- Podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę fragmentu drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem a Lutczą
- Trasa będzie miała estakadę długości ok. 780 m i niemal 3-kilometrowy tunel pod górą Kamieniec
- Budowa przekroczy 1,9 mld zł, a trasa ma być gotowa w 2031 r., stanowiąc kluczowy korytarz transportowy
Budowa drogi ekspresowej S19 jest jedną z wielu inwestycji realizowanych w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Właśnie rozpoczął się ostatni końcowy etap budowy tej trasy w woj. podkarpackim. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na projekt i budowę fragmentu S19 o długości 5,2 km zlokalizowanego między Jawornikiem i Lutczą.
Najpierw estakada, później tunel pod górą Kamieniec
Budowany odcinek będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia i jak podkreślają drogowcy, będzie nie lada wyzwaniem dla wykonawcy. Trasa poprowadzi m.in. estakadą długości ok. 780 m, której jezdnia zostanie oparta na filarach wysokich nawet na 36 m. Za estakadą pojawi się dwunawowy tunel o długości niemal 3 km, który zostanie wydrążony pod górą Kamieniec. Tunel będzie najdłuższym z trzech tego typu obiektów na trasie S19 w woj. podkarpackim.
W ramach inwestycji wykonawca wybuduje dwujezdniowy fragment drogi ekspresowej. Na obu jezdniach znajdą się po dwa pasy ruchu i po jednym pasie awaryjnym. Oprócz budowy trasy umowa przewiduje również budowę obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i tunelu, a także mostu pełniącego rolę przejścia dla małych zwierząt. Ponadto przy trasie powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka, wybudowane zostaną też dodatkowe jezdnie do obsługi przyległego terenu.
Niemal pięć lat na budowę 5,2 km drogi ekspresowej S19
Budowa ponad 5-kilometrowego odcinka przekroczy 1,9 mld zł. Umowa przewiduje, że inwestycja ma zakończyć się w terminie 59 miesięcy. GDDKiA planuje, że całym odcinkiem S19 między Rzeszowem a granicą państwa w Barwinku kierowcy pojadą w 2031 r.
Gotowa trasa stanie się częścią kluczowego korytarza transportowego łączącego Europę Północą i Południową. Na terenie Polski Via Carpatia będzie miała ok. 700 km długości i będzie prowadziła drogami ekspresowymi S16, S16 oraz S19 przez teren pięciu województw.