Obecnie nawet ciekawie wyposażone modele można stosunkowo łatwo kupić z drugiej ręki. Egzemplarze krajowe z przebiegiem poniżej 200 tys. km (w przypadku diesli będzie ciężko) kosztują od około 65 tys. zł. Jeśli akceptujesz wysokie przebiegi i związane z wiekiem kompromisy, to będziesz miał w czym przebierać.
Używane Audi Q5. Z klasą nawet po 15 latach
Nawet ponad 15 lat po premierze Audi Q5 wygląda dobrze i w miarę nowocześnie. To zasługa klasycznych linii - jedni powiedzą, że Q5 jest nudne, inni, że ponadczasowe. I jedni, i drudzy zgodzą się, że jakością wykonania 15-letnie Q5 w niczym nie ustępuje nowym samochodom, w wielu przypadkach nawet je pokonując. To był dobry czas Audi.
Pod względem przestrzeni Q5 plasuje się pomiędzy Audi A4 i A6. Jest on dostosowany do potrzeb osób podróżujących służbowo, par i mniejszych rodzin. Pozycja siedząca jest typowa dla SUV-ów, a silniki V6 - przyjemnie mocne. W 2012 r. przeprowadzono lifting, aby utrzymać się w czołówce segmentu. Dopiero w 2017 r. następca, produkowany w Meksyku, przejął stery.
W zależności od budżetu nabywcy nowego Q5, nie mieli praktycznie żadnych ograniczeń w kwestii wyposażenia. Dostępne były m.in.: panoramiczny dach, system nagłośnienia B&O, tapicerka z alcantary lub delikatnej skóry nappa z "diamentowym" pikowaniem, karbonowe wstawki i nawet 21-calowe koła to tylko kilka przykładów.
Większość używanych samochodów była kiedyś konfigurowana jako samochody firmowe w stonowanych kolorach. Wysokie przebiegi nie są rzadkością, o czym świadczą raporty TÜV. Jednak ze względu na dobrą jakość materiałów, nie wszystkie Q5 z dużymi przebiegami wyglądają na zużyte.
Napęd quattro w używanym Audi Q5
Jest komfortowo i przyjemnie. Z wyjątkiem podstawowych modeli z napędem na przednie koła, wszystkie warianty Q5 są standardowo wyposażone w napęd na cztery koła „quattro”. Zwykle działa on bez zarzutu nawet w autach w podeszłym wieku. Podwozie zwykłych wariantów jest dobrze zaprojektowane, podczas gdy warianty S-line i S są bardziej sportowe.
W zależności od wymaganego poziomu dynamiki dostępne są silniki o mocy od 143 do 354 KM. Norma emisji spalin zależy od wieku pojazdu. W latach 2012-2014 Audi stopniowo zastępowało silniki Euro 5 nowocześniejszymi silnikami Euro 6. Ekonomiczne wersje TDI common-rail są jeszcze łatwiej dostępne niż silniki benzynowe. Z kolei wersja hybrydowa o mocy 245 KM jest egzotyczna (sprzedawano ją m.in. w Niemczech) - ma silnik elektryczny o mocy 54 KM, akumulator o pojemności 1,3 kWh i nieco mniejszy bagażnik o pojemności od 460 do 1480 litrów.
W przypadku czterocylindrowych silników TDI (od 143 do 190 KM) nie należy przesadzać z interwałem paska rozrządu, ponieważ ogólnie rzecz biorąc, są one dobre dla przebiegów 300 tys. km i więcej. W mocnych modelach V6 TDI grzechoczący łańcuch rozrządu byłby oznaką zbliżającej się, bardzo kosztownej naprawy. Silniki czterocylindrowe charakteryzują się tym, że są silnikami modułowymi VW i dlatego mogą być serwisowane i naprawiane stosunkowo niedrogo przez prawie każdy niezależny warsztat.
Mechanicy są niemal zgodni, że należy zastąpić sugerowane okresy między wymianami oleju z 30 tys. km na 15 tys. km, aby zapobiec problemom kosztownym problemom. Kupując używane Q5, sprawdź, czy poprzedni właściciel stosował tę regułę. Uwaga - starsze wersje Euro 5 z silnikami wysokoprężnymi EA 189 były częścią skandalu związanego z emisją spalin i musiały zostać ulepszone poprzez aktualizację oprogramowania silnika.
Używane Audi Q5 I - awaryjność i trwałość
Audi oferowało fabrycznie dwuletnią gwarancję na nowy samochód, trzyletnią gwarancję na lakier i dwunastoletnią gwarancję na ochronę antykorozyjną. Ponieważ testowana generacja Audi Q5 ma już 15 lat, potencjalni nabywcy nie powinni zakładać, że używane samochody są w stanie idealnym. Typowym zjawiskiem są zużyte łożyska przedniej osi i amortyzatory. Nierzadkie są również trzaski w drzwiach. Mocny silnik 2.0 TFSI zużywa dużo oleju, zwłaszcza przy sportowej jeździe.
Audi Q5 I - to nam się podoba
- Dobre właściwości jezdne
- Przekonujące wyniki w raporcie TÜV
- Luksusowy charakter
Audi Q5 I - to nam się nie podoba
- Wysoki poziom cen pojazdów używanych
- Kosztowna konserwacja topowych modeli
- Tanie oferty często oznaczają, że samochody są mocno wyeksploatowane i z zaległościami serwisowymi
Silniki TDI mają tendencję do problemów z układem EGR, wtryskiwaczami i turbosprężarką przy dużych przebiegach i wielu krótkich trasach. Siedmiobiegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów czasami zmienia biegi nieco nierówno, a automatyczny przemiennik momentu obrotowego dostarczany przez ZF powinien być serwisowany z olejem ATF i filtrem najpóźniej co 100 tys. km. Przewody hamulcowe są często uszkodzone. Uwaga - nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed rdzą, ale po latach zimowej eksploatacji belki osi są czasami mocno skorodowane! Jeśli dach panoramiczny przecieka, przewody spustowe są zwykle poluzowane. Występują też awarie multimediów.
W Audi Q5 nie dzieją się rzeczy, które nie działyby się w innych autach w tym wieku - to normalne, że 15-letni SUV musi czasem trafić do serwisu. Na co dzień jest jednak autem wyjątkowo przyjemnym i komfortowym. Materiały, którymi wykończono wnętrze, bardzo dobrze radzą sobie z upływającym czasem. W testowanym przez nas egzemplarzu jedynymi oznakami zużycia były nieco połyskujący, skórzany podłokietnik i wygnieciony boczek fotela kierowcy.
2.0 TDI quattro | 2.0 TFSI quattro | SQ5 TDI | |
---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1968 cm³ | 1984 cm³ | 2967 cm³ |
Moc wyjściowa | 105 kW (143 KM) przy 4200 obr. | 165 kW (225 KM) przy 4500 obr. | 230 kW (313 KM) przy 3900 obr. |
Moment obrotowy | 320 Nm przy 1750 obr. | 350 Nm przy 1500 obr. | 650 Nm przy 1450 obr. |
Prędkość maksymalna | 190 km/godz. | 222 km/godz. | 250 km/godz. |
0-100 | 11,4 s | 7,1 s | 5,1 s |
Zbiornik paliwa | 75 litrów | 75 litrów | 75 litrów |
Skrzynia biegów/napęd | Sześciobiegowa manualna/napęd na wszystkie koła | Sześciobiegowa manualna/napęd na wszystkie koła | Ośmiobiegowa automatyczna/napęd na wszystkie koła |
Dł./Szer./Wys. | 4629/1880/1653 mm | 4629/1880/1653 mm | 4629/1880/1653 mm |
Pojemność bagażnika | 540-1560 l | 540-1560 l | 540-1560 l |
Masa własna/załadunek | 1830/535 kg | 1830/600 kg | 1935/495 kg |