Nowy odcinek A1 ma długość 33 km i wytrzymałą betonową nawierzchnię. Powstały na nim dwa węzły - Częstochowa Południe i Woźniki – oraz dwie pary miejsc obsługi podróżnych. Początkowo na tym fragmencie nie będzie stacji paliw.
Jeszcze nie dla wszystkich
Autostradą bez przeszkód mogą poruszać się wszystkie samochody osobowe i ciężarowe. Ograniczeni są jedynie kierowcy pojazdów ciężarowych o masie powyżej 12 ton, jadący z południa na północ, którzy na węźle Częstochowa Południe mogą skręcić wyłącznie w kierunku zachodnim. Z powodu braku odpowiednich połączeń z drogami wojewódzkimi największe ciężarówki nie mogą poruszać się w stronę Łodzi. Dla nich przygotowano objazd od węzła Pyrzowice przez drogę S1 i dalej dotychczasową DK1.
Kiedy będzie gotowa obwodnica Częstochowy?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad obiecuje, że Częstochowę ominiemy jeszcze w grudniu tego roku. Wtedy ma zostać oddany do ruchu 21-kilometrowy odcinek A1 Częstochowa Północ - Częstochowa Południe. Plac budowy przejął już nowy wykonawca, który prowadzi prace zabezpieczające i układanie betonowej nawierzchni.
W budowie jest też ostatni odcinek „A-jedynki”, który połączy północną i południową część autostrady. Fragment trasy o długości 81 km, między węzłem Tuszyn a początkiem obwodnicy Częstochowy, powstanie w obecnym śladzie A1 i drogi krajowej nr 1. Zgodnie z planem ma to nastąpić w 2022 roku.