Od piątku 11 grudnia do ok. 41 km nowych jezdni autostrady A1 w okolicach Częstochowy dołączy kolejny odcinek o długości sześciu kilometrów – od Grabowej do początku obwodnicy Częstochowy. Ten fragment udostępniony zostaje z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.

Budowa Autostrady A1 Foto: GDDKiA
Budowa Autostrady A1

Jednocześnie rozpoczną się prace przy zmianie dotychczasowej organizacji ruchu na pozostałej części odcinka od granicy województw łódzkiego i śląskiego do Grabowej, gdzie kierowcy mieli do tej pory do dyspozycji trzy pasy (układ 2+1). 11 grudnia do użytku oddano dwa pasy ruchu w obu kierunkach, jednak nadal trzeba się liczyć z utrudnieniami związanymi z wykonywaniem niezbędnych prac, w szczególności montażu elementów bezpieczeństwa, głównie drogowych barier ochronnych rozdzielających kierunki ruchu.

Budowa autostrady A1 – pierwszy węzeł oddany dla kierowców

W poniedziałek 14 grudnia na odcinku Kamieńsk - Radomsko na około sześciokilometrowym odcinku wschodniej jezdni od Kamieńska w kierunku Katowic oraz węzła Radomsko kierowcy będą mieć do dyspozycji obie jezdnie i wszystkie łącznice węzła.

Jednocześnie będzie to pierwszy węzeł oddany do użytku na przebudowywanym odcinku A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową – ułatwi to dojazd do DK42. Wraz z przełożeniem ruchu na niemal całym ponad 16-kilometrowym odcinku przyszłej A1 od Kamieńska do Radomska kierowcy zyskają możliwość jazdy dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach. Do użytku oddany zostanie również wiadukt w ciągu obecnej DK42 nad budowanym odcinkiem A1, co umożliwi zlikwidowanie tymczasowego ronda oraz połączenie wschodniej jezdni przyszłej autostrady na granicy z odcinkiem Radomsko - granica województw łódzkiego i śląskiego.

Wykonawcy obiecują, że do 24 grudnia zlikwidowana zostanie ostatnia czasowa przewiązka. To umożliwi również wprowadzenie układu 2+2 na odcinku od Radomska do granicy województw łódzkiego i śląskiego. Tym samym kierowcy 24 grudnia będą mieli do dyspozycji w jednym ciągu ponad 40 km nowej jezdni przyszłej A1 od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy, na której będą po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Budowa autostrady A1 – w styczniu kolejne ułatwienia

W styczniu przyszłego roku, na węźle Piotrków Trybunalski Zachód, zlikwidowane zostanie małe rondo, co poprawi płynność ruchu. Natomiast w marcu zniknie „megarondo” na węźle Piotrków Trybunalski Południe – największe obecnie utrudnienie na budowie A1. Tym samym kierowcy dostaną do dyspozycji co najmniej ponad 56 km nowej jezdni, z blisko 81 km docelowej autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową.

Na przełomie roku budowlańcy planuje udostępnić do ruchu pierwsze cztery kilometry nowej jezdni od Piotrkowa Trybunalskiego w kierunku Katowic (jeszcze tylko z ruchem na dwóch pasach w przeciwnych kierunkach) i w przyszłym roku kolejne fragmenty odcinka po ukończeniu wszystkich prac wykończeniowych. Tak jak na pozostałych czterech odcinkach kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.

Budowa autostrady A1 – kiedy pojedziemy całą trasą?

Przebudowa ostatniego odcinka, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, zakończy się w 2022 roku i wtedy też podróż z Gdańska do granicy z Czechami w autostradowym tempie zajmie niespełna cztery i pół godziny, z przerwą na odpoczynek na MOP.