Auto Świat Używane Testy długodystansowe Peugeot 308 1.2 PureTech - Na każdą okazję

Peugeot 308 1.2 PureTech - Na każdą okazję

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Długodystansowy Peugeot 308 w niespełna 6 miesięcy przejechał 35 tys. km – odwiedził wiele ciekawych miejsc w Europie. Do końcowego przebiegu 100 tys. km jeszcze daleko, ale mamy pomysł, by przyspieszyć test.

Peugeot 308 1.2 Pure Tech
Zobacz galerię (11)
Auto Świat / Adam Mikuła
Peugeot 308 1.2 Pure Tech

Świnoujście, Białystok, Ustka, Sarbinowo k. Mielna, Sztutowo na Mierzei Wiślanej, Kotlina Kłodzka, Poznań, a także Paryż, Rawenna i Aheloy (Bułgaria) – to tylko niektóre z miejsc odwiedzonych przez Peugeota 308, samochód, którego test rozpoczęliśmy w połowie marca bieżącego roku. Większość dystansu (35 tys. km), jaki w tym czasie pokonał testowy pojazd, osiągnęliśmy przy okazji wakacyjnych podróży, ale były także wyjazdy, w trakcie których realizowaliśmy materiały do „Auto Świata”. W samochodzie znajdowało się zazwyczaj czworo pasażerów i komplet walizek lub dwie osoby i sprzęt fotograficzno-filmowy. W pełni obciążony pojazd poruszał się zarówno na płaskich jak stół autostradach, krętych górskich serpentynach, jak i na wyboistych drogach lokalnych, a nawet torze wyścigowym. Taki wachlarz możliwości wykorzystania testowego Peugeota 308 potwierdził tylko uniwersalne przeznaczenie kompaktowego hatchbacka. Ale po kolei...

Jedną z pierwszych tras, którą pokonaliśmy za kierownicą „308-ki” ze 130-konnym benzyniakiem, był wyjazd z Warszawy do Świnoujścia. W pełni obciążony pojazd (troje dorosłych, dwójka dzieci, bagażnik zapakowany pod dach) pozytywnie zaskoczył na autostradzie. Przede wszystkim dynamiką, gdyż mimo zaledwie 1,2-litrowej pojemności i trzycylindrowej konstrukcji silnika sprawnie rozpędzał się do przepisowych 140 km/h. Podczas podróży z tą prędkością we wnętrzu było zaskakująco cicho, stabilność prowadzenia i odporność na wiatr boczny okazały się wręcz wzorowe. Miło zaskoczyła nas także wizyta na stacji paliw, gdyż przepisowa jazda autostradą mocno obciążonym autem zakończyła się spalaniem 6,4 l/100 km.

Peugeot 308 1.2 PureTech - w górach nie tracił tchu

Na płaskiej autostradzie było wzorowo, byliśmy ciekawi, jak kompakt Peugeota z downsizingowym motorem poradzi sobie w górach. I w tym przypadku 308 wypadło przyzwoicie, bowiem podczas długich podjazdów nie trzeba było zbyt często redukować biegu. Także strome zjazdy ze wzniesień nie powodowały przegrzewania się hamulców, i to mimo pełnego obciążenia pojazdu. Odporność na fading potwierdziły zresztą nasze próby hamowania na płaskim, gdyż po rozgrzaniu układu wręcz skracała się droga hamowania (patrz tabela). Wróćmy jednak jeszcze na chwilę do jazdy w górach. Testujący zwrócili uwagę na to, że skuteczność hamowania silnikiem w przypadku trzycylindrowego benzyniaka 1.2 jest niska (za małe opory). Z kolei mocniejsze wciskanie pedału gazu podczas podjazdów kończyło się dość gwałtownym wzrostem spalania (nawet 10 l/100 km). W górach zauważyliśmy ponadto niezbyt miłe zachowanie się tylnej osi auta. Gdy na szybko pokonywanych łukach zdarzały się nierówności, tył zaczynał uciekać, a za kierownicą robiło się nerwowo. Na szczęście w porę z pomocą przychodziło ESP.

Peugeot 308 1.2 Pure Tech
Peugeot 308 1.2 Pure TechŻródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Jeśli mowa o ekstremalnych sytuacjach, to mieliśmy okazję wypróbować 308 na torze „Poznań”. Choć 130-konnej wersji kompaktu daleko do wariantu GTi (270 KM), to jednak pokonywanie łuków czy rozpędzanie się na prostych też sprawiało frajdę. Duża w tym zasługa układu kierowniczego, który cechuje się dobrą precyzją.

Peugeot 308 1.2 PureTech - multimedia robiły psikusy

W trasach użytkownicy Peugeota chwalili wygodę foteli i komfort resorowania. Niestety, większość z nich była niezadowolona z i-Cockpitu, gdyż po znalezieniu wygodnej pozycji fotela okazywało się, że kierownica ogranicza widoczność zegarów. Ponadto kilkakrotnie pojawiły się kłopoty z systemem multimedialnym, ponieważ niespodziewanie podczas jazdy potrafił się zawiesić (np. nie było głosu). Zdarzały się także problemy z jego działaniem wówczas, gdy wnętrze było nagrzane. Układ odzyskiwał sprawność dopiero po kilku minutach pracy klimatyzacji. Awarie zdarzały się także mimo zmiany oprogramowania.

Peugeot 308 1.2 PureTech - pierwszy przegląd

Na początku lipca przy przebiegu 23 270 km wraz z testowym Peugeotem odwiedziliśmy serwis, żeby zrobić przegląd (koszt: 825 zł). Nie wykazał on żadnych niesprawności auta, wymieniono jedynie filtr oleju i olej silnikowy. Ze względu na to, że zdecydowaną większość przebiegu pojazd pokonał w trasach, nie było konieczności wymiany klocków hamulcowych (zużycie: przód 30 proc., tył 20 proc.). Przy okazji wgrano nowe oprogramowanie do zestawu multimedialnego.

Peugeot 308 1.2 PureTech - non stop przez 25 tys. km

Dotychczas poza usterkami multimediów w aucie nie odnotowaliśmy innych problemów. Ani razu nie była konieczna dolewka oleju do silnika. Teraz przed „308-ką” kolejne trudne zadanie. Żeby ocenić niezawodność „308-ki” oraz w krótszym czasie osiągnąć przebieg 100 tys. km, jesienią przeprowadzimy próbę jazdy non stop na dystansie 25 tys. km. Kilku kierowców 50-krotnie pokona, zgodnie z przepisami, odcinek Warszawa–Toruń–Warszawa (500 km), zatrzymując się jedynie na tankowanie. Próbą, jaką poddamy Peugeota, chcemy upamiętnić rekord Fiata 125p z 1973 r. na dystansie 25 tys. km

Peugeot 308 1.2 PureTech Style - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12
Pojemnośc skokowa1199 cm3
Moc maksymalna130 KM/5500 obr./min.
Maks. moment. obrotowy230 Nm/1750 obr./min.
Prędkość maksymlana207 km/h
Przyspieszenie 0-50 km/h3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,6 s
Elastyczność 80-120 km/h12,1 s (6. bieg)
Skrzynia biegów/napędręczna 6b/przedni
Średnie spalanie testowe6,3 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa53 l
Pojemność bagażnika398-1206 l
Długość/szerokość, wysokość4253/1804/1457 mm
Rozstaw osi2620 mm
Opony testowanego egz.205/55 R16
Masa własna/ładowność1228/522 kg
Średnica zawracania10,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB
Hałas w kabinie przy 100 km/h64 dB
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące)37,8/27,2 m
Cena podst. testowanej wersji77 600 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna2 lata/12 lat
Przeglądy okresoweco 25 tys. km/rok
Cena testowanego egzemplarza84 450 zł

Peugeot 308 1.2 PureTech - to nam się podoba

Świetne prowadzenie, wysoki komfort jazdy, dynamika, dobrze wyciszone wnętrze, brak wibracji 3-cylindrowego silnika, wygodne fotele, pojemny bagażnik, rozsądna cena, dobre wyposażenie.

Peugeot 308 1.2 PureTech - to nam się nie podoba

Niekiedy ograniczona czytelność zegarów, obsługa ekranu dotykowego, niestabilne zachowanie tylnej osi na nierównościach w łuku, słaba skuteczność hamowania silnikiem.

Peugeot 308 1.2 PureTech - nasza ocena: pozytywne wrażenie

Dalekie trasy dobrze wpływają na trwałość auta, co potwierdza choćby wynik pomiaru zużycia hamulców czy też brak jakichkolwiek usterek mechanicznych w trakcie dotychczas przejechanego dystansu. Przy okazji długie wojaże pozwalają kierowcy dobrze poznać samochód. Także i w tym przypadku większość testujących jest miło zaskoczona trzycylindrowym kompaktem Peugeota.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków