- Audi RS6 zadebiutowało w 2002 r., a obecnie powstaje już czwarta generacja tego rasowego modelu
- W dwóch pierwszych wydaniach auto było oferowane jako sedan lub kombi, natomiast w obecnej i poprzedniej generacji pozostało wyłącznie kombi
- Wszystkie Audi RS6 mają pod maską widlaste, podwójnie doładowane benzyniaki, a napęd przekazywany jest na cztery koła za pośrednictwem automatycznej przekładni
audi RS6, niezależnie od generacji, to potężna moc widlastych, podwójnie doładowanych silników benzynowych. To także efektowna stylistyka nadwozia z subtelnymi, sportowymi akcentami oraz wnętrze, w którym wyczuwa się sportowego ducha zmieszanego z elegancją właściwą dla aut klasy wyższej. Każde Audi RS6 ma seryjną, automatyczną skrzynię biegów, a moment obrotowy dostarczany jest za jej pośrednictwem do wszystkich kół. Zatem poznajmy naszych bohaterów.
Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo
Audi RS6 – zaczęło się od generacji C5
Audi RS6 zadebiutowało w 2002 r. i w tej postaci powstawało tylko do 2004 r. W odróżnieniu od standardowego A6 rasowe RS6 miało szersze progi i nadkola, większy spoiler dachowy, ksenonowe reflektory, podwójną, owalną końcówkę układu wydechowego, aluminiową obudowę zewnętrznych lusterek, a także 19-calowe alufelgi. Pojazd powstawał jako sedan oraz kombi.
Audi RS6 pierwszej generacji napędzane było benzyniakiem V8 o mocy 450 KM lub 480 KM w odmianie RS6 Plus. W pierwszej postaci auto uzyskiwało "setkę" po 4,7 s, a w drugiej - po 4,6 s.
Audi RS6 C6 jako jedyne z silnikiem V10
Na następcę trzeba było czekać cztery lata, bowiem Audi RS6 C6 zadebiutowało w 2008 r. Podobnie jak poprzednik powstawało ono przez dwa lata i tak samo jak w pierwszej generacji do wyboru był sedan lub kombi.
Audi RS6 C6 wyróżniało się spośród innych generacji silnikiem. Wprawdzie tak jak w innych wydaniach pod maską pracuje podwójnie doładowany, widlasty benzyniak, ale tylko w tym modelu ma on dziesięć cylindrów. Ten 5-litrowy silnik produkuje 580 KM oraz 650 Nm.
W efekcie auto rozpędza się do 100 km/hpo 4,5 s (sedan) lub 4,6 s (kombi). Imponująca jest również prędkość maksymalna. Wprawdzie seryjnie to ograniczone elektronicznie 250 km/h, ale w opcji można było ją powiększyć do 280 km/h, a w Audi RS6 Plus nawet do 303 km/h!
Audi RS6 C7 zyskało bardziej wyrazistą stylistykę
Po zakończeniu produkcji Audi RS6 drugiej generacji (C6) w 2010 r. fani topowego wydania Audi klasy wyższej ponownie musieli uzbroić się w cierpliwość, bowiem na następcę trzeba było czekać do 2013 r. Tym razem generacja C7, w przypadku której powrócono do silnika V8, powstawała przez pięć lat – do 2018 r. W przeciwieństwie do poprzedników w ofercie była wyłącznie wersja kombi.
Jednostka napędowa Audi RS6 C7 generuje 560 KM i 700 Nm lub 605 KM oraz 750 Nm w wersji Performance. W pierwszej postaci auto uzyskuje setkę po 3,9 s, a w drugiej po 3,7 s. Standardowa szybkość maksymalna to 250 km/h, z pakietem dynamicznym 250 km/h, a z pakietem dynamicznym Plus – 305 km/h!
Audi RS6 C8 - nawet, jak stoi, to… jedzie
Aktualne wydanie Audi RS6 jest z nami od 2019 r. W tej postaci auto zyskało wyjątkową stylistykę, która przemawia językiem dynamiki. Z przodu dominują duże wloty powietrza oraz potężna, sześciokątna atrapa chłodnicy pozbawiona ramki. Podobnie, jak poprzednik samochód występuje wyłącznie z nadwoziem typu kombi.
Zastosowany tym razem 8-cylindrowy, widlasty motor generuje 600 KM oraz 800 Nm. Te parametry pozwalają rozpędzić samochód do "setki" po 3,6 s. To najlepszy wynik spośród wszystkich generacji Audi RS6. Prędkość maksymalna (zarówno standardowa, jak i opcjonalna) jest taka sama, jak w poporzedniku.
A jak jeżdżą Audi RS6 poszczególnych generacji? Szczegółowe charakterystyki każdego z samochodów, którymi jeździliśmy, oraz odczucia, jakie nam towarzyszyły, poznacie już wkrótce.