• Nissan Townstar to samochód, który docenimy przede wszystkim za przestronne wnętrze oraz bagażnik o pojemności aż 775-2800 l
  • Pod maską pojazdu pracuje silnik generujący 130 KM i 240 Nm, a uzyskiwane dzięki niemu przyspieszenie do setki wynosi 11,8 s
  • Nissan Townstar w testowanej wersji Tekna jest bogato wyposażony, ale też drogi, bowiem kosztuje 126 900 zł lub 129 300 zł wraz z ceną lakieru metalizowanego

Nissan Townstar, Renault Kangoo oraz Mercedes Citan to modele, które są rodzeństwem pod względem techniki. W naszym teście sprawdzamy, w jakiej roli najlepiej sprawdzi się najmłodszy z trojaczków – Nissan Townstar. Pojazd, który uzupełnił paletę japońskiej marki w tym roku.

Nissan Townstar to kombivan, a w jego stylistyce dostrzegamy dwa charaktery. Z jednej strony mamy wyrazisty przód z wąskimi reflektorami i dużym wlotem powietrza w zderzaku – ukłon w stronę kierowców o dynamicznych zapatrywaniach. Z drugiej strony auto ma pudełkowaty kształt tyłu, a to z kolei ma zapewnić jak najlepsze walory transportowe. A jak jest w rzeczywistości?

Po zajęciu miejsca we wnętrzu samochodu na pierwszy plan wysuwa się ponadprzeciętna przestronność. Niezależnie, czy podróżujemy w pierwszym, czy w drugim rzędzie siedzeń, mamy pod dostatkiem miejsca zarówno na wysokości kolan, jak i nad głową.

Mniej pochlebnie możemy wypowiadać się o jakości wykończenia części pasażerskiej. Materiały są twarde i nie wyglądają ładnie. Jednak najgorsze okazuje się obicie siedzeń. W słoneczne dni jazda na standardowej w wersji Tekna ekologicznej skórze kończy się spoconymi plecami i nogami. Niestety, wentylacji foteli nie ma nawet w opcji.

Nissan Townstar – przestronny i wygodny

Wróćmy jednak do zalet, bo tych Nissan Townstar ma na szczęście więcej. Prowadzący każdego wzrostu bez trudu przyjmie wygodną pozycję, przed nim są czytelne wskaźniki, a ponadto może cieszyć się intuicyjną obsługą urządzeń pokładowych. To zasługa logicznie rozmieszczonych dużych przełączników i pokręteł. Funkcje można aktywować również za pośrednictwem 8-calowego dotykowego ekranu.

W ocenie wnętrza nie można zapomnieć o regularnie ukształtowanym i bardzo dużym bagażniku. Bazowa pojemność (775 l) z powodzeniem wystarczy na zapakowanie urlopowego ekwipunku całej rodziny. Po złożeniu tylnych siedzeń zyskujemy część ładunkową o kubaturze 2800 l, a to czyni już z auta małego dostawczaka. Atutem jest też możliwość holowania przyczep o masie 1500 kg.

Nissan Townstar – tylko jeden silnik w ofercie

Kierowcy zainteresowani Nissanem Townstarem nie mają wyboru w kwestii napędu. Samochód występuje wyłącznie ze 130-konnym benzyniakiem współpracującym z 6-stopniową manualną skrzynią. Ten duet spodoba się przede wszystkim kierowcom o spokojnym usposobieniu. Próby dynamicznej jazdy kończą się fiaskiem, bowiem auto osiąga setkę po niezbyt imponujących 11,8 s.

W trakcie jazdy w cztery osoby wraz z bagażem Nissan Townstar bardzo niechętnie zwiększa prędkość. Na pocieszenie pozostaje to, że rzeczywisty czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h okazuje się identyczny z obietnicami producenta. Podczas szybkiej jazdy autostradą dostrzegliśmy jeszcze jedną niedogodność – wprawdzie jednostka napędowa nie atakuje uszu pasażerów nadmiernym hałasem, ale jej dźwięk staje się niezbyt przyjemny.

Nissan Townstar nie jest paliwożerny

Większych zastrzeżeń nie mieliśmy natomiast do zużycia paliwa. Owszem, podczas testu okazało się ono o 0,6 l wyższe, niż przewiduje producent (testowe 7,4 l wobec 6,8 l wg Nissana), ale taka nadwyżka, o 12 proc., jest akceptowalna.

Nie mieliśmy też uwag do działania 6-stopniowej przekładni. Wszystkie biegi włącza się precyzyjnie i bez haczeń, także wtedy, gdy robimy to szybko. Poza tym bardzo wygodnie sięga się do dźwigni umieszczonej wysoko na centralnej konsoli.

Nissan Townstar nie jest samochodem, w przypadku którego oczekujemy sprytu podczas dynamicznej jazdy krętymi odcinkami dróg. Dlatego możemy wybaczyć mu nieco nadmierne przechyły nadwozia w trakcie pokonywania łuków. Tym bardziej że nigdy nie wykraczają one poza granicę bezpieczeństwa. Cieszy też wystarczająco precyzyjny układ kierowniczy.

Nissan Townstar – przede wszystkim komfort

W czasie podróży Nissanem Townstarem na pierwszy plan wysuwa się jednak inny charakter układu jezdnego – komfortowy. Dzięki odpowiedniemu zestrojeniu podwozia auto bez problemu pokonuje nierówności i nie powoduje nadmiernych wstrząsów pasażerów.

Jednak prawdziwe pochwały należą się Nissanowi Townstarowi za hamulce. Nie dość, że pozwalają zatrzymać auto z prędkości 100 km/h już po 35,7 m (zimne), to do tego ich skuteczność jest na stałym poziomie. Po rozgrzaniu elementów ciernych samochód zatrzymuje się po 35,8 m.

Nissan Townstar – bogato wyposażony, ale kosztowny

Cennik Nissana Townstara otwiera kwota 106 900 zł, ale dotyczy ona bazowej wersji wyposażeniowej Acenta. Testowany egzemplarz występował w topowej odmianie Tekna, za którą wraz z metalizowanym lakierem trzeba zapłacić 129 300 zł.

To poziom zbliżony do konkurencji. Toyota Proace City Verso w najbogatszej odsłonie Family kosztuje 128 700 zł, ale pod maską tego auta pracuje benzynowy silnik generujący 110 KM.

Nissan Townstar – nasza opinia

Dzięki wysokiej funkcjonalności Nissan Townstar nie tylko sprawdzi się jako pojazd rodzinny, lecz także może pełnić funkcję niewielkiego dostawczaka. Dodatkowymi atutami są: wysoki komfort jazdy, nieduże zużycie paliwa czy skuteczne hamulce. Jednak, jak na auto za niemal 130 000 zł lepsze mogłyby być materiały wykończeniowe.

Nissan Townstar – nadwozie

Przestronna część pasażerska, wygodna pozycja za kierownicą i pojemny kufer, ale przeciętna jakość materiałów wykończeniowych.

Ocena: 5

Nissan Townstar – napęd

Przeciętna dynamika i cicha praca jednostki. Skrzynia pozwala na precyzyjną zmianę biegów, a sięganie do dźwigni przekładni okazuje się wygodne.

Ocena: 4+

Nissan Townstar – prowadzenie

Auto mocno przechyla się na zakrętach, układ kierowniczy daje dobrą informację zwrotną. Plus za bardzo skuteczne hamulce.

Ocena: 4+

Nissan Townstar – multimedia

Łatwa obsługa za pośrednictwem 8-calowego ekranu i tradycyjnych pokręteł, nawigacja i indukcyjna ładowarka w standardzie.

Ocena: 4+

Nissan Townstar – spalanie

Średnie spalanie w teście (7,4 l) okazało się tylko o 12 proc. wyższe, niż obiecuje Nissan (6,8 l).

Ocena: 5

Nissan Townstar – komfort

Zawieszenie dobrze tłumi wyboje. Komfort w gorące dni obniża ekologiczna tapicerka – szybko pocą się na niej plecy i nogi.

Ocena: 4+

Nissan Townstar – koszty

Auto jest drogie, ale ma dobre wyposażenie i 5-letnią gwarancję

Ocena: 4

Nissan Townstar – ocena końcowa – 4+

Nissan Townstar – wyniki testu

0-50 km/h 4,2 s
0-100 km/h 11,8 s
0-130 km/h 20,2 s
0-160 km/h 36,2 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 8,6/11,7 s (4./5. bieg)
Czas rozpędzania 80-120 km/h 13,2/16,6 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1537/525 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,7/11,7 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 35,7 m
Hamow. ze 100 km/h gorące 35,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A)
przy 100 km/h 66 dB (A)
przy 130 km/h 70 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 7,4 l/100 km
Zasięg rzeczywisty 730 km

Nissan Townstar – dane producenta

Rodzaj silnika t.benz./R4/16
Pojemność skokowa 1333 ccm
Moc maksymalna 130 KM przy 5000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 240 Nm przy 1600 obr./min
Skrzynia biegów i napęd man. 6/przedni
Prędkość maksymalna 183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s
Zużycie paliwa (WLTP) 6,8 l/100 km
Emisja CO2 154 g/km
Dł./szer./wys. 4486/1860/1793 mm
Rozstaw osi 2716 mm
Pojemność bagażnika 775-2800 l
Pojemność zbiornika paliwa 54 l
Marka i model opon testowanego auta Continental EcoContact 6
Rozmiar opon (przód i tył) 205/60 R 16 H

Nissan Townstar – wyposażenie

6 airbagów/tempomat S/S
Asystent martwego pola S
Automatyczna klimatyzacja S
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka S/S
Podgrzewane fotele/indukcyjna ładowarka S/S
Radio/nawigacja/kamera 360 stopni S/S/S
Apple CarPlay/Android Auto S/S
Metalizowany lakier 2400 zł
16-calowe, aluminiowe felgi S

Nissan Townstar – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 126 900 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 5 lat lub 160 tys. km/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub co 2 lata
Cena testowanego egzemplarza 129 300 zł