Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > 1,9 mld zł na budowę odcinka drogi S19. Całą trasą pojedziemy za pięć lat

1,9 mld zł na budowę odcinka drogi S19. Całą trasą pojedziemy za pięć lat

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zrobiła ostatni krok w stronę budowy drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem a granicą państwa w Barwinku. Drogowcy podpisali umowę na zaprojektowanie i budowę fragmentu S19 między Jawornikiem a Lutczą. Dzięki temu cały odcinek tej trasy w woj. podkarpackim jest już w realizacji.

GDDKiA podpisała umowę na budowę ostatniego odcinka S19 w woj. podkarpackim
GDDKiA podpisała umowę na budowę ostatniego odcinka S19 w woj. podkarpackimŹródło: GDDKiA
  • Podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę fragmentu drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem a Lutczą
  • Trasa będzie miała estakadę długości ok. 780 m i niemal 3-kilometrowy tunel pod górą Kamieniec
  • Budowa przekroczy 1,9 mld zł, a trasa ma być gotowa w 2031 r., stanowiąc kluczowy korytarz transportowy

Budowa drogi ekspresowej S19 jest jedną z wielu inwestycji realizowanych w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Właśnie rozpoczął się ostatni końcowy etap budowy tej trasy w woj. podkarpackim. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na projekt i budowę fragmentu S19 o długości 5,2 km zlokalizowanego między Jawornikiem i Lutczą.

Najpierw estakada, później tunel pod górą Kamieniec

Budowany odcinek będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia i jak podkreślają drogowcy, będzie nie lada wyzwaniem dla wykonawcy. Trasa poprowadzi m.in. estakadą długości ok. 780 m, której jezdnia zostanie oparta na filarach wysokich nawet na 36 m. Za estakadą pojawi się dwunawowy tunel o długości niemal 3 km, który zostanie wydrążony pod górą Kamieniec. Tunel będzie najdłuższym z trzech tego typu obiektów na trasie S19 w woj. podkarpackim.

W ramach inwestycji wykonawca wybuduje dwujezdniowy fragment drogi ekspresowej. Na obu jezdniach znajdą się po dwa pasy ruchu i po jednym pasie awaryjnym. Oprócz budowy trasy umowa przewiduje również budowę obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i tunelu, a także mostu pełniącego rolę przejścia dla małych zwierząt. Ponadto przy trasie powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka, wybudowane zostaną też dodatkowe jezdnie do obsługi przyległego terenu.

Niemal pięć lat na budowę 5,2 km drogi ekspresowej S19

Budowa ponad 5-kilometrowego odcinka przekroczy 1,9 mld zł. Umowa przewiduje, że inwestycja ma zakończyć się w terminie 59 miesięcy. GDDKiA planuje, że całym odcinkiem S19 między Rzeszowem a granicą państwa w Barwinku kierowcy pojadą w 2031 r.

Mapa - S19 Jawornik — Lutcza
Mapa - S19 Jawornik — LutczaŹródło: GDDKiA

Gotowa trasa stanie się częścią kluczowego korytarza transportowego łączącego Europę Północą i Południową. Na terenie Polski Via Carpatia będzie miała ok. 700 km długości i będzie prowadziła drogami ekspresowymi S16, S16 oraz S19 przez teren pięciu województw.

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków