Akcje imienne grupy Volkswagena nigdy nie miały tak niskiego wskaźnika PER (price earnings ratio). Wynosi on 3,2. Nawet podczas kryzysu finansowego, kryzysu euro 14 lat temu czy pandemii akcje grupy VW nie były tak tanie.
Co dzieje się w Volkswagenie? Czy to okazja do wejścia na rynek?
Niepewność na rynku motoryzacyjnym jest ogromna: cele klimatyczne, wojny handlowe, wąskie gardła w łańcuchu dostaw i chińscy producenci pojazdów, którzy chcą podbić Europę i USA. Nawet czołowa Tesla od wielu miesięcy doświadcza trudności ze wzrostem.
Spośród kilkunastu największych grup motoryzacyjnych na świecie akcje Volkswagena radzą sobie najgorzej od około czterech lat. Akcje spółki z Wolfsburga spadły o ponad 65 proc. Chociaż większość akcji firm z tej branży również spadła, żadna z nich nie może się równać z Volkswagenem. Dla kontrastu BYD — co może nie być zaskoczeniem — wyróżnił się pozytywnie wzrostem o prawie 110 proc., a Tesla — mimo ostatnich wielkich problemów — zyskała ponad 50 proc.
Dlaczego akcje Volkswagena tanieją?
Znacznie bardziej zaskakujący jest jednak rozwój fundamentalnej działalności. Volkswagen od lat zwiększa swoją sprzedaż i marżę operacyjną. Chociaż poziom zysku netto podlega większym wahaniom niż wyżej wymienione kluczowe wskaźniki, Volkswagen generuje zyski nieprzerwanie od 20 lat (no prawie nieprzerwanie, bo z wyjątkiem 2015 r.).
W tym roku prawdopodobnie nie będzie inaczej. Chociaż oczekuje się, że zysk netto spadnie o 12 proc. do około 9 miliardów euro, oczekuje się, że spadek ten zostanie zrekompensowany już w przyszłym roku. Będzie to możliwe dzięki tendencji do większych wahań zysków.
Co jest największym ryzykiem zdaniem analityków?
Pomimo spadku ceny akcji, analitycy zalecają kupowanie akcji Volkswagena. Jak pisze specjalizujący się w inwestycjach Cash, obecnie analitycy dają:
- 14 rekomendacji kupuj,
- 10 rekomendacji trzymaj,
- 1 rekomendacja sprzedaj.
Nie widzą oni ryzyka niewypłacalności. Z drugiej strony wartość wskaźnika Altmana (Z-Score) wynosi 1,2 - jest lekko na czerwono. Ten kluczowy wskaźnik dostarcza informacji na temat prawdopodobieństwa niewypłacalności spółki.
Według UBS największym ryzykiem są potencjalne amerykańskie cła na samochody. W zależności od ich poziomu, mogą one obniżyć marżę operacyjną grupy z Wolfsburga z 15 do 13,5 proc. Wolne przepływy pieniężne również prawdopodobnie spadną do zera, według UBS. Z drugiej strony, konsensus zakłada wolne przepływy pieniężne w wysokości ponad 6 miliardów euro i marżę operacyjną na poziomie 13,5 proc. Oznacza to, że nawet w skrajnie niekorzystnych scenariuszach wyniki giganta motoryzacyjnego pozostaną dodatnie.
Co więcej, negatywny wpływ będzie prawdopodobnie krótkotrwały. W ciągu zaledwie dwóch lat strumienie dostaw powinny zostać dostosowane do nowych warunków: Wolne przepływy pieniężne ponownie szacowane są na 11 mld euro, a marża operacyjna ma osiągnąć 14,7 proc. Z kolei zysk na akcję ma osiągnąć 37 euro w ciągu dwóch lat - ponad dwukrotnie więcej niż w tym roku.
Volkswagen jest zbyt duży, by upaść
Odważni inwestorzy są nagradzani atrakcyjną stopą dywidendy. Chociaż Volkswagen dostosował dywidendę do nowych okoliczności w ciągu ostatnich trzech lat i obniżył ją o jedną trzecią, stopa zwrotu nadal wynosi 7,7 proc.
Ryzyka niewypłacalności nigdy nie można całkowicie wykluczyć, ale nie można zapominać o strategicznych interesach niemieckiego rządu: Dolna Saksonia posiada 20 proc. udziałów w koncernie Volkswagena, a około 300 tys. osób w Niemczech ma bezpośredni związek zawodowy z firmą.
Rząd prawdopodobnie będzie starał się uniknąć odpisu na istniejące udziały i późniejszej nacjonalizacji lub dokapitalizowania — w tym wszelkich niepewności związanych z zatrudnieniem tych osób i dostawców — podejmując środki ostrożności. Volkswagen jest po prostu zbyt duży, by upaść.
Nota: Zamieszczone w tekście informacje mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią rekomendacji do zakupu lub sprzedaży produktów finansowych. Niniejszy tekst nie stanowi rekomendacji inwestycyjnej lub czynności doradztwa inwestycyjnego w rozumieniu §3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz.U. 2005 nr 206 poz. 1715).