomiędzy fotelami pomagają zachować porządek i poprawiają ergonomię wnętrza. Wreszcie wygodne siedzenia oraz pozycja za kierownicą. W poprzedniku nie było tak dobrze.
Ilość miejsca nad głowami oraz z tyłu na nogi wystarczy, żeby wysocy pasażerowie czuli się tu swobodnie. W wersji z przednim napędem bagażnik ma pojemność 445 l. To wystarczy na urlopowy ekwipunek rodziny.
„Dopracowane wnętrze sprawia, że Duster może być idealną propozycją dla rodziny. Ma całkiem dużo miejsca w obu rzędach siedzeń, a do tego dochodzi pojemny bagażnik. Dla mnie jako kierowcy ważne jest także to, że można wreszcie dobrać odpowiednią pozycję za kierownicą. Tę zaletę docenią przede wszystkim osoby jeżdżące często w trasę. Zanim jednak dostaniecie się do środka, musicie pokonać przeszkodę w postaci niezbyt wygodnych klamek. Szczególnie dzieci mogą mieć problemy z otwarciem drzwi” - red. Tomasz Kamiński.
Dacia Duster 1.6 SCe - prowadzenie i obsługa
Mimo wysoko położonego środka ciężkości Duster nie boi się dynamicznej jazdy po zakrętach, na prostych prowadzi się go stabilnie. Niezły komfort jazdy mimo 17-calowych kół.
W topowej wersji Prestige seryjnie jest oferowana kamera cofania (niezła jakość obrazu), podobnie jak czujnik martwego pola (skuteczny, działa bez zastrzeżeń). Multiview Camera to system kamer 360 stopni. Ma dobrą cenę (1100 zł), ale też nie jest niezbędny w wersji FWD. Umieszczenie gniazda USB nad dotykowym ekranem to błąd. Przewód opada na monitor i pod wpływem wstrząsów dotyka go i zmienia nastawy multimediów.
„Nie miałem dużych oczekiwań wobec prowadzenia budżetowego SUV-a. W Dusterze spotkała mnie jednak miła niespodzianka. Zaskoczyło mnie zwłaszcza sprężyste zawieszenie, które z jednej strony gwarantuje dobry komfort resorowania, z drugiej – nie powoduje nadmiernych przechyłów nadwozia na szybko przejeżdżanych zakrętach. Elektrycznie wspomagany układ kierowniczy nie jest wzorowy pod względem precyzji, ale daje wystarczającą informację o tym, co się dzieje z przednimi kołami” - red. Janusz Borkowski.
Dacia Duster 1.6 SCe Prestige - dane echniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy/R4/16 |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 115 KM/5500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 156 Nm/4000 obr./min |
Napęd | na przednie koła |
Skrzynia biegów | ręczna 5-biegowa |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s |
Prędkość maksymalna | 172 km/h |
Hamulce (przednie/tylne) | tarczowe/bębnowe |
Średnie spalanie wg producenta | 6,6 l/100 km |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l |
Długość/szerokość/wysokość | 4341/1804/1693 mm |
Rozstaw osi | 2674 mm |
Pojemność bagażnika | 445-1478 l |
Masa rzeczywista/ładowność | 1262 kg/450 kg |
Prześwit | 210 mm |
Kąt natarcia/zejścia | 30 st./34 st. |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 3 lata (100 tys. km)/6 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok |
Cena podstawowa testowanej wersji | 57 900 zł |
Cena testowanego auta | 64 600 zł |