• Obecnie realizowany projekt obejmuje m.in. kupno i uruchomienie 358 urządzeń do automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, w tym 273 fotoradarów stacjonarnych
  • Jedynie 26 z 273 fotoradarów będzie ustawionych w nowych lokalizacjach – 247 urządzeń zastąpi działające obecnie, wysłużone już fotoradary
  • W sumie na polskich drogach przybędzie 100 stacjonarnych urządzeń rejestrujących
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Jeśli wziąć pod uwagę, że na polskich drogach działa mniej niż 500 stacjonarnych fotoradarów, odcinkowych pomiarów prędkości i zestawów kamer do kontroli przejazdu na czerwonym świetle, to liczby nowych urządzeń kupowanych przez GITD (Główny Inspektorat Transportu Drogowego) i zarządzanych przez CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym) robią wrażenie. Większość z obecnie kupowanych urządzeń posłuży do wymiany starych na nowe. Jednak na mapie CANARD-u w sumie przybędzie 100 nowych lokalizacji, w których pojawią się urządzenia rejestrujące. 100 nowych lokalizacji – czyli liczba miejsc "mandatowych" wzrośnie o ok. 20 proc. Obiektywnie rzecz ujmując, zagęszczenie fotoradarów na polskich drogach, zwłaszcza biorąc pod uwagę fatalny poziom bezpieczeństwa, pozostanie relatywnie niewielkie, choć wraz ze wzrostem stawek mandatów wzrosnąć może ich rola prewencyjna. Warto się bać!

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Obecnie GITD wykorzystuje:

  • 434 stacjonarne urządzenia rejestrujące (fotoradary),
  • 29 mobilnych urządzeń rejestrujących, zainstalowanych w pojazdach,
  • 30 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości,
  • 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle.

Nowe rejestratory GITD: 273 fotoradary stacjonarne

GITD do końca listopada 2023 r. ma zamontować 273 nowe fotoradary, jednak tylko 26 z nich będzie ustawionych w nowych lokalizacjach. Zamiany starych na nowe kierowcy mogą nawet nie zauważyć, natomiast z puli 26 nowych fotoradarów pierwsze już działają. Znana jest też lista wszystkich nowych lokalizacji.

Wykaz lokalizacji 26 nowych fotoradarów Foto: GITD
Wykaz lokalizacji 26 nowych fotoradarów

Nowe fotoradary i nie tylko: 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości

Odcinkowy pomiar prędkości Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat
Odcinkowy pomiar prędkości

Odcinkowe pomiary prędkości okazują się niezwykle wydajne, jeśli chodzi o rejestrację wykroczeń. W 2020 r. 30 tego typu zestawów ujawniło 129 tys. wykroczeń, a szczególnie duża liczba kierowców dostała mandaty i punkty karne za zbyt szybką jazdę na remontowanych odcinkach autostrady A1.

Nowe fotoradary i nie tylko: 30 urządzeń rejestrujących przejazd na czerwonym świetle

Kamery na skrzyżowaniu w Jabłonnie Foto: Robert Rybicki / Auto Świat
Kamery na skrzyżowaniu w Jabłonnie

20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle w 2020 r. przyłapało kierowców na 40 tysiącach wykroczeń, z czego najbardziej wydajny okazuje się zestaw 17 kamer w Jabłonnie pod Warszawą (4300 naruszeń). Do końca listopada 2023 dojdzie 30 lokalizacji "pomiarowych".

Nowe fotoradary i nie tylko: urządzenia mobilne i na przejazdach kolejowych

Nowe rejestratory będą wyłapywać kierowców wjeżdżających na przejazdy na czerwonym świetle. Wśród planowanych zakupów GITD jest też 11 zestawów mobilnych do pomiaru prędkości montowanych na samochodach. To oznacza jednocześnie zakup 11 odpowiednich pojazdów, które zostaną wyposażone w urządzenia rejestrujące.

Nowe fotoradary i nie tylko: zakupy za ponad 162 miliony zł

Cały projekt "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym" opiewa na ponad 162 miliony zł, z czego 137,7 mln zł to dofinansowanie z UE. Za tę kwotę, obok wymienionych urządzeń widocznych na drogach, GITD zamierza kupić wyposażenie serwerowni, komputery, oprogramowanie, pojazdy techniczne itp.